Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-04, 22:03
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag tror inte han var gärningsmannen. Det jag är inne på är att han är mannen på David Bagares Gata som ses i ordningen Nieminen, Karelia-vittnet och därefter Hans Hongelin. Eventuellt skulle man även kunna inkludera Robrandt & Samson här, faktum är att Föllinge helt klart kan passera som en utlänning nu när jag tänker på det. Då är han inte gärningsmannen, men definitivt inblandad. Kanske plockar han vapnet.

På Föllingetemat kan jag meddela att Henry Olofssons svägerskas mor är uppvuxen med ”Föllinge”.
Jag har inte kunnat etablera att Olofsson kände sin nuvarande fru 1985. Hon var dock skriven med svägerskan då, vilket gör att det kan finnas ett samband mellan HO och ”Föllinge” 1986.

Vidare att vittnet Robrandts svärmor är uppvuxen med ”Föllinges” mamma. Vi noterar det som intressant.
Citera
2021-02-04, 22:19
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
På Föllingetemat kan jag meddela att Henry Olofssons svägerskas mor är uppvuxen med ”Föllinge”.

Har stor respekt för ditt jobb, men tror vi är inne på Kevin Bacon-faktorn här

https://en.wikipedia.org/wiki/Six_Degrees_of_Kevin_Bacon

Citera
2021-02-04, 22:30
Medlem
Citat:
Svenska Turistföreningen
Tack. Nu får ni ursäkta om det här är nåt alla vet utom jag, men varför är STF suspekt i sammanhanget?
Citera
2021-02-04, 22:37
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Tack. Nu får ni ursäkta om det här är nåt alla vet utom jag, men varför är STF suspekt i sammanhanget?

Suspekt vet jag inte, men värt att notera
Se (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2021-02-04, 22:39
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Har stor respekt för ditt jobb, men tror vi är inne på Kevin Bacon-faktorn här

https://en.wikipedia.org/wiki/Six_Degrees_of_Kevin_Bacon

Kan vara så, men kan också vara betydelsefullt. Några av kvinnorna ute denna kväll har väldigt små barn hemma, medan de är ute har jag noterat. Så även AR.
Citera
2021-02-04, 22:45
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Jag har inte kunnat etablera att Olofsson kände sin nuvarande fru 1985. Hon var dock skriven med svägerskan då, vilket gör att det kan finnas ett samband mellan HO och ”Föllinge” 1986.

Vidare att vittnet Robrandts svärmor är uppvuxen med ”Föllinges” mamma. Vi noterar det som intressant.

Personer på Föllinge tema. Gunno Gunnmo 1996 länspolismästare i Stockholms län. Född 1945 i Föllinge
Citera
2021-02-04, 23:04
Medlem
Ove P bör i varje fall haft en del kontakter med sina kollegor som var ute på mordkvällen.

Han , Robert Andersson och Stefan Ahlgren ingick den 28 feb i något som man kallar stödpatrull,
Stefan Ahlgren tillhörde sjöpolisen så det var antagligen en tillfällig kontakt.

https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view
19890112 Tjänstgöringslista.
Citera
2021-02-04, 23:10
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Personer på Föllinge tema. Gunno Gunnmo 1996 länspolismästare i Stockholms län. Född 1945 i Föllinge

Det skulle inte förvåna mig om Ture Nässén som är född i Tåsjö (Norra Jämtland) hade sommarstuga i Föllinge trakten
Citera
2021-02-05, 01:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har ett förslag.

För att jobba med ett konkret uppslag tycker jag vi ska kartlägga kretsen/nätverket kring Föllinge.

Jag tycker man med fog, trots åldersskillnaden, kan misstänka att han var Tunnelbanemannen.

Jag menar inte endast Föllinges arbetskamrater utan överhuvudtaget personer som kan ha haft kapacitet att skjuta Palme. Fanns det exempelvis en lång blond man i kretsen kring Föllinge?

Vi behöver få fram en namnlista.

"Föllingespåret" behöver köras i botten. Tycker jag.
Precis! Ligger i linje med det jag tjatat om i tråden. Alla som bevisligen befann sig på plats runt mordplatsen måste kartläggas så långt det går.

Edit.

Här ingår även horspaningen på Malmskillnadsgatan. Där vi idag enbart har ett vittnesmål från den gruppen. Det skiljer som bekant enbart en trappa mellan Malmskillnadsgatan och Tunnelgatan.

Kompl avsnitt spaning prostitution Malmskillnadsg o Oxen 860228-860301 Innefattande spaningsgrupp m Hans Ljunglin

https://drive.google.com/file/d/1V5UQEd65s5LMGUKNo50XLGArm0p8ypcc/view?usp=sharing

HL pratar om han och hans kollega. Enbart 2 i gruppen? På ett annat ställe om ''gruppen.'' Jobbade Dan Klöversköld? Erkänner bärbar radioapparat nedåt Tunnelgatan-Sveavägen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-02-05 kl. 02:03.
Citera
2021-02-05, 02:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis! Ligger i linje med det jag tjatat om i tråden. Alla som bevisligen befann sig på plats runt mordplatsen måste kartläggas så långt det går.

Ja. Tack. Vi är överens. Konkret kartläggning av intressant folk. Föllinge först ut för mig men det finns säkert andra som jag inte har koll på som också kan vara intressanta.

14thint har redan hittat en familjelänk mellan Föllinge och Skandiaväktaren Henry Olofsson. Båda jobbade som bekant på mordkvällen och båda befann sig i mordkvarteren efter 23. Om vi ska lita på Föllinges egna uppgifter.

Familjelänken kanske saknar betydelse, det vi inte just nu, men det är nya fakta som vi inte hade för några timmar sedan.

Först samlar man alla fakta man kan hitta. Sen analyserar man de fakta man fått in. Bred inhämtning just nu.

Jag vet inte om det går att få fram uppgifter om Föllinge ingick i några för oss kända kretsar inom Stockholmspolisen? Några i tråden verkar ha väldigt god koll på alla poliser som jobbade i Sthlm vid den här tiden.

Föllinge-Tomas Tarendi?
Föllinge-Klara Lidingö FBU? Med tanke på övervakning av Palme.
Föllinge-livvakten Thord Axelsson?
Föllinge-Säpomännen som övervakade Palme? Vi har 1-2 namn tror jag.

Etc.
Citera
2021-02-05, 02:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Tack. Vi är överens. Konkret kartläggning av intressant folk. Föllinge först ut för mig men det finns säkert andra som jag inte har koll på som också kan vara intressanta.

14thint har redan hittat en familjelänk mellan Föllinge och Skandiaväktaren Henry Olofsson. Båda jobbade som bekant på mordkvällen och båda befann sig i mordkvarteren efter 23. Om vi ska lita på Föllinges egna uppgifter.

Familjelänken kanske saknar betydelse, det vi inte just nu, men det är nya fakta som vi inte hade för några timmar sedan.

Först samlar man alla fakta man kan hitta. Sen analyserar man de fakta man fått in. Bred inhämtning just nu.

Jag vet inte om det går att få fram uppgifter om Föllinge ingick i några för oss kända kretsar inom Stockholmspolisen? Några i tråden verkar ha väldigt god koll på alla poliser som jobbade i Sthlm vid den här tiden.

Föllinge-Tomas Tarendi?
Föllinge-Klara Lidingö FBU? Med tanke på övervakning av Palme.
Föllinge-livvakten Thord Axelsson?
Föllinge-Säpomännen som övervakade Palme? Vi har 1-2 namn tror jag.

Etc.
Editerade mitt inlägg ovan.

Thure Nässen. ''En dag ska berätta vad jag vet.'' Djupt inblandad i utredningen av Bjuhr-ärendet. Själv narkotikaspanare. Hans förflutna visar på ett rymligt samvete. Misstänker att det finns/fanns ett antal poliser som visste mer än de vill erkänna öppet. Här kommer ''korridorsnacket'' in igen. Det måste skvallrats ordentligt efter mordet.
Citera
2021-02-05, 02:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Editerade mitt inlägg ovan.

Thure Nässen. ''En dag ska berätta vad jag vet.'' Djupt inblandad i utredningen av Bjuhr-ärendet. Själv narkotikaspanare. Hans förflutna visar på ett rymligt samvete. Misstänker att det finns/fanns ett antal poliser som visste mer än de vill erkänna öppet. Här kommer ''korridorsnacket'' in igen. Det måste skvallrats ordentligt efter mordet.

Ah, okej. Thure N var alltså också knarkspanare. Ja, korridorsnacket kan vara en värdefull källa.

Ett annat förhör jag tycker är intressant är förhöret med Ulf Norlin. Har kommit bort lite tycker jag. Han berättar bland annat om en polis Håkan Silversjö som tillsammans med den välbekante Jan Länninge genomfört ett hemligt förhör med ett par ester.

Silversjö verkar vara en man som inte hade mycket till övers för Palme, snarare tvärtom. Han beskrivs i ett inlägg här i tråden (hittar det inte) som hatisk och våldsbenägen. Hatisk mot socialdemokratin.

Hade Föllinge kontakter med en sådan person? Exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in