2021-02-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Här lite för den konspiratoriskt lagde. Det gäller inloggningen 15/5 kl 05:23 i LW:s dator och One-mejl.

SD har konto på nåt som heter Programmable Web:

https://checkusernames.com/?username=Saabstefan

De har mycket fokus på API:

https://www.programmableweb.com/

Detta är API:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Application_Programming_Interface

Detta är ”länken” polisen hittade i LW:s dator gällande kl 05:23.

http:// mail.one. com/api/auth/2/login?successURL=https:// mail. one.com/lena@wesstrom.se/IN BOX/1/48161

Behöver inte gå in närmare på det här med API och spekulera men polisen borde ha ställt fler frågor till One (utöver vilken IP-adress inloggningen skett från) angående denna URL (webbadress) och dess uppbyggnad. Det är i inte den normala vägen man loggar in.

Vidare bör de kolla Bluemail som hon använde till sina olika mejladresser:

https://bluemail.me/

Och sen det jag tjatat om förut att kolla de olika sätt man kan se om webbadressen är besökt i datorn eller via synkad enhet. Avsaknad av cache i LW:s dator? Transition_types i Chrome Current session databasen?

Man ska kika efter ”Synced” i databas för cache tabell History > Visit_source för att se om inloggningen skett i annan enhet:

VisitSource {
SOURCE_SYNCED = 0, // Synchronized from somewhere else.

Eller i LW:s dator och webbläsare:

SOURCE_BROWSED = 1, // User browsed.

Eller andra varianter:

SOURCE_EXTENSION = 2, // Added by an extension.
SOURCE_FIREFOX_IMPORTED = 3,
SOURCE_IE_IMPORTED = 4,
SOURCE_SAFARI_IMPORTED = 5,
};

Lite mer om sånt här (och i mina tidigare inlägg:

https://source.chromium.org/search?q=visit_source&sq=&ss=chromium

Finns det inga cache kl 05:23 från One.com så är det också tecken på att inloggning skett från distans.

Kan finnas en cache-fil med en Favicon om inloggning skett från annan enhet. Det är en Favicon-fil/bild/png som skapas i den jumplist som finns i Chrome > Historik där vilka andra enheter som är öppna syns med ”Page Title” och favicon. Ska isf alltså finnas en cache-fil med tidsstämpel kl 05:23.

Jag såg samtalslistan hur många gånger LW:s barn ringde henne efter försvinnandet. De ringer i sept 2018 för att höra hennes röst. Prata med henne.

Jag har läst N*oas inlägg på soc medier när SD gick fri.

Så jag är så jäkla motiverad att hitta skit på den här människan nu. Han ska inte gå fri från detta.

Man blir mer än beklämd när man tänker på barnen! Fan också, vilket helvete om GM går fri! Det får inte ske.
Citera
2021-02-04, 16:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Kommer inte ihåg namnet. Vet ej om det nämndes. Men jag har för mej att det var på nån äng eller nåt liknande. Tror att FR åkt skidor dit.
(Inget exakt svar på din fråga, men när jag lyssnat igen kan jag förhoppningsvis svara mer precist.)

Tack! Jag kan kolla på LWs GC-konto. Den måste ju vara utlagd efter SD+HDs skilsmässoansökan och medan det fanns snö kvar då.
Citera
2021-02-04, 16:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Tack! Jag kan kolla på LWs GC-konto. Den måste ju vara utlagd efter SD+HDs skilsmässoansökan och medan det fanns snö kvar då.

Det var i mars -18
FR hade varit och åkt skidor i Kilsbergen och så fick han meddelande om att LW lagt ut en cach vid ”Bogårdsängen” (? Lite svårt att höra) och han hade tid över så han åkte dit.
Det var sista gången FR träffade LW.
Citera
2021-02-04, 17:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I texterna nedan finns mycket osm jag tycker passar in på H*anna. T ex hur hon verkar acceptera att hon och barnen blivit hotade om "dödshjälp", hur hon verkar beroende av SD, att SD använder barnen som tillhygge i deras bråk (inspelade strösselförhör, hårda nypor och krav på hur kaninfrågor ska lösas, avsägande av föräldraskap; allt sådant kan skada barnens psykiska uppväxt allvarligt).

Stopp.
Rent basic bak i tiden.
PPD är inte en manlig form av kontroll.
Mycket kan han beskyllas när H ska vara offer men föga detta.

H uppvisar tecken på en mycket allvarlig depression varav hon är suicidal.
Att hon är beroende av SD är inte konstigt, hon är snudd på kataton. Där han sätter henne där sitter hon när han kommer hem.
När en person går ner i eller upp ur depression är faran för suicid eftersom handlingskraft återkommer.

När det kommer till nyförlösta och små barn är det de domäner där kvinnor mördar, dvs infanticide och sen fortsättningsvis filicide.
Att hon inte knyter an, som han nämner, är med andra ord inte underligt.

Det kan vara tecken debut av bipolär typ 2 relaterat till den medicin hon äter - eftersom hon återinsjuknar efter några år i ny allvarlig depression och är återigen suicidal.

Det som dock är väldigt underligt med H är att hon, som återställd och åter i jobb, har en mycket skev förklaring år 2018 till det som hände.

Hon trivialiserar hans respons och jämför på en mycket skevt sätt att hon förstår att han ville döda henne och det nämns familj från FhL. Där ingår friska barn som föga kan jämföras med ordval som anhöriga kan uttrycka i vården om svårt sjuka.
Det är inte det samma som att önska att nån mördar dem.

Hon är alldeles för förstående och det är än mer absurt att hon är sjuksköterska med det resonemanget.

H är skev i resonemanget och personligen begriper jag inte varför det här ska slätas över och att allt åläggs honom.
Hon är skarp för övrigt och ingen amöba.
Hon har ett logiskt resonemang när han dundrar på mot barnen men faller till föga med bullshit som att han är en god pappa och att hon älskar honom.

Vore H en kuvad kvinna som inte tar sig ur hemmet vore det begripligt.
Hon är separarerad och har begärt skilsmässa och hon har ansvar för sitt eget beteende.
Hon daltar med skitstöveln.
Det är hon som är drivande till USA och det är hon som trots allt går bakom ryggen på SD när hon har Sillen.
För ATT hon vill ha SD tillbaka. Hon vill in i relationen och hon vill inte han ska sälja huset.

Får dela upp då det är massiv text och vitt skilda områden. Är åter senare, hej så länge.
Senast redigerad av develi 2021-02-04 kl. 17:08.
Citera
2021-02-04, 17:07
Medlem
Citat:
Det är ruggigt att ana vilka missar som har begåtts i den här utredningen.

Svårt att veta på vilken nivå det har skett misstag och vad orsaken är.
Delvis kanske ansvarsfördelningen ligger på ledingen (både hos åklagare/spaningsledning?) och på själva kompetensen hos utredare. En del borde ligga på tidsbrist (andra utredningar som kräver en viss kompetens samtidigt) och även ett stort problem hos NFC, med ett arbetssätt och kapacitet som har mycket att önska har jag förstått.

Tyvärr blir "kostnaderna" för at man drar in på vissa delar, stora i andra änden. Åratal av utredning, gigantisk FUP (hade säkert gått att minska om det hade funnits mer av bevisvärde) och ett gigantiskt lidande för alla inblandade eftersom en mördare aldrig blir fälld.

Vad jag funderar över är det som du ofta påtalat, varför man inte gjort "first things first". Vissa delar vet varje utredare att de måste göras inom ett givet datum, annars raderas/förvinner information från olika operatörer t ex.

Samtidigt har jag en förståelse för att vissa sker inte upptäcktes förrän väldigt sent. Man visste helt enkelt inte riktigt vem man hade att göra med.

Det övergår mitt förstånd, att när nu polisen faktiskt visste att SD hade anmälningar på sig sedan tidigare, hur man kunde strunta i att göra en husrannsakan, beslagta hans mobil, innan raderingarna och hur man missade att strippa honom på kläder skor.

Allt medan kroppen låg bakom planket och viktiga DNA bevis kokade upp i stekande solljus och av vätskor från kroppen.

Man kastar sig på Hitta min Android och Google Maps tidslinje. A och O. Dataintrånget får de förklara för LW sen om hon dyker upp.

De skulle ha kastat sig på hennes Telegram genom att beställa nytt simkort, installerat Telegram på en mobil och gått in och kikat vad som finns.
Kollat i Google Play vilka appar SD och LW avinstallerat.
Nappat på SD:s erbjudande och samtycke att ta hans lösenord till mejl och Google.
Gjort en supertidslinje med Plaso/Log2timeline så snart man fick hum om tiden för brotten. Av alla skäl i världen. Finns massor av händelser i Chrome webbläsaren och i Windows händelseloggar (koder) att läsa och tolka.

Osv osv i oändlighet.

Full förståelse för arbetssituationen men ska man göra de bästa analyserna så måste man använda andra program/verktyg och sätta sig in i hur SD funkar som person och hans kunskap om vissa saker.
Citera
2021-02-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Intressant. Det verkar inte vara någon komplicerad analys att göra. Jag undrar om polisen gjort den nu och i så fall när den inkommer till HR. Nytt material ska väl lämnas in direkt? Jag tror inte varken åklagare eller försvar får "tjuvhålla" på ny bevisning?

Vet inte så mycket om det juridiska läget men utredningen ska ha kännedom om en hel del nytt IT-relaterat vid det här laget.
Citera
2021-02-04, 17:14
Medlem
Stonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vet inte så mycket om det juridiska läget men utredningen ska ha kännedom om en hel del nytt IT-relaterat vid det här laget.
Är det ett par starka indicier samt 5 svaga? Ej placerat Mgm på BP? Ej utesluta annan gm? Det blir nog en friande dom? Vet ej varför mina inlägg ej syns längre. Raderade?Fråga mig igen.
Senast redigerad av Stonic 2021-02-04 kl. 17:23.
Citera
2021-02-04, 17:22
Medlem
Citat:
Det känns såå bra att du känner ett sådant patos för det här!
(fasiken, katten gick på tangentbordet!)

Tänk om man lyckades lösa 05: 23 inloggningen!!!

Det kan lösas nu om de inte slarvar bort det. Sen är det upp till hovrätten men då har iaf polisen utrett kl 05:23 korrekt.

Finns en teoretisk chans att hitta hennes Telegram-meddelanden också. Men kan vara lite sent nu då kontot blir raderat per automatik efter en viss tids inaktivitet. Därför viktigt att polisen ihop med anhöriga skulle ha försökt lösa ett nytt simkort för hennes abonnemang.
SD hade vid den här tiden inte möjlighet att radera Telegram-meddelanden i hennes mobil. Gjorde han inte nån manöver i hennes mobil efter mordet eller kom åt hennes Telegram via datorn så ska det alltså ha funnits kvar meddelanden dem emellan i hennes Telegramkonto.

Enligt SD så använde de inte ”secret chat” (även om de gjort det tidigare har vi sett) den här tiden för mordet. Bäddade för att polisen/anhöriga hade en chans att få fatt på meddelanden.

Analyserar man läget så talar SD:s radering av meddelanden dem emellan utanför polisen för att han var säker på att meddelanden i hennes Telegram var raderade av honom själv efter mordet.

Å andra sidan sitter han i förhör och menar att polisen nog redan fått fatt i hennes Telegram och han tror även att polisen har varit inne i hans mejl trots att det krävef hans samtycke.

Lite upp och ned med den här biten alltså men viktiga nu är att rädda det som räddas kan.
Citera
2021-02-04, 17:25
Medlem
Stonics avatar
Vem var det som ej kunde logga in på sitt arbete och varför? Vilken siffer/bokstavskombination stod på stulet kort? 26 tecken? S och H ? visste han blir huvudmisstänkt våld nära relation.Efter mordet Frun ej äkta leende.Frun upprepar S har ej gjort det utan att någon frågar först. Varför vill man vara ” vän” med en gm? Att förvalta ett stort förtroende, få verka som stöd i en värld full av hat. Anledning nog. Får mig växa som människa? Det var frun som saknade passerkortet med sitt namn samt personuppgifter på.?
Senast redigerad av Stonic 2021-02-04 kl. 17:42.
Citera
2021-02-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Man blir mer än beklämd när man tänker på barnen! Fan också, vilket helvete om GM går fri! Det får inte ske.

Nåt samtal till LW där i september 2018 från ett av barnen varar i nån minut. Kan vara att det pratas in på mamma som är i himlens telefonsvarare. Inte svårt att bli berörd.
Citera
2021-02-04, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Som jag minns det fanns det ingen självklar svit som har brutits, men om vi antar att den här gruppen av personer räknar sina bedrifter kollektivt så skulle det kanske finnas några fler alternativ.

HD kan räkna både "sina egna" och makens loggningar bland de som raderas. Hon kan räkna även en förlust av en "dublett" som ett ingrepp i en svit och hon kan se en radering som gjorts av personer som hon eller gruppen anser står LW nära som om LW gjort raderingen själv. Särskilt den radering där JG kontaktade cacheägaren i efterhand (efter mordet) för HDs räkning sticker ut lite grann i det avseendet.

Sedan kan det finnas andra loggningar som varit viktiga av någon särskild orsak som är svårare att förstå. När man sedan diskuterar "loggningar och regelverk" så kan det också haft intern betydelse vilken lojalitet medlemmarna i den ursprungliga gruppen på fem personer antogs ha gentemot varandra.

USA resan har säkert en betydelse, men kanske bara som ett stresspåslag (vilka ska åka, vilka platser ska besökas förutom eventet, tex HQ eller gamla cacher, vilka mystar behöver lösas på förhand osv). Om paret även räknat med att besöka HQ under sin resa så skulle ett hot att anmäla fuskloggningarna dit kunna vara ett ovälkommet inslag i den delen av resan.
Jäkligt intressant det sista du skrev. Lite bad standing över det hela.
Att resan är ett stresspåslag kan jag tycka mig se även ur aspekten deadline, mordet är som om det vore i sista minuten i kraftig affekt.
Som nåt vittne sa, det hade varit mer likt SD att stoppa henne i ett gruvhål nånstans med så stor kännedom om Örebro med omnejd.
Typ nåt sånt.
Med det inte sagt att han inte är mördare.
Citera
2021-02-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonic
Är det ett par starka indicier samt 5 svaga? Ej placerat Mgm på BP? Ej utesluta annan gm? Det blir nog en friande dom? Vet ej varför mina inlägg ej syns längre. Raderade?Fråga mig igen.

Ingen aning men han placerar sig själv 80 meter från brottsplatsen genom cykel mot cykelbron enligt förhör och det är ”bara” han som runt kl 05:23 har koll på och möjligheter med:

Offrets namn.
Offrets adress.
Att offret inte är sammanboende med person som man kan stöta på vid intrång i bostaden.
Att offret inte har ett hemlarm som kräver kod för att stänga av/koppla på.
Offrets kod till ytterdörr.
Evtl inlogg i dator.
Vilken mejladress hon har.
Vilken leverantör av mejladress/domän.
Att den är återställningsadress för hennes andra mejladresser.
Att den är återställningsadress för de ”hemliga” Gmail-adresser LW har kommunicerat med SD med.
Att kodlåset väsnas mer än normalt då det är lite fel monterat av brottsoffret och bra om dörren lämnas på glänt för GM har också då kännedom om att ett barn bör sova på övervåningen.

Sen vem mer än än person boende i kvarteren där skulle uppehålla sig där sex timmar efter mordet kl 05:23 och inte vara på flykt långt därifrån om det var nån utsocknes ifrån?

Kan utredningen landa om någon varit i hennes dator 05:23 så är ovanstående punkter graverande för SD och ett indicium som är väldigt starkt då det rent logiskt talar för att i ett sådant scenario är han en av få som har all kunskap för att nå ända in i hennes mejlkorg.

Han bör ha varit vaken den tiden på morgonen då han skickar meddelande till LW mellan 05:30 och 06:00.

Slår man sedan ihop detta indicium (om det nu visar sig att inloggning skett i hennes dator och inte via synk) med hur statistiken ser ut för dödligt våld mot kvinnor.
Alltså att GM ska i runt 70 % av fallen ha eller ha haft en relation med offret och att någon blir ihjälslagen så på gatan eller avsides väg så är det också ytterst ovanligt. Kolla BRÅ statistik.
I de flesta fall sker våldet i eller i anslutning till kvinnliga brottsoffrets hem.
Bullerplanket kan anses som nära hemmet men är det inte SD som gjort detta så är det ett i princip ett helt unikt mord som inträffat.

Särskilt om man hittar spår att någon varit i hennes dator och mejl i hennes kök sex timmar efter mordet och dessutom sen via VPN loggat in i hennes Instagram senare efter mordet och högst troligt i hennes Geocaching-konto 7/10 2018 vid 10-tiden och även sökt i hennes Gmail och Google samma datum och fm samt vid ett tillfälle i november.

Endast den som har lika god kännedom om hennes bostad/koder/mejl enligt ovan har möjlighet att logga in i hennes mejl.
Få andra än SD hade möjlighet till att ha koll på hennes Google-inlogg.
Få andra hade en sån infekterad konflikt som SD hade med LW.

Inloggningen och sök 7/10 2018 göra även för att söka i hennes tidslinje 10-15/5, alltså Kristi Himmelsfärdshelgen 2018 då upprinnelsen till mordet är och själva mordet sker.

Vilken alternativ GM skulle ha behov av att söka på SD:s mejladress s*aabstefanspam@gmail.com samt hans fd hustrus Gmail efter mordet?

Han själv säger att polisen vill sätta dit honom. Han blir manipulerad i inledande förhör vad gäller cyklande och annat.

Hans försvarare menar att detta bara är en ”otrohetsaffär”. Då förekommer lite tjafs mellan parter. Helt naturligt. Inget annat.

Vad ska man tro?
Senast redigerad av Avel 2021-02-04 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in