Citat:
Ursprungligen postat av
Herakleios
Finns ingen pusselbit att passa in för SE är inte pusslet.
Inget vittne pekar ut SE.
Ingen teknisk bevisning.
Hade anledning att befinna sig på Sveavägen, det var hans resväg hem.
Inget motiv.
Ingen historik.
Inga kopplingar till våldsbejakande organisation eller gruppering.
Tre år av grundligt utfört arbete av Palmegruppen gav "eftersom OP blev skjuten hade SE ett vapen".
Dags att acceptera att mannen som LJ såg i krönet av trappan på Tunnelgatan är det sista spåret av GM och att ett uselt polisarbete och en GM med turen på sin sida sammanlagt gör att detta mord aldrig kommer att få en lösning.
VG, CA, PKK, RAF, CP och nu SE är alla desperata försök att finna GM.
Detsamma hade hänt med Anna Lindh mordet om de inte få tillgång till PKU-registret.
Algernon och Falck är att ouppklarade mord från denna tid.
Här håller jag inte med dig dock,
Givetvis är det korrekt att ingen konkret bevisning kunnat sökras.Vilket troligen beror på att man schabblade bort SE trots att han fanns där alldeles framför utredarna.
En man klädd som Engström sprang på David bagares gata.
Tanken på att det kanske var Engström själv slog tyvärr aldrig utredarna.
Man behöver inte ha ett kriminellt förflutet för att begå ett brott som t.ex detta.
Det står t.om i GMP att mordet sannolikt var gärningsmannen första (har för mig det står enda också) grövre våldsbrott.
Att ingen med säkerhet pekar ut honom beror ju på att INGEN)förutom LP möjigen) såg mördarens ansikte.
Jag nöjer mig med att konstatera att SE stämmer rätt väl med signalementet.
Motivet är han nog själv inne på i sin intervju i Skydd&Säkerhet.
Långt ifrån alla mördare har starka motiv.Man tänker ju att ett statsminister mord säkert är utlöst av starka motiv och är välplanerat och proffsigt utfört.
Det mesta talar dock för ett impuldåd och ett i princip helt oplanerat attentat.
Valet av plats. och vapen är två sådana faktorer.
Mord som sker på impuls utlöses kanske inte alltid av ett starkt motiv.
Jag vet att mordet kanske får en större betydelse om man tänker sig vem offret var och att det såklart var ett professionellt utfört och välplanerat dåd.
Gärna med lite internationella kopplingar.
På nåt sätt får mordet nån sorts mening då.
Så tänkte jag också länge men inte längre.
Det mesta tyder som sagt på ett i all hast utfört impulsdåd utfört av en troligen ensamagerande GM.
En GM utan något starkt motiv.
Om SE hade utretts när han borde ha utretts så vet man inte hur det hade gått.
Det är inte alls omöjligt att mordet hade klarats upp då.
Jag är som sagt rätt säker på att han hade något med mordet att göra.
Så många bitar faller på plats då.
Bitar som annars är svåra att få in i pusslet.
4-5 indicier/märkliga omständigheter kan man hitta naturliga förklaringar till.
Sedan tar förklaringarna slut.
Då återstår ytterligare kanske 15 minst lika stora indicier/omständigheter att förklara.Betänker man dessutom att alla dessa indicier/omständigheter gäller EN OCH SAMMA person så blir läget än besvärligare för denne.
Vissa saker som han gjorde tycker jag är så tydliga att jag har svårt att förstå alla som bara avfärdar alla såna saker.För mig känns det rätt uppenbart.
Med lite logiskt tänkande och sannolikgetstänk så känner jag mig mycket trygg i tanken att SE med stor sannolikhet hade med detta mord att göra.
Vapenfrågan är väl det enda egentliga frågetecknet,
Du har helt rätt i att mordet aldrig kommer att lösas.
Såvida inte något dolt dyker upp som en sorts trovärdig bekännelse från t.ex SE.
Hur nu det skulle gå till närmara 21 år efter hans död.
Det var väldigt synd att hans dator destruerades efter hans död utan att polisen kollade igenom den,
Detta skedde på önskemål av hans exfru ME.
Ett annat sätt att nästan få en lösning är ju om personer som vet vad som hände berättar det innan de dör.Sedan kvarstår ju ändå problemet att det inte kan verifieras genom någon konkret bevisning så riktigt löst blir det ju ändå inte.