2021-02-03, 21:58
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Vilka bevis fanns mot CP då?
På den tiden han var misstänkt och åtalad var jag i yngre tonåren och hade annat än fundera på än Palmemordet-
Det enda jag kan komma på var LPs värdelösa och underkända utpekande som dessutom till stor del saknar stöd hos andra vittnen om man läser förhören,Inte ens om du läser de tidiga förhören med LP så finner man stöd för att det var CP hon såg.

De bevis som fanns var en vittneskonfrontation med ett vittne som fått förhandsinformation.

Vittnen som påverkats av tidningar och TV om GMs eventuella rörelsemönster som stämde in på den åtalade. Mao ändrade vittnen sina vittnesmål för att de blev påverkade av massmedia.

Tidigare kriminell historik.

Ingen teknisk bevisning.

Polis som ställt ledande frågor i över 30 förhör med samma tungt kriminella personer. Även lockat kriminella med del av belöningen.

Fabricerad telefonavlyssning och spaningsprotokoll.

Så det var en korumperad förundersökning där åklagaren bortsåg från allt som friade den misstänkte.

Slutade med friande dom och skadestånd.

"Århundradets skandal" som CA kallade detta haveri.
Senast redigerad av Herakleios 2021-02-03 kl. 22:03.
Citera
2021-02-03, 22:03
Medlem
Det är väl utrett och bekräftat att YN visades en annan rock än den SE bar?
Citera
2021-02-03, 22:07
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
"Frisera, missta, passa kandidat"...haha, det är inte jag som säger att rocken inte stämmer.
Det är YN själv som tycker att det inte stämmer. Ska vi bortse från det?

Intressant är också att YN pekar ut CP på kroppshållning.

Det är samma sång om igen.

När CP var offerlammet så pekade allt på honom som GM enligt förståsigpåare.

Nu är det SE som är offerlammet.

Deltog i skyttetävlingar när han var anställd inom Försvarsmakten.
Underligt? Nej.

Men det är det enligt förståsigpåarna.
Citera
2021-02-03, 22:18
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima

Såg YN GM?

Kan YN peka ut en GM?
Citera
2021-02-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Javisst stämmer det in på SE, det tyckte även polisen i februari 1987. KP berättar här om det "häpnadsväckande" avförandet av SE, mellan 1.22-1.30 ungefär.

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4920s
Ja det var en man klädd som Engström.
Att det kunde vara Engström verkar de inte ha tänkt på märkligt nog.
Det låg där alldeles framför dem med de såg nog inte skogen p.g.a alla träden.
Citera
2021-02-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
De bevis som fanns var en vittneskonfrontation med ett vittne som fått förhandsinformation.

Vittnen som påverkats av tidningar och TV om GMs eventuella rörelsemönster som stämde in på den åtalade. Mao ändrade vittnen sina vittnesmål för att de blev påverkade av massmedia.

Tidigare kriminell historik.

Ingen teknisk bevisning.

Polis som ställt ledande frågor i över 30 förhör med samma tungt kriminella personer. Även lockat kriminella med del av belöningen.

Fabricerad telefonavlyssning och spaningsprotokoll.

Så det var en korumperad förundersökning där åklagaren bortsåg från allt som friade den misstänkte.

Slutade med friande dom och skadestånd.

"Århundradets skandal" som CA kallade detta haveri.
Att man har ett belastningsregister är rimligen inget som en domstol ska ta hänsyn till i ett helt annat nytt mål.
Givetvis är det nåt som man ändå tryckt på för att försöka "sälja in" honom som GM.
Då var det som jag anade att förutom LPs värdelösa vittnesmål fanns typ ja ingenting,
Citera
2021-02-03, 23:24
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jeppsson har vid tre tillfällen under mordnatten uppgett signalementet blå dunjacka.

1. Till Dalsgaard
2. Till Piketpoliserna på mordplatsen
3. Vid telefonförhöret kl 01.15 på natten.

Redan i piketen blev han påverkad då han fick vetskap om att något vittne sagt rock.
I förhöret den 4/3 har han påverkats till jacka eller rock, men då har han sannolikt både läst tidningar och sett på tv.
Längre än så sträcker sig inte LJ, och det går liksom inte att placera detta dunjacksliknande plagg på Engström.
En figur som susar förbi i dålig belysning under tre sekunder, och ändå är ett av de två vittnen som KP framhåller som starkaste bevis för att signalementet stämmer med Engström. Det belyser verkligen svagheten i hela upplägget.
Men Jeppssons spontana känsla av att mannen bar blå jacka är ändå intressant eftersom Engström inte gjorde det. En negativ identifiering helt enkelt.
Låt säga att KP valt att framhålla att Jeppsson var säker på mörk täckjacka, men något osäker på om han bar keps eller mössa så hade det varit lika korrekt.
Han hade också kunnat säga att vittnet JÅS var säker på jacka.
”Snarare midjemodell än trekvartslång”, eftersom det är det första signalementuppgift han lämnar.
Lisbeths mörkblå täckjacka är då åter aktuell.
YN har sett fel, och kan uteslutas helt.

KP hade också kunnat lyfta fram HJ, JA, LL och IM som säger att mannen inte alls sprang som SE.
Det var helt enkelt inte han.

Man kan bygga ett case mot i stort sett vem som helst om man får sålla fritt i vittnesmålen, och är tillräckligt ohederlig med sina avsikter.

Jag håller f.ö med om att den samlade bilden antyder något i stil med vissa Grandobservationer.
Kanske också Mårtens bävernylon-man?

Går det att hitta någonstans vad Jeppsson sa om dunjackan till piketpoliserna på mordplatsen efter att han pratat med Dalsgaard? Med absolut största sannolikhet har han sagt samma till piketpoliserna som han kort innan sagt till Dalsgaard men jag hittar inte någon källa till det?

Jag vet i alla fall att Jeppsson sa blå dunjacka först till Dalsgaard och sedan igen dunjacka vid telefonförhöret 01.15.
Citera
2021-02-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Går det att hitta någonstans vad Jeppsson sa om dunjackan till piketpoliserna på mordplatsen efter att han pratat med Dalsgaard? Med absolut största sannolikhet har han sagt samma till piketpoliserna som han kort innan sagt till Dalsgaard men jag hittar inte någon källa till det?

Jag vet i alla fall att Jeppsson sa blå dunjacka först till Dalsgaard och sedan igen dunjacka vid telefonförhöret 01.15.
Tror tyvärr inte att Lena Löhr antecknade, eller också har anteckningarna på annat sätt förkommit.
LJ borde dock ha haft en och samma linje under mordnatten, det var senare då han hört vad andra sagt som han blev osäker.
Citera
2021-02-03, 23:49
Medlem
Citat:
Finns ingen pusselbit att passa in för SE är inte pusslet.

Inget vittne pekar ut SE.
Ingen teknisk bevisning.
Hade anledning att befinna sig på Sveavägen, det var hans resväg hem.
Inget motiv.
Ingen historik.
Inga kopplingar till våldsbejakande organisation eller gruppering.

Tre år av grundligt utfört arbete av Palmegruppen gav "eftersom OP blev skjuten hade SE ett vapen".

Dags att acceptera att mannen som LJ såg i krönet av trappan på Tunnelgatan är det sista spåret av GM och att ett uselt polisarbete och en GM med turen på sin sida sammanlagt gör att detta mord aldrig kommer att få en lösning.

VG, CA, PKK, RAF, CP och nu SE är alla desperata försök att finna GM.

Detsamma hade hänt med Anna Lindh mordet om de inte få tillgång till PKU-registret.

Algernon och Falck är att ouppklarade mord från denna tid.
Här håller jag inte med dig dock,
Givetvis är det korrekt att ingen konkret bevisning kunnat sökras.Vilket troligen beror på att man schabblade bort SE trots att han fanns där alldeles framför utredarna.
En man klädd som Engström sprang på David bagares gata.
Tanken på att det kanske var Engström själv slog tyvärr aldrig utredarna.
Man behöver inte ha ett kriminellt förflutet för att begå ett brott som t.ex detta.
Det står t.om i GMP att mordet sannolikt var gärningsmannen första (har för mig det står enda också) grövre våldsbrott.
Att ingen med säkerhet pekar ut honom beror ju på att INGEN)förutom LP möjigen) såg mördarens ansikte.
Jag nöjer mig med att konstatera att SE stämmer rätt väl med signalementet.
Motivet är han nog själv inne på i sin intervju i Skydd&Säkerhet.
Långt ifrån alla mördare har starka motiv.Man tänker ju att ett statsminister mord säkert är utlöst av starka motiv och är välplanerat och proffsigt utfört.
Det mesta talar dock för ett impuldåd och ett i princip helt oplanerat attentat.
Valet av plats. och vapen är två sådana faktorer.
Mord som sker på impuls utlöses kanske inte alltid av ett starkt motiv.

Jag vet att mordet kanske får en större betydelse om man tänker sig vem offret var och att det såklart var ett professionellt utfört och välplanerat dåd.
Gärna med lite internationella kopplingar.
På nåt sätt får mordet nån sorts mening då.
Så tänkte jag också länge men inte längre.
Det mesta tyder som sagt på ett i all hast utfört impulsdåd utfört av en troligen ensamagerande GM.
En GM utan något starkt motiv.
Om SE hade utretts när han borde ha utretts så vet man inte hur det hade gått.
Det är inte alls omöjligt att mordet hade klarats upp då.
Jag är som sagt rätt säker på att han hade något med mordet att göra.
Så många bitar faller på plats då.
Bitar som annars är svåra att få in i pusslet.
4-5 indicier/märkliga omständigheter kan man hitta naturliga förklaringar till.
Sedan tar förklaringarna slut.
Då återstår ytterligare kanske 15 minst lika stora indicier/omständigheter att förklara.Betänker man dessutom att alla dessa indicier/omständigheter gäller EN OCH SAMMA person så blir läget än besvärligare för denne.
Vissa saker som han gjorde tycker jag är så tydliga att jag har svårt att förstå alla som bara avfärdar alla såna saker.För mig känns det rätt uppenbart.
Med lite logiskt tänkande och sannolikgetstänk så känner jag mig mycket trygg i tanken att SE med stor sannolikhet hade med detta mord att göra.
Vapenfrågan är väl det enda egentliga frågetecknet,
Du har helt rätt i att mordet aldrig kommer att lösas.
Såvida inte något dolt dyker upp som en sorts trovärdig bekännelse från t.ex SE.
Hur nu det skulle gå till närmara 21 år efter hans död.
Det var väldigt synd att hans dator destruerades efter hans död utan att polisen kollade igenom den,
Detta skedde på önskemål av hans exfru ME.
Ett annat sätt att nästan få en lösning är ju om personer som vet vad som hände berättar det innan de dör.Sedan kvarstår ju ändå problemet att det inte kan verifieras genom någon konkret bevisning så riktigt löst blir det ju ändå inte.
Citera
2021-02-03, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja iaf om han bar den rock han hade i Rapport också på mordnatten,
På den bild som YN fick se hade han en helt annan sorts rock,
Det hindrar dock inte förnekarna att säga att rocken stämde ju inte alltså var det inte SE som YN såg,
En märklig slutsats.
Polisen skrev ju själv att mannen som YN såg springa på David bagares gata var klädd på samma vis som SE.
Det slog tyvärr utredarna att det kanske var just Engström som var den mannen.
Jag tror att vi snart kommer att få veta mer om detta och få veta ännu mer som talar för att det var just SE som sprang på DBG.
I allt väsentligt förutom rocken då(vi vet varför den inte stämde) så stämmer SE in på den man som YN såg.
Citera
2021-02-04, 00:06
Medlem
Citat:
Det är samma sång om igen.

När CP var offerlammet så pekade allt på honom som GM enligt förståsigpåare.

Nu är det SE som är offerlammet.

Deltog i skyttetävlingar när han var anställd inom Försvarsmakten.
Underligt? Nej.

Men det är det enligt förståsigpåarna.
Ingen (af inte här) har väl sagt att det är något konstigt med att han varit med i skyttetävlingar?
Det visar bara att han hade hyfsat med vapenvana och kunde hantera ett vapen,
Hade han inte haft den erfarenheten och kunskapen så hade han rimligen blivit mindre sannolik som GM.
Det är väl det enda man kan säga om det.
Det är ju helt andra saker som gör att han är svår att komma runt eller att bortse från som tänkbar GM.Man ska nog inte se SE som ett offerlamm av två skäl,
1,Han är den utifrån materialet och andra kända fakta i särklass mest sannolika GM som finns,
2.Han gjorde allt för att bli och etablera sig som vittne. Han sökte själv upp media för att få sin uppmärksamhet.Det är inte TP eller PU som så att säga gjort SEs identitet känd det gjorde han ju helt på egen hand.På det viset har han sig själv att "skylla" om du fattar hur jag menar
Vissa saker han gjorde kan rent av tyckas haft som syfte att bli just misstänkt jag hittar inte andra förklaringar i vart fall.
Citera
2021-02-04, 04:32
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
---De säger något i stil med "en sak är i varje fall helt säker, och det är att SE lämnar Skandiahuset i samma stund paret Palme befinns sig just runt skandiahuset. Fast, det har vi fortfarande INGEN aning om, och man bortser helt och hållet från vad HO säger i sitt möte med SE i receptionen. Det finns INGENTING i några förhör som talar emot att SE faktiskt lämnar kl. 23.23. INGENTING, för det kan han faktiskt ha gjort. Stämplat ut 23.19.59. Pratat några minuter med väktarna och vips - kl. är 23.23. Är han då framme 23.24 är det många som befinner sig på platsen.---
SE säger själv i förhör/spaningsuppslag, daterat 860425, att det tar ca 20-30 sekunder efter det att han stämplat ut, dvs från stämpelklockan, fram till den plats utanför Götabanken där han hörde skottet (dvs det sista skottet, enligt utsago). Samtalet med väktare vid entrén innan han kom ut på gatan kan alltså enligt denna utsago inte ha varit mycket mer än några få växlade ord. Resten handlar om att räkna sekunder till eller från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in