2021-02-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
YN misstar sig på en halvlång täckjacka och rock. Det är därför hon inte får "rocken" att stämma,
Det är klart att hon gör för annars var det ju inte CP.
I allt väsentligt stämmer hennes vittnesmål med någon helt annan än CP nämligen SE.
Man kan ju alltid frisera till lite och säga att något vittne misstar sig på något för att kunna få det att passa på just den kandidat man tror på.
Trots att egentligen ingenting tyder på just denna person,
Citera
2021-02-03, 19:11
Medlem
Citat:
Nej, jag följer en röd tråd.
Ja den röda CP tråden som du kommer följa så länge du lever.
En del av den är att någon MÅSTE ha pekat ut GM med säkerhet annars kan man inte vara GM.
Att sedan det utpekandet helt ogiltigförklarades i hovrätten behöver man inte bry sig om.
Jag menar hovrätten vad kan de`?
Inte alls på din nivå.
Ett annat problem med din tes är ju att INGEN såg mördarens ansikte(förutom möjligen LP).
Hur i all sin dar ska man då med säkerhet kunna peka ut någon med absolut säkerhet?
Det övergår mitt förstånd men det är klart jag är bara en enkel SEkt medlem såklart.
Läser du dessutom de tidiga förhören med LP så finns inte mycket som talar för att det är CP hon beskriver.
Läser du övriga vittnens tidiga förhör så blir man ännu mera trygg i att mördaren definitivt inte hette nåt med initialerna CP.Det är bra att du följer en röd tråd fast otur att det är helt fel tråd bara.
Citera
2021-02-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du tror att han kan vara mördaren för att han fanns på platsen, saknar alibi och passar hjälpligt in på YN:s beskrivning. Go ahead. Jag kan inte haka upp mig på något så försiktigt.

Men det ska väl sägas att det knappast har någon tyngd heller. Det säger lite sig självt att misstankarna mot Engström är svaga om YN:s observationer får plats på en trepunktslista.

Att Engström fanns där och saknar alibi är väl snarare nån sorts förutsättningar för att han över huvud taget ska vara värd att bry sig om. Med det som grund får man sen bygga ett case mot honom och gräva fram vettiga indicier. Det har ingen lyckats göra.

Det är lite som att säga att det mesta talar för att CA är mördaren för att han hatade Palme, bodde i närheten och hade ett likadant vapen. Det är en bra uppslag, men värdelöst som bevisning.

CP som nyss nämndes sticker faktiskt ut lite här. Mot honom fanns det ju trots allt något som kan liknas vid bevis.
Vilka bevis fanns mot CP då?
På den tiden han var misstänkt och åtalad var jag i yngre tonåren och hade annat än fundera på än Palmemordet-
Det enda jag kan komma på var LPs värdelösa och underkända utpekande som dessutom till stor del saknar stöd hos andra vittnen om man läser förhören,Inte ens om du läser de tidiga förhören med LP så finner man stöd för att det var CP hon såg.
Citera
2021-02-03, 19:17
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
YN misstar sig på en halvlång täckjacka och rock. Det är därför hon inte får "rocken" att stämma,

Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
I allt väsentligt stämmer hennes vittnesmål med någon helt annan än CP nämligen SE.
Man kan ju alltid frisera till lite och säga att något vittne misstar sig på något för att kunna få det att passa på just den kandidat man tror på.

"Frisera, missta, passa kandidat"...haha, det är inte jag som säger att rocken inte stämmer.
Det är YN själv som tycker att det inte stämmer. Ska vi bortse från det?

Intressant är också att YN pekar ut CP på kroppshållning.
Citera
2021-02-03, 19:20
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ja den röda CP tråden som du kommer följa så länge du lever.
En del av den är att någon MÅSTE ha pekat ut GM med säkerhet annars kan man inte vara GM.
Att sedan det utpekandet helt ogiltigförklarades i hovrätten behöver man inte bry sig om.
Jag menar hovrätten vad kan de`?
Inte alls på din nivå.
Ett annat problem med din tes är ju att INGEN såg mördarens ansikte(förutom möjligen LP).
Hur i all sin dar ska man då med säkerhet kunna peka ut någon med absolut säkerhet?
Det övergår mitt förstånd men det är klart jag är bara en enkel SEkt medlem såklart.
Läser du dessutom de tidiga förhören med LP så finns inte mycket som talar för att det är CP hon beskriver.
Läser du övriga vittnens tidiga förhör så blir man ännu mera trygg i att mördaren definitivt inte hette nåt med initialerna CP.Det är bra att du följer en röd tråd fast otur att det är helt fel tråd bara.

Menar Du att en psykolog som inte var på Sveavägen, kan tre år efter mordet tala om vad LP ser eller inte ser. Tror du verkligen på det.
Citera
2021-02-03, 19:29
Medlem
Citat:
"Frisera, missta, passa kandidat"...haha, det är inte jag som säger att rocken inte stämmer.
Det är YN själv som tycker att det inte stämmer. Ska vi bortse från det?

Intressant är också att YN pekar ut CP på kroppshållning.
VET du vilken rock SE hade på mordkvällen?Vet du inte det så kan du ju inte använda det som argument.
Det förefaller ha varit en annan rock än den han hade på bilden hon förevisades på SE(åtminstone om han hade den rock vi tror att han hade på mordkvällen),
ALLT annat väsentlige stämde på honom,
På CP stämde hm okej kroppshållningen vilken borde stämt på lågt räknar hundratals män inom ett relativt korrekt åldersspann i Stockholmsområdet vid denna tidpunkt.
Det kallar jag övertygande.
Ok det signalemtent som LP och andra vittnen lämnade på mördaren stämmer inte alls på honom och sättet har rör sig på stämmer dåligt med vad vittnen säger.
Han är inte heller på nåt sätt knuten till mordplatsen.
Nåt vettigt motiv har han heller inte(även om många mördare saknar just det motiv).
Det är högst osäkert om han har någon vapenvana alls o.s.v.
MEN han kroppshållning stämmer ju med vad ETT vittne YN sade.
Iofs vet vi inte helt säkert att det var GM hon såg.Men va fan klart det var CP case closed.
Citera
2021-02-03, 19:35
Medlem
Citat:
Menar Du att en psykolog som inte var på Sveavägen, kan tre år efter mordet tala om vad LP ser eller inte ser. Tror du verkligen på det.
Jag menar att hennes vittnesmål ogitligförklarades av rätten.
Som bekant hade hon fått information om att den misstänkte var alkohollist och just så sa LP i vittneskonfrontationen,
Det ser man ju vem som är alkoholist.
Därmed var hennes utpekande värdelöst.
Läser du förhören med LP så finns mycket lite som pekar på CP.
Likaså från andra vittnen.
Hur kom han till mordplatsen då?
Tänker du dig att han skuggade makarna Palme från Grand.
Läser du vittnesmålen därifrån stöter du på samma problem det verkar inte vara CP man beskriver där heller.
Däremot finns det flera vittnen bla Mårten som beskriver an man som KAN vara SE.
Även om jag personligen är tveksam till att han var utanför Grand den kvällen,
Det kan dock inte uteslutas.
Citera
2021-02-03, 19:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Javisst stämmer det in på SE, det tyckte även polisen i februari 1987. KP berättar här om det "häpnadsväckande" avförandet av SE, mellan 1.22-1.30 ungefär.

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4920s
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-03 kl. 19:45.
Citera
2021-02-03, 21:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nånting på huvudet som ser ut som en keps, nån typ.........keps, säger LJ i förhör .

Varför utelämnar du det vittne som var närmast den förmodade gärningsmannen förutom LP?

LJ var beredd på att göra en iakttagelse, alla andra vittnen överraskades och de gjorde sina iakttagelser i ett snabbt och oförberett händelseförlopp, många synintryck.

LJ

För att han inte stod på mordplatsen. (Det jag drog gränsen för att slippa Borgnäsarna som vill ha flera springande män redan på Tunnelgatan)
Han kan givetvis ändå få vara med på listan, men likt Delsborn är han ensam om sin uppfattning.

Vidare så vill jag också påpeka KP's lögn om att LJ skulle vara säker på detta med keps. Rätt anmärkningsvärt uttalande.
LJ sa även 35-40 år, muskulös välbyggd... lika säker där, så är det inte SE han såg..
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-02-03 kl. 21:29.
Citera
2021-02-03, 21:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Här brukar det påpekas att Engström kanske inte hade på sig det iögonfallande dasslock han visar upp i andra sammanhang utan nån sorts diskretare keps med spännen upptill. Man kan då undra varför man bara inte gör det enkelt för sig och föreslår mössa istället. Kan det vara för att vissa problem uppstår om man börjar dribbla för mycket med hans utseende? Om han nu inte hade keps, varför hade han då nödvändigtvis rock? O s v. Det blir lite för mycket anything goes till och med för SEkten. Tryggt då att bara rätta till saker i kepsen istället. Som Thomas Pettersson gjorde när han uppfann en ny rock åt Engström för att få YN:s signalament att stämma bättre.

Problemet är dels att väktarna såg honom både före och efter mordet. Inga uppgifter där om mössa.
Skulle han ha bytt om nånstans på vägen?
Vidare detta med att ljuga vad han hade på sig kommer med vissa risker av samma orsak. Väktarna såg honom.

Och som du säger. Dribblar man för mycket med detta så kan vissa delar falla bort. YN's iakttagelse kanske? o.s.v.

Det blir mycket efterkonstruktioner här för att knö in saker i teorin.
Citera
2021-02-03, 21:29
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
För att han inte stod på mordplatsen.
Han kan givetvis ändå få vara med på listan, men likt Delsborn är han ensam om sin uppfattning.

Vidare så vill jag också påpeka KP's lögn om att LJ skulle vara säker på detta med keps. Rätt anmärkningsvärt uttalande.

Palmegruppen har ägnat sig åt cherry picking.

Samma tillvägagångssätt som när PU släpade fram en alkoholiserad yrkeskriminell från Sollentuna.

Vilseledde vittnen, fabricerade bevis, tjatade sönder vittnen, ledande frågor, vittneskonfrontation där vittne fick information om att den misstänkte var en missbrukare från norra Stockholm. De bortsåg från alla vittnen, bevis och information som friade CP.
Citera
2021-02-03, 21:43
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
För att annars så kan det ju inte vara CP.
Såg och hammare krävs för att få ihop CP pusslet och många andra pussel.
Det krävs inte i SE pusslet där sitter bitarna fint på plats utan att man behöver försöka få dem att passa.

Finns ingen pusselbit att passa in för SE är inte pusslet.

Inget vittne pekar ut SE.
Ingen teknisk bevisning.
Hade anledning att befinna sig på Sveavägen, det var hans resväg hem.
Inget motiv.
Ingen historik.
Inga kopplingar till våldsbejakande organisation eller gruppering.

Tre år av grundligt utfört arbete av Palmegruppen gav "eftersom OP blev skjuten hade SE ett vapen".

Dags att acceptera att mannen som LJ såg i krönet av trappan på Tunnelgatan är det sista spåret av GM och att ett uselt polisarbete och en GM med turen på sin sida sammanlagt gör att detta mord aldrig kommer att få en lösning.

VG, CA, PKK, RAF, CP och nu SE är alla desperata försök att finna GM.

Detsamma hade hänt med Anna Lindh mordet om de inte få tillgång till PKU-registret.

Algernon och Falck är att ouppklarade mord från denna tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in