2021-02-03, 12:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Frågar återigen alla som är säkra på att SE är oskyldig, hur får ni ihop vittnesmålen med t ex CP/CA eller vilken annan gärningsman som helst? Hur var mördaren klädd? Hade han en handledsväska? Såg YN mördaren? Det här är frågor som ni bör kunna besvara med tanke på att ni” vet” att SE är oskyldig och att CP eller CA är den skyldige.

Man behöver inte ha någon annan gärningsman för att anse att SE är osannolik som GM.
För min del så är dessa bara några av flera uppgifter att väga in.

Motfrågor är väl om YN med säkerhet såg en handledsväska eller om det var en annan typ av väska?
(Vapenväska?)

På mordplatsen har ingen sett en handledsväska(vilket inte bör vara så konstigt), men det är inget vittne där som sett en keps heller. 2 har dessutom bestämt påstått att gärningsmannen INTE hade keps.

Du som tror på SE är den som alltså borde ha mer att förklara..

Hur vet gärningsmannen Stig att Lisbeth ska uppge ett felaktigt signalement på GM?
Citera
2021-02-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har läst den ett antal ggr.
Du tycker inte att formuleringen "någon av OSS " är intressant?
I kombination med alla andra liknande sådana saker.

Men hur kan du ha läst flera gånger utan att ta in ens det mest uppenbara? Har du varit fullt upptagen med att övertolka och missförstå vanliga idiomatiska uttryck?

Engströms spekulationer kring mordet i tidskriften Skydd & Säkerhet i koncentrat. Påpeka om jag undanhåller något väsentligt!

Engström menar att ett mindre kraftigt vapen skulle kunna ha använts eftersom han upplevde skottet "bara som en knall". Det som han påstår stals från spelklubben Oxen den kvällen kunde vara intressant.

Han resonerar vidare om att mördaren kan han ha blivit avsnäst av den "beundrade" statsministern. Den här referensen har filats bort med tiden men det var åtminstone då ett känt citat från CP i rätten. Han sade sig beundra Palme.

Varför reagerar mördaren så vildsint på detta? Jo, han är en drogsugen, desperat och lättrelig person som väntar på en knarkleverantör. Engström kommer osökt att tänka på en man som i samma kvarter stack ihjäl en person efter en lika obetydlig dispyt.

Engström väljer sen att kalla mördaren för "dråparen"; en "ensam drogad gatuligist". Som kom undan för att Lisbeths vittnesmål underkändes.

Sen är Engström lite lustig. Han tycker också att man borde intresserat sig mer för mannen vars blå täckjacka brann upp i torktumlaren. Ungefär som om vi inte fattat vem han pratat om hela tiden. Eller så är det journalisten som varit allmänt clueless när han knackat ned detta.

Nå. Kan jag nu få höra på vilket sett Engström här sätter sig i någon annan person än Christer Petterssons ställe och hur i all sin dar han på något sätt antyder att han själv skulle vara mördaren? Det här menar ju somliga är hans "hemliga" erkännande.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf
Senast redigerad av Bemp 2021-02-03 kl. 12:31.
Citera
2021-02-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det ser du om du läser förhören,
Tex genom att han gick in mot Dekorimahörnan för att titta på klockan en återspegling av mördarens faktika rörelser-
Det finns flera exempel sedan sätter han sig ju i mördarens ställe genom bla den intervju jag inte får hänvisa till.
Vidare gör han det genom att prata om hur skottet mot LP var osv.

Återspeglar han mördarens rörelser genom att titta på klockan? Hur då? Varför?
Citera
2021-02-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att det var kaos avseende signalementsbeskrivningar på mordplatsen framgår med all tydlighet.
Se även förhöret med Christer Persson i 1230.

Förhöret med Windén i 2520 är också rätt talande...

"Kollegor kom fram till Windén och överlämnade lappar med namn och vittnesuppgifter. Någon kollega yttrade även; 'är det du din stackare som ska skriva'. /---/ I något läge gick Windén in i en av de till platsen anlända piketbussarna för att där samtala med den polisman som överlämnat vittnesuppgifter till Windén. Windén kunde inte utläsa vad polismannen hade nedtecknat."

Kaoset förstärks av att Windén tar med Theodoros Athanasipou till Krimjouren för att han själv pratat med just honom. Dit anländer alltså enbart Hage, Johansson, Delsborn - och en person som kom till mordplatsen efter ambulansen.

Väl på Krimjouren gick Windén in i ett avrapporteringsrum med "händelseförloppet i huvudet och även papper med vittnesuppgifter". Resten av förhöret handlar sen om hur Windén och Söderström försöker få klarhet i tidpunkten för mordet (vilket ju gick så där) och hur brottsrubriceringen borde lyda (väldigt intressant).

Vad som sen hände med hieroglyferna till vittnesuppgifter mordnatten kanske någon annan vet...
Senast redigerad av Bemp 2021-02-03 kl. 12:56.
Citera
2021-02-03, 12:58
Medlem
Citat:
Jag vänder mig till de personer som sagt att CA eller CP är troliga gärningsmän. Om SE är osannolik bör samma sak gälla även de två med tanke på att vittnesmålen spretar som de gör. Flera gånger har jag skrivit att jag är OSÄKER på SE men att han KAN vara den skyldige. För mig är det många saker som är svårförklarade. Tycker att det är tröttsamt med att ständigt höra SEkten, svagbegåvade osv. Då kanske man kan förklara det som det spekuleras kring?
SE är ju oerhört mer sannolik än CP som dessutom utreddes grundligt utan att man kunde hitta nåt som pekar på honom.CA är nv absolut inte omöjlig som GM.Det finns nog en 10%ig C sannolikhet att det kan ha varit han.Sannolikheten för att det var SE är å andra sidan ca 80%.CP?Ja säg 0,1 %då.
Citera
2021-02-03, 13:01
Medlem
Citat:
Man behöver inte ha någon annan gärningsman för att anse att SE är osannolik som GM.
För min del så är dessa bara några av flera uppgifter att väga in.

Motfrågor är väl om YN med säkerhet såg en handledsväska eller om det var en annan typ av väska?
(Vapenväska?)

På mordplatsen har ingen sett en handledsväska(vilket inte bör vara så konstigt), men det är inget vittne där som sett en keps heller. 2 har dessutom bestämt påstått att gärningsmannen INTE hade keps.

Du som tror på SE är den som alltså borde ha mer att förklara..

Hur vet gärningsmannen Stig att Lisbeth ska uppge ett felaktigt signalement på GM?

När det gäller YN så kan det naturligtvis ha varit en vapenväska. Dock bör det också vara möjligt att det var en handledsväska.

”Två har dessutom påstått att gärningsmannen INTE hade keps”

Precis. Vittnesmålen skiljer sig åt. Vilka har rätt? Jag vet inte. Dock är det många som har tillräcklig koll för att avskriva SE. Då undrar jag vilka vittnesmål som gäller och därmed hur mördaren var klädd? Om man inte kan svara på det menar jag att det faktiskt kan vara mannen som har en berättelse som skiljer sig från de andras och som verkar vara ganska lik mannen på David Bagares gata som kan vara skyldig.
Citera
2021-02-03, 13:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Förhöret med Windén i 2520 är också rätt talande...

"Kollegor kom fram till Windén och överlämnade lappar med namn och vittnesuppgifter. Någon kollega yttrade även; 'är det du din stackare som ska skriva'. /---/ I något läge gick Windén in i en av de till platsen anlända piketbussarna för att där samtala med den polisman som överlämnat vittnesuppgifter till Windén. Windén kunde inte utläsa vad polismannen hade nedtecknat."

Kaoset förstärks av att Windén tar med Theodoros Athanasipou till Krimjouren för att han själv pratat med just honom. Dit anländer alltså enbart Hage, Johansson, Delsborn - och en person som kom till mordplatsen efter ambulansen.

Väl på Krimjouren gick Windén in i ett avrapporteringsrum med "händelseförloppet i huvudet och även papper med vittnesuppgifter". Resten av förhöret handlar sen om hur Windén och Söderström försöker få klarhet i tidpunkten för mordet (vilket ju gick så där) och hur brottsrubriceringen borde lyda (väldigt intressant).

Vad som sen hände med hieroglyferna till vittnesuppgifter mordnatten kanske någon annan vet...

Gott, ja och även Söderström och Kjell Östling ger stöd för att mannarna sprang iväg utan att ha fått ett signalement.

Fanns således en rätt tydlig orsak till att Stig kanske företog denna språngmarsch.
Stämmer alltså in även i en kronologi och förhållningsmässigt till annat. Samtalet med Lisbeth ang. signalement också..
Citera
2021-02-03, 13:06
Medlem
Citat:
Frågar återigen alla som är säkra på att SE är oskyldig, hur får ni ihop vittnesmålen med t ex CP/CA eller vilken annan gärningsman som helst? Hur var mördaren klädd? Hade han en handledsväska? Såg YN mördaren? Det här är frågor som ni bör kunna besvara med tanke på att ni” vet” att SE är oskyldig och att CP eller CA är den skyldige.

OM det var CA eller CP som sköt Palme och det var någon av dessa som YN såg så hade de uppenbarligen någon form av väska. Det är inte märkligare än att GM inte heller visade upp denna väska vid mordet.

Ibland låter det som att Engström hade en stor Fjällräven-ryggsäck på sig och att YN också kunde konstatera en sådan. Att GM hade någon sorts liten väska eller fodral till vapnet som var undanstoppat vid mordtillfället är ju inte anmärkningsvärt. Att då söka gärningsmän bland folk som gått omkring och viftat med en handledsväska före mordet är att söka ett skensamband.
Citera
2021-02-03, 13:07
Medlem
Citat:
Återspeglar han mördarens rörelser genom att titta på klockan? Hur då? Varför?
Genom att gå in mot hörnan ja och varför titta på klockan han visste ju vad klockan var när han lämnade jobbet bara sekunder innan.Men det kvittar iofs det är återspeglingen av mördarens rörelser som är det väsentliga.Varför ja det vi ju inte Kanske för att han vill återberätta saker så sanningsenligt som möjligt utan att avslöja nv sig som gm.Kanske fanns det andra skäl vad vet jag.Jag hoppas att vi kommer att få visshet med VEM som är GM.Då tystnar det här SEkten tramset .Ser fram mot att läsa era ursäkter och bort förklaringar då. Tänk att SEktmedlemmarna hade rätt hela tiden.
Citera
2021-02-03, 13:15
Medlem
Citat:
Gott, ja och även Söderström och Kjell Östling ger stöd för att mannarna sprang iväg utan att ha fått ett signalement.

Fanns således en rätt tydlig orsak till att Stig kanske företog denna språngmarsch.
Stämmer alltså in även i en kronologi och förhållningsmässigt till annat. Samtalet med Lisbeth ang. signalement också..
Tror du alltså på att SE verkligen sprang efter poliserna?? Trots att absolut inget i materialet tyder på det?Sedan menar ni att vi SEktmedlemmar har god fantasi ?Detsamma gäller det påstådda samtalet med LP absolut inget tyder på att det skett snarare tvärtom.När man väljer att bortse helt från vad vittnen säger och det vi vet hände på platsen så hamnar man snett.Jag ser fram mot den dag då (förhoppningsvis) sanningen kring vem GM är kommer fram Tänk att SEktnedlemnarna hade rätt hela tiden Ser fram mot att läsa era bortförklaringar och ursäkter då.
Citera
2021-02-03, 13:19
Medlem
Citat:
OM det var CA eller CP som sköt Palme och det var någon av dessa som YN såg så hade de uppenbarligen någon form av väska. Det är inte märkligare än att GM inte heller visade upp denna väska vid mordet.

Ibland låter det som att Engström hade en stor Fjällräven-ryggsäck på sig och att YN också kunde konstatera en sådan. Att GM hade någon sorts liten väska eller fodral till vapnet som var undanstoppat vid mordtillfället är ju inte anmärkningsvärt. Att då söka gärningsmän bland folk som gått omkring och viftat med en handledsväska före mordet är att söka ett skensamband.
Hur sannolik som GM är CP enligt dig?Jag säger 0,1 %.CA är ett relevant spår med viss bäring Jag säger 10% .Det gör honom till min tvåa så att säga Från sprungen av SE som ligger på åtminstone 80%.
Citera
2021-02-03, 13:36
Medlem
Citat:

Min poäng är att osäkerheten kring vittnesmålen gör det svårt att dra säkra slutsatser. Då bör alltså alla föreslagna gärningsmän vara osannolika eftersom att det inte går ihop med vad alla vittnen säger. Ändå tjatas det om SEkten osv. Tycker att det är tröttsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in