2021-02-02, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Geocaching verkar onekligen vara på liv och död för dem. Jag tror inte det är slump att Lena mördas kort tid efter hon bestämt sig för att radera HD:s loggar. Mordet handlar knappast bara om SD och LW relation.

Jag tror inte någon får radera HD:s loggar utan bevis på att hon inte varit på plats. Hon kanske hävdar att hon loggat dem enligt reglerna den här gången?

OM hon nu skulle ha loggat "på riktigt" så ska väl hennes häxnamn vara skrivet på lappen i cachen? Annars är det inget "bevis" photoshopade bilder där någonting ska finnas med i bilden, tex vatten, vet vi av FUPen att det grejjas med hejvilt..
En annan sak som slagit mig, Lena brukade ha som signum, bild på sina skor, vid fotologgande.
Gissa vem som lagt upp massor av bilder med sina skor i bild?
Just det, HD
Citera
2021-02-02, 10:03
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag vet inte om du skämtar nu.
SD var den som satte käppar i hjulet för sitt äktenskap med sitt intresse för att få in LW i geofamiljen.

Ska du lägga ansvaret på LW att SD hellre var ute och loggade med LW under långa tider? Som valde att lämna en sjuk fru hemma under tiden!

LW kanske följde med SD till sina burkar som han hade fått löst själv (nåja han verkar inte lösa så mycket själv... kanske fått viss hjälp av sin fru hemma).

Jo du har rätt , försöker bara se hur de tänkte inombords -ibland funkar det inte rent praktiskt/ känslomässigt ; det som någon vill ska ske ...

Det klart att HD borde ha ifrågasatt SD och hans variant utav liv ....
Kan det va så att hon hade tillåtit honom att ha kuttrasju med någon kvinna då när hon mådde som sämst och därför har hon inte kunnat ansätta honom om det hela ?

Hmm , men antar att hon aldrig kunde tro att denna älskarinna var en grannkvinna som hon kände både på gatan och inom geocachingen ??

(Spekulation)

LW skulle ha frågat bestämt OM SD verkligen ville skilja sig och flytta ihop med henne !! Bara för att man själv gör sig fri och skiljer sig så är det inte säkert att andra trivs med den varianten ...

Det var där hon missade poängen.
Senast redigerad av landbandy 2021-02-02 kl. 10:07.
Citera
2021-02-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Antagligen hade LW ett annat tänk eftersom hon själv hade tagit steget ut till skilsmässa mellan sig och UW ...

Men om hon gjorde det för att få SD så borde hon ha tänkt på att SD troligtvis inte ville offra den äktenskapliga tryggheten för ett helt nytt förhållande ...

Antar att LW :s egen plan var att skilja sig från UW och sen få SD att skilja sig från HD för att de sen skulle bli ett nytt par , MEN där blir man så idiotknazig på LW för hon hade ju inte testat det livet ett endaste uns ; att vara låtsasmamma åt två tonårsdöttrar tex.
Det hade Aldrig funkat med det sätt hon använde mot sina barn ...
-Tyst ! Du är inte vår mamma ! hade döttrarna sagt direkt + att ilskan som ibland uppstod med sin pappa så tror jag allt hade blivit kaos ...
De hade rusat hem till HD direkt och beklagat sig över pappa och hans bestämda Donna ....😯

Vad får dig att anta att LW skiljde sig pga av SD?
Som jag uppfattat efter vad som framkommit i tråden/FUP så var separationen från UW innan hon och SD hade någon relation annat än vänner.

Du skriver "Det hade aldrig funkat med det sätt hon använde mot sina barn"... vilket sätt menar du att hon använde mot sina barn?
Citera
2021-02-02, 10:12
Medlem
Citat:
Detta diskuterades tidigare i tråden, 1 år sedan kanske, att när HD tappade Lenas loggar bröts någon slags svit som hon hade. (Kanske inför USA resan?) Vet inte eller snarare minns inte riktigt vad som menades med "svit av cacher" heller. Trie var den som förklarade detta för oss tror jag. Kanske kan hen göra det igen.

Jag har sett spekulationer, men inget riktigt svar. MEN.., det räknas statistik på längden och bredden inom geocashing. Tänkte göra en lista en gång, men tröttnade och insåg att det var ganska meningslöst jobb. Geocashare räknar antal med olika svårighetsgrader, antal av olika typer, geografi (olika länder, högst belägna, lägst belägna etc), alla kalenderdagar, minst en FTF varje månad, längsta svit av antal dagar i rad då man tagit minst en cash. Med mera, med mera. Det tar liksom inte slut. Sen när olika nivåer har uppnåtts får de virtuella premier som de samlar på. Lite som stjärnor i boken i småskolan.
Citera
2021-02-02, 10:16
Medlem
Citat:
Geocaching verkar onekligen vara på liv och död för dem. Jag tror inte det är slump att Lena mördas kort tid efter hon bestämt sig för att radera HD:s loggar. Mordet handlar knappast bara om SD och LW relation.

Jag tror inte någon får radera HD:s loggar utan bevis på att hon inte varit på plats. Hon kanske hävdar att hon loggat dem enligt reglerna den här gången?
För vanliga cacher finns inget ”krav” att man ska ha varit ”på plats”, däremot finns ett krav på signatur på loggremsan och där anses även ett teamkonto eller tillfällig signatur vara tillräcklig.

Anledningen att omloggningarna ifrågasatts så kraftigt är snarare att de gjorts utan att favoritpoäng till cacheägarna delats ut i proportion till de ursprungliga loggarna. För drygt 12000 loggade cacher ska 1200 favoritpoäng delas ut, men personen ifråga har bara delat ungefär 40% av detta antal såvitt jag kan utläsa.

Detta gör att de cacheägare som tävlar om att ha de populäraste cacherna i Örebro inte blir särskilt glada eftersom de riskerar att förlora några placeringar till följd av omloggningarna (då procentdelen FP minskar).

Båda de cacheägare som jag sett omnämnas i FUP har påtalat detta faktum.
Citera
2021-02-02, 10:17
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Vad får dig att anta att LW skiljde sig pga av SD?
Som jag uppfattat efter vad som framkommit i tråden/FUP så var separationen från UW innan hon och SD hade någon relation annat än vänner.

Du skriver "Det hade aldrig funkat med det sätt hon använde mot sina barn"... vilket sätt menar du att hon använde mot sina barn?

Vet inte men på något sätt så tror jag (spekulation såklart ) att SD:s personlighet gjorde så att LW fick för sig att ”gräset var grönare på andra sidan ” och att livet var mycket mera spännande när man kände SD !???

Hon var mer tuff i sin fostran utav barnen - så att de skulle bli självständiga och inte ge upp och bli ynkliga mammagrisar , e du med då ?
Jag kan tycka att det var ju bra nu när det blev så sorgligt alltihop .
Barnen har med sig att man KAN klara sig själv , stå på sig osv.
Självklart hade det ju varit otroligt viktigt med en kärleksfull mor som står bakom det , men vi får hoppas att de har kvar hennes tankegångar omkring vad hon ville med att de skulle ha självtillit .
Är inte säker på om SD gillar när barn; står på sig inför sin förälder och påvisar eget tänk för mycket ?
Men jag kan ha fel ...

Det jag vet är att det är svårt att ” byta ut ” föräldrar och deras fostran när man är tonåring och på väg ut i vuxenlivet ...
Det kan bli väääldigt kämpigt för alla involverade ...
Citera
2021-02-02, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jasså?
Tycker väl att du pekar på it-brister och löst folk titt som tätt.

Ja, det vore stooor tabbe, snudd på osannolikt, men texten sticker ut.

Såg enbart kommentar fr teknikerm om att JG haft en massa kontakter i samband m försvinnandet. Sen en resumé om annat varav fb-sidor tar stor plats.

LJs fru, förhörd den 19 maj innan hon hittas får tyvärr ingen fråga om vem el när.

Det var ju en något konstigt formulerad fråga också, frågade enbart efter L men sa inget om försvunnen. Speciellt om de aldrig haft kontakt.

Även Ks väninna till H, nämnde runt 10-tiden då H medd om försvinnandet.
Det lär vara granskat annars har det gått troll i verksamheten, haha. Ser du det samtalet i samtalslista?

Detta har jag undrat över flera ggr sedan jag läste FUP. K*rin uppger väl dessutom fler tider då HD ringde. Hon nämnde både fm och em. HD och hon träffades ju även flera ggr den dagen.
Henne borde man ha pressat lite mer. Hon duckar för frågor i TR för att skydda både HD och SD (min egen uppfattning). Hon vet MER!

Ska se om jag hittar inlägget jag skrev i våras om tiderna..

Edit
Lägger till det jag skrev i våras:

A.150 S.352
Förhör med K*arin (2018 - juni)
Hon minns tisdagen som att H*anna ringde henne på eftermiddagen och berättade att hennes dotter inte ville gå på kickoffen på Jensen. Hon tror runt 16.00
Senare på kvällen kom H*anna hem till K*arin och berättade att SD var inne på förhör och att det var då hon fick veta att Lena var försvunnen.

A.150 S.365
Förhör med K*arin (2019 - augusti)
"K*arin tror att H*anna ringer till henne på morgonen runt 10-tiden, i alla fall innan lunch.
H*anna hade blivit uppringd av Lenas äldsta son N*a och behövde telefonnumret till S*tefan för att Lena var försvunnen." De kan ha pratat 2 ggr i telefon den dagen.
Det K*arin vet med säkerhet är iaf att första gången så handlar det om att N*a har hört av sig.

A.150 S.366-367
K*arin visste inte om att SD var misstänk vid tidpunkten. Varken HD, SD eller svärfadern berättade något om det. Det var först när de var på väg hem från USA som hon fick reda på det.

Intressant:

Dom pratade om förhören, men inte om detaljer.
"K*arin fick reda på att J*erry och S*tefan var, gjorde nånting under natten. De cyklade eller geochachade tror hon." S.367

"S*tefan och H*anna har båda varit där innan händelsen (fyndplatsen) och har sagt att det måste finnas spår av dom där. De sa det i närtid till när Lena påträffades på den platsen" S.368

A.150 S.365
Förhör med K*arin

"K*arin tror att H*anna ringer till henne på morgonen runt 10-tiden, i alla fall innan lunch.
H*anna hade blivit uppringd av Lenas äldsta son N*a och behövde telefonnumret till S*tefan för att Lena var försvunnen."

Rena snurren! Sanningen borde väl inte vara så svår att få rätt?

Annat: Vem är mannen?

Aktbilaga 151 sida 139
En man är ute och går med sin hund runt 23-00 kvällen den 14e maj och hör ett otäckt skrik från skogen. Han blir rädd. Senare kopplade han ihop det med Lenas försvinnande.
Senast redigerad av uncommon-name 2021-02-02 kl. 10:49.
Citera
2021-02-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo du har rätt , försöker bara se hur de tänkte inombords -ibland funkar det inte rent praktiskt/ känslomässigt ; det som någon vill ska ske ...

Det klart att HD borde ha ifrågasatt SD och hans variant utav liv ....
Kan det va så att hon hade tillåtit honom att ha kuttrasju med någon kvinna då när hon mådde som sämst och därför har hon inte kunnat ansätta honom om det hela ?

Hmm , men antar att hon aldrig kunde tro att denna älskarinna var en grannkvinna som hon kände både på gatan och inom geocachingen ??

(Spekulation)

LW skulle ha frågat bestämt OM SD verkligen ville skilja sig och flytta ihop med henne !! Bara för att man själv gör sig fri och skiljer sig så är det inte säkert att andra trivs med den varianten ...

Det var där hon missade poängen.

Jag tror att det är du som missar poängen här.

SD fick in LW i geosvängen.

De trivdes ihop som vänner till att börja med, LW blev kär vad tiden lider och de inleder en relation som inte någon av dom borde ha gjort.

Det första man frågar när vänskapen går över till det sexuella är inte "tänker du skilja dig".
Känslor smyger sig på för både LW och SD. SD säger att han vill ha LW och så var det nog till en början.
Citera
2021-02-02, 10:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jasså?
Tycker väl att du pekar på it-brister och löst folk titt som tätt.

Ja, det vore stooor tabbe, snudd på osannolikt, men texten sticker ut.

Såg enbart kommentar fr teknikerm om att JG haft en massa kontakter i samband m försvinnandet. Sen en resumé om annat varav fb-sidor tar stor plats.

LJs fru, förhörd den 19 maj innan hon hittas får tyvärr ingen fråga om vem el när.

Det var ju en något konstigt formulerad fråga också, frågade enbart efter L men sa inget om försvunnen. Speciellt om de aldrig haft kontakt.

Även Ks väninna till H, nämnde runt 10-tiden då H medd om försvinnandet.
Det lär vara granskat annars har det gått troll i verksamheten, haha. Ser du det samtalet i samtalslista?

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Detta har jag undrat över flera ggr sedan jag läste FUP. K*rin uppger väl dessutom fler tider då HD ringde. Hon nämnde både fm och em. HD och hon träffades ju även flera ggr den dagen.
Henne borde man ha pressat lite mer. Hon duckar för frågor i TR för att skydda både HD och SD (min egen uppfattning). Hon vet MER!

Ska se om jag hittar inlägget jag skrev i våras om tiderna..

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Får ha detta i bakhuvudet när man kikar runt.

När jag nu läser om KH förhör funderar jag över om det ändå ligga till så att N*oa, trots att han är säker på att han inte gjorde det, har sagt något i sitt samtal till W på morgonen?

Som Uncommonname säger, KH är osäker på tidpunkten i första förhöret i juni- 18, men i förhör i augusti -19 nämner hon 10- tiden.

Vid förhör i augusti- 19 kan många minnen ha blandats ihop med sådant som framkommit efter. KH nämner i aug- 19 att N*oa ringt H*anna. Det nämner inte KH i första förhöret, vilket kan betyda (troligt?) att det är en minneskonstruktion i efterhand.

Om N*oa skulle ha nämnt något, då ser ju HDs konversation med SD helt konstigt ut (låtsas ovetande) liksom JGs.

A 150/353

Förhör 1/6- 18 (dvs två veckor efter mordet)

"Då, jag är lite fundersam på, jag vet ju vem Lena är också, jag vet inte om jag fick reda på det
innan vid förmiddagen eller om det var senare, jag tror det var senare jag fick höra att Lena
var försvunnen.
"

Förhör 31/8- 19 (dvs mer än ett år efter mordet)

s 365

"Hur får K reda på att Lena är försvunnen?
K har inte koll på nyhetsflödet under dagtid då hon arbetar, hon vet med säkerhet att hon
inte fick nyheten via media. K tror att Hanna ringer till henne på morgonen runt 10-tiden,
i alla fall innan lunch. Hanna hade blivit uppringd av Lenas äldsta son N*oa och behövde
telefonnumret till Stefan för att Lena är försvunnen. A*ron var hemma och Lena fanns inte där.
Hanna och K sa "gud vad har hänt? vad hemskt", "det är ju fruktansvärt", "vad otäckt".
K vet inte om det var då eller senare som K fick reda på att Aron fyllde år och att
dörren varit öppen. K som har barn i samma åldern reagerade starkt på detta och tänkte på
hur Lenas barn reagerat och vart Lena var. Hanna ringde K med anledning av något så
fruktansvärt hänt och att hon blivit väldigt orolig. Hon ringde med anledning av Lenas
försvinnande, inget annat ärende. De har kontakt via mobiltelefon, vanliga samtal. K tror
inte att det är ett långt samtal. K upplever det som att Hanna var hemma då hon ringde
henne"

//

"Karin uppfattar det som att det var två samtal samtal, men är inte säker, det kan ha varit ett.
Det första samtalet var att de ringde för att få Stefans telefonnummer. Det andra var då Hanna
ringde på eftermiddagen eller att Karin stannade till henne på vägen hem vid halv fem eller
så.
"
Citera
2021-02-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När jag nu läser om KH förhör funderar jag över om det ändå ligga till så att N*oa, trots att han är säker på att han inte gjorde det, har sagt något i sitt samtal till W på morgonen?

Som Uncommonname säger, KH är osäker på tidpunkten i första förhöret i juni- 18, men i förhör i augusti -19 nämner hon 10- tiden.

Vid förhör i augusti- 19 kan många minnen ha blandats ihop med sådant som framkommit efter. KH nämner i aug- 19 att N*oa ringt H*anna. Det nämner inte KH i första förhöret, vilket kan betyda (troligt?) att det är en minneskonstruktion i efterhand.

Om N*oa skulle ha nämnt något, då ser ju HDs konversation med SD helt konstigt ut (låtsas ovetande) liksom JGs.

A 150/353

Förhör 1/6- 18 (dvs två veckor efter mordet)

"Då, jag är lite fundersam på, jag vet ju vem Lena är också, jag vet inte om jag fick reda på det
innan vid förmiddagen eller om det var senare, jag tror det var senare jag fick höra att Lena
var försvunnen.
"

Förhör 31/8- 19 (dvs mer än ett år efter mordet)

s 365

"Hur får K reda på att Lena är försvunnen?
K har inte koll på nyhetsflödet under dagtid då hon arbetar, hon vet med säkerhet att hon
inte fick nyheten via media. K tror att Hanna ringer till henne på morgonen runt 10-tiden,
i alla fall innan lunch. Hanna hade blivit uppringd av Lenas äldsta son N*oa och behövde
telefonnumret till Stefan för att Lena är försvunnen. A*ron var hemma och Lena fanns inte där.
Hanna och K sa "gud vad har hänt? vad hemskt", "det är ju fruktansvärt", "vad otäckt".
K vet inte om det var då eller senare som K fick reda på att Aron fyllde år och att
dörren varit öppen. K som har barn i samma åldern reagerade starkt på detta och tänkte på
hur Lenas barn reagerat och vart Lena var. Hanna ringde K med anledning av något så
fruktansvärt hänt och att hon blivit väldigt orolig. Hon ringde med anledning av Lenas
försvinnande, inget annat ärende. De har kontakt via mobiltelefon, vanliga samtal. K tror
inte att det är ett långt samtal. K upplever det som att Hanna var hemma då hon ringde
henne"

//

"Karin uppfattar det som att det var två samtal samtal, men är inte säker, det kan ha varit ett.
Det första samtalet var att de ringde för att få Stefans telefonnummer. Det andra var då Hanna
ringde på eftermiddagen eller att Karin stannade till henne på vägen hem vid halv fem eller
så.
"

Angående tiden då HD och K träffades, så hittade jag ett annat inlägg:

Sida 117-118 osv A. 163

Hanna skriver 14:43 till Stefan att hon slutar jobbet

Klockan 15:34 skriver hon till Stefan om W och Jensen (nån slags kick off)
Stefan svarar på det.

Klockan 16:36
Stefan: "Slagit ihop"
"Det ska bli så bra nu"

HD klockan 16:39
"Har allt klarat utom lösningen på Janis myst..."
"Nästan..."

Tid för reflektion: Detta stämmer i tid med när Judi*t (grannen stötte på henne i skogen
på eftermiddagen jag TROR hon säger mellan 16-17. Och sen slinker Hanna in på SD's tomt)

Klockan 16:46
Stefan: "Har ej kollat esta"

Klockan 17:37
Hanna: "Kolla om du får åka utomlands..."

Klockan 17:41
Stefan: "Hon vet jag ska bort"

Klockan 17:45
Hanna: "Messa när du är klar."

Stefan skulle ju hem till Hanna och barnen och äta glass efter han slutat jobbet.
Finns det bevis på att han faktiskt var där och ingen annanstans?
Han säger själv att han var hemma när Polisen ringde och ville att han skulle komma dit på ett andra förhör, vilket borde ha varit runt den tiden? Jäkla snabb fika i så fall?
Finns mastuppkopplingar från Hannas mobil nånstans?
Hon säger själv att hon var ute på promenad i skogen EFTER att Stefan åkt in på sitt andra förhör vilket ju då inte stämmer med vittnet?

Och K har väl också berättat att HD och hon satt och pratade på K's tomt en stund på em?
Så många oklarheter...
Citera
2021-02-02, 11:09
Medlem
Hittade även ett inlägg som återger det här med NÄR och HUR de fick reda på att LW var död:

Citat:
HD's pappa får frågan om när han fick reda på att en kropp hittats så svarar han att det var i tidningen eller nyheterna men inte på vilken tid av dygnet. Men han tror att han var på landet.
(Det är ju intressant eftersom HD sa att hon förstod att det var LW man hade hittat då hon och hennes pappa åkte förbi avspärrningarna vid bullerplanket när de var på väg från hennes förhör.)
Och SD säger att det var HD som berättat för honom att LW var död och att det var polisen som sagt det till henne under förhöret.

Harvar vidare i frågan om tidpunkten:

Citat:
Sida 554 A. 150 Sillen om Lenas död:

"Jonas minns tydligt att han vid lunch, mitt på dagen*mellan kl 13-15, på lördagen
fick ett samtal från Hanna.*Hannas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att hämta Hanna hos polisen.*Hanna ringde till Jonas, som då var hos sin exfru och firade
sitt barns födelsedag. Hanna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret.
Hanna hade fått veta det precis efter sitt förhör.
Hanna sa, "dom har hittat Lena död". Som Jonas minns det var det då inte bekräftat
att det var Lena."

Citat:
Stefan angående var och hur han fick reda på att LW hittats:
Det enklaste svaret är egentligen att han inte minns och att det kan ha gått till på alla möjliga sätt.
Han svarar så luddigt att man ibland har svårt att förstå vad han pratar om.

Läs sida 630 i SD's förhör (A.147) så blir saker och ting genast mer komplicerat om man ska börja jämföra vad SD har sagt i det förhöret och vad HD har sagt i förhör och vad hennes pappa har sagt i förhör gällande när och hur de fick reda på att LW hittats död.

SD säger många svävande saker på frågan:

-Minns inte
-Nyheterna, möjligen SR
-Fick full återberättelse av HD's pappa i bilen på vägen ut till sommarstugan
-Nyheterna eller nån annan i familjen
-Nån som har messat

Sen får han lite hjälp med minnet av FL som påminner honom om att han tidigare uppgett att det var HD som berättade detta för honom. Då gick det upp ett litet ljus för honom. Han minns det som att HD blev uppringd av polisen och då fick hon veta att det var LW som dom hade hittat.

FL: "När hon säger det är ni tillsammans då?"
SD: "Vet inte.. Det kan ha varit nån familjemedlem emellan....*det är inte helt säkert att det är hon som har sagt det direkt men hon kan ha sagt det till sin mamma som har sagt det till mig eller så det..
jag minns inte.."

Han minns inte vart han var när han fick reda på det.
Han minns till en början egentligen inte att han messat J*ani om detta och att han inte får föra det vidare.

Finns det ens NÅGON berättelse som stämmer överens med någon annan?
Senast redigerad av uncommon-name 2021-02-02 kl. 11:12.
Citera
2021-02-02, 11:32
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jag tror att det är du som missar poängen här.

SD fick in LW i geosvängen.

De trivdes ihop som vänner till att börja med, LW blev kär vad tiden lider och de inleder en relation som inte någon av dom borde ha gjort.

Det första man frågar när vänskapen går över till det sexuella är inte "tänker du skilja dig".
Känslor smyger sig på för både LW och SD. SD säger att han vill ha LW och så var det nog till en början.

Är det dina egna fria fantasier?

LW och SD tränade tillsammans innan hon började med GC. Omgivningen undrade varför det alltid måste ske på natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in