2021-02-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har inte filen (kopia ur SD:s dators minne typ) de skickade till NFC men jag antar det var de filer/händelser som finns i tidslinjen i akt 145 Huvudprotokollet som var kopplade till Google Docs/Drive cache-filer.
Helt tydligt är att IT-forensikern inte kunde tolka filerna och bad NFC om hjälp.

NFC kunde inte svara på frågan om någon varit aktiv i datorn men baserat på vad som frågades och det underlag som NFC fått så borde NFC ha bett om kompletterande underlag. Alltså samtliga loggar/händelser i datorn för tidpunkten IT i Örebro frågade om.
NFC hade alltså kunnat vara proaktiva här men problemet öogger i Örebro som ställde frågan på ej komplett ”material”.

Såvitt jag förstår bör både frågeställningen och det inlämnade materialet framgå av svaret från NFC.

Enligt bilaga 160 sidan 67 så har NFC gjort en utredning med undersökningskod I03 (Analys av data. Analysen utförs utifrån bifogad frågeställning.), koderna framgår av av NFC Beställningskatalog med undersökningskoder, på ett material "Avbildning av 2018-5000-BG50942-1" vilket jag tolkar som en fullständig hårddiskavbildning. Det bör alltså inte finnas mer data att tillgå, då man redan har hela hårddisken.

En reflektion är att NFC i första hand är ett laboratorium som utför standardiserade tester som man är ackrediterade att utföra och i andra hand även tillhandahåller tjänster för att samla in information från en brottsplats. Den här typen av analys är inte riktigt standardmässig och jag förstår att man vill undvika att besvara frågor som ligger vid sidan om en väl definierad kärnkompetens. Problemet om man lämnar ett svar blir närmast vilket bevisvärde svaret ska anses ha, jämför det svar NFC själva gav avseende frågeställningen.

Nästa problem är att NFC vill gradera sina svar (det ingår i deras arbetsmetodik). Man vill då helst ha en "alternativhypotes" som på något rimligt sätt är kopplad till det brott som ska utredas. Det kan bli ganska svårt för utredarna i det här fallet att ta fram två meningsfulla alternativ som ska ställas mot varandra för att möjliggöra en gradering.
Citera
2021-02-09, 15:13
Medlem
Citat:
Kom på mig själv med att inte ha läst en enda artikel i tidningarna om det här fallet.

Det finns ju likheter i den anmälda misshandeln och upprinnelsen till mordet med bakningen och fikat fattar jag nu.

Lena Wesström hade bakat och ville fika med sin manlige vän.
Det ville inte han – och de började tjafsa.
Det är bakgrunden till att hon samma natt anmälde honom för misshandel,

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

Och GW verkar hålla med mig som vanligt:

"– De har kommit ihop sig om det där vanliga, som sådant som folk som har en sårig historia kommer ihop sig om. Sedan har han klappat till henne och hon börjar skrika. Då har han tagit tag om halsen på henne för att få tyst på henne, sedan har hon dött. Men det här vet jag naturligtvis inte, för jag har inte sett obduktionsprotokollet. Men om det har gått till på det viset ser man det ganska tydligt, det är nämligen så i sju till åtta fall av tio, säger han."

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/gw-teori-om-lena-fallet-jag-ringde-upp-springare/
Ja, hejja GW! Hata slumpen.
Sitter och lyssnar på vittnesförhöret med reviewer HÅ
-Det verkar som om du känner Stefan, stämmer det?
- eh, ja
- Hur väl känner ni varandra?
- På ett mer alltså, jag skulle inte säga på vännivå, utan mer på kompiskretsnivå. Samma hobby, vart på samma plats, delar samma geocacheing umgänge. Har träffats på tu-tre-fyrman hand några gånger, ehm, men inte en person som jag liksom anförtrott mitt innersta åt, därför att det har inte känts naturligt, alltså även innan jag visste någonting
- Ehum, hur skulle du beskriva honom, som person alltså?
- Driftig, öh, pigg, allert, öh, lätt inställsam (tystnad) och då tänker jag utifrån inte att jag är personen jag, utan hade funktionen reviewer, öh amen ah, personer som kan ha en nyckelfunktion, uppfattar jag att Stefan är klok nog att hålla sig på god fot med.
- Nått annat? Personlighetsdrag?
- det här blir ju så subjektivt, men mina ganska långa sociala känselspröt fick aldrig liksom koll på Stefans sätt. Det fanns någonting som skavde för mig, ehm, jag kan inte för mitt liv komma på någonting som jag kan citera nu men, en känsla av att om det var en någonting som skulle kunna tänkas vara roligt, så var det fullt möjligt att man skrattade åt någon och inte med, o det någonstans skaver för mig, alltså det kan vara jättekul om man gläds åt sina egna tillkortakommanden, eller någonting komiskt i största allmänhet, men när det kom till att bli, på någon annas bekostnad, den stämningen i humorn och också en typ av tvetydlighet ibland, där menar du det du säger eller menar du eventuellt någonting annat, lite fräckare, lite flörtigare eller bara lite busigt. Jag tror jag kan ha sagt lite tidigare, som en tvål i ett badkar, o det står jag fast vid.

Väldigt intressant förhör, pågår drygt en timme
Citera
2021-02-09, 15:44
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Kom på mig själv med att inte ha läst en enda artikel i tidningarna om det här fallet.

Det finns ju likheter i den anmälda misshandeln och upprinnelsen till mordet med bakningen och fikat fattar jag nu.

Lena Wesström hade bakat och ville fika med sin manlige vän.
Det ville inte han – och de började tjafsa.
Det är bakgrunden till att hon samma natt anmälde honom för misshandel,

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

Och GW verkar hålla med mig som vanligt:

"– De har kommit ihop sig om det där vanliga, som sådant som folk som har en sårig historia kommer ihop sig om. Sedan har han klappat till henne och hon börjar skrika. Då har han tagit tag om halsen på henne för att få tyst på henne, sedan har hon dött. Men det här vet jag naturligtvis inte, för jag har inte sett obduktionsprotokollet. Men om det har gått till på det viset ser man det ganska tydligt, det är nämligen så i sju till åtta fall av tio, säger han."

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/gw-teori-om-lena-fallet-jag-ringde-upp-springare/

Tror att det var mycket sårande för henne att han inte ville komma och fira hennes födelsedag med en fika den där dagen ,därför anmälan gjordes utav henne antar jag ??
Hon förstod antagligen inte "det jobbiga" för SD ,ATT alltid ha två kvinnor att måna om i allt och allting .Antar att han mycket väl ville dela upp sitt bryendes i två delar ,som ni själva kan lista ut ,visst ...?
Lena ställde större krav än vad en älskarinna kan göra ,antar jag ?
De var ju inte ett par ,i ordets bemärkelse och det vägrade ju LW att inse ..

Så alltihop är en sorglig desperat destruktiv historia utan någon som helst bra slut ...

(spekulation)

Kan ju tänkas att LW ofta fick fiska efter dagar då hon kunde få träffa SD och antar att hennes födelsedag var ett bra skäl för henne att bli ihågkommen utav honom ; enligt henne .....och när han inte ville det där året så blev hon ytterst sårad ,typ ända in i själen .
Kanske hon påpekade att :
-DET hade de minsann gjort i ALLA år ,sen de började tissla &tassla med varandra....! Och att SD ville missa det ,var antagligen för henne, som att han skulle ha missat hans & hennes bröllopsdag ; vilken aldrig har existerat .
Tror LW la ner väldigt mycket känsla på saker som för utomstående inte betydde ett jota, medans det för henne var "på liv & död " ;rent känslomässigt .

Kan ju vara därför folk ser till att EJ ha dolda förhållanden för de leder ingen vart .Då är det ligga bra att "lägga ner" den verksamheten !

(spekulation)

?????????????
Senast redigerad av landbandy 2021-02-09 kl. 15:54.
Citera
2021-02-09, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tror att det var mycket sårande för henne att han inte ville komma och fira hennes födelsedag med en fika den där dagen ,därför anmälan gjordes utav henne antar jag ??
Hon förstod antagligen inte "det jobbiga" för SD ,ATT alltid ha två kvinnor att måna om i allt och allting .Antar att han mycket väl ville dela upp sitt bryendes i två delar ,som ni själva kan lista ut ,visst ...?
Lena ställde större krav än vad en älskarinna kan göra ,antar jag ?
De var ju inte ett par ,i ordets bemärkelse och det vägrade ju LW att inse ..

Så alltihop är en sorglig desperat destruktiv historia utan någon som helst bra slut ...

(spekulation)

Kan ju tänkas att LW ofta fick fiska efter dagar då hon kunde få träffa SD och antar att hennes födelsedag var ett bra skäl för henne att bli ihågkommen utav honom ; enligt henne .....och när han inte ville det där året så blev hon ytterst sårad ,typ ända in i själen .
Kanske hon påpekade att :
-DET hade de minsann gjort i ALLA år ,sen de började tissla &tassla med varandra....! Och att SD ville missa det ,var antagligen för henne, som att han skulle ha missat hans & hennes bröllopsdag ; vilken aldrig har existerat .
Tror LW la ner väldigt mycket känsla på saker som för utomstående inte betydde ett jota, medans det för henne var "på liv & död " ;rent känslomässigt .

Kan ju vara därför folk ser till att EJ ha dolda förhållanden för de leder ingen vart .Då är det ligga bra att "lägga ner" den verksamheten !

(spekulation)

?????????????
"Mötena" var helt på steffes villkor
Han ville inte stanna, utan komma och "komma", sen var han klar
HD verkar enligt rättegångsförhöret inte haft så mycket till övers gällande att släppa till
Citera
2021-02-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Såvitt jag förstår bör både frågeställningen och det inlämnade materialet framgå av svaret från NFC.

Enligt bilaga 160 sidan 67 så har NFC gjort en utredning med undersökningskod I03 (Analys av data. Analysen utförs utifrån bifogad frågeställning.), koderna framgår av av NFC Beställningskatalog med undersökningskoder, på ett material "Avbildning av 2018-5000-BG50942-1" vilket jag tolkar som en fullständig hårddiskavbildning. Det bör alltså inte finnas mer data att tillgå, då man redan har hela hårddisken.

En reflektion är att NFC i första hand är ett laboratorium som utför standardiserade tester som man är ackrediterade att utföra och i andra hand även tillhandahåller tjänster för att samla in information från en brottsplats. Den här typen av analys är inte riktigt standardmässig och jag förstår att man vill undvika att besvara frågor som ligger vid sidan om en väl definierad kärnkompetens. Problemet om man lämnar ett svar blir närmast vilket bevisvärde svaret ska anses ha, jämför det svar NFC själva gav avseende frågeställningen.

Nästa problem är att NFC vill gradera sina svar (det ingår i deras arbetsmetodik). Man vill då helst ha en "alternativhypotes" som på något rimligt sätt är kopplad till det brott som ska utredas. Det kan bli ganska svårt för utredarna i det här fallet att ta fram två meningsfulla alternativ som ska ställas mot varandra för att möjliggöra en gradering.

Har NFC fått hela speglingen och inte kan redovisa det som sker i datorn vid tidpunkten för mordet så är det nog ingen idé att använda NFC alls tänker jag.

Och DNA-extrakt fick skickas till NL...

Frågeställningen till NFC om de kan avgöra om cache-filerna för Chrome/Google Docs eller synk-loggen för Google Drive kan visa på om nån varit aktiv lokalt i datorn eller ej är lite snett ute men så blir det ibland när kunskapen är som den är.

Då ska NFC svara att det går men inte utifrån hur frågan är ställd (tema Google Drive) utan då baserar vi det på SQLite-databas analys av historiken i webbläsaren Chrome stället för då kan vi avgöra det ihop med att vi gör en tidslinje för de händelser som sker parallellt i operativsystemet Windows där varje enskild händelse i datorn har en kod. Samma koder i alla Windowsmaskiner osv osv.
Så det var där det tog stopp. Någon orkade inte med det manuella finliret.

Nånstans är ett yxskaft begravet alltså.

Sen snackar de om att koden är obfuskerad. Vilken kod? För Google Chrome?

Det är öppen kod. Här, bara att sätta igång och knappra och bygg. Chrome bygger på Open Source-projektet Chromium:

https://github.com/chromium/chromium

De snackar om ”okända” faktorer hit och dit istället för att göra jobbet.
”Computer says no” typ.

Telegram är också öppen kod. Därför det finns så många kopior och blivit populärt bland utvecklare.
Citera
2021-02-09, 17:46
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
"Mötena" var helt på steffes villkor
Han ville inte stanna, utan komma och "komma", sen var han klar
HD verkar enligt rättegångsförhöret inte haft så mycket till övers gällande att släppa till

Mmm,det måste ha känts väldigt jobbigt för LW som verkade behöva trygghet ,ombesörjning känslomässigt och behovet utav att vara sedd ....
Helt olyckligt för henne -det hon gav sig in på -gjorde hennes liv ännu sorgsnare antar jag ..
Citera
2021-02-09, 18:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
"Att du tycker att hennes hot om avslöjande är något att jämföra tillnärmandesvis mot dödshot och lögnaktigt beteende, det sista mot både HD, Lena och vänner, det är riktigt riktigt konstigt."

Nog för att du är duktig på att hitta på sagor men nu får du faktiskt ge dig. Dra inte in vad jag tycker i dina sagor för det har du uppenbarligen inte förstått någonting om. Du skriver så konstigt så jag förstår faktiskt inte vad du menar. Det är inte konstigt att du snart är ensam här i tråden. Det är bara dina åsikter som du tillåter här. Och du har åsikter om precis allting. Alla som har en annan åsikt ska tråkas ihjäl med långa noveller om hur förstående du är för alla, utom för SD. Allt ska slätas över och bortförklaras. Alla är perfekta, utom SD. Är du inte ett dugg intresserad av varför LW mördades? Är du inte ett dugg intresserad av hur kvinnor ska kunna skydda sig mot män som mördar?

Ja, SD dödshotade både LW och hennes barn. Om hon inte brydde sig om sitt eget liv så borde hon väl ha gjort allt för att skydda sina barn? Men det gjorde hon inte. Hur kan man fortsätta att träffa en sådan man? Hur kan man vilja leva tillsammans med en sådan man? Hur kan man utsätta sina barn för den risk det skulle innebära för dem om de tvingades att bo tillsammans med en sådan man? Om LW fått som hon ville. Eller hade hon tänkt att de skulle dumpa barnen på tråkiga UW och tråkiga HD så att hon och SD alltid skulle kunna leka och ha roligt?

Innan vi fick tillgång till FUP så var det många i tråden som hävdade att LW var livrädd för SD efter bilincidenten och att hon inte hade träffat honom sedan dess. När det delades foton på dem tilllsammans från deras skridskotur eller när LW stalkade SD och HD på FTF-jakt i skogen så vägrade somliga ändå att tro på det.
När det delades att hon sprang ifrån Cajoo och jagade efter SD så hävdades det ändå att hon var livrädd för SD.

Nu vet vi tack vare FUP att hon inte var rädd för SD. Hon var rädd för att han skulle lämna henne och hon var beredd att göra vad som helst för att det inte skulle ske.

Och ingen mer BS om att hon inte kunde lämna SD, tack. Man kan om man vill. Hon ville inte. Hon vägrade t.o.m.

Till en vän sa Lena ungefär; han kan ta sig till vad som helst. Minns nu inte vem.
Lena hade flera betrodda, de flesta väldigt kloka.

Jag tror nog att Lena kände intuitivt att det fanns potential, men att hon ändå trodde att hon skulle kunna hantera det.

Om du menar att Lena borde lämna, då undrar jag varför du tror att SD inte lämnar?
Det är väl han som vill till H*anna och inte vill vara med Lena?

Till CvB
A 150/631

"av dem.Då berättar jag om
hur han behandlat mig,
låtit mig tro det skulle bli vi,
sedan vänt mig ryggen och varit
elak, varit så rädd bli avslöjad att
han gått på mig fysiskt flera
gånger och dödshotat både
mig och barnen
"

"Det finns nåt svårt jag inte
pratat med dig om. Hoppas
känslorna håller sig i schack i
morgon. OM jag hamnar i
känslomässig gungning, då
kanske jag tyr mig till er för
extra trygghet och kärlek
"

"har så svårt att sluta älska
honom, trots att han är så
fruktansvärt elak emellanåt
När han visar fulsidan är han
elakare än nån annan nånsin
ens varit i närheten av att
ha varit mot mig
"

//

"Men just nu är jag mera
bekymrad över S som var dum i
natt och idag igen, mullrar med
maktspråk i otrevlig ton
"

"Som visar att han är så mycekt
sämre människa än man kan tro
Men har hela tiden sett det
som hans egen störning, att han
inte kan hantera sitt eget mörker
och motgångar utan att bli ett
monster
"

"Men jag känner att du tror mig.
Behöver inte skicka
skärmdumpar från honom. Du
skulle bli mörkrädd
Och kanske är det otäckaste
inte han, utan att jag stannar
Igår möttes vi i
skogen ...
"
Citera
2021-02-10, 04:16
Avslutad
Avel
Har du fått någon respons från åklagarna?
Citera
2021-02-10, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Till en vän sa Lena ungefär; han kan ta sig till vad som helst. Minns nu inte vem.
Lena hade flera betrodda, de flesta väldigt kloka.

Jag tror nog att Lena kände intuitivt att det fanns potential, men att hon ändå trodde att hon skulle kunna hantera det.

Om du menar att Lena borde lämna, då undrar jag varför du tror att SD inte lämnar?
Det är väl han som vill till H*anna och inte vill vara med Lena?

Till CvB
A 150/631

"av dem.Då berättar jag om
hur han behandlat mig,
låtit mig tro det skulle bli vi,
sedan vänt mig ryggen och varit
elak, varit så rädd bli avslöjad att
han gått på mig fysiskt flera
gånger och dödshotat både
mig och barnen
"

"Det finns nåt svårt jag inte
pratat med dig om. Hoppas
känslorna håller sig i schack i
morgon. OM jag hamnar i
känslomässig gungning, då
kanske jag tyr mig till er för
extra trygghet och kärlek
"

"har så svårt att sluta älska
honom, trots att han är så
fruktansvärt elak emellanåt
När han visar fulsidan är han
elakare än nån annan nånsin
ens varit i närheten av att
ha varit mot mig
"

//

"Men just nu är jag mera
bekymrad över S som var dum i
natt och idag igen, mullrar med
maktspråk i otrevlig ton
"

"Som visar att han är så mycekt
sämre människa än man kan tro
Men har hela tiden sett det
som hans egen störning, att han
inte kan hantera sitt eget mörker
och motgångar utan att bli ett
monster
"

"Men jag känner att du tror mig.
Behöver inte skicka
skärmdumpar från honom. Du
skulle bli mörkrädd
Och kanske är det otäckaste
inte han, utan att jag stannar
Igår möttes vi i
skogen ...
"

Det skär i hjärtat att läsa Lenas egna ord.

Tänk om åklagare/biträdet kunde läsa upp dessa rader i rätten så Lenas ord kommer tydligt upp. Inte bara SD:s ord om att LW var hans vän/att han älskade henne. De som ska få till en dom måste få en tydlig känsla/vetskap om allt som ligger i bakgrunden till detta mord.
Citera
2021-02-10, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Avel
Har du fått någon respons från åklagarna?

Båda åklagarna har fått senaste informationen. Så bollen är i rullning. De vet hur de ska kolla datorhändelser och liknande. Sen får vi se vad de gör av det.
Citera
2021-02-10, 08:36
Avslutad
Citat:
Båda åklagarna har fått senaste informationen. Så bollen är i rullning. De vet hur de ska kolla datorhändelser och liknande. Sen får vi se vad de gör av det.
Toppen! Eloge till dig
Citera
2021-02-10, 09:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det är bara att hoppas att åklagarna förstår digniteten, låter rätt personer få informationen för att arbeta vidare och att alla låter prestigen stå undan.

Det viktigaste just nu är att få rätt man fälld för att brottet kan lösas och de anhöriga kan arbeta vidare med "rätt sak" i sitt sorgarbete.

Tillägg:
Vi ska väl också passa på att tacka de som möjliggjorde att vi fick tillgång till FUP igen!
Utan den tillgången, hade det arbete som Avel (med flera) utfört inte varit möjligt.
Senast redigerad av notknapparen 2021-02-10 kl. 10:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in