Citat:
Jag har inte filen (kopia ur SD:s dators minne typ) de skickade till NFC men jag antar det var de filer/händelser som finns i tidslinjen i akt 145 Huvudprotokollet som var kopplade till Google Docs/Drive cache-filer.
Helt tydligt är att IT-forensikern inte kunde tolka filerna och bad NFC om hjälp.
NFC kunde inte svara på frågan om någon varit aktiv i datorn men baserat på vad som frågades och det underlag som NFC fått så borde NFC ha bett om kompletterande underlag. Alltså samtliga loggar/händelser i datorn för tidpunkten IT i Örebro frågade om.
NFC hade alltså kunnat vara proaktiva här men problemet öogger i Örebro som ställde frågan på ej komplett ”material”.
Helt tydligt är att IT-forensikern inte kunde tolka filerna och bad NFC om hjälp.
NFC kunde inte svara på frågan om någon varit aktiv i datorn men baserat på vad som frågades och det underlag som NFC fått så borde NFC ha bett om kompletterande underlag. Alltså samtliga loggar/händelser i datorn för tidpunkten IT i Örebro frågade om.
NFC hade alltså kunnat vara proaktiva här men problemet öogger i Örebro som ställde frågan på ej komplett ”material”.
Såvitt jag förstår bör både frågeställningen och det inlämnade materialet framgå av svaret från NFC.
Enligt bilaga 160 sidan 67 så har NFC gjort en utredning med undersökningskod I03 (Analys av data. Analysen utförs utifrån bifogad frågeställning.), koderna framgår av av NFC Beställningskatalog med undersökningskoder, på ett material "Avbildning av 2018-5000-BG50942-1" vilket jag tolkar som en fullständig hårddiskavbildning. Det bör alltså inte finnas mer data att tillgå, då man redan har hela hårddisken.
En reflektion är att NFC i första hand är ett laboratorium som utför standardiserade tester som man är ackrediterade att utföra och i andra hand även tillhandahåller tjänster för att samla in information från en brottsplats. Den här typen av analys är inte riktigt standardmässig och jag förstår att man vill undvika att besvara frågor som ligger vid sidan om en väl definierad kärnkompetens. Problemet om man lämnar ett svar blir närmast vilket bevisvärde svaret ska anses ha, jämför det svar NFC själva gav avseende frågeställningen.
Nästa problem är att NFC vill gradera sina svar (det ingår i deras arbetsmetodik). Man vill då helst ha en "alternativhypotes" som på något rimligt sätt är kopplad till det brott som ska utredas. Det kan bli ganska svårt för utredarna i det här fallet att ta fram två meningsfulla alternativ som ska ställas mot varandra för att möjliggöra en gradering.