Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
Nja, förväxlingsteorin är förvisso en av de teorier som finns på CP som GM. Den anses dock av de flesta som extremt osannolik.
Huvudteorin, när man försöker hitta ett motiv för CP, får kanske sägas vara Tingström. Alltså den s.k bombmannen skulle vid tiden för mordet ha haft ett stort inflytande på CP och skulle med sitt samhällshat, o hat mot landets ledare övertygat CP om att bl.a Palme borde skjutas. Det hela kulminerade med advokat Pelle Svenssons s.k "Tingströms testamente".
Det enda som är belagt är att CP o Tingström vid tiden för mordet var förhållandevis goda vänner o att CP kan ha sett upp till Tingström på ett visst plan. Sigge C ska I förhör sagt att "Christer skulle göra allt för Tingström", detta innan CP officiellt var misstänkt, förhöret borde varit som vittne i MOP eftersom SC åkte från spelklubben Oxen till hemmet på Tegnérgatan ungefär vid tiden för mordet.
Tack för klargörandet.Många teorier ja.
Denna är i vart fall mer sannolik än förväxlingsteorin.
Pelle Svensson trodde ju in i det sista på CP som GM,
Problemet med CP som GM är att i princip inget förutom LPs värdelösa utpekande talar talar för honom som GM.
Personligen är jag tveksam till att CP skulle varit kapabel till nåt sådant.
Att slåss och stjäla är nåt helt annat än överlagt mord som det ju i detta fall skulle röra sig om-
Bajonettmordet är ju inte riktigt samma grej om du fattar hur jag menar.
Tänker man sig att CP skuggade OP från Grand och sedan sköt honom så är ett annat problem att vittnesmålen från Grand inte tyder på att det var CP som vittnena där såg.
Betydligt mer talar för att det kan ha varit just SE även om jag personligen tror mer på att han såg OP först när han klev ut på gatan kort före mordet.