2021-01-31, 13:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Han syftar på att rubriken löd" han mördade Palme".
Under rubriken var det en bild på SE.
Lite märkligt men svårt att veta hur det ska tolkas.
Vi vet heller inte vem som satte rubriken,

I artikeln spekulerar SE dessutom om hur mordet kan ha gått till,
På ett sätt som man kanske inte helt trodde det gått till på den tiden,
På samma sätt som det med stor sannolikhet måste ha gått till om han själv varit GM.
En av mängder av märkliga omständigheter som föreligger kring SE.
Några av dem (4-5 st ) går såklart att hitta rimliga förklaringar på,
Men då har du bara förklarat en bråkdel av alla märkligheter.
För att förklara resten krävs mycket god fantasi och en del hittepå.
Så mycket slump finns nästan inte.
Då är det mycket rimligare och sannolikare att SE faktiskt hade något att dölja vilket ju inte måste betyda att han hade nåt med mordet att göra även om det är det mest logiska och sannolika.

Snyggt att du citerar Bemps fråga men inte alls besvarar den.

Det enda vi med säkerhet vet, är att det inte var SE som satte rubriken. Och att den inte syftar på SE.

Du vet mycket väl att det krävs fantasi för att göra SE till GM. Du går bara på en enda slutsats "SE ljuger, därför måste han logiskt vara mördaren".

Jag har en gissning varför du inte kopplar ljugandet till att vilja vara ett viktigt vittne - du tror att alla skulle akta sig för att ljuga för då kan man bli misstänkt. Men nu var inte SE pressad som misstänkt. Är man ett sent vittne som är helt oskyldig så kan man ljuga utan att man för det blir misstänkt. Du måste släppa baklängesperspektivet att SE är misstänkt när du ser tillbaka på 1986.

Folk ljuger sig viktiga i brottsfall hela tiden.
Citera
2021-01-31, 14:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vad menar du framgår som vi "korkade" missar?

Du frågar om Bemp är en stackare, när han kallar alla de som lägger tid i tråden, och ser hur grumliga sinnen är hos dem som bara hittat dit för att de tror GM är Skandiamannen, för stackare.

Så JA, han såg sig själv som en stackare. Han lägger tid i tråden och ser grumliga sinnen, då är han en stackare. Förstår du logiken? Annars ska du inte läsa förhör och tolka.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-01-31 kl. 14:14.
Citera
2021-01-31, 15:24
Medlem
Citat:
Han syftar på att rubriken löd" han mördade Palme".
Under rubriken var det en bild på SE.
Lite märkligt men svårt att veta hur det ska tolkas.
Vi vet heller inte vem som satte rubriken,

I artikeln spekulerar SE dessutom om hur mordet kan ha gått till,
På ett sätt som man kanske inte helt trodde det gått till på den tiden,
På samma sätt som det med stor sannolikhet måste ha gått till om han själv varit GM.
En av mängder av märkliga omständigheter som föreligger kring SE.
Några av dem (4-5 st ) går såklart att hitta rimliga förklaringar på,
Men då har du bara förklarat en bråkdel av alla märkligheter.
För att förklara resten krävs mycket god fantasi och en del hittepå.
Så mycket slump finns nästan inte.
Då är det mycket rimligare och sannolikare att SE faktiskt hade något att dölja vilket ju inte måste betyda att han hade nåt med mordet att göra även om det är det mest logiska och sannolika.

Det är uppenbart om man läser artikeln att Engström syftar på Christer Petterson.
Citera
2021-01-31, 15:25
Medlem
Citat:
Vad menar du framgår som vi "korkade" missar?

Att jag är en av dessa stackare.
Citera
2021-02-01, 02:35
Medlem
[quote=enough-is-enough|74512061]Snyggt att du citerar Bemps fråga men inte alls besvarar den.

Det enda vi med säkerhet vet, är att det inte var SE som satte rubriken. Och att den inte syftar på SE.

Du vet mycket väl att det krävs fantasi för att göra SE till GM. Du går bara på en enda slutsats "SE ljuger, därför måste han logiskt vara mördaren".

Jag har en gissning varför du inte kopplar ljugandet till att vilja vara ett viktigt vittne - du tror att alla skulle akta sig för att ljuga för då kan man bli misstänkt. Men nu var inte SE pressad som misstänkt. Är man ett sent vittne som är helt oskyldig så kan man ljuga utan att man för det blir misstänkt. Du måste släppa baklängesperspektivet att SE är misstänkt när du ser tillbaka på 1986.
Det kan finnas många skäl till att ljuga där är vi eniga.
Jag har vid upprepade tillfällen åtminstone försökt att förklara hur jag kommit fram till vad jag tror.
Givetvis kan SE ha velat göra sig till och givit sig själv en lite större roll än han egentligen hade.
Men man kan inte förklara ALLA omständigheter så det funkar kanske vid de första 4-5 tillfällena.
På omständighet 10-11-12 o.s.v så är förklaringarna sedan länge slut.För att förklara dessa krävs en hel del fantasi.Att få SE till åtminstone en fullt tänkbar GM kräver inte mycket fantasi faktiskt.
Jag tycker att det utifrån materialet och andra kända fakta känns som en ganska logiskt antagande.
Citera
2021-02-01, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det är uppenbart om man läser artikeln att Engström syftar på Christer Petterson.
OM SE INTE var GM så har han ju ingen aning om vem det var.
CP var ju den som då var i ropet.
SE kunde väl knappast säga att "förresten så var det jag som mördade Palme";
Det är ju själva teorin om hur det gick till som är intressant och formuleringarna,
Märk hur han använder ordet "oss" flera gånger.

Ungefär så som det sannolikt gick till OM han själv var GM.Såvitt jag vet så byggde CP teorin till stor del på att han av misstag dödade Palme eftersom han ska ha förväxlat honom med SC.
I SEs teori som han lanserade i just denna intervju så är det mycket tydligt att SE menar att GM visste vem det var som han sköt.
Citera
2021-02-01, 07:34
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Alla vittnena är identifierade"

Tja, när det ska förklaras varför SE inte märks är detta just en förklaring. Han har passerat obemärkt. I så fall kan det lika gärna varit någon annan.

Min poäng är att det är mycket som är oklart. Då anser jag att man inte kan hävda att det definitivt är SE.

Citat:
Vad jag vet har inget vittne identifierat SE trots att han exponerats i media. LL gör visserligen det men då faller hela den övriga historien. Vad stämmer och vad stämmer inte? För mig finns det inte givna svar.
Det finns frågetecken kring SE:s närvaro på mordplatsen strax efter mordtillfället och i synnerhet på det sätt han påstår sig ha agerat. Sedan beskriver SE själv en gångväg till mordplatsen som i mycket torde vara närmast identisk med GM:s dito, iaf från den aktuella reklampelaren och framåt.

Det har funnits vittnen som lämnat ett signalement på GM som åtminstone delvis översstämmer med hur SE var klädd. YN med manlig bekant ser på mordnatten en man springa uppe på DBG få minuter efter mordet, en man som var klädd som SE, som rörde sig som SE och som hade en väska med liknande mått som SE:s berömda väska.

Lägg till detta SE:s fantastiska uppgifter han lämnar i förhör. Han är den förste som får ett signalement av LP, han är den förste som får veta att LP blev beskjuten och han hjälper till med att lägga OP i framstupa sidoläge. Han är också ute och rusar efter poliser kort tid efter mordet.

Det sägs att "det måste mycket till" för att misstänka SE som GM. Frågan är om det inte måste ännu mer till för att inte alls misstänka SE som åtminstone på något vis inblandad i MOP.
Senast redigerad av den-kristne 2021-02-01 kl. 07:40.
Citera
2021-02-01, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det finns frågetecken kring SE:s närvaro på mordplatsen strax efter mordtillfället och i synnerhet på det sätt han påstår sig ha agerat. Sedan beskriver SE själv en gångväg till mordplatsen som i mycket torde vara närmast identisk med GM:s dito, iaf från den aktuella reklampelaren och framåt.

Det har funnits vittnen som lämnat ett signalement på GM som åtminstone delvis översstämmer med hur SE var klädd. YN med manlig bekant ser på mordnatten en man springa uppe på DBG få minuter efter mordet, en man som var klädd som SE, som rörde sig som SE och som hade en väska med liknande mått som SE:s berömda väska.

Lägg till detta SE:s fantastiska uppgifter han lämnar i förhör. Han är den förste som får ett signalement av LP, han är den förste som får veta att LP blev beskjuten och han hjälper till med att lägga OP i framstupa sidoläge. Han är också ute och rusar efter poliser kort tid efter mordet.

Det sägs att "det måste mycket till" för att misstänka SE som GM. Frågan är om det inte måste ännu mer till för att inte alls misstänka SE som åtminstone på något vis inblandad i MOP.

Enligt de som är säkra på att SE är oskyldig betyder Yvonne Nieminens vittnesmål ingenting och övriga indicier är bara för de svagbegåvade. Jag tycker att det är att göra det väl enkelt för sig.
Citera
2021-02-01, 09:59
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Enligt de som är säkra på att SE är oskyldig betyder Yvonne Nieminens vittnesmål ingenting och övriga indicier är bara för de svagbegåvade. Jag tycker att det är att göra det väl enkelt för sig.

YN säger ju att SE vinterrock inte stämmer på den springande mannen. Så hon kan inte peka ut Engström. Däremot har YN pekat ut CP på kroppsbyggnad.
Citera
2021-02-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne

Mycket bra inlägg .Jag vill ju hävda att det är precis som du säger att det krävs mycket för att avfärda honom. Det kräver betydligt mer fantasi än motsatsen.När det krävs mycket fantasi och hittepå för att kunna komma runt honom så blir iaf jag fundersam.När så är fallet så känns det som att nåt är fel.Man ska inte måsta använda så mycket fantasi och hittepå för att kunna avskriva någon.Måste man göra det ska personen utredas inte avskrivas.
Citera
2021-02-01, 10:39
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
OM SE INTE var GM så har han ju ingen aning om vem det var.
CP var ju den som då var i ropet.
SE kunde väl knappast säga att "förresten så var det jag som mördade Palme";
Det är ju själva teorin om hur det gick till som är intressant och formuleringarna,
Märk hur han använder ordet "oss" flera gånger.

Ungefär så som det sannolikt gick till OM han själv var GM.Såvitt jag vet så byggde CP teorin till stor del på att han av misstag dödade Palme eftersom han ska ha förväxlat honom med SC.
I SEs teori som han lanserade i just denna intervju så är det mycket tydligt att SE menar att GM visste vem det var som han sköt.

Nja, förväxlingsteorin är förvisso en av de teorier som finns på CP som GM. Den anses dock av de flesta som extremt osannolik.

Huvudteorin, när man försöker hitta ett motiv för CP, får kanske sägas vara Tingström. Alltså den s.k bombmannen skulle vid tiden för mordet ha haft ett stort inflytande på CP och skulle med sitt samhällshat, o hat mot landets ledare övertygat CP om att bl.a Palme borde skjutas. Det hela kulminerade med advokat Pelle Svenssons s.k "Tingströms testamente".

Det enda som är belagt är att CP o Tingström vid tiden för mordet var förhållandevis goda vänner o att CP kan ha sett upp till Tingström på ett visst plan. Sigge C ska I förhör sagt att "Christer skulle göra allt för Tingström", detta innan CP officiellt var misstänkt, förhöret borde varit som vittne i MOP eftersom SC åkte från spelklubben Oxen till hemmet på Tegnérgatan ungefär vid tiden för mordet.
Senast redigerad av Xeitum 2021-02-01 kl. 10:42.
Citera
2021-02-01, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
YN säger ju att SE vinterrock inte stämmer på den springande mannen. Så hon kan inte peka ut Engström. Däremot har YN pekat ut CP på kroppsbyggnad.

Dåså, det kan inte vara SE. Mannen som YN möter är CP. Han har rock och handledsväska. Fast på mordplatsen såg ingen väskan så då kan det ändå inte vara CP...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in