2021-01-23, 10:57
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kanske kan vi hoppas på att JG blir avprogrammerad och berättar vad han vet/misstankar inför nästa instans. (Har svårt att glömma att JG ringer till polisen och tipsar om sina vänner...!)

Jag tror att han var på väg att berätta i TR men domaren avbröt honom och sa att han endast skulle svara på ställda frågor. Kanske kan han kontakta ÅK och berätta för henne?
Citera
2021-01-23, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Det fungerar uppenbarligen inte, vilket du borde räknat ut vid det här laget.

Du har nämligen det absolut starkaste beviset på det rakt framför näsan: HD lever inte bara sitt liv med en "sådan man" -hon lever sitt liv med exakt just DEN mannen.
Ja, HD lever.
Vilket indirekt "bevisar" att SD inte är nån mördare.
Så hur tänkte du där egentligen?
Citera
2021-01-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Avel och tack för svaret.

Det här är vad jag hitintills har kommit fram till baserat på olika tidigare gjorda förhör samt även en del annat vid sidan om.

Hur tog sig gärningspersonen till brottsplatsen bakom bullerplanket under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 ?

Jag är väldigt övertygad om hur gärningspersonen tog sig till brottsplatsen.

Gärningspersonen hade vid det aktuella tillfället använt sig av en cykel, men helt säker är jag inte på den punkten, det vill säga, gärningspersonen kan lika väl ha tagit sig till fots fram till brottsplatsen.

Enligt mig, gärningspersonen har kommit fram antingen ifrån det vänstra, eller ifrån det högra hållet sett vid motorvägen, vilket håll gärningspersonen kom ifrån vid det aktuella tillfället skall jag låta vara osagt i detta fallet då jag inte vet.

Gärningspersonen har sedan tagit sig upp för den höga slänten och sedan fram till staketet och därstädes sedan tagit sig in till och bakom bullerplanket.

Sålunda sagt minskade gärningspersonen risken att kunna bli upptäckt från Rättar*vägen 11 och 13 så som via Byal*gsgatan 2 och även vid
Rättar*vägen 5, 7 och 9.

Frågan är bara på vilken plats som LW befann sig på vid det aktuella tillfället när hon mötte gärningspersonen och hennes mobila enhet då var stillastående samt nära angränsande till brottsplatsen klockan 23:25 cirka.

Lite knepigt att avgöra då SD inte visat någon tidslinje och de kan ha träffats vid hennes bostad eller någon tid när hon var på väg mot brottsplatsen. Stillastående behöver inte betyda möte alltså.

Men stillastående 23:25 indikerar kanske stillastående samtal dem emellan. Eller gräl.
Citera
2021-01-23, 11:14
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
En tanke som slog mig nu när du pratar SDs jobb-
Var det inte någon här som sa att SD hade hand om jobbets larm etc på kontoret?

Tänker om det är aktiviteter i dörren el dyl på jobbet som registreras i hans dator bör det finnas aktivitetslistor som in/ut passeringar från Thyréns som kan avstämmas med dessa tider.

Till exempel jag har tagit upp det.
Det var hans chef som berättade det i förhör.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-01-23 kl. 11:18.
Citera
2021-01-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Suveränt - vilket beundransvärt jobb du har lagt ner!
Det är allt annat än enkelt att hänga med i terminologin, men du är en duktig pedagog och lägger upp dina teorier på ett alltid lika intressant sätt. Så något fastnar här och där, då och då.

Polisens utredning av 23:34-händelsen får definitivt underkänt, de kunde ha gått vidare och grävt djupare i och med att det har visat sig vara fullt möjligt. Åtminstone för att kunna utesluta olika scenarion.
En jämförelse med 20:29-aktiviteten som du har gjort här, kunde de också tagit sig tid att utreda närmare.

Bättre sent än aldrig förhoppningsvis? Alltför många lösa trådar inför TR som du nu försöker ta upp och nysta i, utifrån de uppgifter som finns tillgängliga. Lär ju finnas långt mera material i slasken.

Nu skulle hans egen förklaring till 23:34 kunna söndersmulas.

Tack det värmer alltid med positiv feedback.

SD är helt snett ute i sin skrivelse till tingsrätten (483) efter huvudförhandlingen vad gäller 23:34. Han pratar om att filer synkas 20:29 och att mejlet 23:32 får honom att ”öppna datorn just under den tid åklagaren säger att mordet inträffade”.

En vaken IT-forensiker hade fastnat vid orden ”öppna datorn”.

När datorn väcks från viloläge eller startas från avstängd så loggas den händelsen i datorn.

Även det SD skriver att han ”slår ihop” datorn på jobbet för arbetsdagen loggas men är ej med i tidslinjen. Då hade man vetat exakt när han stänger laptopen på jobbet alltså.
Små grejer som hade gett en bättre bild av läget.

Få bekräftat vad som hänt 23:34 är ju av vikt då SD enligt ovan menar att han måste ha öppnat datorn då.

Sen är han inne på att de flikar som var öppna 20:29 måste ha ”uppdaterats” 23:34. Det går också att kolla om man kikar i de loggar för webbläsaren Chrome som sparar hur man navigerar till sidor och när.

Så det som återstår är att bekräfta är just om Chrome laddat cachefilerna 23:34 med eller utan hans ”medverkan”. Tyvärr sitter polisen på tömningen av datorn men får se till att de får info om hur kunna dubbelkolla m h a det de speglat från datorn.

Ibland kan nog datorn starta om automatiskt vid uppdateringar eller Chrome ladda om ifall datorn hoppat från SD:s wifi till mobilens internet osv.

Nån sån teoretisk chans finns också. Lite åt det hållet som den här artikeln visar.

https://www.wisevu.com/blog/stop-chrome-reloading-every-tab-solved/

”By default Google Chrome Auto-Reloads All visible tabs whenever you restart Google Chrome. As you can see in the screenshot above, multiple tabs are simultaneously loading. This happens if you restart your computer, or if you switch to a different wifi network than the one you were previously using”

Ska kika även på såna varianter.
Senast redigerad av Avel 2021-01-23 kl. 12:19.
Citera
2021-01-23, 11:34
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Nu tänkte jag uppdatera mej lite i FUP - och nu kan jag inte ladda ner från TS.
Kan inte heller öppna mina sparade favoriter.
Någon som kan tipsa om ett smidigt sätt att hitta tillbaka alla filerna?
Citera
2021-01-23, 11:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Förhoppningsvis så slipper HD och döttrarna att ha honom i sina liv snart. Då kommer det att bli som i Knutby. När hjärntvätten upphör så kommer HD att avprogrammeras successivt och så småningom kommer hon nog att berätta sanningen.
Knutby är inget bra exempel.
Det tog väldigt lång tid innan hjärntvätten upphörde där.
Mordet skedde 2004 och Fossmo dömdes för anstiftan till mord.
Ändå fortsatte hjärntvätten i alla fall under minst 15 år till, även efter att "Kristi brud" hade flyttat.

Vi får väl ändå hoppas att HD hämtar sig snabbare än så om SD döms och hamnar bakom lås och bom.
Citera
2021-01-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Till exempel jag har tagit upp det.
Det var hans chef som berättade det i förhör.

Ja men här har vi det! Ofrånkomligt men positivt att det går rundgång i tråden i mellanåt.
Citera
2021-01-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu tänkte jag uppdatera mej lite i FUP - och nu kan jag inte ladda ner från TS.
Kan inte heller öppna mina sparade favoriter.
Någon som kan tipsa om ett smidigt sätt att hitta tillbaka alla filerna?

https://jonehrsson.se/rattegangspodd-hjarstamordet-i-orebro/

Citera
2021-01-23, 12:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
https://jonehrsson.se/rattegangspodd-hjarstamordet-i-orebro/

Tack!
Citera
2021-01-23, 12:29
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, HD lever.
Vilket indirekt "bevisar" att SD inte är nån mördare.
Så hur tänkte du där egentligen?

Jag tänker som så att SD har mördat LW, du anser att det bör ringa varningsklockor för andra kvinnor i liknande situation (att de bör lämna innan de blir mördade).
HD är inte bara i en liknande situation, hon är kvar hos just DEN mannen.
Således borde du vid det här laget insett att dina sk "varningsklockor" är helt värdelösa.
Citera
2021-01-23, 12:56
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vill båda sidor kalla så kan de nog göra det. Men det lär inte höra till vanligheterna. Och helt klart är det så att den sida som kallar måste motivera syftet med kallelsen; måste i framställan redogöra vad den kallade skall höras om och på vilket sätt det är relevant.
Tror att rätten äger rätten att neka vittnen om det enl deras bedömning är uppenbart obehövligt.

Tänker också att den sida som kallat kan välja att stryka sin kallelse. Så om nu båda sidor verkligen vill höra samma person så lär nog också båda sidor formellt begära att personen kallas.
Men är lite osäker kring turerna kring detta.

Åklagaren, målsägarbiträde och försvar har rätt att ställa frågor till alla de som vittnar, oavsett vem som kallar vittnena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in