2021-02-01, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Du ska veta att bostäderna där i Hjärsta är OTROLIGT eftertraktade ,så det var nog en väldig tur för HD att överhuvudtaget fanns en bostad där att tillgå !!!
De som bor där brukar åldras med huset och till slut tvingas flytta därifrån pga att de måste tas in på äldreboende ,så pass är det ,då vet Du.....

Njaaa... mellan 2017-01-01 och 2018-02-28 såldes 59 bostäder i Nya Hjärsta. De senaste fyra åren har ca 560 bostäder sålts i området. Man kan tänka sig att det är den perioden som HD kanske tittade bakåt för att se vad som sålts och vad priserna låg på.
Senast redigerad av piastrone 2021-02-01 kl. 08:18.
Citera
2021-02-01, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Njaaa... mellan 2017-01-01 och 2018-02-28 såldes 59 bostäder i Nya Hjärsta. De senaste fyra åren har ca 560 bostäder sålts i området.

Om Du kokar ner det här vad gäller bostäder till salu/sålda... från slutet -17 när HD fick reda på otroheten till hon flyttade i mars -18 och dessutom med valet lägenhet/radhus som var vad HD hade råd att satsa i... hur många blir kvar då? Jag har för mig att det är mest egenägdahus i förhållande till Brf-lägenheter i Nya Hjärsta... kan ha fel så klart.

Tillägg: Kan ha fel även gällande tiden när HD fick reda på otroheten. Kan ha varit tidigare.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-02-01 kl. 08:30.
Citera
2021-02-01, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Du ska veta att bostäderna där i Hjärsta är OTROLIGT eftertraktade ,så det var nog en väldig tur för HD att överhuvudtaget fanns en bostad där att tillgå !!!
De som bor där brukar åldras med huset och till slut tvingas flytta därifrån pga att de måste tas in på äldreboende ,så pass är det ,då vet Du.....

Det om NÅGOT är väl ett enormt starkt skäl till att inte köpa huset bredvid den kvinna (fd vän) som förrättade ens vigsel och sedan inledde en lång otrohetsaffär med ens man när man själv var svårt sjuk och hade behövt vännens/ pastorns stöd. Och sedan var respektlös nog att fortsätta umgås med ens man och springa på gemensamma event efter att förhållandet avslöjats...

Låter som en mardröm och självplågeri att behöva dras med den människa man hatar fram tills den dag det är dags för äldreboende.

Dessutom är den tid i livet som de flesta föredrar den typen av boende med granngemenskap osv. när barnen är små och har behov av att kunna springa över till lekkamrater i närheten och ha en trygg lekpark.

De flesta ungdomar bor hellre eller lika gärna i stan där de har nära till caféer, butiker, nöjesliv osv. HD och SDs barn var vid tiden för husköpet på väg att bli ungdomar och lekparkstiden var även för den yngsta troligen över.

Och det verkar ju snarare varit SD än HD som tyckt det var kul med gemensamma sociala aktiviteter med grannar (no pun intended, syftar på att han var lite som karaktären i En man som heter Ove som levde för "grannsamverkan" och gjorde det till sin identitet, gillade säkert gemensamma kratta-gräset-dagar och alla visste vem han var).

De flesta människor hade inte valt att bo nära sin mans eller frus älskare direkt efter en skilsmässa orsakad av densamma. Oavsett om det varit drömbostaden som hägrat. Gör man det så är det för att man har ett kontrollbehov och/ eller vill markera revir.
Senast redigerad av Firesnake 2021-02-01 kl. 09:01.
Citera
2021-02-01, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om Du kokar ner det här vad gäller bostäder till salu/sålda... från slutet -17 när HD fick reda på otroheten till hon flyttade i mars -18 och dessutom med valet lägenhet/radhus som var vad HD hade råd att satsa i... hur många blir kvar då? Jag har för mig att det är mest egenägdahus i förhållande till Brf-lägenheter i Nya Hjärsta... kan ha fel så klart.

Tillägg: Kan ha fel även gällande tiden när HD fick reda på otroheten. Kan ha varit tidigare.

Det får någon annan göra. Jag är inte ute efter en exakt siffra, men för mig tyder det inte på att det säljs få bostäder i området. Om man räknar på vad slutpriset blev + månadsavgift så hade hon även kunnat köpa en mindre villa eller radhus för samma månadskostnad så det är inte säkert att BR var det enda hon tittade på. Jag tycker inte diskussionen är jätteintressant, men jag hänger upp mig lite på att man ibland kan läsa att hon i princip inte hade något annat val. Det är inte min slutsats.
Citera
2021-02-01, 09:03
Avslutad
Citat:
Det får någon annan göra. Jag är inte ute efter en exakt siffra, men för mig tyder det inte på att det säljs få bostäder i området. Om man räknar på vad slutpriset blev + månadsavgift så hade hon även kunnat köpa en mindre villa eller radhus för samma månadskostnad så det är inte säkert att BR var det enda hon tittade på. Jag tycker inte diskussionen är jätteintressant, men jag hänger upp mig lite på att man ibland kan läsa att hon i princip inte hade något annat val. Det är inte min slutsats.
Varför inte flytta ifrån SD, bo i föräldrarnas stuga tillsvidare? Hon ville ha koll över ifall SD gick till Lena
Citera
2021-02-01, 09:05
Medlem
Citat:
Jag tror att barnen fick gå i första hand här för HD. Området är barnens uppväxtplats med kompisar och skola samt närhet till SD.

I området finns det sällan lägenheter till salu så det var inte mycket att välja på för HD när hon äntligen tog steget och flyttade. Kanske var det tom så att HD hade funderat på att flytta ett tag och när det äntligen uppenbarade sig ett objekt så slog hon till (trots att det var nära LW).

Detta steg från HD var nog obekvämt för alla parter... även för SD/LW eftersom det skulle bli allt svårare med deras smygande.
När barnen var hos HD så fick nog SD parkera sin cykel inne i LW:s hall för att inte barnen/HD skulle se den eftersom SD inte hade koll på om de var hemma eller ej.
När han hade barnen hemma och skulle gå ut sen kväll för att sträcka ut sin onda rygg så kunde HD vara ute i området och röra sig.
ALLT blev så mycket besvärligare för SD när HD flyttade!

Barnen är ju stora nog att själva reagera på det konstiga i valet av boplats om de kände till otroheten.

Och en sund förälder fattar att det bästa för barnen är inte att mamma utplånar sig själv och sin värdighet och "sanity" för att de ska slippa åka buss till skola och kompisar...
Citera
2021-02-01, 09:35
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Barnen är ju stora nog att själva reagera på det konstiga i valet av boplats om de kände till otroheten.

Och en sund förälder fattar att det bästa för barnen är inte att mamma utplånar sig själv och sin värdighet och "sanity" för att de ska slippa åka buss till skola och kompisar...

Du menar barnen till SD? Wierdot som håller timlånga strösselförhör under inspelning, smyger omkring i grannarnas trädgårdar och kallar sig "nattens vita riddare" samt tusen andra liknande störda/pinsamma saker?
Tror knappast att dessa barn reagerar något särskilt på varken otrohet eller val av bostad faktiskt.
Citera
2021-02-01, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Nu tror jag inte att barnen visste om vad deras pappa ställt till med. Och det var nog ingen nackdel för HD att ha lite uppsikt hur det gick med SD/LW:s förhållande... hon lämnade inte helt walk over.

HD valde till slut att flytta till en Brf som är betydligt enklare att bo i och billigare om man jämför med en villa (med tanke på tillkommande kostnader/ansvar för reparationer mm).

Nu utplånade väl inte HD sig själv iom flytten, barnen fick det enklare och det var väl bra att hon gjorde ett val som var barnen till gagn.
De som fick det betydligt svårare var SD/LW i sitt smygande (som SD antytt i förhör om jag kommer ihåg rätt).
Citera
2021-02-01, 09:57
Medlem
Citat:
Nu tror jag inte att barnen visste om vad deras pappa ställt till med. Och det var nog ingen nackdel för HD att ha lite uppsikt hur det gick med SD/LW:s förhållande... hon lämnade inte helt walk over.

HD valde till slut att flytta till en Brf som är betydligt enklare att bo i och billigare om man jämför med en villa (med tanke på tillkommande kostnader/ansvar för reparationer mm).

Nu utplånade väl inte HD sig själv iom flytten, barnen fick det enklare och det var väl bra att hon gjorde ett val som var barnen till gagn.
De som fick det betydligt svårare var SD/LW i sitt smygande (som SD antytt i förhör om jag kommer ihåg rätt).

Det visste de nog. Varför annars reagera över att LW är hos kompisens pappa (som är singel).

2018-04-08: Mamma, L*na är hemma hos Ebb*s pappa (The*s bästa kompis) ....
Senast redigerad av piastrone 2021-02-01 kl. 10:03.
Citera
2021-02-01, 10:11
Medlem
Citat:
Det visste de nog. Varför annars reagera över att LW är hos kompisens pappa (som är singel).

2018-04-08: Mamma, L*na är hemma hos Ebb*s pappa (The*s bästa kompis) ....

Nu pratade vi om barnen visste om SD/LW:s förhållande.

Detta visar väl bara att SD/HD haft mycket snack om LW under deras äktenskap. Inte att det varit ett avslöjande om vad SD gjort under många år... varit otrogen gentemot deras mamma.

Tillägg: HD valde att hålla denna "affär" hemlig för sina geokompisar (förutom JG) för då innebar det även att SD skulle bli avslöjad. Tror inte att hon valde att avslöja det för barnen.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-02-01 kl. 10:28.
Citera
2021-02-01, 10:25
Medlem
Citat:
Nu pratade vi om barnen visste om SD/LW:s förhållande.

Detta visar väl bara att SD/HD haft mycket snack om LW under deras äktenskap. Inte att det varit ett avslöjande om vad SD gjort under många år... varit otrogen gentemot deras mamma.

Ja, och min uppfattning är att flickorna vet om varför HD väljer att skilja sig och flytta till annan bostad. Varför annars sms:a sin mamma om var LW befinner sig? En fjortonåring är inte helt bakom flötet. Det är för mig självklart att båda flickorna vet om att SD varit otrogen och med vem.
Citera
2021-02-01, 10:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Frågor.
JG fick väl veta fr SD kl 14.52 om försvinnandet?

Är detta fel uppgifter?
En L*nnart, minns inte vart jag läste just nu.

"En konstig sak, Lena försvann på natten. Redan på morgonen vid ca I0:00 skickade Jerry Gray ett meddelande till oss och undrade om vi visste var Lena var. Det var i princip bara en fråga om vart hon var. De blev förvånande och reagerade starkt på det då de aldrig haft den typen av kontakt med J. som de bara hälsat på honom vid event. De tyckte det var så konstigt att det nästan omedelbart ringde Lenas telefon. L och K trodde att Lena skulle till Norge och det blev därav förvirrade."
........

Som alltid när det framkommer uppgifter som kan rikta misstankarna lite åt det konspiratoriska hållet, blir den första tanken; hm vänta nu...

Jag tänker förstås på Avels fynd som han la ut som Avels myst.
Då minns jag ett samtal mellan H*anna och J'erry, tror att det var i samband med att SD blev häktad 2019?
Då nämner J*erry att han pratat med en poliskompis, som råkade försäga sig om uppgifter.

Det ligger verkligen inte för mig att vara konspiratorisk. Ofta försöker jag se alla möjligheter för att förklara det som kommer fram.

Då börjar jag ändå alltså (trots att det bråkar där bak i huvudet) att tänka, vad kan L*ennart fru ha för uppgifter om när de fick veta? Har L*ennrat visat upp screenshots på tidpunkten? Har polisen missat?
Var finns det samtal som L*ennart säger att han har ringt till Lena när J*erry kontaktat honom?

När jag skummar KJs förhör, kan jag inte se att hon får frågan om hur hon fick veta om försvinnandet. Inte heller er jag något samtal på morgonen 15 maj, men kanske detta inte finns med i tidslinjen?

A 150/439

"L*ennart ringde till Lenas telefon och kom till det märkliga röstmeddelande och han lämnat ett
meddelande. Det är Lenas röst men det är inte riktigt Lenas sätt att uttrycka sig på
"

Inte heller hittar jag något samtal från hans fru, KJ.

Jag tänker sedan att Örebro är litet, geocachingvärlden stor där. Kan någon av de poliser som känner Lena och J*erry ha fått vetskap om förvinnandet och läckt till J*erry?

Men med tanker på hur nervig J*erry är, och hur uppriktigt orolig han blir när SD berättar om försvinnandet till J*erry, och all aktivitet och alla samtal som följer, har jag svårt att tro att J*erry inte skulle sätta igång direkt där på morgonen.

Inte verkar heller polisen lägga märke till tidpunkten kl 10:00 på morgonen.
Men många missar har det skett, och många förhör.
Nu har jag inte kollat minutiöst, så jag kan ha missat något. Bra om någon dubbelkollar.

Då blir förstås min första tanke ändå, att kan L ha tagit fel på tidpunkt eller t om dag? Det här paret känns som gedigna personer. Kanske de får frågan i rätten? Men så hittar jag inte deras namn på vittneslistan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in