Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-02-01, 10:47
Medlem
Förutsättningen för att utredningen skall kunna mörka konkreta spår på det sätt som synes ha skett från att utredas är en kontinuitet i inflytande direkt i Utredningen för att hindra friska ögon att se. Detta med ett sådant inflytande att kritiska utredare kunnat avskiljas smidigt. Finns inte många möjligheter då. Först sitter tekniker Sonny B i alla år. Sedan kommer en period då man tittat på t ex WT med de byts ut helt och Melander är den som styr de nya mot SE tramset och läcker det i bland annat Kustjägarkretsar. När det gäller SE ÄR det han som aktivt försöker lägga ord i folks mun. Det gick fel när man kunde spåra upp vapensamlarens vapen och konstatera att de var lika fel som mockfjärdsrevolvern.
Citera
2021-02-01, 10:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det här stämmer väl med att Björkman tyckte att de tre verkade vara i sällskap.
Skulle den ljuse ha stannat upp, låtit LOP gå fram, och sedan skymt GM och
mynningsflammorna, för att sedan observeras av LP och slutligen
springa iväg?

Var armen på axeln det slutliga utpekandet av offret i en situation
där man fått improvisera p.g.a. oväntad färdväg?

Tack! Du har förstått frågan fullständigt. Och till skillnad från mig kan du uttrycka dig koncentrerat. Det du beskriver är alltså det scenario som, om vi ska lyssna på vittnena, kan vara det rätta.

Jag tycker inte att man med säkerhet kan säga exakt vad som skedde. Vi har även här för få uppgifter. Men att någonting är konstigt med den officiella bilden kan man säga. Det är något som inte stämmer.

AB måste se skotten avlossas och GM kan inte ha skjutit från vänster med vänster hand. Och vem såg AD? Signalementet avviker starkt. Vem var LL:s figur? Vem såg LP?
Citera
2021-02-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vilket foto menar du? Det på Ekman och Almsäter med en polisvan (bakpartiet) i bakgrunden och fronten skymd av Dekorimahörnan, samt att en polisbil, Volvo, står till vänster på gatan? Foto taget från Tunnelgatan i riktning Sveavägen. Inte som Söderströms Saab som stod på trottoaren ännu längre till vänster och kunde inte ses från Tunnelgatan. Det fotot? TP och KP vill ju få det fotot till att vara ett foto taget av polisen efter 01:10. Jag är helt säker på att det är skitsnack och nedan debunkar jag det samt att man måste lägga till mina tidigare inlägg för att få hela bilden.

På sida 17 finns Mobergs brottsplatsundersökningsprotokoll med bilder.
http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/PP847_2396_13_G1_1102_01.pdf

Vi börjar med fotot nedan. Detta är officiellt polisens foto 1. Jag har lagt in en förstoring i bilderna för att det ska bli så tydligt som möjligt.
https://imgur.com/6F2M3fD

De ovanstående civilklädda personerna mellan de uniformsklädda poliserna vill TP få det till att de tydligen också var poliser. D v s Moberg och Kviberg (vem annars avses?). Vad menar han annars? Notera att bara en polisvan syns höger i bilden. Ingen polisbil bakom dem. Men klickar man på länken nedan så står det i URL:en att det är Göran Stigsson och Per Hall.

https://cdn1.cdnme.se/4629000/8-3/goran_stigsson_o_per_hall_mordplatsen_2330_5c389d7 32a6b22586587d45b.jpg

Jag tror allt är fel. Jag tror att det är vanliga civila nyfikna. Speciellt den unge blonde killen ser ju som att komma direkt från en festlokal. Garanterat ingen civilklädd polis. Vad skulle för övrigt Stigsson och Hall göra på mordplatsen? De har aldrig varit inkopplade i MOP.

Nästa bild. Officiellt polisens foto 6. D v s Ekman/Almsäter-fotot. Notera polisbilen till vänster, en Volvo. Så det fotot kan ju inte ha tagits i samband med polisens foto 1. Alla foton har dock det där sienna-färgade utseendet, men det har även Kleckas foton.
https://imgur.com/2tslQix

Till sist officiellt polisens foto 5.
https://imgur.com/diMrTrX

Här ser man polisens förmodade fotograf som tagit polisens foto 1 i riktning mot Kungsgatan. Men vem har tagit bilden på fotografen? Han kan ju inte fota sig själv i riktning norrut, men det är samma sienna-färgade foto som andra foton i "sekvensen". Eller är det en filmkamera och linsen syns skarpt? Då är det alltså SVT:s kameraman. Men då blir det ännu säkrare att det måste vara senare än foto 6 för SVT dök upp ungefär när polisens utredare dök upp. Kanske lite tidigare.

Dessa tre foton har dock ett fel. Polisens foto 6 kan inte ha tagits i samma veva p g a Volvobilen inte syns i foto 1. Volvobilen är med största sannolikhet hundpatrullen med polisman Arnström som anländer strax efter 23:36, d v s ca fyra minuter innan Engström, officiellt, beger sig tillbaka till Skandia. Arnström snokar runt i ett par minuter men det finns väldigt lite information om hundpatrullen. Han är där rätt länge eftersom ytterligare en polisvolvo ställer sig framför i ett senare skede, som jag länkat till. Då är polisvanen (1230) borta. Men allt det här måste ske innan utredarna Moberg och Kviberg dyker upp efter 01:10 och Lange ca 01:30. Ekman och Almsäter har varit på mordplatsen minst lika länge som Engström, förmodligen några minuter kortare. Poliserna i piket 1230 (från Norra Bantorget) har minuterna innan precis blivit klara med avspärrningen.

Jag ställer frågan igen. Är det Moberg och Kviberg i stillbilden och filmsekvensen nedan. Det är från SVT:s film. Båda personerna i midjekorta- trekvartslånga jackor, inte knälång rock.
https://imgur.com/38JwZO7
https://www.youtube.com/watch?v=RICYdZd8HCw&t=2m25s

Enda sättet att komma längre är att åka ut till Järfälla och intervjua Torsten Kviberg. Samt att ställa rätt frågor. Låta honom redogöra för sin och Mobergs tid på mordplatsen mitt i natten.

Vem är också personen nedan i lite längre, ljusare, rock än personen i Ekman/Almsäter fotot? Högra bilden. Kan inte vara personerna innanför avspärrningen och det kan inte vara Lange, för han hade också en trekvartsjacka (brunaktig). Ingen volvobil där heller. Däremot en till polsvan bakom i riktning Kungsgatan.
https://imgur.com/a/97XkIJM

För att förstå vad jag menar så måste man, om man är intresserad, att läsa mina sista 6-7 inlägg efter varandra. Då förstår man att något är galet i hela TP/Filter/KP-teorin. Tål att upprepas igen och om och om igen. Varför ställer PU/KP/HM frågan internt vem personen i Ekman/Almsäter-fotot är? Om det är en civilpolis så måste PU ju haft koll på detta redan mitt i natten 1 mars 1986. Att PU är förjävla dåligt skött men inte så jävla dåligt skött, att de inte har koll på sina egna gubbar, det tror jag inte på. Det är u lite det som allt bygger på, att hålla sina egna om ryggen. Sen blir det ohyggligt osmakligt när pseudo-författare och utgivare slår sina påsar ihop med åklagarmyndigheten. Då säger jag som Magnus Uggla, "då lägger jag en pizza och går ut". Jag mår illa av Sverige.
http://www.itdemokrati.nu/page60.html
De första fotografierna är troligtvis AB-fotografen Ulf Karlsson?(kommer strax efter första piketbussen), sen dök det säkert upp fler fotografer, frågan är om alla skickade in sina foton till polisen.
Men dom första fotografierna är inte tagna av polisen, frågan är när det intressanta fotot med SE? är taget och av vem?
Citera
2021-02-01, 11:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Någon brist på uppgifter kan man väl inte säga att det är här. Snarare tvärtom, att man måste försöka sålla bort allt svammel/brus och fokusera på det som är rimligt och relevant. Ett bra sätt om man tycker att någonting är oklart, oavsett om det sedan gäller fakta kring mordet på Palme eller t.ex. något om den här Jan-Åke S, är att ställa frågor. Det finns alltid någon här som kan svara.

Om vi istället går tillbaka till sak, så kan du kanske återigen läsa på om mannen i beige, så ser du att vi inte har tillräckligt med information att avgöra den frågan...
Se vad jag skrev... Tid och position går inte ihop.

Men när du ändå väljer att bemöta min "parentes", så...
Din syn på detta med information förklarar kanske en hel del i varför du så lätt valt din GM.
Det är inte Cluedo det här!
Vi har endast fragment av uppgifter från händelserna på mordplatsen, detta förmedlat via förhör där det tolkats och nedtecknats av olika förhörsledare. o.s.v.
Du vill alltså snarare tro att vi har för mycket information?! Sålla och cherry-picka...
Citera
2021-02-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Har sett två bilder från tidningar. Använd sökfunktionen så hittar du nog honom.

Helt klart en person man skulle vilja veta mer om. Togs in till förhör väldigt tidigt i utredningen pga sitt irrationella beteende.

Trodde Säpo var ute efter honom (precis som Flyckt).

Bildade ett bolag; Köpman Perä, i samband med att Socialdemokraterna vann valet.

Syster (?) som bor i Upplands-Väsby!?

Sökt flera gånger efter bild men hittar ingen på Perä...
Citera
2021-02-01, 12:10
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack! Du har förstått frågan fullständigt. Och till skillnad från mig kan du uttrycka dig koncentrerat. Det du beskriver är alltså det scenario som, om vi ska lyssna på vittnena, kan vara det rätta.

Jag tycker inte att man med säkerhet kan säga exakt vad som skedde. Vi har även här för få uppgifter. Men att någonting är konstigt med den officiella bilden kan man säga. Det är något som inte stämmer.

AB måste se skotten avlossas och GM kan inte ha skjutit från vänster med vänster hand. Och vem såg AD? Signalementet avviker starkt. Vem var LL:s figur? Vem såg LP?

Ett mötes-scenario således? Inte undra på att LP haft svårt att bidra till lösningen.
Citera
2021-02-01, 13:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du vill alltså snarare tro att vi har för mycket information?! Sålla och cherry-picka...
Det handlar väl om att lägga pussel, och om att försöka bedöma vilka bitar som skall vara med och vilka som inte skall vara med. T.ex. finns det väl uppåt femton olika vittnesuppgifter om vad gärningsmannen skall ha haft på huvudet, och det säger ju sig självt att inte alla de här uppgifterna kan vara riktiga. Då får man prova med olika huvudbonader och se hur de passar ihop med andra pusselbitar. Du skriver nu att det finns för lite information för att avgöra någonting som du funderar över kring någon du kallar "mannen i beige", men det kanske bara är att du själv saknar tillräcklig information och har svårt att få någonting att gå ihop här.

Som jag sade, om det är någonting du tycker är oklart så är det ju bara att fråga. Det finns en stor mängd kunskap samlad i en sådan här tråd, och om du bara kan ställa tydliga frågor så är det säkert någon här som kan svara.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-01 kl. 14:24.
Citera
2021-02-01, 15:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Ett mötes-scenario således? Inte undra på att LP haft svårt att bidra till lösningen.

Vet ej. Som du sett vågar jag inte säga någonting om sådant. Jag fokuserar endast på vittnesmålen som tillsammans, enligt mig, ger en annan bild av skeendet än den officiella. Sen kan alltid vittnen se fel och blanda ihop saker förstås. Så är det.

Men AB:s uppgifter, AD:s signalement på mannen som "pratade" med paret Palme, LL:s ljust klädde figur som går söderut, LP:s man i norr med beige plagg, AH ser någon/några som kommer norrifrån och går mot mordplatsen.

Även Christina Vallin säger en lite konstig sak upptäcker jag nu. Men sammantaget tyder väl det mesta på att hon såg AB. Det som är konstigt är att hon säger att han kom gående efter skotten, att han verkade veta vad som hänt och att han hade ljust tjockt hår.

AB måste ha stått i porten när hon tittade mot mordplatsen. Och han hade en mössa på huvudet. Men i övrigt beskriver hon AB. Han har mörkblå midjelång jacka och har ställt sig i en inbuktning vid Dekorima. Hon säger att han var yngre än AB:s rätta ålder men det kan i hastigheten vara fel.

Christina Vallin säger även att hon inte såg mannen efter det vilket också är fel eftersom AB stod kvar en god stund.

Men, men. Mötesscenario? Ingen aning.
Citera
2021-02-01, 16:24
Medlem
Basfaktas avatar
Mannen i beige som LP såg direkt efter mordet kan omöjligt vara Jan Åke Svensson.

Från sin bil på Sveavägen såg han

1. Mordet.
2. LP:s agerande.
3. HJ:s taxi anlända.
4. LL anlända.
5. Folk komma fram.

Först därefter kör han fram till östra sidan och parkerar framför LL. Då hade LP för länge sedan tittat upp och sökt hjälp.

För övrigt säger LP, glömde det i hastigheten, direkt efter mordet till Rimborn att det var 2 gärningsmän.

IM tittade bakåt precis innan skotten small. Han vände sig mot sina kompisar som satt sig i baksätet. Han hade strax innan sett mannen som gick bredvid paret Palme och han hade sett mannen höja armen mot axeln. Men sen var det svart i några sekunder. Sen tittade han mot mordplatsen igen.

Återigen. Jag påstår inget. Jag noterar en anomali i den 35-åriga berättelsen om de sista sekunderna före Palmemordet.
Citera
2021-02-01, 16:33
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mötesscenario? Ingen aning.

I mina ögon faller det på att Lisbet överlevde. Om Palme var lockad i någon form av fälla, vilket är långsökt men tänkbart, så måste Lisbeth bort också. Hon hade ju annars ensamt kunna rulla upp hela konspirationen. Visst kan man argumentera för hållhakar, men konspirationen växer nu dels till en enorm storlek - och dels kunde ju inte gärningsmännen räkna med att den hysteriska och chockade Lisbeth skulle agera spelteoretiskt rimligt och delta i mörkläggningen under själva mordnatten. Att gärningsmannen inte fullföljde mot Lisbeth säger mig att hon är irrelevant och att det var mer värt att vända sig bort från vittnena i korsningen.
Citera
2021-02-01, 16:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Kommentar:
om OP var så slug att han först utanför Grand föreslog att de skulle gå hem till MP och dricka te, sedan gick över gatan till ett förutbestämt möte och LP till sist tiger om detta i 30 år... då får vi nog acceptera att mordet aldrig klaras upp. Och under de premisserna har jag inget problem med det heller.

Edit: H24s synpunkt är högst relevant. Orimligt att lämna LP vid liv med 4 kulor i trumman.
Citera
2021-02-01, 16:46
Medlem
Har Lena Andersson rätt, gick man bara efter Lisbet Palmes vittnesmål och bortsåg från alla andra vittnesmål?

Berättar inte Lisbet Palme inte allt som hon upplevde på mordkvällen?
Blev Lisbet Palme så chockad att hon inte kunde uppfatta vad som hände?
Blev Lisbet Palme utsatt för påtryckningar om vad hon kunde säga och inte kunde säga?
Varför ville inte Lisbet Palme vara med på en rekonstruktion?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/lisbet-palme-hade-inte-ratt-hon-sag-fel/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in