Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-17, 00:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Man måste vara blind för att inte se att merparten av de som hör till kretsen kring Ögat har en lång tradition av att ha en verklighetsbild mycket långt från mittfåran i politiken. I denna krets vurmas för att utan bevis anklaga kreti och pleti att vara sovjetiska lakejer och landsförrädare. När Frånstedt for ut hysteriskt och påstod att OP stod i begrepp att förråda landet var t ex TEUTENBERG närvarande utan att invända.

Från det här klientelet har alla villospår som PU sysselsatt sig med kommit under över 30 år.

Samma som drev på PKK spåret med vidlyftiga tolkningar av Avlyssning kom att köra en variant av detta tema som leder mot Moskva.
Inget av detta har visat sig innehålla som Näss uttryckte det "mat" det är bara svammel från människor utan trovärdighet. MASKROSOR av lättgenomskådat slag.

Frånstedt spelade med Donald Forsberg som varit motor med kustjägare Hylin att driva CP spår kring SB spår Leon och Barbro. Spår som också visade sig leda mot "nya" PKK spåret Nu rysspår.

Om vårbynätverket skulle börja sprida myter om att de som skjuter i orten i själva verket är CIA, SD eller KGB. Skulle vi tro dem?

Det här nätverket har Motiv-medel och kompetens att genomföra mordet och att påverka utredningen högt och lågt under lång.

Självklart har inte ett sönderfallande Sovjet ens med deras horder av påstådda eller inbillade kollaboratörer kunna mörklägga en sådan inblandning. Det kan bara högerextrema konspirationsteoretiker tro på. Vi har t ex haft borgerliga regeringar och en moderatledaren som samarbetat med oligarker.

Enda förklaringen till det som förevarit i 34 års misslyckat utredande är att levande personer med inflytande och kontakter kunnat påverka direkt och indirekt.

Det blir uppenbart i takt med att dokumenten dyker upp.

Allt annat faller.

Bo Theutenberg har upprepade gånger påpekat att han inte betraktade Olof Palme som en landsförrädare. Däremot hyste han misstro mot ”entouraget” med Kremlvännen Pierre Schori i spetsen. Man får vara ordentligt enögd för att inte se den sistnämndes ständiga omfamningar av ståndpunkter och handlingar från Moskva.

Om vi skulle misstänka alla som inte opponerat sig mot konstiga uttalanden I MOP så skulle listan misstänkta bli oändlig. Att Olof Frånstedt misstrodde OP var knappast en nyhet för någon med intresse för ämnet. Men att han från sin position i Malaysia skulle vara inblandad i MOP har jag aldrig sett något som pekar mot.

De som drev på PKK spåret är Hans Holmer, Ebbe Carlsson, Carl Lidbom och Sverker Åström. Detta sker med enträget bistånd från Ingvar Carlsson. Spaningarna hade aldrig fått den utformningen om det inte varit för den nye statsministerns stöd. Det är fakta. Varför IC ville driva PU i den inriktningen återstår att klargöra. Men han har aldrig någonsin fått den frågan i ett forum där han varit tvingad att svara.

Det är viktigt att slå fast att PU gjorde rätt som utredde PKK. Dess företrädare hade uttalat hot mot OP och varit inblandade i mordet på två avhoppare , Enver Ata och Cetin Güngör . Att en tredje avhoppare , Baki Karer, klarade livhanken kan tillskrivas det ökade fokus på PKK som tillkom efter MOP. Problemet var att HH så ensidigt inriktade sitt intresse på just PKK. Ex avlyssnades aldrig Viktor Gunnarssons bekantskapskrets under 1986. Alla avlyssningslinor gick till PKK spåret.

En av Holger Romanders första åtgärder när han kopplat grepp om PU i mars 1987 är att öka fokuset på PKK. Framåt hösten 87 står det klart för honom och PG Näss att man kommit till vägs ände med den kurdiska terrororganisationen. Det är i detta läge som IC med hjälp av sina drabanter CL, EC och HH föser Nils-Erik Åhmansson och Sune Sandström framför sig och sätter igång sina spaningar bakom ryggen på den reguljära PU.

Frågan är varför IC och Anna-Greta Leijon agerar på detta sätt? Det fanns och finns spår som är så mycket troligare och har mer ”Näring i tipset”, för att citera en känd byråchef.
SÄPO-folk har irreguljärt övervakat OP. Sten Andersson tar upp detta i dokumentären ”Mannen,Mordet,Mysteriet” men ingen reagerar . Vare sig inom eller utom partiet. Det är ganska skrämmande att Stens avslöjande inte väcker någon märkbar reaktion.

Trovärdiga uppgifter gör gällande att OP övervakades sedan 1976 från tid till annan av höger om höger folk under Åke J Eks ledning. Denne var nazist redan under andra världskriget och inget visade någonsin på att han ändrat uppfattning. Mycket pekade på att han fortfarande var brunhjärtad. Det är ett stort misstag att se Åke som en heilande fåne. Efter kriget hade han trots sitt förflutna inga problem att göra karriär i Sverige , han hade tillgång till vapen och manskap. Inte minst hade han också goda försänkningar i de hemliga tjänsterna. Manifesterat av att när PU är som intensivast utnämns han till kommissarie på RPS senhösten 1986.
Citera
2021-02-17, 00:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Med anledning av vittnet på Sturegatan så tror jag att GM med den blå jackan tog den här flyktvägen.

https://i.imgur.com/2AptdyF.jpg

Alt. 1 Ensam "galning" . Då tror jag inte att han hör hemma i de finare kvarteren runt Östermalmsgatan utan är på väg mot Östra station.

Alt. 2 Konspiration med främmande makt inblandad . Jag tror då att GM (och eventuella medhjälpare) är på väg till området som begränsas av Valhallavägen- Östermalmsgatan (norr-söder) Odengatan-Sturegatan (väster-öster) och en ambassad i det området.

Ambassader från suspekta länder som fanns i det här området 1986:

Östtyska ambassaden , Bragevägen 2 Lärkstaden

Rumänska ambassaden , Östermalmsgatan 36 (samma hus som OP växte upp i)

Iraks ambassad , Baldersgatan 6

Suspekta ambassader övervakades från svenskt håll mer eller mindre kontinuerligt . Detta talar emot att en ev GM i en konspiration skulle ta sin tillflykt dit.
Citera
2021-02-17, 00:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
I förhör 1986-04-04 (fhl L Jonsson) med Lars Jeppsson uppger denne att han på Tre Backar, Tegnérgatan 14, bland annat umgåtts med Johan Laurén och Anette Axelsson. Vid en paus kontrollerar LJ sin adressbok och uppger att de bor på Alhagsvägen 56 i Alby. Paret ska enligt Lars J lämnat puben en halvtimme före honom.

Den 1/12 1985 fanns inget sådant par folkbokförda på adress i Alby.

Det finns en Anette, f 1963 i Norsborg, av de sju med samma namn i Stockholms län.

Johan Laurén finns det bara sex av i hela landet. Tre månader före MOP är den ende Johan som kan komma ifråga, geografiskt och åldersmässigt (19 år gammal), skriven hos sin mamma i Sollentuna.
Eftersom Lars J, f 1960, bor i Sollentuna vid MOP är det troligt att hans uppgifter är korrekta, dvs att de bägge flyttat ihop i Alby tidigt 1986.

Det kan däremot inte sägas vara bekräftat.

Med tanke på det ganska tuffa förhöret med Lars Jeppson har jag alltid utgått ifrån att PU kontaktade han kompisar som var på Tre Backar. Hans position på Luntis är tänkbar för den som ska hjälpa GM med ett lyckat återtåg. Men jag har alltid haft problem med att få in 164cm LJ i någon som helst konspiration.
Citera
2021-02-17, 02:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det verkar som han hade rätt, ja.

Inte mycket att säga om att
de strök Ustasja, det var mer spekulation, men två gärningsmän är oklart varför de strök.
”De som gjorde det här var de som var i gamla stan. En av dem var den som sköt”

Även om Rimborn rapporterat att båda var mörkhåriga, och att den vinröda jackan saknas i rapporten, så är det ju inte långsökt att tänka att hon tror att det rör sig om samma figur.

Som du säger är det att göra det lite väl enkelt för sig att utgå från att hon förväxlat gm med AB.
Inte lätt för LP att sortera ut vad som är vad, men mannen 30 meter norrut är något man inte kan avfärda.
Kan röra sig om en helt oskyldig person som inte ville bli inblandad också, och i så fall helt riktigt att stryka uppgiften, men inte innan personen var identifierad, och det tycks han ju inte vara än idag.
Brottsplatsutredningen verkar avsiktlig undermålig, och man har larmat ut signalementsuppgifter som inte återfinns i vittnesmålen.
Kepsen med uppknutna öronlappar är ett exempel.

Även SE sa att det fanns människor på den korta sträckan mellan mordplatsen och Sveavägen 44.
Denna beige klädde man bör ha befunnit sig ungefär mitt på den sträckan.

Ja.

Om det är något jag tycker man kan säga om HH som mordutredare så är det nog att han hade en fantastisk förmåga att snabbt avfärda saker som visat sig vara intressanta. Exempelvis de båda gärningsmän LP berättade om.

Det är faktiskt lite intressant att Rimborn rapporterar två mörkhåriga män. Tunnelbanemannen var mörkhårig, smärt och bar ett beige plagg.

Mitt intryck utifrån vittnesuppgifterna har hela tiden varit att den långe blonde var en övervakare men inte mer. Tycker tiderna och positionerna tyder på det. Det finns en del i LN:s uppgifter som tyder på att det kan ha varit den långe blonde som gick bakom Palme förbi gatuköket. En sista insats innan GM tog över. Kanske.
Citera
2021-02-17, 06:05
Medlem
I den här Expressenartikeln beskrivs en person som passar in på den långe blonde.

"Från Expressen 19860304

"Olof Palme omgavs av tre främmande män minuterna före mordet i fredags.
Ett vittne på Sveavägen såg två män som gick cirka 15 meter före paret Palme och en som gick lika långt bakom.
Jag trodde det var Olof Palmes livvakter berättar mannen.för polisen.
Han fick syn på paret Palme på trottoaren förbi Adolf Fredriks kyrkogård.

De kom gående i armkrok, jag tyckte det var underligt att de kunde gå ensamma.
Men så såg jag de två männen framför och en man bakom.
Jag uppfattade alla fem som en grupp.
Att de tre männen var säkerhetsvakter men att de gick på behörigt avstånd för att vara diskreta.
Inga andra människor fanns på trottoaren.
De två första männen var mörkklädda, den tredje mannen var blond ,otroligt stor och klädd i en grågrön militärrock med kapuschong."

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZHVJMFduYWsteDQ/view
Expressen 19860304
Citera
2021-02-17, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja.

Om det är något jag tycker man kan säga om HH som mordutredare så är det nog att han hade en fantastisk förmåga att snabbt avfärda saker som visat sig vara intressanta. Exempelvis de båda gärningsmän LP berättade om.

Det är faktiskt lite intressant att Rimborn rapporterar två mörkhåriga män. Tunnelbanemannen var mörkhårig, smärt och bar ett beige plagg.

Mitt intryck utifrån vittnesuppgifterna har hela tiden varit att den långe blonde var en övervakare men inte mer. Tycker tiderna och positionerna tyder på det. Det finns en del i LN:s uppgifter som tyder på att det kan ha varit den långe blonde som gick bakom Palme förbi gatuköket. En sista insats innan GM tog över. Kanske.

Så kan det vara.
Det jag hakat upp mig lite på är gänget som passerat norrut.
När vi nu i stort sett vet att IM sett dem högst 2.5 min innan mordet (han har ju inte stått längre än så) vet vi också att de måste ha mött makarna Palme någonstans längs kvarteret eftersom makarna Palme bör ha lämnat SARI 1,5 min före mordet.
Gänget kan knappast ha hunnit passera AF kyrkogata en minut efter att de passerat Tunnelgatan.
Men varken NF eller LP har sett dem.

Det troligaste är att de passerat Tunnelgatan mindre än 2.5 min före mordet, vilket ytterligare ökar sannolikheten att de mött Palme någonstans på mitten.
Det tränger dem också mycket närmare NF positionsmässigt.
Därför tänker jag att det faktiskt var AB och hans vänner, som befann sig inne på bankomaten då Palme passerade, men inte kan väl någon av dem vara mannen i beige? De hade ju inte sett eller hört något.
Om IM sett en ensam vandrare hade vi lätt kunna säga att det var NF, men 5-6 personer!?
Jag får inte ihop det.

Har gänget ens existerar?
Citera
2021-02-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bo Theutenberg har upprepade gånger påpekat att han inte betraktade Olof Palme som en landsförrädare. Däremot hyste han misstro mot ”entouraget” med Kremlvännen Pierre Schori i spetsen. Man får vara ordentligt enögd för att inte se den sistnämndes ständiga omfamningar av ståndpunkter och handlingar från Moskva.

Om vi skulle misstänka alla som inte opponerat sig mot konstiga uttalanden I MOP så skulle listan misstänkta bli oändlig. Att Olof Frånstedt misstrodde OP var knappast en nyhet för någon med intresse för ämnet. Men att han från sin position i Malaysia skulle vara inblandad i MOP har jag aldrig sett något som pekar mot.

De som drev på PKK spåret är Hans Holmer, Ebbe Carlsson, Carl Lidbom och Sverker Åström. Detta sker med enträget bistånd från Ingvar Carlsson. Spaningarna hade aldrig fått den utformningen om det inte varit för den nye statsministerns stöd. Det är fakta. Varför IC ville driva PU i den inriktningen återstår att klargöra. Men han har aldrig någonsin fått den frågan i ett forum där han varit tvingad att svara.

Det är viktigt att slå fast att PU gjorde rätt som utredde PKK. Dess företrädare hade uttalat hot mot OP och varit inblandade i mordet på två avhoppare , Enver Ata och Cetin Güngör . Att en tredje avhoppare , Baki Karer, klarade livhanken kan tillskrivas det ökade fokus på PKK som tillkom efter MOP. Problemet var att HH så ensidigt inriktade sitt intresse på just PKK. Ex avlyssnades aldrig Viktor Gunnarssons bekantskapskrets under 1986. Alla avlyssningslinor gick till PKK spåret.

En av Holger Romanders första åtgärder när han kopplat grepp om PU i mars 1987 är att öka fokuset på PKK. Framåt hösten 87 står det klart för honom och PG Näss att man kommit till vägs ände med den kurdiska terrororganisationen. Det är i detta läge som IC med hjälp av sina drabanter CL, EC och HH föser Nils-Erik Åhmansson och Sune Sandström framför sig och sätter igång sina spaningar bakom ryggen på den reguljära PU.

Frågan är varför IC och Anna-Greta Leijon agerar på detta sätt? Det fanns och finns spår som är så mycket troligare och har mer ”Näring i tipset”, för att citera en känd byråchef.
SÄPO-folk har irreguljärt övervakat OP. Sten Andersson tar upp detta i dokumentären ”Mannen,Mordet,Mysteriet” men ingen reagerar . Vare sig inom eller utom partiet. Det är ganska skrämmande att Stens avslöjande inte väcker någon märkbar reaktion.

Trovärdiga uppgifter gör gällande att OP övervakades sedan 1976 från tid till annan av höger om höger folk under Åke J Eks ledning. Denne var nazist redan under andra världskriget och inget visade någonsin på att han ändrat uppfattning. Mycket pekade på att han fortfarande var brunhjärtad. Det är ett stort misstag att se Åke som en heilande fåne. Efter kriget hade han trots sitt förflutna inga problem att göra karriär i Sverige , han hade tillgång till vapen och manskap. Inte minst hade han också goda försänkningar i de hemliga tjänsterna. Manifesterat av att när PU är som intensivast utnämns han till kommissarie på RPS senhösten 1986.
Du viftar bort Ett par personer lite för lättvindigt tror jag. Visst var den fd Säpochefen på andra sidan jorden men för att ingå som anstiftare behövs ingen närvaro på platsen. Dessutom har han erbjudit PU att skapa kontakt med dem som var där vid mordet och som ansåg sig ha handlat på legitima order.

När det gäller Teutenberg är det rent formellt så att OP valde sida mellan Schori och TEUTENBERG och det var inte till dennes fördel. Han har på senare tid hävdat att han och OP stod på samma sida men det var annat ljud i skällan då det begav sig.

Så enkelt duckar man inte dem.

Idag är det ganska uppenbart var han står och vilket entouraget är. Bakom kulisserna är det annat ljud i skällan det tror jag också du förstår.
Citera
2021-02-17, 08:39
Medlem
Citat:
Du viftar bort Ett par personer lite för lättvindigt tror jag. Visst var den fd Säpochefen på andra sidan jorden men för att ingå som anstiftare behövs ingen närvaro på platsen. Dessutom har han erbjudit PU att skapa kontakt med dem som var där vid mordet och som ansåg sig ha handlat på legitima order.

När det gäller Teutenberg är det rent formellt så att OP valde sida mellan Schori och TEUTENBERG och det var inte till dennes fördel. Han har på senare tid hävdat att han och OP stod på samma sida men det var annat ljud i skällan då det begav sig.

Idag är det ganska uppenbart var han står och vilket entouraget är. Bakom kulisserna är det annat ljud i skällan det tror jag också du förstår.

Det fetade. Här önskas ju lite mera info; källa etc
Citera
2021-02-17, 09:29
Medlem
Är det någon som vet om följande uppgifter stämmer?

"Punkt 7 kan jag fylla på med att Flygvapnets bevakningspersonal hade .38 S&W revolvrar med 4 tums pipa. Fanns även med 6 tums pipa. Bland annat för övningsskjutning. Cirkulerar även uppgifter om att man hade en mindre mängd .357 revolvrar också men detta behöver bekräftas.

Beträffande tjänstevapen för Säpo vid den tiden så verkar .38 revolver S&W med 4 tums pipa varit standard men även här behöver detta bekräftas."
Citera
2021-02-17, 09:36
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på det ganska tuffa förhöret med Lars Jeppson har jag alltid utgått ifrån att PU kontaktade han kompisar som var på Tre Backar. Hans position på Luntis är tänkbar för den som ska hjälpa GM med ett lyckat återtåg. Men jag har alltid haft problem med att få in 164cm LJ i någon som helst konspiration.

Det märkligaste med LJ:s berättelse tycker jag är att han hade modet att springa efter en förmodad GM som var beväpnad och precis skjutit minst en person samt gå och leta efter honom om han gömt sig någonstans på DB-gatan.

Fast kanske har LJ bättrat på sin berättelse något för att få en större roll i dramat eller så var han påverkad av något den kvällen som gjorde att han kände sig som superman.

Eller så hade han bara dåligt konsekvenstänkande.
Senast redigerad av HAARP 2021-02-17 kl. 09:49.
Citera
2021-02-17, 09:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det märkligaste med LJ:s berättelse tycker jag är att han hade modet att springa efter en förmodad GM som var beväpnad och precis skjutit minst en person samt gå och leta efter honom om han gömt sig någonstans på DB-gatan.

Fast kanske har LJ bättrat på sin berättelse något för att få en större roll i dramat eller så var han påverkad av något den kvällen som gjorde att han kände sig som superman.

Jag tycker indicier runt mordplatsen och flyktvägen indikerar att Lars Jeppsson väntar längre med att springa efter mördaren än vad han själv säger. Fullt förståeligt isf. Visst är det uppseendeväckande att han börjar jaga den beväpnade slaktaren, men inte unikt. ”Vanliga” människor överraskar ständigt med handlingar som kräver ett stort mått av mod.

Att polisen synade LJ i sömmarna som i det tuffa förhöret som finns i dialogform är inte konstigt. Hans rörelser mellan Tre Backar och Tunnelgatan/Luntis går parallellt med paret Palmes promenad på Sveavägen till mordplatsen. En backup för en mördares återtåg är bra placerad där LJ befinner sig. Men ändå kan jag inte tänka mig in LJ i en mordkomplott. Han och ex typer av Carl-Gustaf Östlings snitt brukar inte umgås i någon större omfattning.
Citera
2021-02-17, 10:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Viftar inte bort någon i MOP. Men det behövs något konkret som pekar mot en person för att jag ska se dom som presumtiva palmemördare. Det finns ett antal grupper som i lönndom övervakat Olof Palme. Det är konkret och där bör sökandet börja. När en av dessa ex är en fullblodsnazist minskar inte mitt intresse. Du får komma med en källa på vart OF säger sig skapa kontakt med dom som var med vid mordet för det skulle jag gärna läsa. Till Anders Jallai säger OF att han trodde sig veta vilka som i ett läge övervakat OP, men det är stor skillnad på och dom som var med vid mordet.

Tycker du duckar för det faktum att den enögda jakten på PKK sanktioneras och möjliggörs av Ingvar Carlsson. Parallellt med denna utser han Carl Lidbom att enmansutreda SÄPO och det inleds en viskningskampanj mot PG Näss från Ebbe Carlssons sida för underlåtenheter i PU. Allt detta ter sig märkligt när vi idag vet att IC/regeringen från dag ett sidsteppade Näss/SÄPO i PU till förmån för sin egen politruk, Hans Holmer, frågan är varför?

IC var och är minst av allt en idiot. Tvärtom en mycket kompetent politiker med ett brett kunskapsspektra. Inte minst gäller detta Säkerhetsfrågorna och SÄPO som han för Tage Erlanders räkning granskade tillsammans med Ove Rainer redan 1967. Ändå tillåter han EC/CL att starta sin skitkastning mot Näss. Den SÄPO-man som väckt beundran i hela västvärlden genom att få 18 WP-agenter utvisade under sitt decennium som operativ chef på SÄPO. Denna skitstorm spillde också över på Tore Forsberg som i högsta grad varit delaktig i det lyckade säkerhetsarbetet. IC borde ställas frågan varför han tillåter ett drev mot sin egen säkerhetstjänst när dess kontraspionage äntligen börjat fungera.

Jag är jävligt trött på alla turer i kulisserna och vill att sanningen ska komma fram även hur jävlig den än ser ut. Det gäller MOP och det gäller också vilka svenskar som jobbade för STASI. Här censureras en välrenommerad forskare som Birgitta Almgren som har namn på dessa diktaturens kreatur med väl underbyggda biografier. Regeringar av olika kulör tycker dock inte svenska folket vuxet att veta vilka dessa dödgrävare var. Det som kommit fram om Alexander Radler visar vilka skitstövlar vi här har att göra med.

Dagen innan sin bortgång tog Olof Palme och hans regering beslutet att ytterligare strypa vidareexport av högteknologi från företrädesvis USA till Sovjet och dess vasallstater. Ett faktum som alltid glöms bort när OP ska pekas ut som undfallande mot arbetarnas lyckorike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in