2021-01-31, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Varför han inte vill genomföra gårdsförsäljningen har han förklarat.

Vill du gärna länka till en källa där Esb förklarar varför han ej vill sälja?

Det har ju framkommit en hel rad olika anledningar från Binninge, men han har sagt emot sig själv i flera uttalanden så jag litar inte på vad han säger i media.
2021-01-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Esbjörn ljuger om en massa saker, en sådan lögn är att han ångrade sig dagen efter.

Citat:
har försökte kontakta ebba redan dagen efter, men ebba vägrade ha kontakt med honom personligen utan skickade sina jurister på honom istället

Så, har Esb ångrat sig dagen och kontaktat EB eller hittar han på att han gjort det? Skulle ni kunna ta fram något som styrker era påståenden?
2021-01-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det är endast en Ebbasanning o trådsanning att Esbjörn inte ville ha mäklare.

Enligt lurifaxen Ebba finns det tre mäklare iblandade, Dietz, Notar o X o ändå lyckas hon inte göra rätt. Minst sagt märkligt!

Citat:
Om det hade varit någon annan hade denna tråd inte funnits
pga att det är ingen nobody det handlar om. Det handlar om en riksdagledamot o partiledare för Kd som säger sig värna om de svaga o de äldre. Ebba borde veta bättre än att framhärda i denna röra.

Det håller jag ej med dig om. Den juridiska aspekten av detta har ju diskuterats väldigt friskt, det tillhör väl ovanligheter att en säljare försvinner med handpenningen i en fastighetsaffär?
2021-01-31, 17:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Det är endast en Ebbasanning o trådsanning att Esbjörn inte ville ha mäklare.
Om Esbjörn önskat att en mäklare skulle ta hand om försäljningen så hade han fått det, självklart. Försäljningen håller på nästan en hel sommar. Esbjörn blir kontaktad av en bekant till Ebba som hör sig för om han är intresserad av att sälja. Uppenbarligen vill han det, för annars hade det bara varit att säga "nej, jag är inte intresserad av att sälja". Men istället träffar han Ebba flera gånger. Han låter till och med Ebba låta Anticimex göra en besiktning av huset och då kan man knappast hävda att Esbjörn är ointresserad av att sälja. Det hade ju varit bra för alla parter om en mäklare tagit hand om försäljningen, men Esbjörn ville inte det. Istället blir det Ebba som får låta värdera fastigheten, baserat på den besiktning som Anticimex har gjort. Tyvärr mötte hon säljaren från helvetet och det fick ganska förödande konsekvenser för henne. Han ångrade sig och då han är 80 plus så ska man tydligen ha ångerrätt på försäljning av fastigheter i Sverige.

Och på det givna påståendet; i 98 procent av dina inlägg hävdar du att Ebba köpt fastigheten alldeles för billigt. Men det finns ingen värdering idag som visar att fastigheten är värd betydligt mer. Binninge har inte någon sådan. LawNumberSix har sin pensionerade vän Mållgan som värderat huset till sex miljoner. Så just nu är stället värt fantasisummor enbart i några Ebbahatares fria fantasier.
2021-01-31, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Det håller jag ej med dig om. Den juridiska aspekten av detta har ju diskuterats väldigt friskt, det tillhör väl ovanligheter att en säljare försvinner med handpenningen i en fastighetsaffär?

Du påstår att han försvinner med handpenningen.

Esbjörn/Esbjörnarna säger att han har försökt att återbetala handpenningen men inte lyckats.

Jag utgår från att handpenningen finns kvar ograverad o betalas tillbaks så fort de får ett kontonr.
2021-01-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Vad det gäller MZ inblandning, tror jag att han var inblandad i en del bilar som finns på tomten.
Jag kan tänka mig att Esb kontaktade honom om detta då dom skulle skrotas om han inte hämtade dom.
Det var nog då han påminde honom om det ogiltliga gåvobrevet.

Fast enligt Ratsit så är det Esb som står som ägare till alla 7 skrotbilarna. Men det kan ju i och för sig handla om en överenskommelse mellan dem.

https://www.ratsit.se/19390510-Esbjorn_Alvar_Axel_Dedekind_Bolin_Uppsala/tJ9yPNDQ8guE_9d_28QLjEDtpxYUAv0SRWFqf5UTh_s#regist reradeFordon

2021-01-31, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om Esbjörn önskat att en mäklare skulle ta hand om försäljningen så hade han fått det, självklart. Försäljningen håller på nästan en hel sommar. Esbjörn blir kontaktad av en bekant till Ebba som hör sig för om han är intresserad av att sälja. Uppenbarligen vill han det, för annars hade det bara varit att säga "nej, jag är inte intresserad av att sälja". Men istället träffar han Ebba flera gånger. Han låter till och med Ebba låta Anticimex göra en besiktning av huset och då kan man knappast hävda att Esbjörn är ointresserad av att sälja. Det hade ju varit bra för alla parter om en mäklare tagit hand om försäljningen, men Esbjörn ville inte det. Istället blir det Ebba som får låta värdera fastigheten, baserat på den besiktning som Anticimex har gjort. Tyvärr mötte hon säljaren från helvetet och det fick ganska förödande konsekvenser för henne. Han ångrade sig och då han är 80 plus så ska man tydligen ha ångerrätt på försäljning av fastigheter i Sverige.

Och på det givna påståendet; i 98 procent av dina inlägg hävdar du att Ebba köpt fastigheten alldeles för billigt. Men det finns ingen värdering idag som visar att fastigheten är värd betydligt mer. Binninge har inte någon sådan. LawNumberSix har sin pensionerade vän Mållgan som värderat huset till sex miljoner. Så just nu är stället värt fantasisummor enbart i några Ebbahatares fria fantasier.

Bara 98%! Hur var det med matten i skolan?

Vi vet inte om det finns någon högre värdering eftersom Ebba har använt mäklare X som vi inte vet vad den värderade fastigheten till. Notar vet vi men där är frågan om hur det gick till med den värderingen. Många frågetecken om värderingsdatum kontra värderingens dokumentdatering.

Vi vet 2018 års taxeringsvärde som baseras på år 2016 siffror. Vi vet att fastighetsmarknaden mer eller mindre rusat i höjden fram tom nu 2021. Det vet Ebba då hon gjorde en bodelning med sin förra make 2020.

Den springande punkten är inte att det blev affär utan Hur blev det affär. Det vet vi inte.
Hur gick det till egentligen? Ebba vet.
Om Esbjörn vet är jag lite osäker på.
2021-01-31, 18:13
Medlem
Citat:
väldigt dumt.
esbjörn säger ju själv att ebba och hennes kompis mäklaren dök upp och tjatade och tjatade och pratade och pratade tills han plötsligt satt där men ett påskrivet kontrakt.

att dessa skurkar ska få straffet dom förtjänar är väl att hoppas för mycket, men att försäljningen ogillas och stoppas är väl åtminstone ett steg till att ställa saker tillrätta igen.
Just den delen känns som den mest intressanta, hur fick Ebba Busch Esbjörn att skriva på.
Är det okej att tjata till sig en påskrift på ett kontrakt av en gamling?
Det som måste redas ut är vilken av versionerna som är den som gäller.

1. Har Ebba Busch tjatat till sig en underskrift av en Esbjörn som inte vill sälja.
2. Ville Esbjörn sälja men fått för stora påtryckningar från de i sin närhet för att försöka backa affären.

Det känns som att det är antagligen eller.
Antingen 1an eller 2an borde hamna i fängelse.

Just hur affären har gått till och hur efterspelet med Esbjörns nära har skett borde nästan utredas av åklagare och inte i civilrätt.
2021-01-31, 18:14
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om Esbjörn är förtvivlad för att han sålt något han inte skulle sälja, varför pratar då hans ombud om att priset var för lågt? Priset kan inte ha någon som helst betydelse i det här fallet, om Esbjörn blev pressad/ stressad/övertalad att sälja mot sin vilja.

Jo det har det. Det har att göra med hans klients inställning att Ebba Busch har utnyttjat hans nedsatta kognitiva förmåga och förvirrade tillstånd för att få honom att skriva under ett avtal som han inte förstod och där det kan visa sig att hon satt priset oskäligt lågt. Antar att ombudet eventuellt kan ha syftat på Lag (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av nedsatt kognitiv förmåga eller psykisk störning:
”Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag ej skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.”
Citat:
Ja, Ebba fixade med en massa och varför hon och inte Esbjörn gjorde det, vet vi ju inte riktigt. Men ponera att ryktet är sant, att Esbjörn inte ville anlita mäklare, så borde det ligga i köparens intresse att få koll på alla detaljer, innan man köper. Skulle du inte göra så i motsvarande fall? Eller skulle du köpa grisen i säcken?

Nej, jag skulle backat när åldringen inte visade sig vara intresserad och jag skulle under inga som helst omständigheter försökt tvinga fram en underskrift och ett avslut mot hans vilja så som Ebba Busch gjort. Den mest logiska förklaringen, utifrån vad den gamle mannen själv sagt i intervjuer publicerade i media, är att han inte ville anlita mäklare och inte engagerade sig överhuvudtaget därför att han, precis som han säger, verkligen inte ville sälja alls. Finns ju ingen anledning för nån som inte tänker sälja att beställa värdering, upprätta kontrakt, boka banktider etc. Det han borde gjort men var för sällskapskrank och emotionellt svag för var att han inte ansträngde sig att få Ebba Busch att sluta uppvakta honom genom att köra ut henne och tydligt säga nej tack till hennes tjat på ett tidigt stadium. Men sanningen är nog den att den ensamme åldringen var lycklig och smickrad över att en rikskänd politiker var intresserad i hans hem, liv och leverne, och han inbillade sig troligen att de hade en begynnande vänskap, med fler hjärtliga samtal, bullbak och kaffekalas framöver, att hon verkligen brydde sig om honom och inte var ute efter att ta fastigheterna ifrån honom.

Citat:
Saken måste ju redas ut. Skulle du inte vilja det?
Ja hur det det gått till när en åldring fåtts till att skriva under ett avtal som han säger att han inte förstod och som han nu gråter och är förtvivlad över behöver så klart redas ut. Det skulle jag definitivt vilja!
2021-01-31, 18:19
Medlem
Citat:
Ja, att han ljög om att han ville sälja har jag redan konstaterat.
Ok, konstaterat som i killgissning eller konstaterat genom förstahandsinformation?

Citat:
Om han ljög om att han inte ville ha mäklare så får han ju på den punkten skylla sig själv, Ebba anlitande ju en mäklare som köpare istället för att allt hon kunde påverka skulle gå rätt till, vilket det ju också gjort.
Det är ju Ebba Busch som påstått att han inte ville ha mäklare, jag har inte sett att Esbjörn själv har påstått det, jag förstår inte heller bråket om kostnaden, avgiften är ju avdragsgill och blir väldigt blygsam sett till vad man får för den.

Esbjörn sålde sin lägenhet i Västerås sägs det, otroligt intressant att kolla på hur den affären gick till. Var det med mäklare framstår ju Ebba Buschs uttalande påstående otroligt märkligt.

Citat:
Esbjörn ljuger ju om det mesta så det finns all anledning att misstro tro det mesta han säger.
Det är ju faktiskt Ebba Busch som under hösten och vintern blivit påkommen om och om igen totalt femtielva gånger att ljuga. Även i den här affären så kör hon med sin politiker retorik och lögner, som tex hennes hot om stämning.
2021-01-31, 18:24
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Vi vet inte om det finns någon högre värdering eftersom Ebba har använt mäklare X som vi inte vet vad den värderade fastigheten till. Notar vet vi men där är frågan om hur det gick till med den värderingen. Många frågetecken om värderingsdatum kontra värderingens dokumentdatering.
Vad sa du att problemet var? Notar har gjort en värdering, men du hänger upp dig på något datum? Är det korrekt uppfattat?

Citat:
Den springande punkten är inte att det blev affär utan Hur blev det affär. Det vet vi inte.
Hur gick det till egentligen? Ebba vet.
Om Esbjörn vet är jag lite osäker på.

Ja, vi som följt fallet på ett objektivt sätt har förstått att Esbjörn har ett väldigt selektivt minne. En försäljningsprocess pågår hela sommaren då han träffar Ebba och låter Anticimex komma och besiktiga hans hus. Esbjörn krattar till slut på kontraktet.

Sedan av någon anledning börjar folk i Esbjörns omgivning reagera på att han sålt fastigheten. Hur löser han då det? Jo, han hävdar att han inte kommer ihåg att han sålt fastigheten. Sannolikt är det så han blir tillsagt att göra eftersom ångerrätt inte gäller vid fastighetsförsäljning. Så Esbjörn har glömt att han skrivit under kontraktet, men han kommer ihåg sedan att han sålt huset, för han ångrar sig. Och för Expressen berättar han, klar som en midsommarsup, var han själv, Ebba och hennes väninna satt runt bordet vid "gården" när de undertecknade kontraktet.

Selektivt minne, han ångrade sig. Kalla det vad du vill, men det är klart att han visste vad han gjorde när han skrev under kontraktet.
2021-01-31, 18:30
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
källan är artikeln i trådstarten, samt alla andra intervjuer med Ebjörn.

Ebba och hennes polare tjatate och pressade tills esbjörn satt där med ett färdigskrivet kontrakt.

En normal människa hade såklart känt att "okej, visst vill jag ha huset och hården men inte till vilket pris som helst" men ebba går in i bulldozer-mode direkt

Tror du på allt som skrivs i skvallerpressen? Låt rätten ha sin gång, tids nog kommer sanningen fram. Att kasta skit på den ena kontrahenten för att man ogillar dennes politik eller att automatiskt göra den andre till offer för att den är över åttio år känns inte så produktivt.

Public service gör sitt för att smutskasta Ebba Busch, senaste exemplet är i fredags där Svenska Nyheter passade på att häckla henne. Dags att döpa om vår statliga media till Pöbel Service?

Vet att jag kastar sten i glashus här [tänker på mina inlägg i Federley-pedofil-affären, som absolut färgas av både det ena och det andra]. Men ibland är det väl bra att sansa sig en smula. Ebba sitter nog i en rävsax nu, hur hon än gör blir det fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in