2020-11-30, 13:32
Medlem
couguars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jösses! Jag ser framför mig hur brorsonen, Brännström och Esb smyger runt med bågsågen för att arrangera en lämplig vandalisering innan de polisanmäler.

Synd att polisanmälningar inte är offentliga. Det hade varit väldigt intressant att se hur den här har motiverats.

Fast nu har ju redan Ebba Busch bekräftat i ett mejl till Expressen att hon har varit på Esbjörns tomt och röjt upp en del.

Ebba Busch bekräftar att hon röjt lite runt huset - men med klartecken från Esbjörn.
”Vi hade en muntlig överenskommelse om att börja röja sly runt huset, för att möjliggöra en nödvändig dränering för att rädda huset. Det är ju helt igenväxt. Efter att köpekontraktet undertecknats var vi där tillsammans, säljaren och jag, och röjde upp en del. Men frågan om hur dessa mindre träd och buskage ska återställas eller kompenseras är en av flera saker som behöver redas ut, uppger hon i ett mejl till Expressen.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/
Publicerad 12 okt 2020
2020-11-30, 13:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Fast nu har ju redan Ebba Busch bekräftat i ett mejl till Expressen att hon har varit på Esbjörns tomt och röjt upp en del.

Ebba Busch bekräftar att hon röjt lite runt huset - men med klartecken från Esbjörn.
”Vi hade en muntlig överenskommelse om att börja röja sly runt huset, för att möjliggöra en nödvändig dränering för att rädda huset. Det är ju helt igenväxt. Efter att köpekontraktet undertecknats var vi där tillsammans, säljaren och jag, och röjde upp en del. Men frågan om hur dessa mindre träd och buskage ska återställas eller kompenseras är en av flera saker som behöver redas ut, uppger hon i ett mejl till Expressen.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/
Publicerad 12 okt 2020

Det har väl aldrig varit på tapeten att hon inte varit där och röjt
2020-11-30, 13:40
Medlem
Citat:

Publicerad 12 okt 2020

Det ena utesluter väl inte det andra. Eller hur?
2020-11-30, 13:44
Medlem
couguars avatar
Citat:
Jösses! Jag ser framför mig hur brorsonen, Brännström och Esb smyger runt med bågsågen för att arrangera en lämplig vandalisering innan de polisanmäler.

Synd att polisanmälningar inte är offentliga. Det hade varit väldigt intressant att se hur den här har motiverats.

Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det har väl aldrig varit på tapeten att hon inte varit där och röjt

Men du skrev ju nyss "Jösses! Jag ser framför mig hur brorsonen, Brännström och Esb smyger runt med bågsågen för att arrangera en lämplig vandalisering innan de polisanmäler." ?

Ligger det inte nära till hands att det är just de träden som Expressen har på bilderna i sin artikel som Ebba faktiskt har tagit ner, när Ebba själv i ett mejl skriver till Expressen "Men frågan om hur dessa mindre träd och buskage ska återställas eller kompenseras är en av flera saker som behöver redas ut"?

2020-11-30, 13:47
Medlem
couguars avatar
Citat:
Det ena utesluter väl inte det andra. Eller hur?

Så du menar att det skulle vara ännu fler träd som har tagits ner på Esbjörns tomt då? Och detta tycker du verkar rimligt utan någon ytterligare info om att så har skett?
2020-11-30, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tror att Expressen börjar vända i denna historia, Ebba är inte längre Antikrist.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/esbjorn-anmaler-kd-ledaren-ebba-busch-for-tradfallning/

Något som verkade få dem att undra, var att Esbjörn vände i dörren, när senaste mötet skulle hållits.
Hur har han tänkt sig att få köpet att gå tillbaka om han vägrar mötas?
Karln verkar mer och mer underlig.
Vem är denne hemlige ledsagare, han vägrar uppge namn på?
Kanske Majkgård eller en av hennes döttrar?

När man går med på att återkalla köp, hävning, och andra juridiska åtaganden sker det i skrift. Båda parter har ombud, och all kontakt om denna tvist ska skötas av dem.

Nu har det framkommit utan att det går att missförstå att Esbjörn inte vill fullfölja. Ebba har gått till domstol.

Vad fanns det att tala om? En runda till med påtryckningar och hot om rättsliga åtgärder som redan är inledda? För i helvete. Det pågår en Pandemi med stor smittspridning i trakterna kring Uppsala. Varför ska Esbjörn över 80 år gammal, möta allt löst folk som vill tala med honom?

Det journalisten på Expressen borde göra är att intervjua Mäklaren på Sjönära och fråga om det han borde vilja veta. Be om att få se de avtal Mäklarbyrån använder sig av alla andra fall när de har försäljningsuppdrag.

Fråga T*heo D*eitz om vilka avtal han gav till Ebba, och om det famösa köpebrevet som inte slank igenom Lantmäteriet. Trots ihärdiga försök och villfarelsen hos Ebba om att det var ett köpebrev klart för lagfart.

En central sak jag vill veta är om deras köpekontrakt och köpeavtal är identiska, eller om mina aningar är sanna om att Ebba hade ett köpebrev som havererade när hon "kan" själv. Ett köpebrev som bidde ett avtal när advokaten kopplades in.
2020-11-30, 13:51
Medlem
Citat:
Så du menar att det skulle vara ännu fler träd som har tagits ner på Esbjörns tomt då? Och detta tycker du verkar rimligt utan någon ytterligare info om att så har skett?

Jag tycker inte att något av det som Esb och hans musketörer hittills har gjort vare sig är rimligt eller vettigt. Inget skulle därför förvåna mig. Av sådana individer kan man nog förvänta sig precis vad som helst.

För egen del är jag glad över att jag aldrig råkat ut för den typen av stollar när jag gjort fastighetsaffärer.
2020-11-30, 13:59
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att något av det som Esb och hans musketörer hittills har gjort vare sig är rimligt eller vettigt. Inget skulle därför förvåna mig. Av sådana individer kan man nog förvänta sig precis vad som helst.

För egen del är jag glad över att jag aldrig råkat ut för den typen av stollar när jag gjort fastighetsaffärer.

Finns ju ett ganska sunt sätt att inte råka ut för det. Åk inte och ring på hemma hos gamlingar med lite gofika och kristen charm och försök övertala dom att sälja släktgården till ett underpris.

Moraliskt är EB och stövlar runt i riktigt sunkigt vatten.
2020-11-30, 14:04
Medlem
couguars avatar
Citat:

Det är många turer i den här soppan. Jag tycker att inlägget av BorgeH här nedan sammanfattar det hela riktigt bra!!

Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Denna fastighetsaffär håller på att utvecklas till en legal gyttjebrottning. Stämningar från Ebba Busch följs av polisanmälningar från motparten. Allt utspelas inför öppen ridå och vi förvånas över alla turer och parternas agerande. Vi är många som är upprörda över Ebba Buschs brist på omdöme, att hon inte insåg vart hela fastighetsaffären skulle leda till på ett tidigt stadium.

Fakta är att Ebba Busch har under en pandemi kontaktat en 81-årig person och diskuterat ett köp av en fastighet. Bara detta tyder på en viss omdömeslöshet, då vi andra undviker att besöka anhöriga i denna ålder, än mindre sitta ner och dricka kaffe och hembakta bullar med dem. Vad tänkte hon när hon samtidigt anklagar regeringen för att "berått mod" utsätta gamla för smittan?

När den gamle förmåtts skriva under ett köpeavtal ångrar han sig efter ett tag. Troligtvis efter påverkan av anhöriga eller en pensionatvärdinna. Men det kvittar väl vem den gamle pratar med? Det intressanta är att han ångrat sig. Tyvärr verkar det vara så att ensamma äldre med tillgångar lockar till sig lycksökare i form av giriga avlägsna släktingar och "hjälpsamma" grannar. Men det viktiga är vad säljaren själv vill med sin egendom. Vad vi andra tycker är egentligen inte intressant så länge säljaren har sina mentala förmågor kvar.

Ebba Busch skriver på sin Facebook att om säljaren ångrar sig vill hon ej genomföra affären, men hon instruerar sin advokat att göra tvärtom, att stämma säljaren för att genomföra köpet. Frågan domstolen måste nu avgöra är om säljaren har förstått vad han skrivit på eller om Ebba Busch "vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas". I detta sammanhang har fastighetens värde diskuterats, om det är värd 3,95 milj. kr eller 4,2 milj. kr eller rent av 5,5 milj. kr. Men är det intressant? Om Ebba Busch övertalat och utnyttjat den gamle säljaren kvittar det om avtalade priset på fastigheten är 1 eller 2 milj. kr för lite. Domstolens beslut blir väl inte mindre mindre uppseendeväckande om prisskillnaden är 1 istället för 2 milj. kr?

Kanske vinner Ebba Busch sin stämning, men vad blir det politiska priset? Vill hon verkligen gå till historien som den ledare för ett parti med en kristen värdegrund som enbart kommer att kommas ihåg för att hon tjatat sig till och tvingat en 81-åring till domstol för att komma över hans fastighet? Att "ebba-buschat" en pensionär på hans fastighet?
Senast redigerad av couguar 2020-11-30 kl. 14:07.
2020-11-30, 14:15
Medlem
Citat:
Den 9 oktober skrev Ebba Busch på sin FB att "Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill." Det här FB-inägget av EB har varit uppe flera ggr tidigare i tråden.

Sista stycket i Ebba Busch Facebook-inlägg från den 9 oktober:

Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt.

https://www.facebook.com/buschebba/posts/3646433112042744

Du är en klippa som håller koll på rätt fokus. Ebbas Facebook inlägg är faktiskt av stort intresse i en sak det hela tiden varit dubbla budskap från henne.

Jag undrar om denna muntliga utfästelse från Ebba är en juridiskt bindande utfästelse, ett erbjudande, ett anbud, som Esbjörn villigt accepterat. I en klar accept. I den dispositiva och muntliga avtalsrätten där det kan avtalas om allt hur som helst, med bindande verkan, bara det är styrkt, och inte avser brottsliga gärningar.

Jag tror detta blir både spännande och underhållande, om en situation som där verkligheten överträffar dikten. För mig är det obegripligt att en partiledare för just KD agerar som Ebba och söker upp en äldre herre i grannskapet under en pandemi. Med syftet att avhända honom ett hus. Ebba var förberedd med mäklare, advokat, väninna, hembakta bullar. Utan att beakta smittspridning. Det är svårt att tro att hon är så korkad och förslagen i sin girighet. En mix i hennes personlighet som tyder på en grav störning.
2020-11-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Finns ju ett ganska sunt sätt att inte råka ut för det. Åk inte och ring på hemma hos gamlingar med lite gofika och kristen charm och försök övertala dom att sälja släktgården till ett underpris.

Moraliskt är EB och stövlar runt i riktigt sunkigt vatten.

Nu är det väl inte så det hela har gått till. Enligt de uppgifter som framkommit i tråden så fick EB under sommaren veta att Esb hört sig för hos presumtiva köpare för att han var intresserad av att sälja. Hon bad då en vän att höra sig för. EB verkar ha ordnat med två olika värderingar och sedan ha accepterat det pris Esb ville ha. De andra som varit intresserade bjöd inte över henne. Alla dessa uppgifter finns i tråden. Processen verkar ha tagit två månader mellan första kontakten och kontraktsskrivningen. Ganska normalt med tanke på vad som brukar behöva göras.

Varifrån har uppgifterna kommit om att EB skulle sprungit runt med kaffekorgen och predikat om försäljningar hos gamlingarna? Har hon inte annat att göra? Förväxlar du inte EB med kursgårdsdamen? Hon verkar ju vara bra på att övertyga gamlingar om att de ska skänka bort sina fastigheter till henne.
2020-11-30, 14:31
Medlem
couguars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ebbas Facebook inlägg är faktiskt av stort intresse i en sak det hela tiden varit dubbla budskap från henne.

Jag undrar om denna muntliga utfästelse från Ebba är en juridiskt bindande utfästelse, ett erbjudande, ett anbud, som Esbjörn villigt accepterat. I en klar accept. I den dispositiva och muntliga avtalsrätten där det kan avtalas om allt hur som helst, med bindande verkan, bara det är styrkt, och inte avser brottsliga gärningar.

Jag tror detta blir både spännande och underhållande, om en situation som där verkligheten överträffar dikten.

Ja, Ebba Busch Facebook-inlägg är ju glasklart: "Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in