2021-01-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Kan det inte vara Expressen som strukit över kontonumret innan bilden lades ut i tidningen. Det är ju knappast lämpligt att publicera människors kontonummer. Det kanske är något som även Brännström har koll på.
Om jag inte minns fel så är det Binninge som har skrivit i sin inlaga till tingsrätten att Esbjörn besökte banken för att betala tillbaka handpenningen, det fick inte eftersom någon, oklart vem, hade strukit över text i inlämnade dokument.

Så det är dels hörsägen från Binninge att besöket ens har ägt rum och det är oklart vem som har strukit över och vad som i så fall är överstruket.

Jag gissar att om besöket överhuvudtaget har skett så har Esbjörn haft med sig något dokument till banken med överstruken text och då har jag svårt för att se hur det skulle kunna vara Ebba Busch som har strukit över det. Men hela besöket kan även vara ett påhitt. För det borde inte vara svårt för en bank att se från vilket kontonummer det har kommit pengar till Esbjörn.

Det kan också vara så att banken vägrade genomföra transaktionen utan ett underlag, det känns som att en bank inte för över 390.000:- till en PEP bara så där. Det skulle bryta mot deras regelverk.

Denna handpenning är en följd av det avtal som Esbjörn och Ebba har undertecknat, hade hon inte fört över pengarna så hade hon gjort sig skyldig till avtalsbrott.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-01-31 kl. 16:11.
2021-01-31, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det låga priset förklarar modus operandi, varför affären genomfördes på detta kuppartade sätt. Om Esbjörn inte ville ha mäklare, kunde ju Ebba ha bjudit på det, för båda parterna, där också säljaren får ta del av de konster Theo på Sjönära Mäklarbyrå kan som yrkesman. En vuxen person ska ha självbevarelsedrift. Det räcker inte att inbilla sig att alla andra är dumma.

En partiledare borde ha vett att inte hamna i en situation som denna när hon vet att priset är för lågt.
Har Binnige lämnat in en värdering som visar att huset är värt mer än vad Notar har uppgett?
2021-01-31, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om jag inte minns fel så är det Binninge som har skrivit i sin inlaga till tingsrätten att Esbjörn besökte banken för att betala tillbaka handpenningen, det fick inte eftersom någon, oklart vem, hade strukit över text i inlämnade dokument.

Så det är dels hörsägen från Binninge att besöket ens har ägt rum och det är oklart vem som har strukit över och vad som i så fall är överstruket.

Jag gissat att om besöket överhuvudtaget har skett så har Esbjörn haft med sig något dokument till banken med överstruken text och då har jag svårt för att se hur det skulle kunna vara Ebba Busch som har strukit över det. Men hela besöket kan även vara ett påhitt. För det borde inte vara svårt för en bank att se från vilket kontonummer det har kommit pengar till Esbjörn.

Det kan också vara så att banken vägrade genomföra transaktionen utan ett underlag, det känns som att en bank inte för över 390.000:- till en PEP bara så där. Det skulle bryta mot deras regelverk.

Denna handpenning är en följd av det avtal som Esbjörn och Ebba har undertecknat, hade hon inte fört över pengarna så hade hon gjort sig skyldig till avtalsbrott.

Mitt fetade.

Jag tror också på att detta är anledningen till att banken vägrade medverka (om det nu var så). EB lyder ju under PEP-reglerna. Bankmannen drog kanske öronen åt sig när någon ville sätta in flera hundratusen på hennes konto utan underlag eller vettig förklaring.

Vem som strukit över i texten får vi nog aldrig veta.
2021-01-31, 16:25
Medlem
Citat:
Mitt fetade.

Jag tror också på att detta är anledningen till att banken vägrade medverka (om det nu var så). EB lyder ju under PEP-reglerna. Bankmannen drog kanske öronen åt sig när någon ville sätta in flera hundratusen på hennes konto utan underlag eller vettig förklaring.

Vem som strukit över i texten får vi nog aldrig veta.
Pep reglerna gällde förmodligen också när pengarna fördes över åt andra hållet. En Pep kan inte heller föra över en sådan summa till någons konto utan dokumentation om vad det gäller. Det är förmodligen denna redovisning som finns på den blankett som Ebba fotat och som är publicerad i Expressen.

Jag tror att det även bör finnas en värdering av huset i materialet för att banken ska medverka till denna transaktion. Det måste styrkas att det inte handlar om en skentransaktion med syfte att genomföra penningtvätt.

Banken måste ha bevis på att affären är legitim.
2021-01-31, 16:29
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Du skrev att Esbjörn i media sagt att Ebba hade lurat honom.

Att Binninge sagt att Esbjörn känner sig lurad behöver inte ens betyda att Esbjörn sagt att han blivit lurad till honom.
Det kan vara Binninges tolkning av vad han hört från olika personer.

Jag menar att du ljuger.

Ebba har alltså inte stämt Esbjörn?

Du kanske skulle ta och kolla upp vad det var som sas i media egentligen.

Det är du som ljuger!
2021-01-31, 16:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jag tolkade också utredningen som att BK bedömt det som att madam Kursgård var Esbs enda och närmaste anhörig. Det står i beskrivningen att brorsbarnen och Esb endast har sporadisk kontakt.

Men brorsonen var ju med i början på spektaklet. Så helt utan kontakt med varandra kan de ju inte gärna ha varit eftersom brorsonen dök upp direkt när det hela brakade löst. Nog skulle en brorson kunnat göra anspråk på att få lämna sina synpunkter till BK. Särskilt om hans synpunkter var av en annan art än kursgårdsmadamens. Det kanske hade gett en intressant och annorlunda vinkel på saker och ting.

Vad det gäller MZ inblandning, tror jag att han var inblandad i en del bilar som finns på tomten.
Jag kan tänka mig att Esb kontaktade honom om detta då dom skulle skrotas om han inte hämtade dom.
Det var nog då han påminde honom om det ogiltliga gåvobrevet.
2021-01-31, 16:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Känns som om skrivuppdraget på Marielund, även användes på Esb:s brf i V-ås.

Eftersom EsB även sålt sin brf under sept 2020 har vi svaret på varför han gick i "gryt", han hade nog fullt upp att städa ur sin lägenhet som han bott i i 40 års tid, samt rensa ur de förråd som han haft. Detta bör ha tagit all hans tid minst 1 månad, om vi ser till att han samlat på sig lika mycket där, som han haft utspritt på tomten i Marielund.

Det finns program på tv om "hoarders" som får hjälp med att städa ur sina hus, där besökarna i princip får klättra in ovanpå skräp, där det oftast går åt 3-4 containers att köra till tippen, EsB tangerar att tillhöra detta. Min egen svärfar lyckades med att belamra 5 källarkontor med skit när han gick bort.

Antingen har Esb fått hjälp, eller så tog han ett beslut att förändra sin livssituation, och ville då göra detta så obemärkt som möjligt, vilket förklarar varför han mörkat både sin försäljning av Marielund samt även sin brf, närmsta teori blir smällen med cyklisten, eller att han på något sätt insett att han inte har långt kvar och nu kör med något som i Sverige kallas för "dödsstädning", vilket man gör innan man blir så dålig för att underlätta för anhöriga genom att röja i sitt eget hem.

I detta fall har han även suttit på 2 brf-lägenheter + Marielund som kunde ha genererat duktigt med stålar om inte externa intressen blandat sig i, vilket förklarar varför han velat legat lågt.

Var finns belägg för att Esbjörn sålde sin lägenhet i Västerås i september?
2021-01-31, 16:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Om man säger sig vilja sälja sin fastighet och tar emot handpenning, sen säger att man ångrar sig men inte återbetalar handpenningen. Det måste väl vara bedrägeri, eller?

Jepp, särskilt om man dessutom vägrar prata med köparen.
2021-01-31, 16:33
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Men om man ångrar sig dagen efter kontrakts skrivning tar man väl inte emot någon handpenning överhuvudtaget

Esbjörn ljuger om en massa saker, en sådan lögn är att han ångrade sig dagen efter.
2021-01-31, 16:35
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Pep reglerna gällde förmodligen också när pengarna fördes över åt andra hållet. En Pep kan inte heller föra över en sådan summa till någons konto utan dokumentation om vad det gäller. Det är förmodligen denna redovisning som finns på den blankett som Ebba fotat och som är publicerad i Expressen.

Jag tror att det även bör finnas en värdering av huset i materialet för att banken ska medverka till denna transaktion. Det måste styrkas att det inte handlar om en skentransaktion med syfte att genomföra penningtvätt.

Banken måste ha bevis på att affären är legitim.

Vad det gäller priset så är det nog utagerat.
Ingen har värderat det mer än det som framkommit i fallet (det finns en del hittepå)
Precis som du säger ingen transaktion av den summan utan underlag PEP självklart.
Priset var ju rätt.
Köpare och säljare överens. Behövs inget mer eller mindre.
Att det skulle vara ett underpris finns inget som tyder på.
Bara spekulationer av avudsjuka personer.
Senast redigerad av braattha 2021-01-31 kl. 16:37.
2021-01-31, 16:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du resonerar utifrån att Esbjörn tog emot en konsumkasse med kontanter från Ebba. När pengar dimper ner på kontot och det inte går att betala tillbaka när mottagarens kontonummer är banksekretess försvårar det återbetalningen av handpenningen. Särskilt när Ebba inte medverkar till att ge Esbjörn sitt kontonummer.

Nu är handpenningen historia för Ebba. Ebba har inlett tvist och under pågående tvist betalas inga pengar ut till motparten. Esbjörn kan hålla inne handpenningen.

Som vanligt kan du ingenting om processrätt. Det är inte alls ovanligt att en part betalar något till motparten under pågående process.

Det hade heller inte varit några som helst problem för Esbjörn är återbetala handpenningen om han verkligen hade velat. Det vet alla som kan minsta lilla om ekonomi och eller juridik. Särskilt Binninge borde känna till det.
2021-01-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Esbjörn ljuger om en massa saker, en sådan lögn är att han ångrade sig dagen efter.

Har du belägg för nåt som Esbjörn ljugit om, på samma sätt som belägg har postats för Ebbas lögner, hennes facebook och ursprungsartikeln exempelvis?
Varför han inte vill genomföra gårdsförsäljningen har han förklarat.

Väldigt mycket smutskastande från er tre Ebba-riddare men absolut inga belägg för era anklagelser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in