Har du alltså inte förstått någon av de frågor du "försökt" svara på i denna del av diskussionen?
Den ursprungliga frågan handlade om vilken lag som hade företräde, och du förespeglade att "balkar" alltid hade företräde framför "lagar". Men du har inte visat något till stöd för påståendet.
Att andra lagar än JB inte gäller bara för att något är att hänföra till en fastighetsaffär, som du försöker göra gällande, stämmer inte heller. Hade det varit på det viset hade domstolen inte accepterat Binninges svaromål på Ebbas stämning, eftersom Esbjörns försvar grundar sig på Avtalslagen, som med ditt resonemang skulle sakna verkan i fallet.
Men så är det naturligtvis inte.
Esbjörn och Ebba har upprättat ett avtal sinsemellan, ett avtal som grundar sig i Jordabalken och uppfyller alla dess formkrav. Men om det skulle visa sig att detta avtalet strider emot Avtalslagen § 31, så är avtalet ogiltigt. Då har avtalet aldrig varit giltigt, och Jordabalken har strikt sett aldrig kommit på fråga, eftersom det inte finns något avtal och aldrig har funnits. I detta fallet kan man verkligen säga att Avtalslagen går före Jordabalken. Men det är också viktigt att notera att det inte råder någon motstridighet i Avtalslagen och Jordabalken här. Utformningen av avtalet uppfyller alla krav i jordabalken, liksom alla andra nödvändiga delar i JB är uppfyllda.
Men, visade det sig då, en liten paragraf i Avtalslagen var inte uppfylld, och vips var JB inte ens aktuell. Liten tuva ...
För egen del är jag dock fortfarande lite nyfiken på min fråga som respons på den första om vilken lag som skulle ha företräde vid motstridighet.
Finns någon sådan motstridighet i Avtalslagen kontra JB, och vilken eller vilka är i så fall de?
Jag tror inte det. Någon som kan prove me wrong?