Citat:
Ursprungligen postat av
fiatigerlilja
Gissningarna om vad anhöriga eller vänner till den gamle mannen har för motivation att hjälpa den gamle nu är irrelevant när det gäller att bedöma om kontraktsskrivningen och det som ledde upp till affären gick rätt till. Omständigheterna vid kontraktsskrivningen, bedömningen av den gamles rättsliga handlingsförmåga och avgörande om priset var oskäligt, är det väsentliga i det här fallet.
Det har klart framgått genom intervjuer och dokumentation att den gamle mannen är förtvivlad och inte under några omständigheter vill sälja sitt hus. Det framgår också att det är Ebba Busch som sökt upp, uppvaktat och tjatat på en ensam åldring mitt under coronapandemin (när ensamheten och törsten efter gemenskap och längtan efter sällskap lär vara mer kännbar och psykiskt påfrestade än någonsin för alla de äldre hon säger sig värna om, inklusive Esbjörn. Det som är graverande för henne är att hon alltså tycks ha varit var ensam drivande i alla aspekter av affären: det var hon som tog fram en värdering nära taxeringsvärdet (som hon sen satte ned genom att dra av sin framtida tomtuppröjning och renoveringskostnad från det värdet), det var hon som beställde och dikterade villkoren i ett köpekontrakt som hennes vän tog fram, hon som kom hem till mannen för att få hans underskrift på kontraktet hon fixat (utan att se till att dokumentet bevittnades och att åldringen hade en stödperson som kände honom på plats vid affären). Det var hon som bokade tid på banken den 16 sep och som, istället för att ta till sig och svara i tid på hans brev från 3 sep om att han inte ville fullfölja, blev som blev som tokig när han inte fanns på plats där hon bestämt att han skulle hämtas av henne och köras in för att slutföra affären på banken. (Med tokig menar jag den upprörda och hotfulla handskrivna lappen utan datum som hon krafsade ihop när han inte kunde hämtas för att underteckna ett köpebrev.)
Vi får se var detta landar. Mycket bra att det uppmärksammats som det har.
Det är bra att man utreder affärens giltighet, nu när det uppstått frågetecken. För alla parter.
Om Esbjörn är förtvivlad för att han sålt något han inte skulle sälja, varför pratar då hans ombud om att priset var för lågt? Priset kan inte ha någon som helst betydelse i det här fallet, om Esbjörn blev pressad/ stressad/övertalad att sälja mot sin vilja.
Ebba sökte inte upp. Ebba lät en gemensam bekant höra sig för, innan hon aktiverade sig. Stor skillnad.
Hur ensam Esbjörn kände sig, vet vi inte. Han verkar inte vara den som sitter ensam hemma och är isolerad i alla fall.
Ja, Ebba fixade med en massa och varför hon och inte Esbjörn gjorde det, vet vi ju inte riktigt. Men ponera att ryktet är sant, att Esbjörn inte ville anlita mäklare, så borde det ligga i köparens intresse att få koll på alla detaljer, innan man köper. Skulle du inte göra så i motsvarande fall? Eller skulle du köpa grisen i säcken?
Ebba har inte dragit av renoveringskostnaden. Hon har dragit av 300 000 för uppröjning av tomten och den summan kommer man inte långt med om man vill renovera ett sommarhus som stått mer eller mindre övergivet i tjugo år och få det till en permanentbostad. Kostnaden för sanering lär säkert ligga däromkring och varför den hamnade hos Ebba och inte hos Esbjörn vet vi inte. Alternativet hade ju varit att Esbjörn fick 4.2 och skulle lämna ifrån sig en sanerad tomt några veckor senare. Nu kanske han tyckte det var enklare om Ebba roddade i det, än att han behövde?
Vem som dikterade villkoren i kontraktet vet vi inte. Kanske var det spaghettimonstret som hittade på allt? Oavsett vem som dikterar, så handlar det om vad båda parter accepterar. Och där och då skrev Esbjörn och Ebba på. Var det någon av dom som inte förstod vad de skrev på? Inget sådant har framkommit vad jag vet.
Varför Esbjörn inte tog hjälp av någon på sitt håll vet vi inte. Jag tycker väl att det kanske hade varit på sin plats, så här med facit i hand. Men jag tror inte någon av dom var och är intresserade av den cirkus som har blivit av det hela.
Esbjörns berömda brev är ett stort frågetecken. Han påstår att han skickat det rekommenderat och att Ebba inte löste ut det. Ebba säger att hon inte blivit kontaktad alls av Esbjörn. Vad är sant och vad är falskt? Eftersom det handlar om ett rekommenderat brev, så är det spårbart. När det skickades, till vem, när och när/om det löstes ut. Det är liksom vitsen med rekommenderade brev. Men Esbjörn har inte visat upp något sådant kvitto, vilket talar för att det inte blev något brev skickat alls. Han kanske glömde att skicka det? Eller så är brevet en efterhandskonstruktion för att stärka hans position? Jag vet inte.
Ebba och Esbjörn skulle inte samåka till banken. Samköra stod det. Det låter mer som att de har varsin bil och tar sig dit, från samma punkt A till punkt B.
Att brevet saknar specifikt datum, är en sak. Men det framgår ganska tydligt när det är skrivet.
Jag upplever brevet mer som frustrerat. Skrivet efter att Ebba väntat på Esbjörn. Ebba har också försökt ringa Esbjörn verkar det som, utan lycka. Sätt det i kombination med att hon hört från Sjönära, att Esbjörn ångrar sig. Klart det blir som det blir då. Men hotfullt? Nja, inte direkt. Om någon lurar mig på en halv miljon (handpenning + omkostnader) / en fastighet, lär jag uttrycka mig mindre civiliserat än sådär. Saken måste ju redas ut. Skulle du inte vilja det?