Citat:
Ursprungligen postat av
kaspuh
Med det sagt så är det ju isf. så att uppfattar jag dig som att du anser att både EB och ESB är överens om att genomföra köpet eftersom att Esb ej betalar tillbaka handpenningen och Ebba drar allt till tinget för att få igenom köpet där.
Då kan vi ju släppa alla diskussioner kring lovande av att backa från affären som båda parterna uttalat sig om i olika former av media och faktiskt se på hur det utvecklar sig framåt.
Jag gör ett nya försök att reda ut den begreppsförvirring som nu mörkar debatten.
Ebba har försvårat för Esbjörn ar betala tillbaka handpenningen genom att stryka över sitt kontonummer på det famösa avtalet. En sak den alerta
fiatigerlilja uppmärksammade i ett tidigare inlägg. Vi hade en diskussion om hur man får till bindande avtal i en avtalsrätt som är fri, där alla avtal av princip skall hållas.
För att förstå det vi diskuterade kan jag informera dig om att alla avtal är kan vara bindande och det behövs inga formkrav, om inte lagen anger det. Avtal kan vara muntliga. Folks mellanhavanden som pågått en tid kan bli ett avtalsförhållande. Avtal kan bli till på många sätt, genom det vi gör och säger, när det blir accepterat tillstånd mellan parterna.
Det jag tycker är bestickande är att Ebba förstärker sitt "köpebrev" när det saknar formkrav gnom att betala Esbjörn handpenning som ska binda upp honom. Att Ebba gör det svårt och att hon inte medverkar till återbetalning säger mig att hon inte vill ha tillbaka sin handpenning. Handpenningen är hennes sätt att tala om att hon anser att ett giltigt köp ingåtts, där hon kan beträda fastigheten och börja röja. Avtal. Check.
När hon börjar sin motorsågsmassaker är det en markering om att hon bestämmer över sin egendom. När jag fäller träd på min fastighet bestämmer jag också. Typ att alla träd kapas i bitar, läggs upp på en lastpall snyggt i väntan på klyvning, och självklart att fult ris röjs bort så att ingen snubblar. Nu lämnade Ebba alla träd och förvärrar röran på Esbjörns tomt. Som ägare kan hon göra det. Avtal. Check.
När Ebba säger att denna röjning var utförd tillsammans med Esbjörn, att han var med och godkände den, är det indirekt en överenskommelse där Esbjörn accepterat henne som ny ägare till huset. Avtal. Check.
När Ebba på sociala medier, skriver att Esbjörn inte behöver sälja, om han verkligen inte vill, är det en ensidig utfästelse. En utfästelse är ett anbud, och bindande enligt avtalsrätten när motparten lämnat accept. Ett ensidigt anbud, är ett löfte som ger motparten betänketid, innan det blir ett avtal genom accept. Esbjörn accepterar Ebbas anbud genom att förtydliga att han verkligen inte vill sälja. En sak Ebba, och hennes advokat inte uppfattat, trots att det är grundläggande avtalsrätt. Avtal. Check.
När Ebba inleder rättsliga åtgärder. Avtalsbrott. Check.
Skillnaden mellan en ensidig utfästelse och ett avtal är att ett avtal är en överenskommelse mellan två eller flera parter, medan en ensidig utfästelse är ett löfte från den ena parten. När man ska träffa avtal finns det alltid en period innan motparten accepterar anbudet eftersom det vanligtvis är nödvändigt med viss betänketid. Under den här perioden är anbudet en ensidig utfästelse. Esbjörn vill inte möta Ebba och fixa bristerna i köpebrevet. Han minns inte och vill inte sälja. En sak Ebba och vi alla uppfattar. Han accepterar Ebbas anbud om att han inte behöver sälja, och visar att han verkligen inte vill. Avtal. Check.
Ebba har ett bristfälligt köpeavtal som brister i formalia, som hon vill ha som en giltig handling för att få lagfart. Det måste ske med rättsligt tvång genom en talan i domstol i en sak ingen har hört talas om förut. Trots en juridiskt bindande utfästelse om att inte tvinga Esbjörn. Avtalsbrott. Check.
Esbjörn har ett giltigt avtal med Ebba om att hon backar från köpet om han inte vill sälja. Efter anbud har Esbjörn inkommet med en accept. Avtalet har full giltighet eftersom det inte finns några som helst formkrav i detta fall, och Facebook är en utmärkt källa som styrker att Ebba lämnat detta löfte som juridiskt är ett anbud. Avtal. Check.
Ebba har fått lära sig av advokaten att innebörden av hennes utfästelse på Facebook är ett bindande avtal. Då kommer allt skit om Esbjörns nära och kära som lagt vantarna Esbjörns vilja, med fokus på ordet
verkligen som hon tar bort från sin utfästelse. Listigt? Eller är det ett avtalsbrott?
Det juristerna och media missat är några ord av en professor i civil rätt. Han yttrade i några få ordalag att Ebba gjort en utfästelse! Att ingen tänkte över detta och har en rättegång med fel sorts talan är beklämmande.