2021-01-31, 11:56
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Den gemensamma faktorn för de fall jag listade är att de alla rör åldringar som råkat ut för slipade och skickliga manipulatorer som lyckats få dem att skriva på avtal där de mot sin vilja och insikt säljer eller skänker bort sina hus. Att dessa äldre är icke-läskunniga ”dumhuvud” som legat på sofflocket livet igenom och aldrig haft framstående karriärer som Esbjörns är ett idiotiskt och fördomsfullt antagande från din sida.

Det är dessutom så att rättshandlingsförmågan inte är generell utan sätts i relation till varje enskilt beslut. En äldre person med nedsatt kognitiv förmåga kan mycket väl ha rättshandlingsförmåga i vissa avseenden, men inte i andra, mer komplexa ärenden som husaffärer.

Var någon stans fins det ett bevis på att han har blivit lurad att skriva på.
Det fallet jag jämförde med fans det en hemtjänst och denna var dement om man nu kan lita på din länk
2021-01-31, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Ber om ursäkt för att jag buntade ihop dig med de jag upplever som fanatiska och ologiska sektpostare här. Det stämmer att det som Ebba Busch sysslat med upprör mig—det händer tyvärr alltför ofta att en ensam och kognitivt eller psykiskt värnlös äldre person söks upp, utsätts för en intensiv och manipulativ övertalning och lockas med olika påtryckningsmedel att skriva på kontrakt eller gåvobrev som han eller hon inte fullt ut förstår konsekvenserna av och är förtvivlad över efteråt.

Ett snabbt sökning resulterar i massvis med nyhetsrubriker som handlar om just husaffärer där äldre manipulerats att skriva på kontrakt eller gåvobrev och skamset ”ångrar” sin oförmåga att förstå och stå emot så Esbjörns fall är inte alls unikt eller ovanligt och Ebbas cyniska bortförklaring och försök att rättfärdiga det hon gjort återkommer i nästan varenda fall:

Det är tyvärr så att lagstiftningens starka betoning på individens självbestämmande ofta resulterar i att svaga grupper, såsom ensamstående äldre med nedsatt kognitiv funktion, inte har ett tillräckligt rättsskydd. Eftersom principen om att alla vuxna anses ha rättshandlingsförmåga om inte motsatsen är bevisad (dvs förmåga att ingå bindande ekonomiska avtal), är så viktig, blir det i verkligheten en fråga om moral, hederskod, samvete och medmänsklighet (eller ”känslor” som du kallar det) att inte manipulera äldre att ingå ofördelaktiga avtal. Allmänhetens fördömande och avsmak kommer snabbt och obönhörligt, och att som Busch tala om ”rätt och riktigt” i en sån situation känns instinktivt absurt. Det har publicerats inspelade intervjuer där det tydligt syns hur skröplig mannen är både fysiskt och psykiskt och där det tydligt framgår att han är förtvivlad och säger sig ha blivit pressad genom ändlöst tjat att skriva på och inte minns exakt hur eller vad. Att som Ebba Busch efter det hävda att den gamle ”valt henne att sälja till” blir helt absurt. Att hon dessutom anser att det är ”smutskastning och utpressning” att hennes affär kommer till allmänhetens kännedom bevisar att hon innerst inne vet att hennes agerande inte håller moralisk och därför inte tål granskning utan att påverka hennes välregisserade image.

Svensk lag saknar såväl medicinska som juridiska direktiv hur rättshandlingsförmåga ska bedömas. Jag tycker därför att det är oerhört viktigt att detta fall uppmärksammas i media, som en påminnelse att detta tyvärr händer i skymundan om och om igen, utan repressalier för den som manipulerat den åldrige.

När jag går igenom de exempel du har och som inte ligger bakom betalvägg, så ser jag klara paralleller med brorsonens "gåvobrev" och det som kursgårdsmadamen, Binninge och kvinnan med två alias MP/MPL verkar hålla på med.

Skulle det inte kunna vara så att Esbs försäljning av fastigheten till EB i stället satte P både för brorsonens försök med gåvobrevet och för kursgårdsmadamens plan för att komma åt fastigheten. Allt har nu kommit ut i ljuset. Avsikterna hos de "sammansvurna" runt Esb har avslöjats. Banden mellan medlemmarna i troikan är klarlagda. Enligt min bedömning ser det ut som om Esb skulle kunna vara insnärjd av kursgårdsmadamen med hjälp av Binninge och MP/MPL och inte längre får bestämma själv.

Om du läser i ingressen till BKs utlåtande så kan du själv se att det hela osar katt.

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf#page=2

EB kontaktade Esb via en annan person för att få veta om han var intresserad av att sälja. Det var han uppenbarligen. Hade han sagt nej på den inledande frågan hade det slutat där. Nu sa han tydligen ja till att fortsätta affären, men utan mäklare. I stället ordnade EB med två värderingar (finns dokumenterat i tråden), besiktning av Anticimex (finns noterat i köpekontraktet) och med ett skrivuppdrag från mäklare. EB verkar ju ha genomfört affären enligt regelboken, utifrån de fakta som offentliggjorts. Jag kan för min del inte se något bedrägligt alls i det hon gjort.
2021-01-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, och i fallet Assange gjorde ju ombuden ett utmärkt jobb.... eller inte. Han har nu i praktiken varit frihetsberövad i närmare tio år pga hans ombuds oförmågor och klantighet.

Och nu gör Binninge om misstagen, eftersom han dessutom saknar förmågan att lära sig av dem. Ännu en gång orsakar Binninge mycket mer skada än nytta för sin klient.
Det finns säkerligen ett stort antal utsatta som skulle erbjuda sig att vittna mot RO och gänget som skor sig på att hata kvinnor.Ebba är utsatt för samma grova olaga förföljelse och som partiledare är det mycket allvarlig form av angrepp pedofilgänget Johann Binninge ,Monika Pernrot Lüllmaa mfl sysslar med .
Det är säkerligen bara en tidsfråga innan dom är anmälda för grov olaga förföljelse
om dom inte redan är det..
2021-01-31, 12:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Man måste faktiskt kunna lagen i det land man bor i. Eller så får man ta konsekvenserna av att man okunnigt nog bryter mot den. För okunnighet är inget försvar.

Sedan kommer man långt med sunt förnuft. Plitar man ner sin namnteckning på ett avtal, får man stå för konsekvenserna. Esbjörn verkar ha sin mentala förmåga tillräckligt intakt, för att veta vad han skrev på.

Lagfartskapningar brukar innebära att man betalar nära noll för ett hus som inte är belånat, så man kan belåna det maximalt. Fastigheten i sig är ointressant och den rättmätiga ägaren bor kvar, ovetandes om att huset bytt ägare och att någon förfalskat ens namnteckning.

Det här är en annan typ av händelse. Enda likheten är att det involverar en fastighet.

Tror det finns en lag på det, att man måste kunna alla lagar.
2021-01-31, 12:30
Medlem
vittne-xs avatar
Känns som om skrivuppdraget på Marielund, även användes på Esb:s brf i V-ås.

Eftersom EsB även sålt sin brf under sept 2020 har vi svaret på varför han gick i "gryt", han hade nog fullt upp att städa ur sin lägenhet som han bott i i 40 års tid, samt rensa ur de förråd som han haft. Detta bör ha tagit all hans tid minst 1 månad, om vi ser till att han samlat på sig lika mycket där, som han haft utspritt på tomten i Marielund.

Det finns program på tv om "hoarders" som får hjälp med att städa ur sina hus, där besökarna i princip får klättra in ovanpå skräp, där det oftast går åt 3-4 containers att köra till tippen, EsB tangerar att tillhöra detta. Min egen svärfar lyckades med att belamra 5 källarkontor med skit när han gick bort.

Antingen har Esb fått hjälp, eller så tog han ett beslut att förändra sin livssituation, och ville då göra detta så obemärkt som möjligt, vilket förklarar varför han mörkat både sin försäljning av Marielund samt även sin brf, närmsta teori blir smällen med cyklisten, eller att han på något sätt insett att han inte har långt kvar och nu kör med något som i Sverige kallas för "dödsstädning", vilket man gör innan man blir så dålig för att underlätta för anhöriga genom att röja i sitt eget hem.

I detta fall har han även suttit på 2 brf-lägenheter + Marielund som kunde ha genererat duktigt med stålar om inte externa intressen blandat sig i, vilket förklarar varför han velat legat lågt.
2021-01-31, 12:52
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
. Och som inte det var nog, ger ombudet Expressen/DN/SvT version A, men skickar in version B till TR, och jävighet är ett begrepp som helt saknas i hans hjärnkontor.... I Binninges brevpapper anges Nordea och ett klienmedelskonto med nr, men några stålar har till dags dato inte ramlat in. Dessutom angav psykologen att EsB "avyttrat" sin Brf i V-Ås under sept månad, om det nu var en 2:a bör han ha fått ut 990.000:- minus skatt, vilket gott och väl räckt för återbetalning.

Något är alltså väldigt fel.....

Om man säger sig vilja sälja sin fastighet och tar emot handpenning, sen säger att man ångrar sig men inte återbetalar handpenningen. Det måste väl vara bedrägeri, eller?
2021-01-31, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Med det sagt så är det ju isf. så att uppfattar jag dig som att du anser att både EB och ESB är överens om att genomföra köpet eftersom att Esb ej betalar tillbaka handpenningen och Ebba drar allt till tinget för att få igenom köpet där.

Då kan vi ju släppa alla diskussioner kring lovande av att backa från affären som båda parterna uttalat sig om i olika former av media och faktiskt se på hur det utvecklar sig framåt.

Jag gör ett nya försök att reda ut den begreppsförvirring som nu mörkar debatten.

Ebba har försvårat för Esbjörn ar betala tillbaka handpenningen genom att stryka över sitt kontonummer på det famösa avtalet. En sak den alerta fiatigerlilja uppmärksammade i ett tidigare inlägg. Vi hade en diskussion om hur man får till bindande avtal i en avtalsrätt som är fri, där alla avtal av princip skall hållas.

För att förstå det vi diskuterade kan jag informera dig om att alla avtal är kan vara bindande och det behövs inga formkrav, om inte lagen anger det. Avtal kan vara muntliga. Folks mellanhavanden som pågått en tid kan bli ett avtalsförhållande. Avtal kan bli till på många sätt, genom det vi gör och säger, när det blir accepterat tillstånd mellan parterna.

Det jag tycker är bestickande är att Ebba förstärker sitt "köpebrev" när det saknar formkrav gnom att betala Esbjörn handpenning som ska binda upp honom. Att Ebba gör det svårt och att hon inte medverkar till återbetalning säger mig att hon inte vill ha tillbaka sin handpenning. Handpenningen är hennes sätt att tala om att hon anser att ett giltigt köp ingåtts, där hon kan beträda fastigheten och börja röja. Avtal. Check.

När hon börjar sin motorsågsmassaker är det en markering om att hon bestämmer över sin egendom. När jag fäller träd på min fastighet bestämmer jag också. Typ att alla träd kapas i bitar, läggs upp på en lastpall snyggt i väntan på klyvning, och självklart att fult ris röjs bort så att ingen snubblar. Nu lämnade Ebba alla träd och förvärrar röran på Esbjörns tomt. Som ägare kan hon göra det. Avtal. Check.

När Ebba säger att denna röjning var utförd tillsammans med Esbjörn, att han var med och godkände den, är det indirekt en överenskommelse där Esbjörn accepterat henne som ny ägare till huset. Avtal. Check.

När Ebba på sociala medier, skriver att Esbjörn inte behöver sälja, om han verkligen inte vill, är det en ensidig utfästelse. En utfästelse är ett anbud, och bindande enligt avtalsrätten när motparten lämnat accept. Ett ensidigt anbud, är ett löfte som ger motparten betänketid, innan det blir ett avtal genom accept. Esbjörn accepterar Ebbas anbud genom att förtydliga att han verkligen inte vill sälja. En sak Ebba, och hennes advokat inte uppfattat, trots att det är grundläggande avtalsrätt. Avtal. Check.

När Ebba inleder rättsliga åtgärder. Avtalsbrott. Check.

Skillnaden mellan en ensidig utfästelse och ett avtal är att ett avtal är en överenskommelse mellan två eller flera parter, medan en ensidig utfästelse är ett löfte från den ena parten. När man ska träffa avtal finns det alltid en period innan motparten accepterar anbudet eftersom det vanligtvis är nödvändigt med viss betänketid. Under den här perioden är anbudet en ensidig utfästelse. Esbjörn vill inte möta Ebba och fixa bristerna i köpebrevet. Han minns inte och vill inte sälja. En sak Ebba och vi alla uppfattar. Han accepterar Ebbas anbud om att han inte behöver sälja, och visar att han verkligen inte vill. Avtal. Check.

Ebba har ett bristfälligt köpeavtal som brister i formalia, som hon vill ha som en giltig handling för att få lagfart. Det måste ske med rättsligt tvång genom en talan i domstol i en sak ingen har hört talas om förut. Trots en juridiskt bindande utfästelse om att inte tvinga Esbjörn. Avtalsbrott. Check.

Esbjörn har ett giltigt avtal med Ebba om att hon backar från köpet om han inte vill sälja. Efter anbud har Esbjörn inkommet med en accept. Avtalet har full giltighet eftersom det inte finns några som helst formkrav i detta fall, och Facebook är en utmärkt källa som styrker att Ebba lämnat detta löfte som juridiskt är ett anbud. Avtal. Check.

Ebba har fått lära sig av advokaten att innebörden av hennes utfästelse på Facebook är ett bindande avtal. Då kommer allt skit om Esbjörns nära och kära som lagt vantarna Esbjörns vilja, med fokus på ordet verkligen som hon tar bort från sin utfästelse. Listigt? Eller är det ett avtalsbrott?

Det juristerna och media missat är några ord av en professor i civil rätt. Han yttrade i några få ordalag att Ebba gjort en utfästelse! Att ingen tänkte över detta och har en rättegång med fel sorts talan är beklämmande.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-01-31 kl. 13:05.
2021-01-31, 13:04
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
När jag går igenom de exempel du har och som inte ligger bakom betalvägg, så ser jag klara paralleller med brorsonens "gåvobrev" och det som kursgårdsmadamen, Binninge och kvinnan med två alias MP/MPL verkar hålla på med.

Skulle det inte kunna vara så att Esbs försäljning av fastigheten till EB i stället satte P både för brorsonens försök med gåvobrevet och för kursgårdsmadamens plan för att komma åt fastigheten. Allt har nu kommit ut i ljuset. Avsikterna hos de "sammansvurna" runt Esb har avslöjats. Banden mellan medlemmarna i troikan är klarlagda. Enligt min bedömning ser det ut som om Esb skulle kunna vara insnärjd av kursgårdsmadamen med hjälp av Binninge och MP/MPL och inte längre får bestämma själv.

Om du läser i ingressen till BKs utlåtande så kan du själv se att det hela osar katt.

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf#page=2

EB kontaktade Esb via en annan person för att få veta om han var intresserad av att sälja. Det var han uppenbarligen. Hade han sagt nej på den inledande frågan hade det slutat där. Nu sa han tydligen ja till att fortsätta affären, men utan mäklare. I stället ordnade EB med två värderingar (finns dokumenterat i tråden), besiktning av Anticimex (finns noterat i köpekontraktet) och med ett skrivuppdrag från mäklare. EB verkar ju ha genomfört affären enligt regelboken, utifrån de fakta som offentliggjorts. Jag kan för min del inte se något bedrägligt alls i det hon gjort.

Gissningarna om vad anhöriga eller vänner till den gamle mannen har för motivation att hjälpa den gamle nu är irrelevant när det gäller att bedöma om kontraktsskrivningen och det som ledde upp till affären gick rätt till. Omständigheterna vid kontraktsskrivningen, bedömningen av den gamles rättsliga handlingsförmåga och avgörande om priset var oskäligt, är det väsentliga i det här fallet.

Det har klart framgått genom intervjuer och dokumentation att den gamle mannen är förtvivlad och inte under några omständigheter vill sälja sitt hus. Det framgår också att det är Ebba Busch som sökt upp, uppvaktat och tjatat på en ensam åldring mitt under coronapandemin (när ensamheten och törsten efter gemenskap och längtan efter sällskap lär vara mer kännbar och psykiskt påfrestade än någonsin för alla de äldre hon säger sig värna om, inklusive Esbjörn. Det som är graverande för henne är att hon alltså tycks ha varit var ensam drivande i alla aspekter av affären: det var hon som tog fram en värdering nära taxeringsvärdet (som hon sen satte ned genom att dra av sin framtida tomtuppröjning och renoveringskostnad från det värdet), det var hon som beställde och dikterade villkoren i ett köpekontrakt som hennes vän tog fram, hon som kom hem till mannen för att få hans underskrift på kontraktet hon fixat (utan att se till att dokumentet bevittnades och att åldringen hade en stödperson som kände honom på plats vid affären). Det var hon som bokade tid på banken den 16 sep och som, istället för att ta till sig och svara i tid på hans brev från 3 sep om att han inte ville fullfölja, blev som blev som tokig när han inte fanns på plats där hon bestämt att han skulle hämtas av henne och köras in för att slutföra affären på banken. (Med tokig menar jag den upprörda och hotfulla handskrivna lappen utan datum som hon krafsade ihop när han inte kunde hämtas för att underteckna ett köpebrev.)

Vi får se var detta landar. Mycket bra att det uppmärksammats som det har.
2021-01-31, 13:07
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag gör ett nya försök att reda ut den begreppsförvirring som nu mörkar debatten.

Ebba har försvårat för Esbjörn ar betala tillbaka handpenningen genom att stryka över sitt kontonummer på det famösa avtalet. En sak den alerta fiatigerlilja uppmärksammade i ett tidigare inlägg. Vi hade en diskussion om hur man får till bindande avtal i en avtalsrätt som är fri, där alla avtal av princip skall hållas.

För att förstå det vi diskuterade kan jag informera dig om att alla avtal är kan vara bindande och det behövs inga formkrav, om inte lagen anger det. Avtal kan vara muntliga. Folks mellanhavanden som pågått en tid kan bli ett avtalsförhållande. Avtal kan bli till på många sätt, genom det vi gör och säger, när det blir accepterat tillstånd mellan parterna.

Det jag tycker är bestickande är att Ebba förstärker sitt "köpebrev" när det saknar formkrav gnom att betala Esbjörn handpenning som ska binda upp honom. Att Ebba gör det svårt och hon medverkar inte till återbetalning säger mig att hon inte vill ha tillbaka sin handpenning. Handpenningen är hennes sätt att tala om att hon anser att ett giltigt köp ingåtts, där hon kan beträda fastigheten och börja röja. Avtal. Check.

När hon börjar sin motorsågsmassaker är det en markering om att hon bestämmer över sin egendom. När jag fäller träd på min fastighet bestämmer jag också. Typ att alla träd kapas i bitar, läggs upp på en lastpall snyggt i väntan på klyvning, och självklart att fult ris röjs bort så att ingen snubblar. Nu lämnade Ebba alla träd och förvärrar röran på Esbjörns tomt. Som ägare kan hon göra det. Avtal. Check.

När Ebba säger att denna röjning var utförd tillsammans med Esbjörn, att han var med och godkände den, är det indirekt en överenskommelse där Esbjörn accepterat henne som ny ägare till huset. Avtal. Check.

När Ebba på sociala medier, skriver att Esbjörn inte behöver sälja, om han verkligen inte vill, är det en ensidig utfästelse. En utfästelse är ett anbud, och bindande enligt avtalsrätten när motparten lämnat accept. Ett ensidigt anbud, är ett löfte som ger motparten betänketid, innan det blir ett avtal genom accept. Esbjörn accepterar Ebbas anbud genom att förtydliga att han verkligen inte vill sälja. En sak Ebba, och hennes advokat inte uppfattat, trots att det är grundläggande avtalsrätt. Avtal. Check.

Skillnaden mellan en ensidig utfästelse och ett avtal är att ett avtal är en överenskommelse mellan två eller flera parter, medan en ensidig utfästelse är ett löfte från den ena parten. När man ska träffa avtal finns det alltid en period innan motparten accepterar anbudet eftersom det vanligtvis är nödvändigt med viss betänketid. Under den här perioden är anbudet en ensidig utfästelse. Esbjörn vill inte möta Ebba och fixa bristerna i köpebrevet. Han minns inte och vill inte sälja. En sak Ebba och vi alla uppfattar. Han accepterar Ebbas anbud om att han inte behöver sälja, och visar att han verkligen inte vill. Avtal. Check.

Ebba har ett bristfälligt köpeavtal som brister i formalia, som hon vill ha som en giltig handling för att få lagfart. Det måste ske med rättsligt tvång genom en talan i domstol i en sak ingen har hört talas om förut. Trots en juridiskt bindande utfästelse om att inte tvinga Esbjörn. Avtalsbrott. Check.

Esbjörn har ett giltigt avtal med Ebba om att hon backar från köpet om han inte vill sälja. Efter anbud har Esbjörn inkommet med en accept. Avtalet har full giltighet eftersom det inte finns några som helst formkrav i detta fall, och Facebook är en utmärkt källa som styrker att Ebba lämnat detta löfte som juridiskt är ett anbud. Avtal. Check.

Ebba har fått lära sig av advokaten att innebörden av hennes utfästelse på Facebook är ett bindande avtal. Då kommer allt skit om Esbjörns nära och kära som lagt vantarna Esbjörns vilja, med fokus på ordet verkligen som hon tar bort från sin utfästelse. Listigt? Eller är det ett avtalsbrott?

Det juristerna och media missat är några ord av en professor i civil rätt. Han yttrade i några få ordalag att Ebba gjort en utfästelse! Att ingen tänkte över detta och har en rättegång med fel sorts talan är beklämmande.

Men om man ångrar sig dagen efter kontrakts skrivning tar man väl inte emot någon handpenning överhuvudtaget
2021-01-31, 13:19
Medlem
JuniorDahlens avatar
Den här tråden är en riktig djungel där man får försöka ta sig fram mellan å ena sidan personer som är intresserade av lagarna/situationen i sig och å andra sidan rättshaverister som skriver hundratals inlägg om Livets Ord. Varför ligger den inte i juridikforumet?
2021-01-31, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det jag tycker är bestickande är att Ebba förstärker sitt "köpebrev" när det saknar formkrav gnom att betala Esbjörn handpenning som ska binda upp honom. Att Ebba gör det svårt och att hon inte medverkar till återbetalning säger mig att hon inte vill ha tillbaka sin handpenning. Handpenningen är hennes sätt att tala om att hon anser att ett giltigt köp ingåtts, där hon kan beträda fastigheten och börja röja. Avtal. Check.

Ebba har som tidigare nämnts trampat i ett getingbo av redan uppgjorda planer.
Ett kriminellt självutnämnt ombud plundrar en 81-årig man med sin Rättssäkerhetsorganisationen som inte är något annat än en förklädd pedofilring som har som enda uppgift att roffa åt sig pengar via försvarslösa och näthata kvinnor.En liten fundering på den tipsande mäklaren. Det är lite besvärande att han både är mäklare och bror till Ebbas väninna. Är han kontaktlänken mellan Riksmäklarna Lüllemaa och Ebba?
Han som lurade henne i getingboet?!

Den smällfeta pedofilen bråkar med kvinnor överallt och har en tydlig problematik av att hata och förakta kvinnor och barn. Johann Binninge är inget annat än en galen rättshaverist som nu attackerar Ebba hysteriskt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/orebro-kommun-blir-jo-anmald-pa-grund-av-avgiften-for-uteserveringar
Senast redigerad av Analias 2021-01-31 kl. 13:23.
2021-01-31, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Men om man ångrar sig dagen efter kontrakts skrivning tar man väl inte emot någon handpenning överhuvudtaget

Du resonerar utifrån att Esbjörn tog emot en konsumkasse med kontanter från Ebba. När pengar dimper ner på kontot och det inte går att betala tillbaka när mottagarens kontonummer är banksekretess försvårar det återbetalningen av handpenningen. Särskilt när Ebba inte medverkar till att ge Esbjörn sitt kontonummer.

Nu är handpenningen historia för Ebba. Ebba har inlett tvist och under pågående tvist betalas inga pengar ut till motparten. Esbjörn kan hålla inne handpenningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in