2021-01-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
I Svenska Fall För FBI nämns Evas pojkvän Mr M som hastigast. En kille som hon hade ett förhållande med under studietiden i Umeå. Vad vet man om honom egentligen?

Det är helt nya uppgifter för mig att Eva hade ett förhållande med denne Mr M under studietiden i Umeå.

Det som kom fram efter både ”Svenska Fall för FBI” och SVT:s granskning var att P hade fått klart för sig ”kort tid” innan mordet att Eva var intresserad av en annan man.
Det finns även uppgifter i tråden att Eva egentligen inte hade något förhållande – det var mer för att reta P som hon skulle ha sagt att hon var intresserad av någon annan … Det kanske var något som bara var i sin linda, om ens de? Jag vet inte om det blev riktigt klarlagt var M bodde någonstans? Det har varit lite hit och dit om det där …

Den som vet bäst hur det verkligen låg till, torde vara någon i kretsen närmare Eva. Men dom verkar ju ha lämnat tråden.
Förmodligen är det från den kretsen uppgifterna ursprungligen kom ifrån.

Citat:
Har själv börjat tycka det är lite oroande att det inte finns några som helst uppgifter om Mr M som ju faktiskt var Eva's pojkvän till skillnad från Mr P som inte var det. Märkligt att denne M uppenbarligen kunde avskrivas som helt ointressant direkt i polisutredningen. Hade det med avståndet att göra, att han bodde och befann sig i Umeå? Kan man verkligen ha varit så naiv från polisens sida? Ja förmodligen, inget förvånar en längre i den här historien (soppan).

Finns det någon som vet något om denne Mr M?

Vad heter han, vart bor han idag, lever han ens?

Man kan nog inte vara säker på någonting, vad som gjordes i den gamla utredningen. Men onekligen känns det väl magstarkt, om man inte hade kollat upp Mr M:s alibi – det handlar om grundläggande polisarbete, som man bara inte kan ha missat. Riksmordkommissionen var ju trots allt på plats, även om dom också ibland begått sina misstag.

Kanske gick det fort att kolla upp hans alibi, om han studerade i Umeå – spontant tänker jag att han kanske bodde i någon typ av student korridor, med gemensamma utrymmen? Det var också fredagskväll och måhända fanns han ute i nöjesvimlet i Umeå? Men naturligtvis går det inte att ta något för givet. Jag tror att han blev avförd ganska snabbt.
Citera
2021-01-15, 16:00
Medlem
Citat:
När uttalade sig polisen om detta senast? Det vore intressant att få en uppdatering om DNA-spårets status, är det användbart eller inte?
Citat:
Ursprungligen postat av solento
Det var väl i samband med Svenska fall för fbi vad jag kan minnas. Min gissning är att tekninken förbättras allt eftersom så att det kan bli användbart i en alltför avlägsen framtid.

Man nämner inte ett knyst om något DNA-spår i ”Svenska fall för FBI”.

Jämfört med hur ofta man har pratat om DNA-spåren från Brattås-morden och Malin-mordet i Husum är det knäpptyst från polisen när det gäller DNA-spåret från mordet på Eva. Skillnaden är väl att NFC har lyckats framställa en sökbar DNA- profil från de två förstnämnda morden. Senast var det Malin-mordet.

Något säger man i en artikel Allehanda.se 2012: ”Problemet där är att man hittills inte haft bra teknik för att kunna analyserat provet, samtidigt som man heller inte vill riskera att förstöra det om nya bättre metoder dyker upp”.
Någon analys efter 2012 har man knappast försökt sig på, inget som kommit ut offentligt vad jag vet. Eftersom man i artikeln nämner: ”inte vill riskera att förstöra” får man anta att materialet i alla fall 2012, inte var förstört …

Veronica Andersson gjorde ett mer svårtolkat uttalande om fallet och DNA i Aftonbladet 2020-01-05: ”Det senaste man gjort i ärendet är att gå igenom det som finns och se över om något eventuellt kan skickas in på nytt till NFC. Vissa beslag finns men inget DNA”.
På så sätt ingen ”bestämd koppling” till det DNA-spår man tidigare undersökt …

Ja man har ju undersökt provet några gånger och det är svårt att veta om det kan ha medfört några negativa konsekvenser, i den meningen att det kan ha blivit svårare att framställa en sökbar DNA-profil, av det lilla material man har.
Sen är det väl så att provet måste innehålla en viss mängd DNA, över ett visst uppsatt gränsvärde, för att NFC ska ha resurser att analysera det, i alla fall i dagsläget … Men jag tror att dom kan avsätta tid för djupare analyser, vid grova brott? Jag har inte riktigt koll på vad som gäller – det finns säkert dom som kan det här bättre. De prov som inte når upp till gränsvärdet förstörs nog inte, istället fryser man ner det.
Finns inte resurserna i Sverige, borde det finnas möjlighet att skicka det till England eller Tyskland.

I bästa fall har Kalla fall-gruppen något i kikaren …
Citera
2021-01-15, 16:24
Avslutad
Det är väl rätt uppenbart att mordet är utfört av en kvinna, den röda damcykeln färdades troligen av en kvinna för det var väl knappast vanligt förr att män cyklade runt på damcyklar på den tiden.

Att man arrangerade brottsplatsen så att det såg ut som ett sexbrott tycker jag också tyder på en kvinnlig GMn som försökte förvilla polisen.

Det skulle mycket väl kunna vara ett svartsjukemord, Eva var ju rätt liten vad jag förstått det så kanske en stor kvinna inte hade haft så svårt att arrangera platsen.
Citera
2021-01-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Tänk om det är cykelvittnet som är mördaren i fallet? Avleda polisen med ett vittnesmål om en cyklist som inte fanns?
Citat:
En intressant tanke, cykelvittnet/ hundföraren skulle i sådant fall rent hypotetiskt kunna vara både ensam GM men även passa in i rollen som den lejda mördaren. Hundföraren kan ju ha känt eller varit bekant med både Eva och Anneli eftersom man rastade hundar i samma område. Det finns även en risk att han trodde Eva var Annelie och mördade fel person eftersom Eva inte längre bodde i Kramfors utan endast var på besök.

Skulle cykelvittnet/ hundföraren vara GM så måste han ha lämnat hunden hemma den aktuella kvällen. Det vore ju idiotiskt med 2 upprörda, skällande hundar på plats vid ett överlagt mord.
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Det där har jag också funderat på! Konstigt med det där cykelvittnet, han begär att få sitt namn fingerat i tidningen för att han är rädd för repressalier? Hur svårt kan det vara egentligen att få reda på hans identitet när han bor bara 5 minuters promenad från mordplatsen och dessutom har en hund? Det var inte lika många som hade hund på den tiden som det är nu. I den här lilla "staden" hade han då också tydligen arbetskamrater, så han måste väl ha fattat själv att det inte skulle vara till någon hjälp att ha ett påhitte-namn i lokaltidningen. Varför säger man då "skriv inte mitt riktiga namn i tidningen" och så får han heta "Sven" istället och kanske de ändrade åldern på honom också, vem vet
Skumt!

Eftersom man inte vet det minsta om mannen, eller om det överhuvudtaget fanns några kopplingar till Eva eller Anneli, blir det omöjligt att göra en bedömning om han skulle kunna vara inblandad i mordet. Han kom med en viktig iakttagelse och befann sig inte så långt från mordplatsen, vid tiden för mordet, vilket borde ha inneburit att han kollades upp mycket noggrant av polisen.

Under förutsättning att cykel vittnets iakttagelse är äkta, skulle ”även cyklisten” rent hypotetiskt kunna vara den ”lejda mördaren”. Upplysningen om att det handlar om ett ”beställningsmord” bygger i alla fall på ett tydligt utsagt tips som lämnades in till polisen.

Men vissa bitar måste vara på plats: Rent geografiskt kan inte personen bo alltför långt från Långbacken. Det måste vara någon som ”saknar normala spärrar” och kan vara i stånd att mörda någon på detta till synes ”brutala sätt”. Slödder finns, jämte fullständiga idioter, men de flesta skulle inte klara av uppgiften, såväl som att ge sig in i ett sådant vanvett.

Enligt det inkomna tipset till polisen skulle ”beställningsmordet” ha utförts av en ”namngiven” kriminellt belastad person.
Fanns det några kriminellt belastade personer i Kramfors 1987, som bodde relativt nära Bruket och Långbacken?
Någon med eventuell tidigare våldshistorik, som kunde vara potentiellt kapabel till detta djävulska dåd??
Någon som eventuellt någon gång kunde förknippas med en röd/orange damcykel, och vid något tillfälle händelsevis skyltat med en lång dubbeleggad kniv?

Tillförlitligheten i tipset måste skärskådas, det går att finna ”tänkbara orsaker” till att tipset ”möjligen” skulle kunna vara ett ”villospår”. Men tipsets ”detaljerade innehåll” och den ”specifika” beskrivningen av mordvapnet, samt att polisen ansåg tipset ”trovärdigt”, gör att det förbryllar och inte går att helt bortse ifrån.

För att komma vidare gick polisen ut med att man behövde mer konkreta uppgifter, samt att man ville komma i direktkontakt med uppgiftslämnaren. Om deras vädjan hörsammades, finns det inga uppgifter om, vad jag vet.
Citera
2021-01-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solento
Tror tyvärr inte att någon kommer att kunna ställas inför rätta och dömas.

Man får hoppas att Kall fall-gruppen har en helt annan inställning!!
Citera
2021-01-17, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Man får hoppas att Kall fall-gruppen har en helt annan inställning!!

Jag tror mördaren är en kvinna, hon arrangerade det hela som ett sexbrott för att rikta misstankar bort från en kvinnlig mördare. Det var ett med störta sannolikhet ett svartsjuke drama som gick överstyr.
Citera
2021-01-21, 21:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja men om Mr P ska kunna "läcka" uppgiften om hunden måste han ju ha cyklat förbi det där hundvittnet på Limstagatan och inte i Långbacken som de hävdade i programmet. Att Annelie och en kvinna till inte sett någon man med en hund förvånar mig inte om det nu var så att de stod längst upp i Långbacken, för då kan man inte se ända ner där Mr P skulle ha sprungit in i skogen. Men isåfall måste Anneli och det andra fruntimret ha stått längre ner i backen( den går inte rakt upp den där backen, den är krokig så om man står längst upp i backen så ser man inte ner till brottsplatsen)

Hur menar du att Anneli och kompisen inte kunde se "ända ner" till platsen där Mr P stannade bilen och sprang in i skogen? Fyndplatsen är inte längst ner vid Långbackens början, dit man inte kunde se från backkrönet, utan en bra bit upp i backen. Det troliga är att Eva blev överfallen längre ner (eftersom blocket återfanns där) och att hon sen försökte fly upp mot föräldrahemmet.
Fyndplatsen kan man se klart och tydligt på ett av polisens papper från utredningen (som Börje visar upp i Svenska Fall avsnittet), där har man ritat upp och markerat exakt vart Eva's kropp återfanns och det var alltså INTE i början av Långbacken utan en bra bit upp. Om man pausar dokumentären när skissen visas ser man att kroppen låg parallellt i höjd med där Långbacken börjar svänga åt höger, rätt in i skogsdungen till vänster, gissnigsvis ca 15 m in från grusvägen. Mr P bör alltså ha stannat bilen en bra bit upp i backen, lite mer än halvvägs, vilket innebär att Anneli och väninnan hade en perfekt överblick över platsen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-01-21 kl. 22:16.
Citera
2021-01-25, 10:57
Avslutad
Citat:
Hur menar du att Anneli och kompisen inte kunde se "ända ner" till platsen där Mr P stannade bilen och sprang in i skogen? Fyndplatsen är inte längst ner vid Långbackens början, dit man inte kunde se från backkrönet, utan en bra bit upp i backen. Det troliga är att Eva blev överfallen längre ner (eftersom blocket återfanns där) och att hon sen försökte fly upp mot föräldrahemmet.
Fyndplatsen kan man se klart och tydligt på ett av polisens papper från utredningen (som Börje visar upp i Svenska Fall avsnittet), där har man ritat upp och markerat exakt vart Eva's kropp återfanns och det var alltså INTE i början av Långbacken utan en bra bit upp. Om man pausar dokumentären när skissen visas ser man att kroppen låg parallellt i höjd med där Långbacken börjar svänga åt höger, rätt in i skogsdungen till vänster, gissnigsvis ca 15 m in från grusvägen. Mr P bör alltså ha stannat bilen en bra bit upp i backen, lite mer än halvvägs, vilket innebär att Anneli och väninnan hade en perfekt överblick över platsen.

Vem av Mr P eller BÅ hade en röd damcykel ?
Där hittar du mördaren.

Personligen tror jag att Mr P anade att något hade hänt med Eva eftersom hon inte kommit hem efter skjutsen. Mr P lånade någon av väninnornas cykel, han letade efter Eva mitt i natten då han förstod att något hade hänt. Han började leta efter Eva som en tok, han kunde ju inte köra bilen eftersom dom hade förmodligen druckit.

Han var orolig för att det var tjafs mellan väninnorna kvällen innan Eva skulle fara till Sundsvall.
Tjafset handlade troligen om förhållandet med Mr P, BÅ var kär i Mr P men Mr P hade sina känslor för Eva, BÅ var bara en sexkompis för Mr P.

Personligen tror jag historien om att man skjutsade hem Eva halvvägs inte stämmer. Det hände något där i bilen som urartade. Man släppte av Eva i ren ilska efter en bit på vägen, sedan följde man efter henne. Sinnet rann över och någon av väninnorna dräpte Eva.

Svartsjuka kan göra vem som helst till mördare, till och med den man minst anar.
Citera
2021-01-25, 15:54
Medlem
Citat:

Alltså menade dom att kroppen låg i höjd med där "Bruket-skylten" står i dagsläget eller t.o.m ännu längre upp? Hur många meter från parkeringens slut isåfall? Har inte tillgång till filmen så jag kan inte kolla.
Citera
2021-01-26, 15:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Alltså menade dom att kroppen låg i höjd med där "Bruket-skylten" står i dagsläget eller t.o.m ännu längre upp? Hur många meter från parkeringens slut isåfall? Har inte tillgång till filmen så jag kan inte kolla.

Nej kroppen låg betydligt längre upp. Bruket-skylten står ju nere där Långbacken börjar. Kroppen låg i höjd med där vägen börja svänga höger, dvs. ungefär halvvägs upp i backen. Blev själv förvånad över fyndplatsens läge när jag pausade dokumentären och tittade närmare på polisens markeringar. Har själv alltid trott och utgått från att kroppen hittades betydligt längre ner.

Man kanske får tänka i lite nya banor nu när det gäller var överfallet egentligen skedde.
Sen var det en annan tanke som slog mig: Den "nya" fyndplatsen är betydligt lättare att nå om man befinner sig inne på industritomten. Om Eva inte släpptes av i korsningen utan fick skjuts en längre bit på vägen skulle hon ev kunna ha tagits av daga inne på industritomten. Både Mr P och Berit kan ha varit med i bilen. Industritomten är både mörk och helt avskild, ingen som ser in eller passerar. En perfekt plats om mordet var planerat i förväg. Om Mr P sätt i baksätet kan (det förmodade första) och enda knivhugget som utdelades bakifrån t.o.m. ha skett i bilen, alt. efter att man har stannat bilen. Kroppen släpades därefter in i skogsdungen en liten bit där dom resterande 10 huggen utdelades framifrån. Platsen arrangerades under natten för att ge sken av att det var en våldtäkt som hade spårat ur.

Från Långbacken sett låg kroppen långt in, gissningsvis 15-20 m, det låter väldigt jobbigt för en GM att släpa en kropp så långt. Sen har vi även risken att bli sedd av ev vittnen som kan passera, fotgängare, bilister, cyklister m.m. så om mordet var planerat i förväg är industritomten ett betydligt smartare val och bör därför även ses som en möjlig, alternativ mordplats.
Helt avskilt och skyddat från insyn, platsen gränsar till skogsdungen, mer lättarbetat för GM att "ta hand" om kroppen, från det här hållet räckte det med att dra in kroppen en bit och gömma den i slyn, ett betydligt mindre risktagande och mindre stress påslag att slippa vara ute vid Långbacken.
Dessutom var GM bil helt gömd och syntes inte från vägen.

I ett första läge kan det ha varit Berits Saab som användes, ponera att Mr P också var med i bilen när Berit skjutsade Eva hemåt och att man kke var/ blev osams och svängde in på industritomten, istället för att fortsätta Långbacken upp.

Mr P kan då relativt ostört ha återvänt under natten med egen bil för att arrangera platsen. För att gardera sig - om någon skulle se hans bil i området - påstår han att han åkte ut till föräldrahemmet 2-3 ggr under natten för att leta efter Eva och se om hon kommit hem.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-01-26 kl. 16:07.
Citera
2021-01-28, 22:38
Medlem
Citat:
Citat:

Den där skissen som visar var kroppen påträffades lär nog vara det mest exakta. Fyndplatsen verkar vara betydligt högre upp än vad jag först trodde, således rätt långt ifrån den där grusparkeringen.
Högre upp ovanför fyndplatsen men på HÖGER sida just innan kurvan, finns en markering (en rund ring med kryss i) samt en text som är svår att läsa, möjligt att det står ”fixpunkt”(?), vad kan det föreställa? Kan det vara en markering som visar var Anneli och väninnan stod … alternativt varifrån ”grannkvinnan” tyckte sig se kroppen; ett ben sticka fram?
Längre ner, något ovanför infarten till grusparkeringen men till HÖGER finns också en markering, vilket borde vara cykelns placering, förmodar jag. Hur långt kan det ungefär bli från cykelns placering, upp till den punkt på vägen, vinkelrätt in till fyndplatsen?
Citera
2021-01-30, 23:00
Medlem
Citat:
Nej kroppen låg betydligt längre upp. Bruket-skylten står ju nere där Långbacken börjar. Kroppen låg i höjd med där vägen börja svänga höger, dvs. ungefär halvvägs upp i backen. Blev själv förvånad över fyndplatsens läge när jag pausade dokumentären och tittade närmare på polisens markeringar. Har själv alltid trott och utgått från att kroppen hittades betydligt längre ner.

Man kanske får tänka i lite nya banor nu när det gäller var överfallet egentligen skedde.
Sen var det en annan tanke som slog mig: Den "nya" fyndplatsen är betydligt lättare att nå om man befinner sig inne på industritomten. Om Eva inte släpptes av i korsningen utan fick skjuts en längre bit på vägen skulle hon ev kunna ha tagits av daga inne på industritomten. Både Mr P och Berit kan ha varit med i bilen. Industritomten är både mörk och helt avskild, ingen som ser in eller passerar. En perfekt plats om mordet var planerat i förväg. Om Mr P sätt i baksätet kan (det förmodade första) och enda knivhugget som utdelades bakifrån t.o.m. ha skett i bilen, alt. efter att man har stannat bilen. Kroppen släpades därefter in i skogsdungen en liten bit där dom resterande 10 huggen utdelades framifrån. Platsen arrangerades under natten för att ge sken av att det var en våldtäkt som hade spårat ur.

Från Långbacken sett låg kroppen långt in, gissningsvis 15-20 m, det låter väldigt jobbigt för en GM att släpa en kropp så långt. Sen har vi även risken att bli sedd av ev vittnen som kan passera, fotgängare, bilister, cyklister m.m. så om mordet var planerat i förväg är industritomten ett betydligt smartare val och bör därför även ses som en möjlig, alternativ mordplats.
Helt avskilt och skyddat från insyn, platsen gränsar till skogsdungen, mer lättarbetat för GM att "ta hand" om kroppen, från det här hållet räckte det med att dra in kroppen en bit och gömma den i slyn, ett betydligt mindre risktagande och mindre stress påslag att slippa vara ute vid Långbacken.
Dessutom var GM bil helt gömd och syntes inte från vägen.

I ett första läge kan det ha varit Berits Saab som användes, ponera att Mr P också var med i bilen när Berit skjutsade Eva hemåt och att man kke var/ blev osams och svängde in på industritomten, istället för att fortsätta Långbacken upp.

Mr P kan då relativt ostört ha återvänt under natten med egen bil för att arrangera platsen. För att gardera sig - om någon skulle se hans bil i området - påstår han att han åkte ut till föräldrahemmet 2-3 ggr under natten för att leta efter Eva och se om hon kommit hem.

Om man kollar på Google så går det en stig från Långbacken till hamnområdet, jag vet inte om den är ny eller om den fanns där på 80-talet, annars kan det väl vara en möjlig flyktväg. Enligt gamla kartor har det ju funnits en massa vägar där runt bruket. Det kanske är därför dom(polisen) var så tvärsäkra på att det måste vara nån som känner till bygden som är skyldig för det vore väl annars ingen konst att lära sig de där futtiga småvägarna utantill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in