2021-01-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Man ser ju upprepade krav p att shortning skall frbjudas.
Men, jag undrar: behvs verkligen ett sdant frbud nu efter vad som hnt?
Jag menar: vem skulle nu vga sig p att shorta ngonting och riskera att bli squeezad rejlt?

/T

De vgar, fr systemet r uppbyggt s de inte tillts g under, s de fr bailouts om det gr t skogen. Dessutom s leker de som oftast med andra mnniskors pengar, de har ofta bara att tjna p att ta stora risker. Gr det inte hem, s gr de vidare och andra fr ta frlusten, vinner de s blir de hyllade och fr feta bonusar.

Systemet br gras om. Man kan inte ha ett system som inte tillter vissa aktrer att g under, alla ska kunna g under. Som en del av detta s br man frbjuda blankningar, d det tminstone hindra dem lite ifrn att ta ondigt stora risker. Detta borde ha skett 2008.

Blankningar r ocks en form av marknadsmanipulation. Att slja saker man inte ger fr f ner priset p det.

FED lr inte baila ut melvin, men om melvin inte klarar av att betala, d blir det citadels problem och om citadel inte heller klarar av det s har vi en kris. D mste nog fed kliva in.

3 givna tgrderna br vara

1: Effektivisera all handel, helt absurt att det ska ta 2 dagar fr en affr att g igenom i ett s pass teknologisk avancerat samhlle. Som senaste vid handelsdagens slut br alla affrer ha ntt sin destination.

2: Frbjuda blankningar, fr minska marknadsmanipulationen och hindra institut och banker ifrn att ta ondigt stora risker. Jag kan inte se vad blankningar tillfr, men andra fr mer n grna sga.

3: Fngelsestraff fr topparna, de som sitter hgst upp, vid vertrdelser. Inga sm bter eller att low level anstllda fr ta skiten.
Senast redigerad av Hew18 2021-01-30 kl. 18:16.
Citera
2021-01-30, 18:13
Medlem
S nr skav vi som satsar dra oss tillbaka? Om jag satsar 3000kr ska jag helt enkelt vnta tills nrmsta strsta snkning?
Citera
2021-01-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Var fick du denna infon ifrn?! Jah har skt men hittar tyvrr ingen trovrdig kll, dela grna med dig.
https://fortune.com/2021/01/29/games...short-squeeze/
Citera
2021-01-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tycker synd om alla de som kommer in sent i denna aktie. De som drog igng det hela har sett sin portflj skena i vrde och tillhr vinnarna. De har sett sitt innehav ka som en raket.

De som ursprungligen blankade aktien har ftt det svettigt men reder ut situationen.

De privatpersoner som kper aktien till hgt pris riskerar att frlora stora pengar. Att sitta p "Svarte Petter" vill man definitivt inte gra. Aktien kommer frr eller senare att vrderas p precis samma stt som alla andra aktier. Ett fall p 99 % kommer drfr att ske. Om det sker under februari 2021 eller om det tar tio r vet jag inte. Men ett fretag vrderas utifrn fretagets tillgngar, fretagets vinster och fretagets framtida utvecklingsmjligheter.

Eftersom fretagets framtidsutsikter ser mrk ut och att man kommer att ha svrt att betala ut utdelning bde i nrtid och i framtiden s kommer inte aktiegarna f ngon avkastning p kapitalet.

Frr eller senare s smller bubblan. Det frsta fretag som jag ser likheter med r "Framfab" vars vrde bara steg och steg men eftersom det saknades substans s fll luftslottet och mnga privatpersoner frlorade mycket pengar. Ett nyare exempel r Fingerprint.

Du som kper aktien p mndag kanske kan gra en god affr men frr eller senare s krackelerar det och fretaget faller snabbt och djupt de som d sitter p aktierna kommer frlora mycket...

Man har handlat aktier p brser i flera hundra r. De ldsta aktiebolagslagen r frn 12000-talet. Att vrderingsprinciperna nu skulle ndras kan ni glmma. Redan p 1600-talet s brjade man blanka aktier s ven dr finns en lng tradition. Ett fretag som inte har ngra lovande framtidsutsikter kommer frr eller senare att vrderas vldigt, vldigt lgt, d vill i alla fall jag inte vara i nrheten...
tror du att man kan g in med 500k och dubbla det p samma dag om man har tur, allts att aktien sjunker p mndag till 200 usd s gr man in och kper sen kanske stiger den till 400 usd och d sljer man.. finns det mjligt och ta sdan risk om man nu har tur teoretisk.. om nu avanza inte begrnsar aktien efter nya direktiv frn usa eller wallstreet..
Citera
2021-01-30, 18:23
Medlem
Citat:
Tycker synd om alla de som kommer in sent i denna aktie. De som drog igng det hela har sett sin portflj skena i vrde och tillhr vinnarna. De har sett sitt innehav ka som en raket.

De som ursprungligen blankade aktien har ftt det svettigt men reder ut situationen.

De privatpersoner som kper aktien till hgt pris riskerar att frlora stora pengar. Att sitta p "Svarte Petter" vill man definitivt inte gra. Aktien kommer frr eller senare att vrderas p precis samma stt som alla andra aktier. Ett fall p 99 % kommer drfr att ske. Om det sker under februari 2021 eller om det tar tio r vet jag inte. Men ett fretag vrderas utifrn fretagets tillgngar, fretagets vinster och fretagets framtida utvecklingsmjligheter.

Eftersom fretagets framtidsutsikter ser mrk ut och att man kommer att ha svrt att betala ut utdelning bde i nrtid och i framtiden s kommer inte aktiegarna f ngon avkastning p kapitalet.

Frr eller senare s smller bubblan. Det frsta fretag som jag ser likheter med r "Framfab" vars vrde bara steg och steg men eftersom det saknades substans s fll luftslottet och mnga privatpersoner frlorade mycket pengar. Ett nyare exempel r Fingerprint.

Du som kper aktien p mndag kanske kan gra en god affr men frr eller senare s krackelerar det och fretaget faller snabbt och djupt de som d sitter p aktierna kommer frlora mycket...

Man har handlat aktier p brser i flera hundra r. De ldsta aktiebolagslagen r frn 12000-talet. Att vrderingsprinciperna nu skulle ndras kan ni glmma. Redan p 1600-talet s brjade man blanka aktier s ven dr finns en lng tradition. Ett fretag som inte har ngra lovande framtidsutsikter kommer frr eller senare att vrderas vldigt, vldigt lgt, d vill i alla fall jag inte vara i nrheten...

Jag tror inte du frsttt magnituden av vad som hnt, och nej Gamestops framtid ser inte dyster ut. Ta reda p mer information och bilda dig en uppfattning tills p mndag nr brsen ppnar igen. Just nu handlar det mer om att visa upp vilka skurkar det r som sitter och styr och stller.

Wallstreetbets gick in i denna aktien redan i augusti frra ret eftersom de sg potentialen, sen gjorde appen "Robinhood" bort sig totalt vilket gr en volatil marknad nnu mer volatil.

https://www.reddit.com/r/wallstreetb...ot_no_bullets/
Citera
2021-01-30, 18:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Bra sammanfattning. S r det med all trading, och framfr allt med lngt drivna bubblor:
a) De som gr in tidigt (och har vett att g ur) kan gra sig en rejl hacka
b) De som kommer in sent, typ nu, r mer eller mindre garanterade att frlora pengarna tyvrr
c) De stora institutionerna, bankerna och fonderna klarar sig alltid

(b) r tyvrr nstan uteslutande privatpersoner med skralt kapital, som definivt skulle kunna ha bttre nytta av pengarna...
Citera
2021-01-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det beror nog p att hos Avanza r handeln med GME en mycket liten del av totala omsttningen dr, och inget som hotar stabiliteten.

Men p Robinhood var GME-handeln en mycket stor del som hotade deras stabilitet akut och drfr infrde de frst kpstoppet och sen ett maxantal GME som fr innehas. Lste ngonstsns att 60% av Roninhoods kunder "kpte" GMD. Hade Robinhood verkligen handlat upp aktierna p brsen p riktigt hade det inte varit ngot problem, men nu r det ju inte s det funkar med de hr bolagen.
Det betyder vl att nr "aktier" kps och sljs via dessa bolag s pverkas inte kurserna som nr affrerna sker p brsen?
Citera
2021-01-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
tror du att man kan g in med 500k och dubbla det p samma dag om man har tur, allts att aktien sjunker p mndag till 200 usd s gr man in och kper sen kanske stiger den till 400 usd och d sljer man.. finns det mjligt och ta sdan risk om man nu har tur teoretisk.. om nu avanza inte begrnsar aktien efter nya direktiv frn usa eller wallstreet..
Hoppas verkligen inte att ngon mklare ngonsin hindrar mnniskor frn att kpa aktier om man vill. Dremot s kan jag tycka att det borde vara extra krav p kunskap om man vill kpa den hr typen av aktier.

Banken har utbildningsmaterial och kunskapsfrgor som man behver svara f fr att handla med fonder, aktier, hvstngsinstrument och liknande. En extra fr detta och liknande fretag vore inte fel tycker jag. Dremot att hindra folk r helt vansinnigt och riskerar snarare att sp p detta.

Om du kortsiktigt kan tjna mycket pengar p aktien har jag ingen uppfattning om men lngsiktig s ser det mrkt ut. Fretaget har lagt ner alla butiker i Sverige.
Citera
2021-01-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jaha? Cry me a river. Hedgefonderna vgar inte blanka lngre fr att manipulera marknaden? Buhu
Jag frstr inte var du lser in den dr negativiteten. Jag r helt fine med detta.
Citera
2021-01-30, 18:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Det betyder vl att nr "aktier" kps och sljs via dessa bolag s pverkas inte kurserna som nr affrerna sker p brsen?

Jo det gr faktiskt det. Eftersom dessa bolag hedgar genom att (ver tid) ta samma position p brsen. Det r ju s de agerar. S kursen pverkas p det viset.

Problem r att nr volymen blir extrem och kursrrelserna blir extrema, s hinner de inte med att ta motsvarande positioner. Till exempel kan det vara en massa kunder som fr margin calls och stngs ut, men d har kursen redan rrt sig mer s kundens konto hamnar p minus. Denna frlust fr d bolaget ta ur egen ficka.
Citera
2021-01-30, 18:37
Medlem
Citat:

Det spikar och faller p mndag, mnga vill hmta hem vinst innan tisdag, jag tror inte alla vgar hlla till tisdagen.
Citera
2021-01-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det spikar och faller p mndag, mnga vill hmta hem vinst innan tisdag, jag tror inte alla vgar hlla till tisdagen.

Skit i vinsten och tatuera in en blodig diamant runt ringmuskeln istllet 💎🤲
Senast redigerad av LinusZeDeo 2021-01-30 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in