Citat:
Ursprungligen postat av
tenor302
Man ser ju upprepade krav p att shortning skall frbjudas.
Men, jag undrar: behvs verkligen ett sdant frbud nu efter vad som hnt?
Jag menar: vem skulle nu vga sig p att shorta ngonting och riskera att bli squeezad rejlt?
/T
De vgar, fr systemet r uppbyggt s de inte tillts g under, s de fr bailouts om det gr t skogen. Dessutom s leker de som oftast med andra mnniskors pengar, de har ofta bara att tjna p att ta stora risker. Gr det inte hem, s gr de vidare och andra fr ta frlusten, vinner de s blir de hyllade och fr feta bonusar.
Systemet br gras om. Man kan inte ha ett system som inte tillter vissa aktrer att g under, alla ska kunna g under. Som en del av detta s br man frbjuda blankningar, d det tminstone hindra dem lite ifrn att ta ondigt stora risker. Detta borde ha skett 2008.
Blankningar r ocks en form av marknadsmanipulation. Att slja saker man inte ger fr f ner priset p det.
FED lr inte baila ut melvin, men om melvin inte klarar av att betala, d blir det citadels problem och om citadel inte heller klarar av det s har vi en kris. D mste nog fed kliva in.
3 givna tgrderna br vara
1: Effektivisera all handel, helt absurt att det ska ta 2 dagar fr en affr att g igenom i ett s pass teknologisk avancerat samhlle. Som senaste vid handelsdagens slut br alla affrer ha ntt sin destination.
2: Frbjuda blankningar, fr minska marknadsmanipulationen och hindra institut och banker ifrn att ta ondigt stora risker. Jag kan inte se vad blankningar tillfr, men andra fr mer n grna sga.
3: Fngelsestraff fr topparna, de som sitter hgst upp, vid vertrdelser. Inga sm bter eller att low level anstllda fr ta skiten.