2021-01-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Man ser ju upprepade krav på att shortning skall förbjudas.
Men, jag undrar: behövs verkligen ett sådant förbud nu efter vad som hänt?
Jag menar: vem skulle nu våga sig på att shorta någonting och riskera att bli squeezad rejält?

/T

De vågar, för systemet är uppbyggt så de inte tillåts gå under, så de får bailouts om det går åt skogen. Dessutom så leker de som oftast med andra människors pengar, de har ofta bara att tjäna på att ta stora risker. Går det inte hem, så går de vidare och andra får ta förlusten, vinner de så blir de hyllade och får feta bonusar.

Systemet bör göras om. Man kan inte ha ett system som inte tillåter vissa aktörer att gå under, alla ska kunna gå under. Som en del av detta så bör man förbjuda blankningar, då det åtminstone hindra dem lite ifrån att ta onödigt stora risker. Detta borde ha skett 2008.

Blankningar är också en form av marknadsmanipulation. Att sälja saker man inte äger för få ner priset på det.

FED lär inte baila ut melvin, men om melvin inte klarar av att betala, då blir det citadels problem och om citadel inte heller klarar av det så har vi en kris. Då måste nog fed kliva in.

3 givna åtgärderna bör vara

1: Effektivisera all handel, helt absurt att det ska ta 2 dagar för en affär att gå igenom i ett så pass teknologisk avancerat samhälle. Som senaste vid handelsdagens slut bör alla affärer ha nått sin destination.

2: Förbjuda blankningar, för minska marknadsmanipulationen och hindra institut och banker ifrån att ta onödigt stora risker. Jag kan inte se vad blankningar tillför, men andra får mer än gärna säga.

3: Fängelsestraff för topparna, de som sitter högst upp, vid överträdelser. Inga små böter eller att low level anställda får ta skiten.
Senast redigerad av Hew18 2021-01-30 kl. 18:16.
Citera
2021-01-30, 18:13
Medlem
Så när skav vi som satsar dra oss tillbaka? Om jag satsar 3000kr ska jag helt enkelt vänta tills närmsta största sänkning?
Citera
2021-01-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Var fick du denna infon ifrån?! Jah har sökt men hittar tyvärr ingen trovärdig käll, dela gärna med dig.
https://fortune.com/2021/01/29/games...short-squeeze/
Citera
2021-01-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tycker synd om alla de som kommer in sent i denna aktie. De som drog igång det hela har sett sin portfölj skena i värde och tillhör vinnarna. De har sett sitt innehav öka som en raket.

De som ursprungligen blankade aktien har fått det svettigt men reder ut situationen.

De privatpersoner som köper aktien till högt pris riskerar att förlora stora pengar. Att sitta på "Svarte Petter" vill man definitivt inte göra. Aktien kommer förr eller senare att värderas på precis samma sätt som alla andra aktier. Ett fall på 99 % kommer därför att ske. Om det sker under februari 2021 eller om det tar tio år vet jag inte. Men ett företag värderas utifrån företagets tillgångar, företagets vinster och företagets framtida utvecklingsmöjligheter.

Eftersom företagets framtidsutsikter ser mörk ut och att man kommer att ha svårt att betala ut utdelning både i närtid och i framtiden så kommer inte aktieägarna få någon avkastning på kapitalet.

Förr eller senare så smäller bubblan. Det första företag som jag ser likheter med är "Framfab" vars värde bara steg och steg men eftersom det saknades substans så föll luftslottet och många privatpersoner förlorade mycket pengar. Ett nyare exempel är Fingerprint.

Du som köper aktien på måndag kanske kan göra en god affär men förr eller senare så krackelerar det och företaget faller snabbt och djupt de som då sitter på aktierna kommer förlora mycket...

Man har handlat aktier på börser i flera hundra år. De äldsta aktiebolagslagen är från 12000-talet. Att värderingsprinciperna nu skulle ändras kan ni glömma. Redan på 1600-talet så började man blanka aktier så även där finns en lång tradition. Ett företag som inte har några lovande framtidsutsikter kommer förr eller senare att värderas väldigt, väldigt lågt, då vill i alla fall jag inte vara i närheten...
tror du att man kan gå in med 500k och dubbla det på samma dag om man har tur, alltså att aktien sjunker på måndag till 200 usd så går man in och köper sen kanske stiger den till 400 usd och då säljer man.. finns det möjligt och ta sådan risk om man nu har tur teoretisk.. om nu avanza inte begränsar aktien efter nya direktiv från usa eller wallstreet..
Citera
2021-01-30, 18:23
Medlem
Citat:
Tycker synd om alla de som kommer in sent i denna aktie. De som drog igång det hela har sett sin portfölj skena i värde och tillhör vinnarna. De har sett sitt innehav öka som en raket.

De som ursprungligen blankade aktien har fått det svettigt men reder ut situationen.

De privatpersoner som köper aktien till högt pris riskerar att förlora stora pengar. Att sitta på "Svarte Petter" vill man definitivt inte göra. Aktien kommer förr eller senare att värderas på precis samma sätt som alla andra aktier. Ett fall på 99 % kommer därför att ske. Om det sker under februari 2021 eller om det tar tio år vet jag inte. Men ett företag värderas utifrån företagets tillgångar, företagets vinster och företagets framtida utvecklingsmöjligheter.

Eftersom företagets framtidsutsikter ser mörk ut och att man kommer att ha svårt att betala ut utdelning både i närtid och i framtiden så kommer inte aktieägarna få någon avkastning på kapitalet.

Förr eller senare så smäller bubblan. Det första företag som jag ser likheter med är "Framfab" vars värde bara steg och steg men eftersom det saknades substans så föll luftslottet och många privatpersoner förlorade mycket pengar. Ett nyare exempel är Fingerprint.

Du som köper aktien på måndag kanske kan göra en god affär men förr eller senare så krackelerar det och företaget faller snabbt och djupt de som då sitter på aktierna kommer förlora mycket...

Man har handlat aktier på börser i flera hundra år. De äldsta aktiebolagslagen är från 12000-talet. Att värderingsprinciperna nu skulle ändras kan ni glömma. Redan på 1600-talet så började man blanka aktier så även där finns en lång tradition. Ett företag som inte har några lovande framtidsutsikter kommer förr eller senare att värderas väldigt, väldigt lågt, då vill i alla fall jag inte vara i närheten...

Jag tror inte du förstått magnituden av vad som hänt, och nej Gamestops framtid ser inte dyster ut. Ta reda på mer information och bilda dig en uppfattning tills på måndag när börsen öppnar igen. Just nu handlar det mer om att visa upp vilka skurkar det är som sitter och styr och ställer.

Wallstreetbets gick in i denna aktien redan i augusti förra året eftersom de såg potentialen, sen gjorde appen "Robinhood" bort sig totalt vilket gör en volatil marknad ännu mer volatil.

https://www.reddit.com/r/wallstreetb...ot_no_bullets/
Citera
2021-01-30, 18:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Bra sammanfattning. Så är det med all trading, och framför allt med långt drivna bubblor:
a) De som går in tidigt (och har vett att gå ur) kan göra sig en rejäl hacka
b) De som kommer in sent, typ nu, är mer eller mindre garanterade att förlora pengarna tyvärr
c) De stora institutionerna, bankerna och fonderna klarar sig alltid

(b) är tyvärr nästan uteslutande privatpersoner med skralt kapital, som definivt skulle kunna ha bättre nytta av pengarna...
Citera
2021-01-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det beror nog på att hos Avanza är handeln med GME en mycket liten del av totala omsättningen där, och inget som hotar stabiliteten.

Men på Robinhood var GME-handeln en mycket stor del som hotade deras stabilitet akut och därför införde de först köpstoppet och sen ett maxantal GME som får innehas. Läste någonstsns att 60% av Roninhoods kunder "köpte" GMD. Hade Robinhood verkligen handlat upp aktierna på börsen på riktigt hade det inte varit något problem, men nu är det ju inte så det funkar med de här bolagen.
Det betyder väl att när "aktier" köps och säljs via dessa bolag så påverkas inte kurserna som när affärerna sker på börsen?
Citera
2021-01-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
tror du att man kan gå in med 500k och dubbla det på samma dag om man har tur, alltså att aktien sjunker på måndag till 200 usd så går man in och köper sen kanske stiger den till 400 usd och då säljer man.. finns det möjligt och ta sådan risk om man nu har tur teoretisk.. om nu avanza inte begränsar aktien efter nya direktiv från usa eller wallstreet..
Hoppas verkligen inte att någon mäklare någonsin hindrar människor från att köpa aktier om man vill. Däremot så kan jag tycka att det borde vara extra krav på kunskap om man vill köpa den här typen av aktier.

Banken har utbildningsmaterial och kunskapsfrågor som man behöver svara få för att handla med fonder, aktier, hävstångsinstrument och liknande. En extra för detta och liknande företag vore inte fel tycker jag. Däremot att hindra folk är helt vansinnigt och riskerar snarare att spä på detta.

Om du kortsiktigt kan tjäna mycket pengar på aktien har jag ingen uppfattning om men långsiktig så ser det mörkt ut. Företaget har lagt ner alla butiker i Sverige.
Citera
2021-01-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jaha? Cry me a river. Hedgefonderna vågar inte blanka längre för att manipulera marknaden? Buhu
Jag förstår inte var du läser in den där negativiteten. Jag är helt fine med detta.
Citera
2021-01-30, 18:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Det betyder väl att när "aktier" köps och säljs via dessa bolag så påverkas inte kurserna som när affärerna sker på börsen?

Jo det gör faktiskt det. Eftersom dessa bolag hedgar genom att (över tid) ta samma position på börsen. Det är ju så de agerar. Så kursen påverkas på det viset.

Problem är att när volymen blir extrem och kursrörelserna blir extrema, så hinner de inte med att ta motsvarande positioner. Till exempel kan det vara en massa kunder som får margin calls och stängs ut, men då har kursen redan rört sig mer så kundens konto hamnar på minus. Denna förlust får då bolaget ta ur egen ficka.
Citera
2021-01-30, 18:37
Medlem
Citat:

Det spikar och faller på måndag, många vill hämta hem vinst innan tisdag, jag tror inte alla vågar hålla till tisdagen.
Citera
2021-01-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det spikar och faller på måndag, många vill hämta hem vinst innan tisdag, jag tror inte alla vågar hålla till tisdagen.

Skit i vinsten och tatuera in en blodig diamant runt ringmuskeln istället 💎🤲
Senast redigerad av LinusZeDeo 2021-01-30 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in