2021-01-28, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
https://www.synonymer.se/sv-syn/fri
Tack. Ett av synonymen är "självständig." Håller du med om att något som beror mer på inre faktorer är mer självständigt än något som beror mer på yttre faktorer?

Exempel, rörelsen för ett vattenhjul med broms beter sig mer beroende på vattenhjulet, än rörelsen hos ett vattenhjul utan broms. Så vattenhjulet med broms är mer självständigt, eftersom det har mer egna komponenter som påverkar sin rörelse än vattenhjulet utan broms.
Citera
2021-01-28, 14:25
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Pausa precis där …

"Vad de flesta menar" representerar snarare vad de flesta gör utan någon närmare insikt om vad de egentligen gör. Lena väljer en glass från en meny. Lena menar att hon kan välja fritt bland olika sorter. När Lena väljer glass tänker hon inte för ett ögonblick på determinismen som är i spel.
Den som du och jag kan diskutera här.

Är vi på samma sida så långt åtminstone?

Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Jag tror vi har samma syn på varje detalj i detta, så jag kanske inte förstår frågan.

Lenas föreställning om den fria viljan är inte definierad. Det behöver den inte vara. Snarare så skulle det skapa onödiga och distraherande tankar när hon ska välja glass. Men hon har en föreställning. En vag upplevelse av agens etc etc.

Är vi överens så här långt?
Citera
2021-01-28, 14:27
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Eller för att jag har förståelsen att andra människor tolkar in annat i begreppet?
Det har du ju uppenbarligen inte. Värsta sortens skitsnack, de självförhärligande psykologiska projektionerna ditt undermedvetna producerar för att inte såra ditt svaga psyke allt för mycket.
Detta är tydligt önsketänkande från din sida, och det kan alla som besitter läsförståelse läsa själva här i tråden.

Du förstår ju inte alls vad andra tolkar in i begreppet 'fri vilja'.
Du har varken bemött andras definitioner eller gjort annat än halmgubbar av andras position.
Jag har sällan skådat så många fallasier inklämda i så få ord som denna vecka från er filosofiska missfoster.
Om det inte vore för att jag själv blir drabbad hade jag skrattat typ som åt någon som ramlar 5 gånger när den går 3 steg.
Citera
2021-01-28, 14:29
Medlem
Citat:
Lenas föreställning om den fria viljan är inte definierad. Det behöver den inte vara. Snarare så skulle det skapa onödiga och distraherande tankar när hon ska välja glass. Men hon har en föreställning. En vag upplevelse av agens etc etc.

I princip överens, förutom att jag tror hennes upplevelse skulle bli härligare, inte distraherande, om hon slapp tro på fri vilja.

Rent konkret så räddar det henne tex från att känna att hon valde fel glass lite senare.
Citera
2021-01-28, 14:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Tack. Ett av synonymen är "självständig." Håller du med om att något som beror mer på inre faktorer är mer självständigt än något som beror mer på yttre faktorer?

Exempel, rörelsen för ett vattenhjul med broms beter sig mer beroende på vattenhjulet, än rörelsen hos ett vattenhjul utan broms. Så vattenhjulet med broms är mer självständigt, eftersom det har mer egna komponenter som påverkar sin rörelse än vattenhjulet utan broms.

Noterar att du selektivt valde den synonym som passade din agenda bäst istället för att betrakta alla synonymer för att få en bättre bild av vad fri betyder. Alpha Zero som togs upp tidigare är ett bra exempel, den är helt styrd av instruktioner som den inte kan göra annat än att följa och är har därför ingen fri vilja. Att det för en människa som spelar mot den är svårt att avgöra vad den ska göra motsäger inte detta.
Citera
2021-01-28, 14:35
Bannlyst
Citat:

Ja, det är ungefär på det luddiga sättet som "vanligt folk" tänker i de flesta frågor. Det finns inga riktigt klara definitioner av någonting, utan de går som i en dimma. Aksel Sandemose har raljerat över det i Varulven, där han beskriver hur politikerna inför valen blir "folkligt" vulgära och plumpa, för att ärthjärnorna till väljare ska känna det som att de är på folkets nivå.
Citera
2021-01-28, 14:46
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Absolut, men jag menade givetvis om det är en meningsfull definiton i avseende på diskussionen här. Dvs, frågan om fri vilja existerar eller inte. (Annat än som tradition)

Ja, jag har inga problem med en definition av fri vilja som händelser i en viss kontext, händelser som sker någonstans i vår hjärna tex, i form av en rationell agent.

Men den definitionen blir meningslös i relation till frågan kring den traditionella/intuitiva fria viljan. Om din defintion bara sätter namnet fri vilja på en händelse, så motsvarar inte det den traditionella fria viljan.

Ty händelsen måste ju i sin essens kunnat ske annorlunda, och påverkad av en agent som i sin tur inte är helt styrd av andra händelser.

Jag tror du är med, och förstår. Samt kanske kan se att alla "fungerande" definitioner av fri vilja alltid till sist utelämnar den traditionella aspekten. Att valet kunde ske annorlunda, och att valet styrdes av något icke deterministiskt så att säga.
Hur skulle 'fri vilja' fungera utan determinism?

En kausalitetskedja som kan beskrivas: 'jakt och födointag orsakades av beslutsprocess där hungerkänslor övervägt lathet', skulle man kunna säga att orsaken till en sådan händelse orsakats av 'fri vilja' eller inte? Om inte - Är det med anledning av att vi inte har något alternativt tvillinguniversum där vi kan observera att utfallet i samma process blivit annorlunda? Om du verkligen behöver ett alternativt tvillinguniversum dit du kan resa och observera samma händelse ske annorlunda för att använda termen 'fri vilja', ja då har du större kognitiva begräsningar och är ett än större filosofiskt missfoster än jag redan föreställt mig.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 14:50.
Citera
2021-01-28, 14:47
Medlem
Citat:
Noterar att du selektivt valde den synonym som passade din agenda bäst istället för att betrakta alla synonymer för att få en bättre bild av vad fri betyder.
Jag måste koppla den till någonting konkret och jag har redan nåt sånt så jag kör givetvis med det. Jag hade kunnat välja oberoende också. Rörelsen för ett vattenhjul som har inbyggd broms är mer oberoende av vattnet än rörelsen för ett vattenhjul utan inbyggd broms. Och så vidare.

Du verkar ovillig att göra detsamma så jag är ganska säker på att den här approachen inte heller leder någonstans.

Citat:
Alpha Zero som togs upp tidigare är ett bra exempel, den är helt styrd av instruktioner som den inte kan göra annat än att följa och är har därför ingen fri vilja. Att det för en människa som spelar mot den är svårt att avgöra vad den ska göra motsäger inte detta.
Instruktionerna utgör en del av AlphaZero, vilket innebär att instruktionerna är en inre faktor för AlphaZero, vilket innebär att instruktionerna inte betyder att AlphaZero inte har fri vilja.

Instruktionerna finns kvar även om programmerarna som skapat dom försvinner. Det vill säga, instruktionernas enda koppling till programmerarna är historisk.

Kom ihåg vad jag sa om att slå på en klocka. Jag kanske leder till ett slag på klockan, men det är inte jag som skapar vibrationerna även om det jag gjorde gav upphov till dom. Om jag går upp i rök just efter klockan blir tillslagen så kommer vibrationerna fortfarande finnas kvar. Dom är alltså oberoende av mig. Dom är självständiga. Dom är fria från mig. Hur du nu vill uttrycka det. Mest troligt inte med "fri" för du verkar ha något emot det ordet.
Citera
2021-01-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Hur skulle 'fri vilja' fungera utan determinism?

En kausalitetskedja som kan beskrivas: 'jakt och födointag orsakades av beslutsprocess där hungerkänslor vunnit över lathet', skulle man kunna säga att orsaken till en sådan händelse orsakats av 'fri vilja' eller inte? Om inte - Är det med anledning av att vi inte har något alternativt tvillinguniversum där vi kan observera att utfallet i samma process blivit annorlunda? Om du verkligen behöver ett alternativt tvillinguniversum dit du kan resa och observera samma händelse ske annorlunda för att använda termen 'fri vilja', ja då har du större kognitiva begräsningar än jag redan föreställt mig.

Att du tar upp tvillinguniversum och försöker klistra det på mig, det är väl nästan själva definitionen på en halmgubbe?

Jag vet inte vad du menar med inlägget. Jag personligen ser ju ingen möjlighet till fri vilja som går att jämföra med den traditionella/intuitiva fria viljan.
Citera
2021-01-28, 14:54
Bannlyst
Citat:
Att du tar upp tvillinguniversum och försöker klistra det på mig, det är väl nästan själva definitionen på en halmgubbe?

Jag vet inte vad du menar med inlägget. Jag personligen ser ju ingen möjlighet till fri vilja som går att jämföra med den traditionella/intuitiva fria viljan.

"Lena tror att hon väljer en glass" är ju ett bra exempel på hur man vanligen ser på fri vilja. I verkligheten var det bestämt att Lena skulle välja en glass redan när universum var en 100 triljoner grader varm partikelsoppa.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Instruktionerna utgör en del av AlphaZero, vilket innebär att instruktionerna är en inre faktor för AlphaZero, vilket innebär att instruktionerna inte betyder att AlphaZero inte har fri vilja.

Instruktionerna finns kvar även om programmerarna som skapat dom försvinner. Det vill säga, instruktionernas enda koppling till programmerarna är historisk.

Det spelar ingen roll om du anser att instruktionerna är en del av Alpha Zero, den har ändå inte fri vilja utan kan inte göra annat än att följa instruktionerna.
Citera
Medlem
Något som slog mig: Är det så att ni "i andra lägret" förväntar er mer från ordet "fri" än vad som existerar i verkligheten? I så fall är det förväntningen som är felkalibrerad. Verkligheten har företräde framför förväntningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in