Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Noterar att du selektivt valde den synonym som passade din agenda bäst istället för att betrakta alla synonymer för att få en bättre bild av vad fri betyder.
Jag måste koppla den till någonting konkret och jag har redan nåt sånt så jag kör givetvis med det. Jag hade kunnat välja oberoende också. Rörelsen för ett vattenhjul som har inbyggd broms är mer oberoende av vattnet än rörelsen för ett vattenhjul utan inbyggd broms. Och så vidare.
Du verkar ovillig att göra detsamma så jag är ganska säker på att den här approachen inte heller leder någonstans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Alpha Zero som togs upp tidigare är ett bra exempel, den är helt styrd av instruktioner som den inte kan göra annat än att följa och är har därför ingen fri vilja. Att det för en människa som spelar mot den är svårt att avgöra vad den ska göra motsäger inte detta.
Instruktionerna utgör en del av AlphaZero, vilket innebär att instruktionerna är en inre faktor för AlphaZero, vilket innebär att instruktionerna inte betyder att AlphaZero inte har fri vilja.
Instruktionerna finns kvar även om programmerarna som skapat dom försvinner. Det vill säga, instruktionernas enda koppling till programmerarna är historisk.
Kom ihåg vad jag sa om att slå på en klocka. Jag kanske leder till ett slag på klockan, men det är inte jag som skapar vibrationerna även om det jag gjorde gav upphov till dom. Om jag går upp i rök just efter klockan blir tillslagen så kommer vibrationerna fortfarande finnas kvar. Dom är alltså oberoende av mig. Dom är självständiga. Dom är fria från mig. Hur du nu vill uttrycka det. Mest troligt inte med "fri" för du verkar ha något emot det ordet.