2021-01-28, 13:00
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Att definiera agenten och fri vilja som en abstraktion är givetvis full möjligt, men är det en meningsfull definition?
Om det tillåter mig att leva tillsammans med andra människor och visa deras vilja hänsyn är den väl meningsfull?
Som jag ser det är alla begrepp abstraktioner, såvida deras extension inte är allt som existerar d.v.s.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Abstraktion
Citat:
Det låter som ett cirkelargument att grunda existensen av fri vilja på, att agenten "uppfattar" vara fri vilja. Hela poängen med diskussionen är väl att avgöra huruvida den uppfattningen är korrekt eller inte?
Jag har inte argumenterat för att vår intuition om den 'fria viljan' är en giltig beskrivning med anledning av vår upplevelse av den. Det jag har hävdat är att min definition av fri vilja (som jag hoppas du uppfattar inte är en cirkeldefinition) är något som kan tillskrivas vissa delhändelser (de händelser vi kallar 'beslutsfattande') och som kan sägas existera i en viss kontext. Den kontexten är i ett abstraktionslager där vi återfinner 'rationella agenter'. Vad jag menar med en 'rationell agent' har jag också försökt återge (de entiteter som kan tillskrivas tillräcklig kognitionsnivå och volitionshierarki för att uppfatta sig ha kapaciteten att göra ett genomtänkt beslut).

Om du menar att jag argumenterar i cirklar får du gärna gärna demonstrera min fallasi så tydligt att en idiot som jag kan se det.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 13:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Nej. För att kunna prata om "det" överhuvudtaget måste jag veta vad "det" är. Något man gör genom att knyta "det" till konkreta ting.

De flesta lyckas prata om traditionell/intuitiv fri vilja, utan att "knyta det till konkreta ting". Har du problem med det så kan jag nog inte hjälpa dig.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Vad skulle du säga om det kommer en gubbe med skägg som rider på en flygande ren med röd näsa? Det är inte nåt jag väntar mig. Men om jag såg det skulle jag säga "fuck, det där är evidens för jultomten, eller att jag tappat förståndet... Pelle? Ser du vad jag ser?" Eller nåt sånt. Sen skulle jag försöka förstå det jag sett. Och så vidare.

Det är klart du kan tro på detta och många barn tror just på detta. Men om man ser vetenskapligt på det konstaterar man att renar saknar egenskaper för att kunna flyga och att det därför är mycket som talar för att detta bara är fantasifulla sagor. Detsamma gäller för den fria viljan, finns inget som talar för att den finns eller ens skulle kunnat uppstå.
Citera
2021-01-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är klart du kan tro på detta och många barn tror just på detta. Men om man ser vetenskapligt på det konstaterar man att renar saknar egenskaper för att kunna flyga och att det därför är mycket som talar för att detta bara är fantasifulla sagor. Detsamma gäller för den fria viljan, finns inget som talar för att den finns eller ens skulle kunnat uppstå.
Okej. jag vet vad jultomte betyder. Vad betyder "fri vilja"?
Citera
2021-01-28, 13:02
Medlem
Citat:
De flesta lyckas prata om traditionell/intuitiv fri vilja, utan att "knyta det till konkreta ting". Har du problem med det så kan jag nog inte hjälpa dig.
Det dom pratar om hänvisar till konkreta ting vare sig dom själva känner till dessa ting eller inte. Intuitionen handlar om något. Detta något är inte tomma referenser.
Citera
2021-01-28, 13:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Okej. jag vet vad jultomte betyder. Vad betyder "fri vilja"?

Detaljer om detta kan diskuteras men ett grundläggande baskrav borde vara att man faktiskt har olika alternativ som är möjliga att välja.
Citera
2021-01-28, 13:08
Medlem
Citat:
Detaljer om detta kan diskuteras men ett grundläggande baskrav borde vara att man faktiskt har olika alternativ som är möjliga att välja.
Gott. Vad betyder det när man "har olika alternativ som är möjliga att välja"?
Citera
2021-01-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Om den tillåter mig att leva tillsammans med andra människor och visa hänsyn dem är den väl meningsfull?

Absolut, men jag menade givetvis om det är en meningsfull definiton i avseende på diskussionen här. Dvs, frågan om fri vilja existerar eller inte. (Annat än som tradition)

Citat:
Jag har inte argumenterat för att vår intuition om den 'fria viljan' är en giltig beskrivning med anledning av vår upplevelse av den. Det jag har hävdat är att min definition av fri vilja (som jag hoppas du uppfattar inte är en cirkeldefinition) är något som kan tillskrivas vissa delhändelser (de händelser vi kallar 'beslutsfattande') sägas existera i en viss kontext. Den kontexten är i ett abstraktionslager där vi återfinner 'rationella agenter'. Vad jag menar med en 'rationell agent' har jag också försökt återge (de entiteter som kan tillskrivas tillräcklig kognitionsnivå och volitionshierarki för att uppfatta sig ha kapaciteten att göra ett genomtänkt beslut).

Om du menar att jag argumenterar i cirklar får du gärna gärna demonstrera min fallasi så tydligt att en idiot som jag kan se det.

Ja, jag har inga problem med en definition av fri vilja som händelser i en viss kontext, händelser som sker någonstans i vår hjärna tex, i form av en rationell agent.

Men den definitionen blir meningslös i relation till frågan kring den traditionella/intuitiva fria viljan. Om din defintion bara sätter namnet fri vilja på en händelse, så motsvarar inte det den traditionella fria viljan.

Ty händelsen måste ju i sin essens kunnat ske annorlunda, och påverkad av en agent som i sin tur inte är helt styrd av andra händelser.

Jag tror du är med, och förstår. Samt kanske kan se att alla "fungerande" definitioner av fri vilja alltid till sist utelämnar den traditionella aspekten. Att valet kunde ske annorlunda, och att valet styrdes av något icke deterministiskt så att säga.
Citera
2021-01-28, 13:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Förstår du inte svenska, hur kan den meningen vara besvärlig för dig?

Om universum är deterministiskt har allting en orsak som bestämmer utfallet och då finns det inte utrymme för fri vilja. Det hjälper heller inte om slumpen är med på ett hörn för slumpmässighet är heller inte fri vilja.
Citera
2021-01-28, 13:14
Medlem
Citat:

Det betyder motsatsen till din "styrd av interna eller externa faktorer".
Citera
2021-01-28, 13:21
Medlem
Citat:
Förstår du inte svenska, hur kan den meningen vara besvärlig för dig?
Jag vill veta vilka konkreta ting du menar när du använder meningen. Vad hänvisar meningen till? Jultomten hänvisar till flygande renar och annat som saknar evidens. Vad hänvisar meningen vi pratar om till?
Citera
2021-01-28, 13:23
Medlem
Citat:
Det betyder motsatsen till din "styrd av interna eller externa faktorer".
Kan du förklara vad den motsatsen är för nåt? Jag antar att du vet vad interna och externa faktorer är. Vad är motsatsen till att vara styrd av dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in