Citat:
Ursprungligen postat av
Datura.Naturans
Om den tillåter mig att leva tillsammans med andra människor och visa hänsyn dem är den väl meningsfull?
Absolut, men jag menade givetvis om det är en meningsfull definiton i avseende på diskussionen här. Dvs, frågan om fri vilja existerar eller inte. (Annat än som tradition)
Citat:
Jag har inte argumenterat för att vår intuition om den 'fria viljan' är en giltig beskrivning med anledning av vår upplevelse av den. Det jag har hävdat är att min definition av fri vilja (som jag hoppas du uppfattar inte är en cirkeldefinition) är
något som
kan tillskrivas vissa delhändelser (de händelser vi kallar 'beslutsfattande') sägas existera i en viss kontext. Den kontexten är i ett abstraktionslager där vi återfinner 'rationella agenter'. Vad jag menar med en 'rationell agent' har jag också försökt återge (de entiteter som kan tillskrivas tillräcklig kognitionsnivå och volitionshierarki för att uppfatta sig ha kapaciteten att göra ett genomtänkt beslut).
Om du menar att jag argumenterar i cirklar får du gärna gärna demonstrera min fallasi så tydligt att en idiot som jag kan se det.
Ja, jag har inga problem med en definition av fri vilja som händelser i en viss kontext, händelser som sker någonstans i vår hjärna tex, i form av en rationell agent.
Men den definitionen blir meningslös i relation till frågan kring den traditionella/intuitiva fria viljan. Om din defintion bara sätter namnet fri vilja på en händelse, så motsvarar inte det den traditionella fria viljan.
Ty händelsen måste ju i sin essens kunnat ske annorlunda, och påverkad av en agent som i sin tur inte är helt styrd av andra händelser.
Jag tror du är med, och förstår. Samt kanske kan se att alla "fungerande" definitioner av fri vilja alltid till sist utelämnar den traditionella aspekten. Att valet kunde ske annorlunda, och att valet styrdes av något icke deterministiskt så att säga.