2021-01-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Menar du att vad någon säger är mer betydande än hur dom beter sig? Min hävd är inte att dom kommer säga samma som mig om min definition av fri vilja. Min hävd är att dom kommer få samma resultat med sin definition som jag får med min.

Säger bara att den traditionella/intuitiva fria viljan är tvärt emot din definition av fri vilja.
Citera
2021-01-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om det är relevant så gäller också detta:
Fri vilja betyder en vilja som är fri, och både "vilja" och "fri" betyder något. Jag väntar mig att fri vilja inte finns, men definitionen är inte tom.
Det är väldigt förhoppningsfullt att du hävdar det, för då bör du kunna svara på nästa fråga: Vad betyder "fri"?
Citera
2021-01-28, 14:08
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Låter som en rimlig hypotes helt klart. Jag skulle kanske kunna beskriva det mer specifikt men jag tror jag låter bli.

Det finns mycket mer att säga om det. Jag tycker att det är svårt att sätt ord på eftersom det ligger så långt utanför vanliga tankemönster så att säga.

Tror jag beskrev det någon annanstans som "Flammarions osäkerhetsprincip".
Minns inte det exakta sammanhanget. Problemet med att beskriva systemet innifrån systemet.
Zenons felslut skulle man kunna kalla det också med referens till Zenons diss av rörelse som ju är samma slags abstraktionsfel som jag ser det.

Vill du beskriva det mer specifikt så skadar det inte direkt tråden om man så säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Säger bara att den traditionella/intuitiva fria viljan är tvärt emot din definition av fri vilja.
Okej. Kan du förklara vad den traditionella definitionen är? För än så länge har du bara sagt "den är annorlunda" men du har aldrig berättat hur den är annorlunda eftersom du inte knutit den traditionella definitionen till några konkreta ting.
Citera
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Detaljer om detta kan diskuteras men ett grundläggande baskrav borde vara att man faktiskt har olika alternativ som är möjliga att välja.
Vad betyder det att 'olika alternativ är möjliga att välja'?

Hur beskriver du en beslutsprocess där agenten kan välja flera olika alternativ?
Innefattar den beskrivningen övernaturliga själar och alternativa universum? Då är jag inte intresserad av ditt svar.
Citera
2021-01-28, 14:11
Medlem
Citat:
Okej. Kan du förklara vad den traditionella definitionen är? För än så länge har du bara sagt "den är annorlunda" men du har aldrig berättat hur den är annorlunda eftersom du inte knutit den traditionella definitionen till några konkreta ting.

Som du vet så går inte den traditionella/intuitiva fria viljan att definiera meningsfullt. Vilket är poängen. Och du har frågat säkerligen 20 gånger nu, det börjar kännas lite konstigt.

(Och detta med att knyta saker till konkreta "ting" är ju verkligen en bisarr grej du håller på med. Ett fantasifoster är ett fantasifoster, oavsett om du anser det finns konkreta ting inuti fantasifostret eller inte.)
Citera
2021-01-28, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det finns mycket mer att säga om det. Jag tycker att det är svårt att sätt ord på eftersom det ligger så långt utanför vanliga tankemönster så att säga.

Tror jag beskrev det någon annanstans som "Flammarions osäkerhetsprincip".
Minns inte det exakta sammanhanget. Problemet med att beskriva systemet innifrån systemet.
Zenons felslut skulle man kunna kalla det också med referens till Zenons diss av rörelse som ju är samma slags abstraktionsfel som jag ser det.

Vill du beskriva det mer specifikt så skadar det inte direkt tråden om man så säger.
Jag antydde nåt annat men vi kan släppa det, för det hade inte varit hjälpsamt för tråden iallafall.

Angående det du skriver, vad får det för följder enligt dig? Går det att beskriva systemet inifrån systemet? Överhuvudtaget? Går det till viss del? Hur urskiljer man när det funkar och när det är lönlöst?
Citera
2021-01-28, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Vad betyder det att 'olika alternativ är möjliga att välja'?

Hur beskriver du en beslutsprocess där agenten kan välja flera olika alternativ?
Innefattar den beskrivningen övernaturliga själar och alternativa universum? Då är jag inte intresserad av ditt svar.

Det betyder ju ingenting/är inte möjligt, vilket är hela poängen.
Citera
2021-01-28, 14:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du får kalla det vad du vill, men din definition är mer eller mindre exakt det de flesta menar med att vilja inte är fri.

Pausa precis där …

"Vad de flesta menar" representerar snarare vad de flesta gör utan någon närmare insikt om vad de egentligen gör. Lena väljer en glass från en meny. Lena menar att hon kan välja fritt bland olika sorter. När Lena väljer glass tänker hon inte för ett ögonblick på determinismen som är i spel.
Den som du och jag kan diskutera här.

Är vi på samma sida så långt åtminstone?
Citera
2021-01-28, 14:17
Medlem
Citat:
Som du vet så går inte den traditionella/intuitiva fria viljan att definiera meningsfullt. Vilket är poängen. Och du har frågat säkerligen 20 gånger nu, det börjar kännas lite konstigt.
Okej, så fri vilja saknar meningsfull definition? Låt oss ta ordet arkabukkafnukka, utan att definiera det meningsfullt.

Håller du med om jag säger att vi inte kan säga nåt om vad arkabukkafnukka handlar om? Vi kan inte säga "arkabukkafnukka är omöjligt." Vi kan inte säga "arkabukkafnukka är möjligt."

Kan du definiera arkabukkafnukka på ett meningsfullt sätt så att vi kan säga om arkabukkafnukka är möjligt eller omöjligt?

Citat:
(Och detta med att knyta saker till konkreta "ting" är ju verkligen en bisarr grej du håller på med. Ett fantasifoster är ett fantasifoster, oavsett om du anser det finns konkreta ting inuti fantasifostret eller inte.)
Jag har inte hävdat att det finns konkreta ting inuti sånt som inte existerar.
Citera
2021-01-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Alltså betyder begreppet ingenting när du använder det.

Varför använder du tomma begrepp?

Eller för att jag har förståelsen att andra människor tolkar in annat i begreppet?
Citera
2021-01-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Pausa precis där …

"Vad de flesta menar" representerar snarare vad de flesta gör utan någon närmare insikt om vad de egentligen gör. Lena väljer en glass från en meny. Lena menar att hon kan välja fritt bland olika sorter. När Lena väljer glass tänker hon inte för ett ögonblick på determinismen som är i spel.
Den som du och jag kan diskutera här.

Är vi på samma sida så långt åtminstone?

Jag tror vi har samma syn på varje detalj i detta, så jag kanske inte förstår frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in