2021-01-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Du förstår inte skillnaden mellan att tro på färgen röd, vs att tro på jultomten?
Nope. Förklara gärna.

(Bara för att vara tydlig: Jag förstår hur man skiljer på tro på färgen röd och tro på tomten, men jag vet inte vilken skillnad du gör i kontexten när du säger att den ena existerar men inte den andra.)
Senast redigerad av BuggaMigInte 2021-01-28 kl. 12:25.
Citera
2021-01-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nu ser jag inte detta som topic, hur människors beteende skulle förändras om alla slutade tro på den fria viljan. Men om man ändå ska gå in på det betvivlar jag att det skulle få några stora konsekvenser för människors agerande.

Vi skulle fortfarande styras av våra grundläggande behov och från våra känslor och agera utifrån detta. Vi är inte rationella varelser utan i hög grad känslostyrda även när vi mentalt vet att våra känslor får oss agera irrationellt. Vårt behov av straff för att motverka icke önskvärda beteenden skulle också vara detsamma. Vi kan visserligen inte motivera straff med hämndbehov, åtminstone inte om vi är rationella men det är vi sällan ändå.

Jo, sant.

Jag tror mest att väldigt mycket självhat, och hat mot andra, skulle upphöra. Folk skulle må bättre helt enkelt.
Citera
2021-01-28, 12:25
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Vilken fallasi är det? Ärlig fråga.
Kan du inte läsa?! Jag skrev klart och tydligt att det var dina kategorifel jag åsyftade.
Citera
2021-01-28, 12:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Är din bästa hypotes att jag inte gör det? Olyckligt!

Ja du citerade mig och påstod att jag sagt något helt annat än det jag faktiskt skrev så uppenbarligen läste du inte ens inlägget innan du svarade.

(FB) Fri vilja - samlingstråd

Citat:
Kan du visa var jag har diskuterat med mig själv?

Ja visst:
Citera
2021-01-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Kan du inte läsa?! Jag skrev klart och tydligt att det var dina kategorifel jag åsyftade.

Okej, vilka kategorifel är det du menar? (Snälla försök undvika halmgubbar när du svarar)
Citera
2021-01-28, 12:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jo, sant.

Jag tror mest att väldigt mycket självhat, och hat mot andra, skulle upphöra. Folk skulle må bättre helt enkelt.

Man kan önska det och jag kan inte säkert säga att du har fel men jag tror inte på detta. Vi är så mycket mer känslostyrda att ökad kunskap och bättre insikter inte får någon avgörande betydelse för hat.
Citera
2021-01-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ja du citerade mig och påstod att jag sagt något helt annat än det jag faktiskt skrev så uppenbarligen läste du inte ens inlägget innan du svarade.

Ptja, hävdar du det så. Jag orkar inte följa den länken, återigen, det evidens du presenterar är försumbart för mig.

Citat:
Ja visst:
Om någon annan än du är förvirrad så kan jag förklara för deras skull vad som hände i det du länkar till: Jag citerade min egen post och skrev något i referens till det citerade. Jag diskuterade alltså inte med mig själv. Är det någon annan i tråden som blev förvirrad av min referens så hoppas jag det är uppklarat nu.
Citera
2021-01-28, 12:31
Medlem
Citat:
Nope. Förklara gärna.

(Bara för att vara tydlig: Jag förstår hur man skiljer på tro på färgen röd och tro på tomten, men jag vet inte vilken skillnad du gör i kontexten när du säger att den ena existerar men inte den andra.)

Jultomten är exempel på något som är en illusion/tradition. Upplevelsen av en jultomte är dock äkta för en del barn tex.

Färgen röd är ett exempel på något som inte är en illusion/tradition. Varken själva upplevelsen, eller troligen den bakomliggande elektromagnetiska strålningen.

Behöver jag förklara ytterligare?

(Frågan började dock med att du kallade färg för en illusion, vilket jag tycker är märkligt eftersom de är en av de få saker vi aldrig behöver tvivla på)
Citera
2021-01-28, 12:38
Medlem
Citat:
Jultomten är exempel på något som är en illusion/tradition. Upplevelsen av en jultomte är dock äkta för en del barn tex.

Färgen röd är ett exempel på något som inte är en illusion/tradition. Varken själva upplevelsen, eller troligen den bakomliggande elektromagnetiska strålningen.
Varken själva upplevelsen eller troligen de bakomliggande fenomenen är illusioner vad gäller jultomten.

Så återigen, vad är skillnaden?
Citera
2021-01-28, 12:39
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Varken själva upplevelsen eller troligen de bakomliggande fenomenen är illusioner vad gäller jultomten.

Med all sannolikhet finns det ingen jultomte som flyger med sina renar. Våglängder av ljus finns dock.
Citera
2021-01-28, 12:40
Medlem
Citat:

Jag lovar dig att flygande renar, och hans hem med alla nissar på nordpolen är illusioner/traditioner.

Nu känns detta inte seriöst längre.
Citera
2021-01-28, 12:44
Medlem
Citat:
Jag lovar dig att flygande renar, och hans hem med alla nissar på nordpolen är illusioner/traditioner.

Nu känns detta inte seriöst längre.
Poängen är att de konkreta tingen som nissar och flygande renar hänvisar till existerar. Jultomten är väldefinierad, för den hänvisar till sånt som existerar. Flygande renar handlar om flygande, som finns, och renar, som finns. Men eftersom flygande+renar saknar evidens, kan vi säga att jultomten, om han måste ha flygande renar, saknar evidens.

Kan du knyta fri vilja till något liknande så går det att diskutera. Annars är det en tom definition och vi kan inte säga nåt om den. Det har varit min hävd länge nu, hoppas den har krystalliserats till sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in