2021-01-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Upplevelser är ingen illusion. Färg är däremot ingen upplevelse. Det är ett namn på en delmängd av synupplevelsen.

Ja, då är det väl just en upplevelse?

Färg är i allra högsta grad en upplevelse, vad skulle det annars vara.
Citera
2021-01-28, 12:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej inte alls, våglängder av ljus är något objektivt som både instrument och våra ögon kan registrera. Sedan gör vår hjärna en tolkning av det våra ögon registrerar och vi upplever det på ett visst sätt. Den upplevelsen är skapad av vår hjärna men det är inte ljuset som våra ögon har registrerat.

Jag har inte sagt emot att dessa sagor existerar och har haft betydelse utan fokuserat på om fri vilja verkligen existerar.

Jag vet. Men du fokuserar på jultomteversionen av den fria viljan.
Citera
2021-01-28, 12:02
Medlem
Citat:
Det var precis det jag skrev, läste du inte innan du svarade?

Vad jag vet så sa du att färg är ett fenomen i universum. Hur går det ihop? Det är ju bara ett fenomen i hjärnor, så om hjärnor försvann så hade färg försvunnit. Som fri vilja, och mycket, mycket annat.

Citat:
Svarar du ofta på dina egna inlägg?
Inte ofta, men det händer. Jag utgår från att andra tråddeltagare kan läsa det jag skriver oavsett vem jag citerar. Hoppas det är ett bra antagande. Du är lite evidens emot det, men jag ser det som försumbart för tillfället.
Citera
2021-01-28, 12:05
Medlem
Citat:
Vad jag vet så sa du att färg är ett fenomen i universum. Hur går det ihop? Det är ju bara ett fenomen i hjärnor, så om hjärnor försvann så hade färg försvunnit. Som fri vilja, och mycket, mycket annat.
.

Hjärnorna är väl i universum? Allt är väl i universum...
Citera
2021-01-28, 12:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Det har jag inte skrivit, läs det inlägg från mig som du citerade nyss så ser du exakt vad jag skrev.

Citat:
Inte ofta, men det händer. Jag utgår från att andra tråddeltagare kan läsa det jag skriver oavsett vem jag citerar. Hoppas det är ett bra antagande. Du är lite evidens emot det, men jag ser det som försumbart för tillfället.

Kanske svårt att hålla isär olika konton?
Citera
2021-01-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja, då är det väl just en upplevelse?

Färg är i allra högsta grad en upplevelse, vad skulle det annars vara.
Jag sa precis det, men jag var nog otydlig. Det är ett namn på ett koncept. En mängd om man så vill, som innehåller "olika färger." Denna mängd finns bara i hjärnor. Vilket innebär att färg finns i universum, men bara som delmängd av hjärnor. Det är alltså en illusion om man tänker "färg finns oberoende av hjärnor." Det är väl vad folk brukar kalla illusioner? Sånt som bara finns till följd av hjärnor.
Citera
2021-01-28, 12:09
Medlem
Citat:
Jag sa precis det, men jag var nog otydlig. Det är ett namn på ett koncept. En mängd om man så vill, som innehåller "olika färger." Denna mängd finns bara i hjärnor. Vilket innebär att färg finns i universum, men bara som delmängd av hjärnor. Det är alltså en illusion om man tänker "färg finns oberoende av hjärnor." Det är väl vad folk brukar kalla illusioner? Sånt som bara finns till följd av hjärnor.

Ingen aning, jag har aldrig kallat det för illusion iallafall.
Citera
2021-01-28, 12:09
Medlem
Citat:
Det har jag inte skrivit, läs det inlägg från mig som du citerade nyss så ser du exakt vad jag skrev.

Ja ursäkta då, jag orkar inte kolla upp det, jag litar på det du säger.

Citat:
Kanske svårt att hålla isär olika konton?
Aaah du har hittat en konspiration tror du? Hahaha. Det kanske är enda förklaringen att olika folk håller med mig? Hahahhahaha. Ah, tack. Nu lever jag längre.

För den som är likasinnad och undrar ifall jag försöker ge mig själv stöd, jag har inte använt något annat konto än det här på... ja, åratal!

Men en kul teori! Den kanske är relevant av andra skäl.
Citera
2021-01-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ingen aning, jag har aldrig kallat det för illusion iallafall.
Nä men du har urskiljt färg från något annat. Jag vet inte riktigt vad, du hävdar att det är fri vilja (enligt någon definition) men längre än den hävden har jag inte kunnat följa något argument. Alla uppmaningar förblir obemötta.
Citera
2021-01-28, 12:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag tror dock upplevelsen kan förändras markant, när man även ser igenom illusionen. Även de praktiska konsekvenserna kan vara väldigt åtråvärda.

Men jo, historiskt och praktiskt, så spelar ju fri vilja en stor roll.

Nu ser jag inte detta som topic, hur människors beteende skulle förändras om alla slutade tro på den fria viljan. Men om man ändå ska gå in på det betvivlar jag att det skulle få några stora konsekvenser för människors agerande.

Vi skulle fortfarande styras av våra grundläggande behov och från våra känslor och agera utifrån detta. Vi är inte rationella varelser utan i hög grad känslostyrda även när vi mentalt vet att våra känslor får oss agera irrationellt. Vårt behov av straff för att motverka icke önskvärda beteenden skulle också vara detsamma. Vi kan visserligen inte motivera straff med hämndbehov, åtminstone inte om vi är rationella men det är vi sällan ändå.
Citera
2021-01-28, 12:20
Medlem
Citat:
Näe. Jag har inga referenser i mitt system som pekar på nåt som inte existerar, så jag är inte med alls.

Du förstår inte skillnaden mellan att tro på färgen röd, vs att tro på jultomten?
Citera
2021-01-28, 12:21
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Det skrev jag inte. Läs det du citerade igen och tänk efter innan du skriver så ser du vad jag anser.
Det skrev du visst, det är bara så att din läs- och skrivförståelse är ytterst begränsad.
Jag vet redan att du anser att fallasier är argument, problemet med det är att det bevisar att du är en filosofisk krympling.

Kunde du presentera några belägg för din tro,
Eller är din trossats av samma karaktär som "'Guds vilja' omöjliggör 'fri vilja'"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in