Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Jag är med på skillnaden. Är du med på vad jag vill ha förklarat? Jag vill se ett exempel på vad du frågar efter, helst för nåt som är likadant som fri vilja i mitt system. Exempelvis färg.
Om du ber mig om nåt som du själv inte ens kan förklara för den mest uppenbara saken som finns i ditt eget system... ja, är du med på varför det är ett bisarrt förslag från dig?
Om du däremot visar hur färg uppstår så kan jag försöka göra detsamma för fri vilja, eftersom båda tillhör samma delmängd i mitt system. Okej? Bidrar du med en sån beskrivning för färg så utlovar jag en liknande för fri vilja, eller ett tappert försök åtminstone.
Jag förstår vad du menar.
Dock, om jag säger att hjärnan uppenbarligen skapar färg, så finns det ingen uppenbar motsägelse i det. Det skapar inte tvivel pga determinism, eller hur vi ser på universum.
Säger man att fri vilja existerar så uppstår omedelbart problem kring just hur är det möjligt, det verkar talas emot av kausalitet tex. Det talas emot av vår egen upplevelse om vi är vaksamma.
Så, det faktum att jag inte kan beskriva hur färg skapas, så finns det inte heller några uppenbara motsägelser mot att färg kan skapas.
Är du med?