2021-01-28, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Mycket kul att se hur judarna i hedgefonderna Citron Research och Melvin Capital Management svettas.

Den här artikeln på Vice sammanfattar det hela bra. https://www.vice.com/amp/en/article/...gamestop-stock

"What is going on is that GameStop, a company that sells physical copies of video games next to Auntie Anne’s pretzel shops in dying malls, is the most highly traded asset in the United States, a “meme stock,” and currently the primary front in a micro class war. GameStop’s stock price jumped from $4 last summer to $20 at the end of 2020, to $40 two weeks ago. It was worth $100-ish at times on Monday and Tuesday, and as I write this it is worth close to $300. Essentially, many normal-ish people have made a huge bet against gigantic financial institutions and are currently winning. In practice this means we are seeing one of the largest wealth transfers from the financial ruling class to the middle and middle-upper classes in recent memory, so it is, understandably, the only thing anyone is talking about."
Funderar. Om och när den här bubblan brister kommer alla dessa normal-ish people att gå i mot blankarna i flera aktier?
Citera
2021-01-28, 08:30
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Nästa bolag är AMC så är man inte redan inne i Gamestop är det nog bättre att kliva på AMC nu.
Citera
2021-01-28, 08:32
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Imponerande!
Vad gör ägarna till Gamestop nu? Säljer de av privata aktieposter för att rädda det som räddas kan eller sitter de lungt i båten eller vad gör de?

Jag är ingen expert på Amerikansk lagstiftning när det gäller företagande och börsen men min tes är följande...

Om folket som leder GameStop spelar det här rätt så tar det förhandlingarna utanför marknaden i det tysta med den sidan som har kontrollen över ödet av dem som sitter fel. Eftersom den som printar aktierna kan sätta precis vilket pris som helst så får vi hoppas att de gör det iallafall en liten bit ovanför priset på börsen.

När man shortar så kan förlusterna bli hur stora som helst, i teorin.
Det betyder samtidigt att vinsterna för dem som sitter på andra sidan kan bli hur stora som helst.
Men någonstanns tar det slut och GameStop kommer ha nytt friskt kapital.
Det är vad jag tror.

Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Funderar. Om och när den här bubblan brister kommer alla dessa normal-ish people att gå i mot blankarna i flera aktier?

Hedgefonderna är livrädda, det var sannolikt det som drev upp priser på bred front.
De ville ur allt short de hade och till vilket pris som helst INNAN de möter samma öde som shortsen i GME.

Tillägg:
Jag tror att en stor del av alla anomalier vi ser nu på prissättningen i olika bolag drivs av att en mycket stor aktör har gått in i överlevnadsläge. Jag kan ha fel, ren spekulation.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-01-28 kl. 09:03.
Citera
2021-01-28, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nästa bolag är AMC så är man inte redan inne i Gamestop är det nog bättre att kliva på AMC nu.
Inte säkert, nu när nyheten nått den stor massan finns det stora möjligheter för att skjuter iväg.
Citera
2021-01-28, 09:12
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
WallStreetBets kan vara retarderade längre än vad marknaden kan vara solvent.

Det här är historia som utvecklas mitt framför oss och alla som vill kan följa utvecklingen i realtid tackvare Internet.
Själv skiter jag i om mina aktier blir värdelösa. Jag ska kunna säga efteråt att jag var med.
Om det blir pengar så ser jag det som en bonus.

Huvudet på spiken! Diamond hands.

Det här är STORT. Om min aktie ($329) blir värdelös så kommer jag behålla den som ett minne, likväl som man kan ha en tatuering. Titta på den ibland där den lyser rött i aktiedepån och reflektera kring den mänskliga naturen.
Citera
2021-01-28, 09:13
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts

Tror jag kliver på AMC.
Citera
2021-01-28, 09:20
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Huvudet på spiken! Diamond hands.

Det här är STORT. Om min aktie ($329) blir värdelös så kommer jag behålla den som ett minne, likväl som man kan ha en tatuering. Titta på den ibland där den lyser rött i aktiedepån och reflektera kring den mänskliga naturen.

Låt mig spekulera lite mer. Jag tror de kommer stänga marknaden och säga enough is enough.
Men vi får vänta och se hur fri den fria marknaden verkligen är antar jag.

Det etablisemanget eller vad man vill kalla dem inte förstår är att på WSB är det helt normalt att hålla till $0. Det har varit de facto standard. Om de kan hålla hela vägen ner till 0 så kan de lika gärna hålla hela vägen till det oändliga.
Citera
2021-01-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Det räcker att rätt person läser artikeln.
Vad tror du hamnar på presidentens skrivbord eller hos chefen för centralbanken?
Ett nummer av WSJ eller en skärmdump av WSB?

Jo, det är väl klart att finansmaffian håller på sina egna, frågan var mer retorisk och en kommentar om hur patetiskt det blir när en miljardär försöker spela offer. Att publicera en sån artikel är vulgärt och pinsamt.
Citera
2021-01-28, 09:25
Medlem
happilappis avatar
Såg en graf som visade att knappt några shorts har likviderats. Jag tror dessvärre byrokratin kommer göra något åt saken snart. Det är ju uppenbart att bankerna aldrig kommer köpa tillbaks någonting även om kursen går upp till 1000$.
Citera
2021-01-28, 09:26
Medlem
Spodermans avatar
Jag säljer hälften på fredag och håller hälften till nästa vecka
Citera
2021-01-28, 09:31
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Jag köpte 10 GameStop-aktier igår kväll för 322 USD styck. Nu ligger de på 347 USD styck.

Ska man sälja så fort som möjligt eller kommer den fortsätta gå upp?

Så fort som möjligt kommer du inte tjäna något på då kursen står på $255 i after-market. Se vad som händer när börsen öppnar och handla därefter.
Citera
2021-01-28, 09:37
Medlem
Jätterolig att Melvin och andra miljardärer tycker att detta är orättvis. De spelade och förlorade. Fan ta shorters
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in