Citat:
Ursprungligen postat av
Oraneandblue
Imponerande!
Vad gör ägarna till Gamestop nu? Säljer de av privata aktieposter för att rädda det som räddas kan eller sitter de lungt i båten eller vad gör de?
Jag är ingen expert på Amerikansk lagstiftning när det gäller företagande och börsen men min tes är följande...
Om folket som leder GameStop spelar det här rätt så tar det förhandlingarna utanför marknaden i det tysta med den sidan som har kontrollen över ödet av dem som sitter fel. Eftersom den som printar aktierna kan sätta precis vilket pris som helst så får vi hoppas att de gör det iallafall en liten bit ovanför priset på börsen.
När man shortar så kan förlusterna bli hur stora som helst, i teorin.
Det betyder samtidigt att vinsterna för dem som sitter på andra sidan kan bli hur stora som helst.
Men någonstanns tar det slut och GameStop kommer ha nytt friskt kapital.
Det är vad jag tror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oraneandblue
Funderar. Om och när den här bubblan brister kommer alla dessa normal-ish people att gå i mot blankarna i flera aktier?
Hedgefonderna är livrädda, det var sannolikt det som drev upp priser på bred front.
De ville ur allt short de hade och till vilket pris som helst INNAN de möter samma öde som shortsen i GME.
Tillägg:
Jag tror att en stor del av alla anomalier vi ser nu på prissättningen i olika bolag drivs av att en mycket stor aktör har gått in i överlevnadsläge. Jag kan ha fel, ren spekulation.