2021-01-26, 20:27
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har inte den blekaste aning, men tänker på att målsägarbiträdet inte behöver vara lika objektiv som åklagaren? Inte heller behöver hon bekymra sig över att täcka hela fallet, utan kan inrikta sig på några "kärnfrågor".

Just därför hoppas jag att hon öppnar alla helvetets portar och kör över dessa 3 lallande idioter.
Citera
2021-01-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon får muntlig rapport av nattsköterskan, en resumé om natten.
Hon läser väl journaler och förmedlar info till Usk.
Oavsett om hon tar några blodprover, för det gillar H, (högst troligt en usk uppgift) så är hon vid vagnen de tider jag angett.

Då börjar hennes huvuduppgift som sköterska, dvs dela ut morgonmedicin.
För att det ska vara klart innan frukost som är i antågande.

Vagnen används fasta klockslag och att inj, vb medicin och ev påfyllnad av vagn sker via l'm-rummet.
Den dras inte runt på avd och H har inte loggat mer med kortet tidsmässigt.

Hunnit att ha ett så allvarligt samtal?
Hur lång tid krävs att vräka ur sig de meningar som H uppges säga?
För övrigt är det inte tiden som är ett problem över en medicinvagn i en korridor - det är vad hon säger och vart hon står.
Det är också vad chefen fäster sig vid.

Hoppas hon är död säger nämligen sjulsköterskan.

De kanske fick några minuter mellan 07:30 och 07:39 då.

Ja helt klart kan de prata om detta medans HD delar ut läkemedel till eller injicerar patienterna eller tar blodprov på dem. Låter bara lite för privat samtal i patienters närvaro.

Tänkte mest också på om MT minns detta så kanske hon minns platsen, om de stod och smusslade om det i läkemedelsrummet eller om de viskade lite i korridorerna.

Försöker bli klok på det rimliga i att de fick de privata minutrarna att de hann avhandla detta minst sagt allvarliga ämne. Med önskan om död och sånt.

Men det fanns väl nån minut där som MT är så säker på.
Citera
2021-01-26, 20:39
Medlem
Citat:
Jag har inte den blekaste aning, men tänker på att målsägarbiträdet inte behöver vara lika objektiv som åklagaren? Inte heller behöver hon bekymra sig över att täcka hela fallet, utan kan inrikta sig på några "kärnfrågor".

Ja det är bara att borra in sig där det har mest moment.
Citera
2021-01-26, 21:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
De kanske fick några minuter mellan 07:30 och 07:39 då.
9 minuter är inte en kort tid. Om det nu är vagn vs läkemedelsrum du far efter.

Det är nåt som H hasplar ur sig över en medicinvagn under medicinutdelning när hon ser sin chef.
Citat:
Försöker bli klok på det rimliga i att de fick de privata minutrarna att de hann avhandla detta minst sagt allvarliga ämne. Med önskan om död och sånt.
Du behöver nog inte bli mer klok än att M är en chef som hon tidigare ältat SD och LW med i flera år och dra slutsatsen att H är rätt ego och gränslös i den här frågan.
Citat:
Ja helt klart kan de prata om detta medans HD delar ut läkemedel till eller injicerar patienterna eller tar blodprov på dem. Låter bara lite för privat samtal i patienters närvaro.
Blodprover är tagna innan medicinutdelning och i huvudsak en uppgift för USK men H gillar provtagning.
Det är vitt skilda arbetsuppgifter och pågår inte samtidigt.
Resten är irrelevant relaterat till vagnen:
Den är i korridoren.

Dock med risk att överhöras av patienter - från rum el som passerar.

Själv hade jag packat och dragit om en sjuksköterska uttalat de orden..
"Hoppas hon är död"
Förhoppningsvis ska hon hålla liv i folk.
Citat:
Tänkte mest också på om MT minns detta så kanske hon minns platsen, om de stod och smusslade om det i läkemedelsrummet eller om de viskade lite i korridorerna.
?

MT:
" Hanna befann sig vid tid för samtalet utanför Ms kontor, hon hade ställt medicinvagnen där och delade mediciner då de möttes."

HD:
"FL2: Medicinfördelning så
H: Ja, jag står ju säkert vid läkemedelsvagnen står vi säkert och pratar i korridoren, eem ...
FL I: Är det typ nåt ställe som är liksom naturligt och stanna upp och prata vid liksom
om nån passerar förbi eller?
H:Ja"
Senast redigerad av develi 2021-01-26 kl. 21:51.
Citera
2021-01-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ja, det är absolut intressant, eftersom man här har lagt stor vikt vid hur SD kan veta att det är Lena som hittats och han skyller på att det är HD som berättat det för honom.

Att mycket av HDs utredning annars inte finns med är ju inte så konstigt annars.

Förhör SOA 11/6- 18:
A149/475

"När fick du veta att Lena hittats och att hon var avliden?
Också nyheterna
."
//
"Så ni har inte pratat någonting sinsemellan när Lena hittades heller?
Nej.
"
//
Förhör SOA 20/12- 18
s 488

"Då SOA fick kännedom om att en kropp påträffats
Han tror att han fick reda på det via tidningen eller nyheterna. Han minns inte när på dygnet
eller var han befann sig då han fick informationen. SOA frågar om det var den 19:e maj
och säger sedan att han då nog var på landet.
På frågan när han pratade med Stefan och Hanna om det svarar SOA att de inte dryftat
det som hänt eller spekulerat kring det alls utöver att det som hänt är tråkigt. Han vet inte
varför de skulle prata om det. Han ser ingen orsak att älta det igen.
"

Förhör 6/9- 19

"SOA tillfrågas om vad som hände efter att han hämtade Hanna efter ett förhör hos
Polisen den 19 maj 2018? SOA informeras om datum för att han minns inte direkt
vilken händelse som avses, han tänker först på ett annat förhör och uppger då att dom åkte till
Gnejsvägen, till deras bostad.
Efter en stund så när SOA fått klart för sig vilken händelse det avser berättar att han tror
dom åkte till landet. Han vet säkert att dom var på landet då, alltså F*olketorp. Han berättar
vidare att dom åkte via Marieberg på motorvägen och sen mot Almbro.
På fråga om vad han och Hanna pratade om bilen vet inte SOA, han har inte en susning.
SOA tillfrågas om dom åkte förbi Hjärsta någonting och uppger inte vad han vet, han
kan inte svära på det men inte vad han har någon känsla av.
På en annan fråga om SOA såg någon avspärrning vid motorvägen vid Hjärsta uppger
han att det gjorde han faktiskt, nu när det kommer på tal, det gjorde Hanna också. Dom åkte
ut på landet nu när det sägs. Däremot är nog SOA säker på att det vara var en polisbuss
som stod där och ingen avspärrning. Han minns det som att det var en polisbuss, av märket
Volkswagen tror han vid vägkanten. Han reagerade inte särskilt på att den stod där och han
och Hanna pratade inte om det heller. Han minns sin reaktion som att han såg en polisbil och
slog av lite på farten som man brukar kunna göra när man ser polisen.
"

Inget om hur SOA fått kontakt med HD efter hennes förhör 19 maj, vad jag kan se.
Möjligt HD säger något i förhören hur det bestäms när SOA ska hämta henne.

Tack. Då åkte de via Marieberg då. Där Elgiganten ligger.
Citera
2021-01-26, 21:54
Medlem
Citat:

Det är nåt som H hasplar ur sig över en medicinvagn under medicinutdelning när hon ser sin chef.

Du behöver nog inte bli mer klok än att M är en chef som hon tidigare ältat SD och LW med i flera år och dra slutsatsen att H är rätt ego och gränslös i den här frågan.

Blodprover är tagna innan medicinutdelning och i huvudsak en uppgift för USK men H gillar provtagning.
Den är i korridoren.

"Hoppas hon är död"

?

" Hanna befann sig vid tid för samtalet utanför Ms kontor, hon hade ställt medicinvagnen där och delade mediciner då de möttes."

H: Ja, jag står ju säkert vid läkemedelsvagnen står vi säkert och pratar i korridoren, eem ...
FL I: Är det typ nåt ställe som är liksom naturligt och stanna upp och prata vid liksom

Tack för sista där då förstår jag att de möttes under medicinrundan. Det befäster ju lite mer att det var med god marginal innan SD hörde av sig.

På tal om piller. Själv gick hon på Quetiapin även dagtid vid förhör 2018-05-29.

149/50 är de inne på ”kvinta” men det måste vara Q de menar.

”F: Va äre för medicin du tar då?
V: Det är samma som ja tar nu på dan.. den här kvinta..
F: Man blir trött? Du tar den kvällstid eller?
V:Ah.. I vanliga fall så tar jag den på kvällen eh.. gör jag. Eh.. men nu tar jag den även på dan. Mm. Å de egentligen.. man blir inte.. blir inte jättetrött utav den utan det är mer liksom att den är lugnande så.”
Citera
2021-01-26, 22:08
Medlem
Citat:
Förhöret är slut vid 14:49.
Det här blir intressant.

Kan det kanske vara så att SOA eller HD har handlat åt SD och gett honom kvittot med kontantkortet och därefter har det funnits i hans plånbok?
Senast redigerad av piastrone 2021-01-26 kl. 22:10.
Citera
2021-01-26, 22:08
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Den är i korridoren.

"Hoppas hon är död"

?

MT:

HD:

Det är inte olagligt att önska att någon ska vara död.
Citera
2021-01-26, 22:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det vanligaste är väl att det bevakningsföretag som man anlitar svarar för larmanläggningen och att det är manipulationsskyddat.

Att vara ansvarig för systemet innebär oftast bara att man får lägga upp passerkort osv i systemet, men allt som en lokal administratör gör ska ju loggas.
Jag är inne på ifall han kan ha cyklat till jobbet efteråt för ombyte, avtvättning och dumpning av mordredskap. För det borde finnas en anledning till att han vill framhålla hur mycket hon blödde senast de träffades på kontoret; ansikte, hals och krage. Litervis.

Tidigare har han berättat om blod på snoppen fast sista gången skulle han ha fått hela ansiktet nersmetat, med blod rinnande ner på hals och krage. Totalt bisarrt ju.

Betyder i alla händelser ansiktstvätt efteråt. Frågan är om blodreagens hade kunnat påvisas vid en undersökning av avlopp och tvättfat. Då hade han som förklaring kunnat hänvisa till senaste besöket.

Fast är det helt omöjligt för honom att ta sig in och ut på T*yrens utan att lämna spår efter sig, då kan vi förstås utesluta den misstanken.
Citera
2021-01-26, 22:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för sista där då förstår jag att de möttes under medicinrundan. Det befäster ju lite mer att det var med god marginal innan SD hörde av sig.
Ja, det är en vagn som är i korridoren vid utdelning fasta klockslag och M minns vart den stod.
Citat:
På tal om piller. Själv gick hon på Quetiapin även dagtid vid förhör 2018-05-29.

149/50 är de inne på ”kvinta” men det måste vara Q de menar.
Det torde vara samma. Hon är nog van att käka nån extra ibland vid ackumulerad ångest.
4 dagar innan storstädade hon väl SDs golvbrunnar?
Citera
2021-01-26, 22:11
Medlem
Sammanfattningsvis mina funderingar i afton.

Varför åker de via Marieberg?

Varför kör de kringelikrokvägen nordväst från polishuset till motorvägen när det finns en väg rakt söderut (samt en väg rakt västerut som de väjer av ifrån för att ta sig till avfart Eurostop) till samma motorväg som de sedan skall färdas söderut på?

Hur kan de inte minnas hur/när de fick reda på att man funnit LWs döda kropp?

Hur har SD kunnat få denna information av HD om han är på landet utan telefon? (Om det är så enkelt att de kontaktar honom via svärmors telefon, varför inte bara säga det då? Varför ljuga och säga att man inte minns eller förmodligen hört på radio/förstått av hur poliserna betedde sig under förhör?)

Varför skyddar HDs far SD?

Hur kan HD veta att LW är borta innan någon berättat det för henne? (SD berättar för henne i sms flera timmar efter hon pratat med chefen och sillen).

Hur kommer det sig att alla svar i förhör där man anar att det sliras på sanningen så kan de inte minnas helt säkert? ”jag vet inte .. men .. jag är tämligen säker på att jag är kvar i sommarstugan ett par dagar innan jag lämnar den platsen.”osv. Det lämnas alltså hela tiden en liten liten lucka för att de kan ha fel om något plötsligt skulle komma fram som bevisar något annat. Förutom alla icke kritiska detaljer, de minns samtliga inblandade dom om de talade om det i realtid.

Tillägg: Finns säkert något man kan slå hål på i mina frågor ovan. Är trött och skriver från huvudet. Men oavsett, många märkligheter helt klart.
Senast redigerad av Zymbal 2021-01-26 kl. 22:42.
Citera
2021-01-26, 22:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det är inte olagligt att önska att någon ska vara död.
Är du smått retarderad?

Det är komplett oetiskt att som Sjuksköterska stå och önska att nån ska vara död.
I förhållande till HSV.
Med risk att nån patient hör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in