2021-01-26, 19:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Trasslar in sig är bara förnamnet, nu får utredarna steppa upp rejält till nästa omgång för så här kan vi inte ha det!

Jag tycker ändå att förhörsledaren inte är så dålig. Hon märker direkt att han säger sig veta. Och låter honom trassla in sig att J*ani inget ska säga för att anhöriga inte ska få veta det på det viset.

Haha, han SD skulle få veta det innan anhöriga. Och han är misstänkt och frun till den misstänkte får veta det första av alla!

Hur står han ut med sig själv?
Citera
2021-01-26, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Inte ett spår i fupen om att det ”identifierats” tror jag. Borde vara en baggis för utredarna och inte helt ointressant i sammanhanget med tanke på om det mobilnumret är aktuellt sen på nåt sätt. Får kika i de protokollen om något nr är Telenor.

Var kan kvittot ha hittats?

I beslagsprotokoll 155 är det inte med.

Där nämns bara ett kvitto i hans bostad som har med nån resa att göra.

Överst på sidan för Elgigantenkvitto står 2018-05-19 kl 17:45 medans det står 15:55 på själva kvittot. 145/334.

De måste ju ha fått Elgigantens hjälp att ta fram kvittot men missat skriva/bifoga PM?

Nu börjar det bli snurrigt i mitt huvud.

Vad var det som hittades i soptunnan hemma hos SD, var det inte något som hade med telefoner att göra? Är nog ute och cyklar nu...
Citera
2021-01-26, 19:23
Medlem
develis avatar
Citat:
När ska hon ha hunnit prata sånt här allvarligt med MT mellan 07:39 och 08:10 kan man undra?

”Maria tänker
att klockan måste ha varit mellan 07:30 till 08:00 då de hade samtalet som pågick i ca 5
minuter. ”

Och H är i läkemedelsrummet tiderna ovan mellan 07:30 och 08:00.

Om hon dessutom gör detta förutom läkemedelsrummet och det jobb som är förknippat med det på ”golvet” så fick de nog vaselina in 5 min allvarligt snack?

149/253

”FLl:Mellan 7, halv, 07:30 och 8 har jag sagt nu och vad har du för rutiner då på morgonen?
MT: Då sitter vi oftast kvar med undersköterskorna
FLl:Mm
MT: Eem och vi pratar
FLl:Mm sen då?
MT: Sen fördelar vi arbetet
FLl:Mm
MT: Och sen brukar jag börja ofta med och ta blodprover, för jag tar prover, det, gillar jag”
Hon får muntlig rapport av nattsköterskan, en resumé om natten.
Hon läser väl journaler och förmedlar info till Usk.
Oavsett om hon tar några blodprover, för det gillar H, (högst troligt en usk uppgift) så är hon vid vagnen de tider jag angett.

Då börjar hennes huvuduppgift som sköterska, dvs dela ut morgonmedicin.
För att det ska vara klart innan frukost som är i antågande.

Vagnen används fasta klockslag och att inj, vb medicin och ev påfyllnad av vagn sker via l'm-rummet.
Den dras inte runt på avd och H har inte loggat mer med kortet tidsmässigt.

Hunnit att ha ett så allvarligt samtal?
Hur lång tid krävs att vräka ur sig de meningar som H uppges säga?
För övrigt är det inte tiden som är ett problem över en medicinvagn i en korridor - det är vad hon säger och vart hon står.
Det är också vad chefen fäster sig vid.

Hoppas hon är död säger nämligen sjulsköterskan.
Citera
2021-01-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker ändå att förhörsledaren inte är så dålig. Hon märker direkt att han säger sig veta. Och låter honom trassla in sig att J*ani inget ska säga för att anhöriga inte ska få veta det på det viset.

Haha, han SD skulle få veta det innan anhöriga. Och han är misstänkt och frun till den misstänkte får veta det första av alla!

Hur står han ut med sig själv?

Ja förhörsledaren var bra här.
Lite mer av de takterna tänker jag de måste visa när det blir dags för nästa instans.
Citera
2021-01-26, 19:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Inte ett spår i fupen om att det ”identifierats” tror jag. Borde vara en baggis för utredarna och inte helt ointressant i sammanhanget med tanke på om det mobilnumret är aktuellt sen på nåt sätt. Får kika i de protokollen om något nr är Telenor.

Var kan kvittot ha hittats?

I beslagsprotokoll 155 är det inte med.

Där nämns bara ett kvitto i hans bostad som har med nån resa att göra.

Överst på sidan för Elgigantenkvitto står 2018-05-19 kl 17:45 medans det står 15:55 på själva kvittot. 145/334.

De måste ju ha fått Elgigantens hjälp att ta fram kvittot men missat skriva/bifoga PM?

Underligt med tiden 17:45. Det kan orimligen vara tidpunkten för när kvittot togs ut av utredarna. På kvittor står det "SPARA KUITTOT ·KUNDEHS EX", men det kanske ser så ut om man begär en kopia?
På andra kvitton står det stämplat "kvittokopia".

Kan det vara SOAs kort? Kontantkortet skulle vara till hans (eller fruns?) mobil? Kanske SD inte hade med sig sitt kort?

SD körde väl med att han inte var misstänkt längre och då kanske nästa slutsats blev att han snart skulle få tillbaka mobilen?

Eller så sparade han kvittot för att han var skyldig någon summan?
HD?
Citera
2021-01-26, 19:28
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är skrämmande hur mycket som gått fel. Slarv rent ut sagt.
I Lenas sopor låg det mobilskal slängda, brukade hon slänga sånt? Känns lite anmärkningsvärt med tanke på försvunna mobiler, simkort mm
Det hade ju hittats ett "kontankortsetui" i SDs sopor, som någon tack och lov fotat av. Men där och då ansågs det inte viktigt. Ett kontantkort som inhandlades av SD då han enligt egen utsago befann sig i svärföräldrarnas stuga, utan mobil...fast med fast telefon. Så det fanns inte wifi där? Datorer, olika uppkopplingssätt?
Allt är så fel från början

Citat:

Vad var det som hittades i soptunnan hemma hos SD, var det inte något som hade med telefoner att göra? Är nog ute och cyklar nu...

Tänkte du på det ovanstående?
Citera
2021-01-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förhöret är slut vid 14:49.
Det här blir intressant.

Kan HD haft lite svårt att meddela sig till SOA så det drog ut på tiden tills hon blev hämtad?

14:49 till Elgiganten inköp Telenor kontantkort 15:55 kan ju passa hyfsat men känns ändå generöst.

Lite snack i bilen innan de rullade till Marieberg?
Eller hämta upp SD nånstans eller om han redan var i bilen och han ville kika en runda i området för brottsplatsen?

Det finns väl korrespondens även för HD i fupen? Tänker på akt 154 Avlyssning, Sammanslagna HÖK-listor men där finns inget sms eller samtal från HD till SOA om hämtning. Måste ha meddelat sig via nån annan app eller polisens telefon.

Alla tidsstämplar i fupen i samband med hennes förhör och fram till de är tillbaka i Folketorp är ju av största intresse här.

Mastuppkopplingar för HD och SOA är ju en sak att gå på men saknas väl i fupen. Får kolla. Lär väl saknas dock.

Helt klart värt att kolla/lyssna igenom förhören angående denna biltur. Mest för att utröna kontantkortet men även för att se var de bådas berättelse är lite tunn.
Till denna händelse hör ju också förvirringen hos dem om polisbilen samt det här med att i den vevan ska HD ha förstått att LW var hittad. Och samtidigt meddelat JS att det var hennes hennes pappa som sagt det. Iaf vad han minns från deras kontakt.
Citera
2021-01-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Tänkte du på det ovanstående?

Ja, där var det! Tack...

nu orkar jag inte tänka mer på tråden idag (ses vid 04). Godkväll till alla.
Citera
2021-01-26, 19:44
Medlem
Citat:

180521

157/280 ff

Det var ett startpaket Telia kontantkort.

Elgiganten 15:55 180519 var Telenor
Citera
2021-01-26, 20:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kan HD haft lite svårt att meddela sig till SOA så det drog ut på tiden tills hon blev hämtad?

14:49 till Elgiganten inköp Telenor kontantkort 15:55 kan ju passa hyfsat men känns ändå generöst.

Lite snack i bilen innan de rullade till Marieberg?
Eller hämta upp SD nånstans eller om han redan var i bilen och han ville kika en runda i området för brottsplatsen?

Det finns väl korrespondens även för HD i fupen? Tänker på akt 154 Avlyssning, Sammanslagna HÖK-listor men där finns inget sms eller samtal från HD till SOA om hämtning. Måste ha meddelat sig via nån annan app eller polisens telefon.

Alla tidsstämplar i fupen i samband med hennes förhör och fram till de är tillbaka i Folketorp är ju av största intresse här.

Mastuppkopplingar för HD och SOA är ju en sak att gå på men saknas väl i fupen. Får kolla. Lär väl saknas dock.

Helt klart värt att kolla/lyssna igenom förhören angående denna biltur. Mest för att utröna kontantkortet men även för att se var de bådas berättelse är lite tunn.
Till denna händelse hör ju också förvirringen hos dem om polisbilen samt det här med att i den vevan ska HD ha förstått att LW var hittad. Och samtidigt meddelat JS att det var hennes hennes pappa som sagt det. Iaf vad han minns från deras kontakt.

Ja, det är absolut intressant, eftersom man här har lagt stor vikt vid hur SD kan veta att det är Lena som hittats och han skyller på att det är HD som berättat det för honom.

Att mycket av HDs utredning annars inte finns med är ju inte så konstigt annars.

Förhör SOA 11/6- 18:
A149/475

"När fick du veta att Lena hittats och att hon var avliden?
Också nyheterna
."
//
"Så ni har inte pratat någonting sinsemellan när Lena hittades heller?
Nej.
"
//
Förhör SOA 20/12- 18
s 488

"Då SOA fick kännedom om att en kropp påträffats
Han tror att han fick reda på det via tidningen eller nyheterna. Han minns inte när på dygnet
eller var han befann sig då han fick informationen. SOA frågar om det var den 19:e maj
och säger sedan att han då nog var på landet.
På frågan när han pratade med Stefan och Hanna om det svarar SOA att de inte dryftat
det som hänt eller spekulerat kring det alls utöver att det som hänt är tråkigt. Han vet inte
varför de skulle prata om det. Han ser ingen orsak att älta det igen.
"

Förhör 6/9- 19

"SOA tillfrågas om vad som hände efter att han hämtade Hanna efter ett förhör hos
Polisen den 19 maj 2018? SOA informeras om datum för att han minns inte direkt
vilken händelse som avses, han tänker först på ett annat förhör och uppger då att dom åkte till
Gnejsvägen, till deras bostad.
Efter en stund så när SOA fått klart för sig vilken händelse det avser berättar att han tror
dom åkte till landet. Han vet säkert att dom var på landet då, alltså F*olketorp. Han berättar
vidare att dom åkte via Marieberg på motorvägen och sen mot Almbro.
På fråga om vad han och Hanna pratade om bilen vet inte SOA, han har inte en susning.
SOA tillfrågas om dom åkte förbi Hjärsta någonting och uppger inte vad han vet, han
kan inte svära på det men inte vad han har någon känsla av.
På en annan fråga om SOA såg någon avspärrning vid motorvägen vid Hjärsta uppger
han att det gjorde han faktiskt, nu när det kommer på tal, det gjorde Hanna också. Dom åkte
ut på landet nu när det sägs. Däremot är nog SOA säker på att det vara var en polisbuss
som stod där och ingen avspärrning. Han minns det som att det var en polisbuss, av märket
Volkswagen tror han vid vägkanten. Han reagerade inte särskilt på att den stod där och han
och Hanna pratade inte om det heller. Han minns sin reaktion som att han såg en polisbil och
slog av lite på farten som man brukar kunna göra när man ser polisen.
"

Inget om hur SOA fått kontakt med HD efter hennes förhör 19 maj, vad jag kan se.
Möjligt HD säger något i förhören hur det bestäms när SOA ska hämta henne.
Citera
2021-01-26, 20:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
SD kan ha fått ett insidertips om att de funnit någon i Hjärsta.

Jamen, hur?
Och varför säger han det inte?
Och var är spåren?

Det är den mobilen man tar i beslag 29 maj som han lånar av HDs mamma.

A 155/
2018-5000-BG56018-1
Anträffad i samband med förhör i
videoförhörsrum, grova brott, polisen
Örebro.

Samsung
Brunt plånboksfodral, saknar sim-kort, lånad av BA.

Samma mobil som han använder när han pratar med J*ani O om att det är Lenas kropp man hittat.

A 163B/695

"Undersökningsprotokoll BG56018-1, Stefan D, Galaxy S6 Edge"
Citera
2021-01-26, 20:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon var vettig. Skulle ha tagit ännu mer utrymme i tingsrätten och öst på utav bara helvete.

Jag har inte den blekaste aning, men tänker på att målsägarbiträdet inte behöver vara lika objektiv som åklagaren? Inte heller behöver hon bekymra sig över att täcka hela fallet, utan kan inrikta sig på några "kärnfrågor".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in