2021-01-26, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jämfört med den populära rosa enhörningen. Den går utmärkt att definiera eftersom den är sammansatt av konkreta ting.
Vad uppfriskande med någon som skiljer på fantasi och verklighet!

Jag gissar att filosofi dött av lite grann i modern tid på grund av att många av frågorna kretsar kring såna fantasifoster som inte hänvisar till något konkret som du kallar det.
Citera
2021-01-26, 13:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
"Utmärkt" skulle jag inte säga, då hade saken varit ur världen. Det är mer komplicerat.

Jämfört med den populära rosa enhörningen. Den går utmärkt att definiera eftersom den är sammansatt av konkreta ting.

Jo det går utmärkt att definiera begrepp som en rosa enhörning, Gud, eller fri vilja även om de inte finns i verkligheten. Inga problem alls.
Citera
2021-01-26, 13:54
Medlem
Citat:
Det finns fler exempel på det. Att ha "kontakt" med bordsytan t ex är ett sätt att säga att elektronerna i handen och bordet repellerar varandra. Så ur ditt perspektiv kanske du då hävdar, baserat på repellationen, att någon verklig kontakt mellan hand och bordsyta aldrig sker då det ju uppenbart är ett mikroskopiskt avstånd dem emellan. Medan jag å andra sidan säger att om vi överhuvudtaget menar något med "kontakt", så är det det som sker mellan hand och bord, oavsett hur nära vi tittar. Det är bara olika abstraktionsnivåer med olika termer.
Precis, vi kan bara titta på världen och sätta namn på det. Alternativet är att titta på fantasin och sätta namn på det, men personligen ser jag inte riktigt värdet i den approachen.

Har du något exempel där vi kan prata om något som saknar koppling till konkreta ting? Jag har svårt att ens tänka mig ett tankeexperiment som man kan förhålla sig till, om det saknar konkreta ting i yttersta noderna så att säga. Men jag kanske är insnöad på något svammel också, det går förstås inte att utesluta.
Citera
2021-01-26, 13:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jo det går utmärkt att definiera begrepp som en rosa enhörning,[…]

Håller med, det var vad jag skrev också.

Citat:
[…]Gud, eller fri vilja även om de inte finns i verkligheten. Inga problem alls.

Här blir det knepigare menar jag.
Citera
2021-01-26, 14:04
Avslutad
https://youtu.be/hYTtFcalme4?t=1005
Per Schlingmann och Malou Efter Tio tror definitivt på fri vilja. Den professionella filosofen tror inte på fri vilja men är för feg för att säga det rakt ut.

Han säger; - Jag kunde ha tagit tunnelbanan istället för taxi om jag valt det.
Men innan dess säger han med andra ord att man inte hade kunnat välja något annat än det man valde.

Jag är trött på korrekthet, eller vad annars beror det på att ingen av dom kan säga som det är?
Nämligen: Nej vi har ingen fri vilja. Acceptera och lär dig leva med det. 7
Man är alltid mitt uppe i nästintill oändligt många händelsekedjor som korsar varandra och man kan inte sätta sig utanför dessa. Det kommer alltid vara något som gjorde att du tänkte just den tanken du tänkte och fattade det beslutet du fattade osv. I en exakt lika situation med exakt samma vilja så hade såklart samma beslut fattats.

OT: Varför så låg nivå på SVT?
Citera
2021-01-26, 14:07
Medlem
Citat:

Hur kom du fram till att det skulle finnas en skillnad mellan:
kausal kedja som leder till beslut
och:
val

?

Val = Det fria val/vilja denna tråd handlar om. Frågan huruvida ett val hade kunnat ske annorlunda, om en agent kan påverka detta val.

Kausal kedja = motsatsen till sådan frihet. Inget hade kunnat ske annorlunda, ingen agent kan påverka ett val.

Svarar det på din undran?
Citera
2021-01-26, 14:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Håller med, det var vad jag skrev också.

Här blir det knepigare menar jag.

Varför då, du vet väl vad Gud betyder även om Gud inte finns, hur kan du ha svårt för detta?
Citera
2021-01-26, 14:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Precis, vi kan bara titta på världen och sätta namn på det. Alternativet är att titta på fantasin och sätta namn på det, men personligen ser jag inte riktigt värdet i den approachen.

Har du något exempel där vi kan prata om något som saknar koppling till konkreta ting? Jag har svårt att ens tänka mig ett tankeexperiment som man kan förhålla sig till, om det saknar konkreta ting i yttersta noderna så att säga. Men jag kanske är insnöad på något svammel också, det går förstås inte att utesluta.

Nej, allt har väl koppling till världen vi lever i, även fantasin eller fiktionen, så jag nedvärderar inte automatiskt en saga som "bara en saga" om den har ett värdefullt innehåll som kan påverka våra liv.
Varför började Homo Sapiens berätta sagor överhuvudtaget annars? Sagan om pengars värde är väldigt populär idag.
Citera
2021-01-26, 14:37
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför då, du vet väl vad Gud betyder även om Gud inte finns, hur kan du ha svårt för detta?

För att Gud är en abstraktion som människan aldrig lyckats definiera tydligt.
Precis som medvetandet.
Citera
2021-01-26, 14:37
Medlem
Citat:
Nej, allt har väl koppling till världen vi lever i, även fantasin eller fiktionen, så jag nedvärderar inte automatiskt en saga som "bara en saga" om den har ett värdefullt innehåll som kan påverka våra liv.
Ja, i och för sig kanske det är en onödig uppdelning överhuvudtaget, fantasi vs verklighet är "lika verkliga" i någon bemärkelse. Det enda jag försöker specificera är just såna tomma referenser, typ om jag säger fnurkidurk utan att binda det till nåt så hänvisar det inte till nåt.

Citat:
Varför började Homo Sapiens berätta sagor överhuvudtaget annars? Sagan om pengars värde är väldigt populär idag.
Jag förstår vad du menar men det är synd att kalla det en saga. Det är ingen saga att om jag har en viss lapp som det står hundra på så kan jag få saker av dig i utbyte mot lappen. Dess värde är bundet till verkligheten, även om det värdet överskrider det så kallade "egenvärdet," typ värdet i själva lappen.

Det är för övrigt en intressant diskussion i sig. Jag försöker som bekant definiera saker på användbara sätt, och just vad en bindning är känns lite svårt att ta på för mig för närvarande. Vad är en sån bindning? Vad händer när lappen får ett värde? Vad händer när den binds till verkligheten?
Citera
2021-01-26, 14:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
För att Gud är en abstraktion som människan aldrig lyckats definiera tydligt.
Precis som medvetandet.

Tycker du överdriver problemet, de flesta har en ganska gemensam uppfattning av vad Gud eller en rosa enhörning är även om de inte existerar i verkligheten. Det här fokusflyttet från kärnan i trådens frågeställning tas bara till av dem som har svårt med argumentationen.
Citera
2021-01-26, 14:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ja, i och för sig kanske det är en onödig uppdelning överhuvudtaget, fantasi vs verklighet är "lika verkliga" i någon bemärkelse. Det enda jag försöker specificera är just såna tomma referenser, typ om jag säger fnurkidurk utan att binda det till nåt så hänvisar det inte till nåt.
Min ståndpunkt är att "den fria viljan" representerar något, precis som "kontakt" representerar något, som jag var inne på tidigare. Är vi oense där?

Citat:
Jag förstår vad du menar men det är synd att kalla det en saga. Det är ingen saga att om jag har en viss lapp som det står hundra på så kan jag få saker av dig i utbyte mot lappen. Dess värde är bundet till verkligheten, även om det värdet överskrider det så kallade "egenvärdet," typ värdet i själva lappen.

Det var så jag använde "saga" här. Jag ville uppvärdera begreppet från "bara saga" till "saga" för att göra exakt den poäng du precis gjorde. De som nedvärderar fiktioner eller illusioner använder själva olika fiktioner eller illusioner i sitt dagliga liv och är inte medvetna om det själva.

Citat:
Det är för övrigt en intressant diskussion i sig. Jag försöker som bekant definiera saker på användbara sätt, och just vad en bindning är känns lite svårt att ta på för mig för närvarande. Vad är en sån bindning? Vad händer när lappen får ett värde? Vad händer när den binds till verkligheten?
Precis, vad händer när fiktion manifesterar sig som en verkan i den fysiska världen. Det är här det börjar bli intressant för den som orkat ta sig ända hit. Och väldigt komplicerat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in