2021-01-26, 13:32
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
... han verkligen inte vill sälja!

Om jag tolkar dig rätt så har man alltså rätt att ändra sig. Det måste alltså betyda att EB har rätt att ändra sig också och då är ju alltså den logiska följden att det hon skrev på FB förut helt irrelevant numera. Det finns alltså inget omoraliskt (enligt dig) att EB ändrat sig.

Juridiskt har Esbjörn inte rätt att ändra sig men det är ju just här en helt annan sak.
2021-01-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Om jag tolkar dig rätt så har man alltså rätt att ändra sig. Det måste alltså betyda att EB har rätt att ändra sig också och då är ju alltså den logiska följden att det hon skrev på FB förut helt irrelevant numera. Det finns alltså inget omoraliskt (enligt dig) att EB ändrat sig.

Juridiskt har Esbjörn inte rätt att ändra sig men det är ju just här en helt annan sak.

Du tolkar inte mig rätt.

Antigen läser du fel med flit, eller så har du bristande läsförståelse.
2021-01-26, 13:41
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Du tolkar inte mig rätt.

Jag tolkade dig fel? Ok. Du anser alltså att man inte har rätt att ändra sig. Inget konstigt med det men då har ju alltså inte Esbjörn någon moralisk rätt att ångra sin försäljning enligt dig så då faller ju det du själv skriver dvs att Esbjörn verkligen inte vill sälja nu. Han har ju varit tydlig med att han ångrar sig men då är det alltså inte moraliskt ok enligt dig. Då förstår jag.
2021-01-26, 13:44
Medlem
Citat:
Slänger man ner pengar i en brunn, eller satsar på en vinstlott brukar pengarna bli borta!

Att betala ut en liten summa för att få en stor summa ger inte automatiskt utdelning. En musfälla funkar inte alltid, vet vi som har möss i huset. En juridisk fälla i avtalsrätten blev inte konkludent genom att Esbjörn tacksamt shoppade loss.
Du tycker att det ska vara ett lotteri att köpa hus, man ska se handpenningen som en lott och sen se om säljaren ger dig vinsten i form av fastigheten eller om han behåller den tillsammans med handpenningen?

Jag tror inte att ditt stora problem är möss i huset utan tomtar på loftet.
2021-01-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Han påstår att han försökt höra av sig och hon påstår att han inte gjort det. Där står ord mot ord till någon av dom visar upp en samtalslista som bevisar vem som har rätt.

där har du kärnan i vad jag försöker få fram.
ord står mot ord och jag litar inte på ebbas ord eftersom hon ljugit ett antal gånger i denna affär.
2021-01-26, 13:57
Medlem
Citat:
Politiker och sociala medier är intressant.

Att visa upp sig och få en plattform, som en god mor i vackra miljöer är legio i bloggvärlden, som nu Ebba, likt Trump hakat på. De väljer själva megafon. Och det brukar sluta illa, just eftersom omdömet sviktar när deras publik blir för entusiastisk.

När Ebba visar upp det hon vill att folk ska ta del av i hennes liv, är det politik. Ebba behöver inte vänta in hemma hos reportage där veckotidningar visar upp den ensamstående morsan som balanserar alla livets utmaningar med bravur, samtidigt som hon är en stridslysten politiker som vurmar om äldre medborgare. Ebba bestämmer själv vad hon vill folk ska se, när och hur ofta, där barnen alltid är hela och rena, och alltid sunda och glada.

Det Ebba som offentlig person och politiker framför i offentligheten, är inget hon kan se på som privat i något avseende, när det passar henne. Hon har öppnat en vidöppen dörr till sitt privatliv när hon visar upp valda delar av sitt hem, hunden och barnen.

Det sorgliga är att nu kränks Esbjörn och hans nära och kära, genom att det är en politiker och offentlig person som gjort dem till offentligt villebråd. Deras egendom benämns föraktfullt för att försvara ett underpris, och de beskylls för att vara giriga när de påtalar det rätta marknadspriset.

En viktig aspekt i detta fall är den utfästelse Ebba framförde om att hon inte tänker fullfölja köpet om Esbjörn inte vill. Det är juridik på en nivå bortom den diskussion som pågår i detta forum.

Esbjörn har inte gått via sociala medier. Han har skaffat ombud, eftersom Ebba har svårt att fatta, att han verkligen inte vill sälja!

oerhört klarsynt och välformulerat, hatten av!
2021-01-26, 14:30
Medlem
Citat:

Det sorgliga är att nu kränks Esbjörn och hans nära och kära, genom att det är en politiker och offentlig person som gjort dem till offentligt villebråd. Deras egendom benämns föraktfullt för att försvara ett underpris, och de beskylls för att vara giriga när de påtalar det rätta marknadspriset.

Esbjörn har inte gått via sociala medier. Han har skaffat ombud, eftersom Ebba har svårt att fatta, att han verkligen inte vill sälja!

Det var Esbjörn som gick till Expressen med en snyfthistoria om sitt dåliga minne och hur mycket han ångrar sig, sedan kompletterade Billinge beskrivningen genom att utmåla Esbjörn som en fullständigt senildement person som knappt förstår vad man säger till honom. Han har själv gjort sig till ”offentligt villebråd” genom att gå ut i media med ord och bild.

Det är för övrigt han själv och hans ombud som står för alla kränkande beskrivningar om honom. Det enda EB har sagt är att han är ”egen” och det styrks genom det psykologutlåtande som hans ombud beställt. Vidlyftig men väldigt klar och redig.

Idag ska vi, om gud vill och Billinge vågar, få ett intyg på vad marknadspriset på fastigheten är, det finns ett sedan tidigare som säger att det avtalade priset som Esbjörn accepterade, och marknadspriset stämmer väl överens.
2021-01-26, 15:05
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Med allra största sannolikhet avses att hon har en fullmakt att företräda Esbjörn i egenskap av hans ombud i denna tvist. Men ja, det är märkligt att hon anges med namn utan att Juridikkonsulterna AB omnämns. Endast Binninge borde rimligen ha fullmakt att företräda Esbjörn. Inte vem som helst som godtyckligt utses av Binninge.

Det är möjligt att Binninge har rätt att delegera sin ombudsfullmakt till Monica Pernroth.

En offentlig försvarare (advokat) har i vissa fall rätt att sätta en biträdande jurist i sitt ställe genom s.k. substitution.
2021-01-26, 15:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var Esbjörn som gick till Expressen med en snyfthistoria om sitt dåliga minne och hur mycket han ångrar sig, sedan kompletterade Billinge beskrivningen genom att utmåla Esbjörn som en fullständigt senildement person som knappt förstår vad man säger till honom. Han har själv gjort sig till ”offentligt villebråd” genom att gå ut i media med ord och bild.

Det är för övrigt han själv och hans ombud som står för alla kränkande beskrivningar om honom. Det enda EB har sagt är att han är ”egen” och det styrks genom det psykologutlåtande som hans ombud beställt. Vidlyftig men väldigt klar och redig.

Idag ska vi, om gud vill och Billinge vågar, få ett intyg på vad marknadspriset på fastigheten är, det finns ett sedan tidigare som säger att det avtalade priset som Esbjörn accepterade, och marknadspriset stämmer väl överens.

Det hade inte inkommit någon värdering på förmiddagen enligt det dagboksblad jag fick från Uppsala Tingsrätt men jag är helt säker på att vi får läsa om värderingen i en kvällstidning nära dig innan ens Tingsrätten fått in dokumentet, Binninge/E*björn driver ju fallet i media istället för Tingsrätten där det bör drivas allt i ett fåfängt försök att tvinga Ebba Busch att backa från köpet, problemet för dem är ju att de målat in Ebba Busch i ett hörn, hon kan inte backa i det här läget, Expressen skulle karaktärsmörda henne helt, de taffliga försök som gjorts redan skulle vara rena västanfläktar jämfört med den storm som skulle komma om hon backade nu, du kan ju själv gissa vilka rubriker Expressen skulle ha.
2021-01-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
där har du kärnan i vad jag försöker få fram.
ord står mot ord och jag litar inte på ebbas ord eftersom hon ljugit ett antal gånger i denna affär.

Trovärdighet är mycket värdefullt. Man kan bli rik om man är trovärdig i domstol, utan att ha satsat en enda krona, eller gjort ett dagsverke av värde.

Att Ebba slänger bort sin trovärdighet i ett mål hon inte kan vinna, är för mig obegripligt. Att vinna i domstol är ingen vinst när man sålt sin själ till mammon och då valt bort gud. Ebba har lockats in i frestelser där det är överdrivet fokus på materiellt välstånd. Ett arv från livets ord i kombination med den ytliga värld hon lever i. Att inte läsa en enda bok fördummar på sikt, och nu har verkligheten hunnit ikapp denna obildade människa.

Ebbas trovärdighet kan med all rätt ifrågasättas genom offentliga utspel som varit direkt felaktiga. Det är allvarliga klavertramp Ebba gjort sig skyldig till, och det är bara en liten krets som stödjer henne, oavsett vad hon ställer till med. Att Ebba företräder KD med den syn hon har på Esbjörn och hans egendom, är ytterligare en sak i detta land man trodde inte var möjligt.

Inom kristendomen är girighet och jakten på pengar egenskaper som väljer bort gud .Jesus bergspredikan: ”Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon”. Matteusevangeliet 6:24

Trovärdigt pladder från en högt uppsatt politiker ska inte väga tyngre än de lagar som skyddar en åldring mot oskäliga avtal, och det faktum att Jordabalken har tvingande regler om köp av fast egendom.

Det en domstol måste göra är att bortse ifrån att Ebba är en politiker de kanske vill skydda i hennes hemtrakter Uppsala, och bara se till gärningarna. Det handlar om vilka konkreta bevis som styrker det sanna händelseförloppet. Det är ingen avundsvärd situation att vara rådman i detta fall, med politiska nämndemän som inte har koll på juridiken. Antagligen kommer målet hamna i hovrätten, som alla heta potatisar gör, med konstiga domskäl som ska vara alla till lags.

En sak är säkert, och det är att denna sak kommer ta lång tid, där det som kommer hända under tiden kostar mer för Ebba än den vinst hon vill göra i ett fastighetsklipp.
2021-01-26, 15:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Det är möjligt att Binninge har rätt att delegera sin ombudsfullmakt till Monica Pernroth.

En offentlig försvarare (advokat) har i vissa fall rätt att sätta en biträdande jurist i sitt ställe genom s.k. substitution.

Jo så kan det vara. Men det hela verkar så löst bara. Firman Binninge jobbar för har noll anställda, fast han kanske anställt sig själv och henne nu. Men det står också bara hennes personnamn, inte firmanamnet. Det borde vara firman som är beställaren, inte hon privat, tänker jag. Och om hon är biträdande jurist, har hon utbildning för det undrar man. Nu behövs väl inte ett rent formellt, men man undrar då var gränsen går för när Binninge begår bedrägeri mot Esbjörn. Ska Binninge sälja tjänsten juridiskt ombud så måste det finnas ett visst mått av fackmannamässighet, och jag börjar starkt betvivla att den finns i tillräcklig utsträckning här.
2021-01-26, 15:25
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, du har rätt i att det mest blir en transportsträcka nu. Men den kommer i alla fall att kantas av lite roliga sevärdheter, när Esbjörns värdering kommer in, och när gensvaret från Ebbas ombud på Esbjörns svaromål med bevisningen kommer in, det kommer bli en höjdpunkt. Och sedan så klart, om resan tar oss hela vägen dit, domstolens dom. Det hade ju varit en riktig ynnest att få ha vara en fluga på väggen i salen vid den förberedande förhandlingen, att få höra vad domaren kommer säga till Esbjörn vid det mötet. Om inte förr, så bör ju Esbjörn då förstå vilken otroligt dålig sits Binninge har försatt honom i.
Angående fluga på väggen. Är inte den här typen av civilmål öppna för allmänheten att åhöra på samma sätt som brottsmål?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in