2020-11-20, 11:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja när man viftar med flera miljoner framför näsan blir det givetvis lockande. För äldre människor är det svindlande summor, de har inte riktigt tagit in prisutvecklingen på fastighetsmarknaden. Senast den här veckan råkade en äldre släkting ut för samma sak, visserligen från en mäklarbyrå. Han gick med på att värdera huset och började så smått fundera på att sälja, trots att det saknar logik i hans nuvarande situation.

Det är ju det som är problemet och även om man visserligen har rätt att ingå avtal som äldre så måste det finnas ett skydd mot sådana här fula fiskar i lagboken. Det blir allt viktigare och viktigare ju mer priserna på bostäder och fastigheter ökar.

EB visste vad hon gjorde. Det var 100% medvetet och sedan spelar hon dum "jag handlade i god tro" osv osv. 100% skitsnack. Hon har försökt att förmå stackars Esbjörn att sälja till ett underpris.
Hade hon varit intresserad av att bo i området finns det hus på hemnet att buda på som alla andra dödliga får göra, men väljer istället en riktigt ful metod.

Hur man inte kan förstå detta är bortom mitt förstånd...
2020-11-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Just ja. Så vad spelar det då för roll att "fastigheten är nedgången" som du skrev. Du talar ju emot dig själv?

Min poäng var ju att påpeka anhörigas snyfthistorier som har skrivits i media. De beklagar ju sig (sonen? Länge sedan jag läst om det här) som 10 inhyrda gråterskor. Hade de de facto velat ha huset så hade de ju för tusan tagit hand om det. Det är ju det här som motsäger sonens (?) egna utsago. Hade nu fastigheten (inkl. mark) varit så intressant så hade han ju gjort något åt det, han har ju haft typ decennier på sig men inte varit där typ alls.

Jag är ärligt talat för dåligt påläst och sitter illa till. Jag ska läsa på lite tills nästa kommentar, men som jag förstod det så handlade det definitivt inte om några ockerpriser.
2020-11-20, 11:36
Medlem
Melalnsloeadf.s avatar
Citat:
Ja givet marknadsläget och taxeringsvärdet finns det mycket som talar för att det är en rejäl rabatt. Frågan är varför hon just ska ha exakt det huset, när det finns andra hus i närheten på hemnet? Och varför hon försöker köpa huset på ett annorlunda sätt än det konventionella? Det stinker bedrägeri lång väg.

Finns inga hinder för det. Men nu är det inte vilken person som helst utan KD:s partiledare.
Inte nödvändigtvis, men det finns redan ett visst skydd i lagen som kanske borde förstärkas mot denna typ av bedrägerier.
Nej men det borde kanske finnas ett bättre skydd i lagen så att ingen blir utsatt för sådana här bedrägeriförsök mer.

Problemet är att i sverige har vi bara en mäklare som företräder säljaren mest. Men ska företräda både köpare och säljare. Och har mäklaren inte gjort det så borde inte en sådan mäklare få ha legitimationen kvar. I just detta fall verkar det ha brustit rejält då mäklaren inte kollat upp om priset var rimligt utan bara skrivit ut ett avtal.
Det du missar i ditt resonemang om vad mäklaren i detta fall ”borde ha gjort” är att om det är en köpare som anlitar en mäklare så är det frågan om en s.k kontraktsskrivning. Om det nu i detta fallet är så att EBT tagit på sig ansvaret att ”ordna med pappren” för affären så är mäklarens roll enl nedan:
Mäklaren genomför då själva avtalsskrivningen men tar i övrigt inte in mer info än som måste stå i avtalet enligt formkrav. Dvs ett lantmäteriutdrag för sådant som area, byggår, pantbrev och ägare framgår. Utöver det finns inget krav om att göra ett rimlighetsresonemang kring avtalets utformning mellan parterna, till exempel priset.

Med reservation för att jag inte läst alla skriverier utförligt om vad som sagts mellan parterna
2020-11-20, 11:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melalnsloeadf.
Det du missar i ditt resonemang om vad mäklaren i detta fall ”borde ha gjort” är att om det är en köpare som anlitar en mäklare så är det frågan om en s.k kontraktsskrivning. Om det nu i detta fallet är så att EBT tagit på sig ansvaret att ”ordna med pappren” för affären så är mäklarens roll enl nedan:
Mäklaren genomför då själva avtalsskrivningen men tar i övrigt inte in mer info än som måste stå i avtalet enligt formkrav. Dvs ett lantmäteriutdrag för sådant som area, byggår, pantbrev och ägare framgår. Utöver det finns inget krav om att göra ett rimlighetsresonemang kring avtalets utformning mellan parterna, till exempel priset.

Med reservation för att jag inte läst alla skriverier utförligt om vad som sagts mellan parterna
Ja det är säkert rätt i sak. Men det går samtidigt emot fastighetsmäklarens roll som ska representera både köpare och säljare. Det kan inte ta många sekunder att ta reda på ett rimligt försäljningspris för fastigheten och ta en titt innan man skriver ut avtalet.

I just detta fall var priset alldeles för lågt i förhållande till marknadsvärdet.
2020-11-20, 11:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Min poäng var ju att påpeka anhörigas snyfthistorier som har skrivits i media. De beklagar ju sig (sonen? Länge sedan jag läst om det här) som 10 inhyrda gråterskor. Hade de de facto velat ha huset så hade de ju för tusan tagit hand om det. Det är ju det här som motsäger sonens (?) egna utsago. Hade nu fastigheten (inkl. mark) varit så intressant så hade han ju gjort något åt det, han har ju haft typ decennier på sig men inte varit där typ alls.

Jag är ärligt talat för dåligt påläst och sitter illa till. Jag ska läsa på lite tills nästa kommentar, men som jag förstod det så handlade det definitivt inte om några ockerpriser.

Det jag reagerar på är EB i egenskap av partiledare går hem till någon och fikar och försöker övertala personen ifråga att sälja sitt hus. Politiker brukar ha ett sjuhelvetes munläder och det inte svårt att lista ut vem som haft övertag i fråga om priset.

Att personen dessutom är äldre gör mig extra fundersam. Varför gör hon på detta vis? Det finns faktiskt hus på hemnet hon kan vara med att buda på.
2020-11-20, 11:52
Medlem
Citat:
Det är ju det som är problemet och även om man visserligen har rätt att ingå avtal som äldre så måste det finnas ett skydd mot sådana här fula fiskar i lagboken. Det blir allt viktigare och viktigare ju mer priserna på bostäder och fastigheter ökar.

EB visste vad hon gjorde. Det var 100% medvetet och sedan spelar hon dum "jag handlade i god tro" osv osv. 100% skitsnack. Hon har försökt att förmå stackars Esbjörn att sälja till ett underpris.
Hade hon varit intresserad av att bo i området finns det hus på hemnet att buda på som alla andra dödliga får göra, men väljer istället en riktigt ful metod.

Instämmer. EB är en "farlig" person. Hennes sätt att agera liknar i mångt och mycket Donald Trump. Var är moralen EB? Det blir ett bra regeringsalternativ efter nästa val. M, SD och KD. Hur ska den "vuxne i rummet" fixa detta.
2020-11-20, 11:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melalnsloeadf.

Det finns alltså ingen "hederskodex" för mäklare, som det finns för t.ex. advokater?
2020-11-20, 11:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, och att hon gör det just NU också, under sin period som partiledare! När hon VET att allt hon gör kommer att granskas och hängas ut i kvällstidningarna (i detta fallet helt riktigt också). Det är beyond stupid!
2020-11-20, 11:55
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Luktar bedrägeriförsök. Särskilt om det är riktat mot äldre som inte har så bra koll på priserna.
I denna soppa är det mest personer på flashback som hävdar ett underpris.
  1. Esbjörn hävdar inte det.
  2. Brorsonen Matz hävdar inte det,
  3. Esbjörns Juridiska ombud hävdar inte det.
  4. Hyrestanten Majkgård, som räknar med att ärva gården, hävdar inte det.
Det som sägs vara orsaken, till att Esbjörn ångrar försäljningen, är att han vill behålla huset, inget annat.

Jag misstänker att orsaken, i själva verket är att Majkgård hotar med att slänga ut Esbjörn ur paradiset (boendet på Kursgården), om hon inte får ärva kåken.
Det gör Esbjörn ledsen, inte att mista ett obeboeligt, gammalt och förfallet hus.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-11-20 kl. 12:09.
2020-11-20, 12:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
I denna soppa är det mest personer på flashback som hävdar ett underpris.
  1. Esbjörn hävdar inte det.
  2. Brorsonen Matz hävdar inte det,
  3. Esbjörns Juridiska ombud hävdar inte det.
  4. Hyrestanten Majkgård som räknar med att ärva gården hävdar inte det.
Orsaken sägs vara, att Esbjörn ångrar försäljningen, eftersom han i själva verket vill behålla huset, inget annat.
Jag misstänker att orsaken i själva verket är att Majkgård hotar med att slänga ut Esbjörn ur paradiset (boendet på Kursgården), om hon inte får ärva kåken.
Det gör Esbjörn ledsen, inte att mista ett obeboeligt, gammalt och förfallet hus.

Frågan är VARFÖR EB köper ett hus på detta okonventionella sätt? Visst huset är fallfärdigt men som påpekats tidigare är det inte huset man betalar för. Inte heller att det kanske står skräp på tomten.

Varför kan inte EB delta i en vanlig budgivning på ett hus i samma område?
2020-11-20, 12:10
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag hade inte tänkt rösta på KD innan detta skedde, men nu blir det en stödröst.

Gubben och fulmedia har skapat en snyfthistoria baserat på lögner i syfte att misskreditera Ebba Busch.

Lögner
2020-11-20, 12:16
Medlem
Citat:

Det är uppenbart, men kanske ändå svårt för folk med lågt IQ att förstå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in