Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Kvinnor som är födda på 50 och 60-talet har inte dejtat män som nyfödda. Utan dejtat män på 70-90-talet. Och på 70-90-talet hörde jag ofta dessa 50-60-talister uttala sig om att det var svårt för dem att finna en man som var intresserade av dem. Anledningen? Jo, dessa kvinnor födda på 50-60-talet tjänade en del och hade högre utbildningar än de män de dejtade och männen kände sig i underläge. Männen ansåg att de som män skulle vara överlägsna sina kvinnor på samtliga plan. De ville inte ha socionomen, läkaren, juristen om de själva hade lägre utbildning. Utan de ville ha en kvinna som inte satsat på sin karriär, utan istället hade något jobb som inte kräver utbildning. Så diskuterade kvinnorna då kring. Kvinnorna blev nobbade av dessa "lågstatusmän" och utbyta mot Lisa, Karin, Svea etc. som hade lägre utbildning/ingen utbildning än männen.
Jaha du skrev "födda" på 60-talet. Missade det. Hur som helst, det där låter bara som fysiskt oattraktiva kvinnor som intalar sig att det är pga deras jobb och status män nobbar dem, och inte deras utseende. Lisa, Karin, Svea etc var förmodligen helt enkelt snyggare än socionomen, läkaren och juristen.
Citat:
Vilka fler tror du hörde vad 50-60-talisterna sa? Jo, tjejer födda på 70-90-talet. Kanske lärde sig 70-90-talisterna att det inte var lönt att satsa på en "lågstatusman" om man själv hade siktet inriktat på en högre utbildning? Eftersom man då riskerade att bli brutalt dumpad för en kvinna som inte satsade på utbildning. Precis som 50-60-talisterna hade blivit. Tänk om detta sedan har feltolkats som en slags kvinnlig hypergami, fast problemet i själva verket är att män födda på 50-60-talet hade svårt att känna sig som män om deras kvinna var överlägsna männen. Och detta har givit ringar på vattnet till nutid. Sug på den karamellen en stund.
Herregud vilka långsökta teorier. Hypergami är inte ett nytt fenomen som uppstod på 90-talet. Det är lika gammalt som människan själv. Det är i princip hela anledning till ALLT historiskt s k "förtryck av kvinnor" som du fått lära dig om. Och återigen missuppfattar du vad som är hönan och ägget. En man vill inte vara underlägsen kvinnor eftersom han vet att kvinnor inte vill ha en man som är underlägsen henne.
Citat:
De jag känner går dock emot detta. Oavsett vad orsaken är. Jag vet gott om kvinnor som har valt bort den rika/välutbildade mannen för att bli tillsammans med någon som inte alls så rik och välutbildad. Utseendemässigt har båda männen varit likvärdiga med varandra. Men det som har varit skillnaden är att "lågstatusmannen" har haft mer gemensamt i värderingar med mina kvinnliga polare. De har känt sig mer bekräftade och mer lyssnade på, än med sina "högstatusmän". Pengar och makt är inte allt. Det är inte med pengarna och makten de ska ligga med sedan eller prata känslor med etc.
Det är pengarna och makten, eller andra statusfaktorer som är betydligt mer relevanta i Sverige idag, som ligger till grund för attraktionen som gör att de vill ligga med personen. Det spelar ingen roll hur mycket en man bekräftar och lyssnar på en, om han inte är attraktiv eller hur?
Citat:
Har du någonsin hört talas om paradigmskifte? Vetenskap är verkligen något som kan komma att förändras, om nu forskning visar på något annat än det vi "tror" på idag. Din kära evolutionspsykologi kan komma att ruckas upp helt om några år. Att vi är många som inte tror på den är bara en del som gör att jag starkt misstänker att något snille kommer undersöka alternativa vetenskapliga belägg för vad som nu kallas "kvinnlig hypergami". Och då kanske hela det konceptet kommer ramla omkull och omkastas och inte alls vara aktuell vetenskap, utan snarare lika ovetenskapligt som att "jorden är platt". Sug på den karamellen ett tag.
Ja, så här kan man ju också argumentera
Testa det på andra områden också och se hur långt du kommer...
Citat:
SÅ du dejtade alltså kvinnor som tjänade mycket mer än dig? De ville alltså dejta dig? Trots att du var en "lågstatusman"? Och ändå går du runt och tror på hypergami? Fast du själv har dejtat flera "högstatuskvinnor"? Nyss påstod du ju att "högstatuskvinnor" inte visar något intresse för "lågstatusmän". Hm. Herr apa. Det luktar paradigmskifte lång väg...
Ja? De tappade ju intresset så fort det gick upp för dem att jag befann mig under deras nivå?
Ett annat tydligt exempel är alla de gånger män nobbas när det visar sig att de inte har godkända sociala medier, dvs tillräckligt med vänner/följare osv. Det har jag själv varit med om många gånger. Intresset är stort tills frågan "har du fb/insta?" kommer. Svarar man nej eller visar upp en lågstatusprofil så ska det väldigt mycket till om man får några fler svar. Det är nog ett av de vanligaste sätten som kvinnlig hypergami tar sig i uttryck i Sverige idag. Detta gäller främst tjejer födda ca 1994 och framåt, så det är nog inget du ska rådfråga dina "kvinnliga bekanta" i 45-årsåldern om.
Det blir väldigt uppenbart att du inte hänger med riktigt. Det är en annan värld idag än när du var ung.
Citat:
Tacka nej till sex? Nej, men till förhållande tackade många män på 70-90-talet nej till om han var en "lågstatusman" och hon en "Högstatuskvinna". Många män på denna tid ville ha en underlägsen kvinna. De ville känna sig som mannen i huset. Och mannen i huset var den som tjänade bäst och var bättre än sin kvinna i allt. Förutom barnpassning och hemarbete då. Men sex tackade de inte nej till. O nej.
Nej, ensamma män som inte kan få en kvinna tackar inte nej till förhållande med någon de är attraherade av för att hon tjänar 5000 kr mer. Och återigen: Hönan och ägget.
Citat:
Vill inte kvinnor har en karriär? Ändå är det främst kvinnor som utbildar sig på våra högskolor och universitet. Kvinnor vill ha stimulerande jobb och man och barn. Sedan vet jag många kvinnor som när de får barn, gärna vill jobba deltid/inte alls under just själva småbarnsåren. Men sedan vill de ha ett stimulerande jobb att återvända till. Inget konstigt med det. Kvinnor är människor de också.
Ja, det gör dem. Varför? För att feminismen har lurat i dem att de vill det.
Om det nu var så att kvinnor fick barn i lämplig ålder (helst innan 25), och sedan var hemma med barnen tills de var stora nog att lämnas bort varje dag (4-årsåldern) så visst. Men det är ju inte riktigt så det ser ut eller hur?
Det är en sak att HA en karriär och en annan sak att KLÄTTRA i den. Ska du klättra är det ingen bra idé att ägna 5 år åt barn och familj.