2021-01-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/kvinnor-har-32-miljoner-kronor-lagre-livsinkomst-an-man/

"Kvinnor har nästan 3,2 miljoner kronor lägre livsinkomst än män, det visar en rapport från kommissionen för jämställda livsinkomster.
Detta samtidigt som lönegapet mellan män och kvinnor minskat stadigt under lång tid.
– Så kan vi inte ha det, säger jämställdhetsminister Åsa Lindhagen."

Hur vill ni lösa detta?
Har de räknat på medelinkomst eller medianen? Det vore mera rättvist att visa på både låg inkomst, medel och hög för de olika köken. Jag misstänker nämligen att för medianen tjänar kvinnor mera.
Citera
2021-01-25, 19:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Troligtvis kvinnornas egna fel. Val av yrke, val av lång studieperiod, val av studieskuld och val att vara hemma med barn.
Citera
2021-01-25, 19:46
Medlem
Kvinnor väljer i extremt hög grad män som tjänar mer pengar än vad de själva gör.
Är det då konstigt att de flesta par gör det rationella valet att den som tjänar minst VABar mest?

Högutbildade kvinnor ser till att skaffa sig en anställning, jobbar ett par år , men när det är dags att börja klättra på karriärstegen så skaffar de barn.
Är det konstigt att kvinnor halkar efter i karriären när de efter ett par år kommer tillbaka till arbetet men då måste konkurrera med unga, karriärsugna män?
Citera
2021-01-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeawolf
Val av arbete spelar också in, i de arbetena där de utför samma arbetsuppgifter som män existerar inte det där lönegapet(minus tiden för barnafödande och omsorg, vilket faktiskt är helt frivilligt).
Vilket är mycket orättvist för de gör inte samma arbetsuppgifter för de är klenare och ber om hjälp med allt hela tiden.
Citera
2021-01-25, 20:43
Medlem
Nej det har dom inte.
Citera
2021-01-25, 20:50
Medlem
Vad är det som ska "lösas"? Detta har förklarats åtskilliga gånger och det finns massa orsaker till detta.

Kvinnor jobbar mindre, kvinnor väljer yrken med lägre lön, kvinnor är mindre benägna att flytta för arbetets skull, kvinnor jobbar mindre farliga jobb osvosv.
Citera
2021-01-25, 20:55
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Du vill ha en lönekorrigering ?

På vilka grunder ?

Att kvinnor i sin natur och män i sin natur dras åt olika yrkeskategorier, vilka ger mindre betalt i snitt för kvinnorna. Självklart kan en kvinna välja att utbilda sig och välja ett bättre betalt yrke. Men jag hade inte valt att bli sjuksköterska även om jag fick några tusen extra i månaden.

Så därför funderar jag på om det är moraliskt rätt att ge yrkena som kvinnorna gillar mer ett större kapital att dela ut till dessa.
Citera
2021-01-25, 20:56
Medlem
Märkligt att kvinnor shoppar så mycket mer.
De finns 5 ggr så många affärer och serviceyrken som riktar enbart till kvinnor.

Männen jobbar mer och tjänar mer men det är kvinnorna som handlar och har den ekonomiska makten.
Citera
2021-01-25, 20:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/kvinnor-har-32-miljoner-kronor-lagre-livsinkomst-an-man/

"Kvinnor har nästan 3,2 miljoner kronor lägre livsinkomst än män, det visar en rapport från kommissionen för jämställda livsinkomster.
Detta samtidigt som lönegapet mellan män och kvinnor minskat stadigt under lång tid.
– Så kan vi inte ha det, säger jämställdhetsminister Åsa Lindhagen."

Hur vill ni lösa detta?

Tittar man vilka som överpopulerar ålderdomshemmen är det idel änkor, som ärvt/överlevt sina makar eftersom gubbarna dött för länge sedan. Änkorna lyfter antagligen också änkepension.

Så sammanlagda livsinkomsten torde vara i princip samma, om man betänker att kvinnorna lever 10-20 år längre än sina karlar.
Citera
2021-01-25, 21:05
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Att kvinnor i sin natur och män i sin natur dras åt olika yrkeskategorier, vilka ger mindre betalt i snitt för kvinnorna. Självklart kan en kvinna välja att utbilda sig och välja ett bättre betalt yrke. Men jag hade inte valt att bli sjuksköterska även om jag fick några tusen extra i månaden.

Så därför funderar jag på om det är moraliskt rätt att ge yrkena som kvinnorna gillar mer ett större kapital att dela ut till dessa.

Jag tror att du har missförstått hela grejen.

Väljer man deltider, vilket är den största anledningen till att det finns löneskillnader, så ska man alltså bli extra kompenserad via lönepåslag för sitt val ?

Inser du hur skruvat det låter ?
Citera
2021-01-25, 21:08
Medlem
Enkel lösning.

Kvinnor med mindre erfarenhet ska få bättre timlön än män som viger sina liv till att arbeta för att sedan ångra det på sin för tidiga dödsbädd.
Det är vad jag kallar jämlikhet.
Citera
2021-01-25, 21:09
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jag tror att du har missförstått hela grejen.

Väljer man deltider, vilket är den största anledningen till att det finns löneskillnader, så ska man alltså bli extra kompenserad via lönepåslag för sitt val ?

Inser du hur skruvat det låter ?

Det hade varit skruvat om deltider var den ända faktorn, vilket det inte är. Som jag skrev tidigare, så är det vanligt att jobb som kvinnor dras till betalar sämre (per arbetad timme). Jag tänker således att det skulle kunna vara rätt att skjuta pengar till bl.a. offentlig sektor, för folk som arbetar där är majoritet kvinnor.

Förstår du hur jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in