2021-01-25, 17:07
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/kvinnor-har-32-miljoner-kronor-lagre-livsinkomst-an-man/

"Kvinnor har nästan 3,2 miljoner kronor lägre livsinkomst än män, det visar en rapport från kommissionen för jämställda livsinkomster.
Detta samtidigt som lönegapet mellan män och kvinnor minskat stadigt under lång tid.
– Så kan vi inte ha det, säger jämställdhetsminister Åsa Lindhagen."

Hur vill ni lösa detta?
Citera
2021-01-25, 17:09
Medlem
getbusys avatar
Kvinnor tenderar också att vara borta från jobbet mer.
Citera
2021-01-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Kvinnor tenderar också att vara borta från jobbet mer.

Val av arbete spelar också in, i de arbetena där de utför samma arbetsuppgifter som män existerar inte det där lönegapet(minus tiden för barnafödande och omsorg, vilket faktiskt är helt frivilligt).
Senast redigerad av Yeawolf 2021-01-25 kl. 17:13.
Citera
2021-01-25, 17:19
Medlem
Asmodeusvults avatar
”Kommissionen för jämställda livsinkomster” känns lite partiska i frågan.

”Kommissionen mot jämställda livsinkomster” uttrycker det istället;

"Kvinnor väljer fortfarande vänskap och familj före stress och pengar! Inte ens för 3,2 miljoner kronor väljer kvinnor att stanna längre varje dag på arbetet eller ta ett chefsjobb med mer ansvarsbörda.

”Vi tror inte att detta beror på en brist på ambition utan helt enkelt på att kvinnor inte anser att livets värde enkelt mäts i kronor och ören.

Detta samtidigt som all forskning visar att lycka inte går att köpa för pengar.”
Citera
2021-01-25, 17:22
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeawolf
Val av arbete spelar också in, i de arbetena där de utför samma arbetsuppgifter som män existerar inte det där lönegapet(minus tiden för barnafödande och omsorg, vilket faktiskt är helt frivilligt).

Korrekt!
Citera
2021-01-25, 17:23
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/kvinnor-har-32-miljoner-kronor-lagre-livsinkomst-an-man/

"Kvinnor har nästan 3,2 miljoner kronor lägre livsinkomst än män, det visar en rapport från kommissionen för jämställda livsinkomster.
Detta samtidigt som lönegapet mellan män och kvinnor minskat stadigt under lång tid.
– Så kan vi inte ha det, säger jämställdhetsminister Åsa Lindhagen."

Hur vill ni lösa detta?

Lindhagen har fått sig serverat "statistik" som jag misstänker är gravt förenklat.

" Den typ av stödåtgärd som fler kvinnor än män tar del av går ofta via de positiva transfereringarna, exempelvis sjukpenning och föräldrapenning, medan den typ av stödåtgärd som fler män än kvinnor tar del av oftare påverkar de övriga delarna av den disponibla inkomsten, det vill säga inkomster från arbete och kapital. "

Där ligger svaret.

Om kvinnor vill ha mer jämställda inkomster så kanske de borde jobba heltider i större utsträckning än idag ,

Frågan är om Lindhagen är medveten om att majoriteten av män inte har möjligheter att jobba deltider som kvinnor i den offentliga sekttorn har (Och väljer)

Svaret blir : Jobba på kvinnor ! Det enda naturliga sättet att komma ikapp så ingen känner sig diskriminerad. Lindhagen "vill inte ha det så" Det betyder att hon håller med mig

Frågan är om det överhuvudtaget finns någon orättvis ojämställdhet här. Svaret är ett rungande nej.
Senast redigerad av Opaque 2021-01-25 kl. 17:25.
Citera
2021-01-25, 17:28
Medlem
men man orka inte sätta sig ner längre och tänka.
Serverade svar bara..
Citera
2021-01-25, 17:30
Medlem
Kvinnor behöver öka sin arbetstid med 50 % om de ska arbeta lika mycket som mannen.
Citera
2021-01-25, 17:31
Medlem
Flammarions avatar
Kan det inte finnas män och kvinnor i samma hushåll längre då? Är det helt ute nu?
Jag menar, det har ju en viss betydelse i praktiken om man istället tittar på hur varje hushåll klarar sig istället för att dela upp allt i kön och hudfärg.
Men vad vet jag …
Citera
2021-01-25, 17:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om en kvinna vill utbilda sig, jaga en karriär och sen ta ett jobb som börsVD så är det öppet för dem också. Att tänka på är att många gånger måste de plugga på högre nivå, räkna sen också med att jobba mellan 50-70 timmar i veckan.

På min sambos jobb är de ca 25 anställda och bara kvinnor. Sju av dessa jobbar heltid. Alla andra jobbar mellan 70-90% istället. Alla har inte barn utan vissa har helt enkelt valt att gå ner i tid.

Givetvis drar det ner medelinkomsten för kvinnor när det ser ut så här och jag tror inte att det här är något onormalt.
Citera
2021-01-25, 17:36
Medlem
Så kommissionen för jämställda livsinkomster tycker att kvinnorna skall få 3,2 miljoner men utan att behöva arbeta lika mycket som männen, eller vad är det man vill egentligen?
Citera
2021-01-25, 17:37
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Kan det inte finnas män och kvinnor i samma hushåll längre då? Är det helt ute nu?
Jag menar, det har ju en viss betydelse i praktiken om man istället tittar på hur varje hushåll klarar sig istället för att dela upp allt i kön och hudfärg.
Men vad vet jag …

Det är helt ute.

De två nya socioekonomiska grupperna man och kvinna räknas inte längre som självständiga individer som själv gjort upp hur mycket och ofta någon av parterna ska jobba, speciellt under småbarnsåren.

Lindhagen , som majoriteten, resonerar som om det fanns skilda könsbundna ekonomier, även med ett par som bor under samma tak . Det är absolut galenskap och har ingen plats i verkligheten annat i den feministiska regeringens hjärndöda policy
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in