Citat:
Ursprungligen postat av
Deckard-Cain
Men de kan gott ha samma lön för samma arbete. Så blir det tyst
Rätta mig gärna om jag har fel, men så vitt jag vet är det redan idag olagligt att lönediskriminera någon pga kön (troligen en del andra faktorer också, men de är inte relevanta här). Om någon kvinna känner sig lönediskriminerad jämfört med sin manliga kollega kan hon alltså anmäla arbetsgivaren till polisen (möjligen någon annan myndighet, DO kanske?) och få arbetsgivaren fälld i domstol.
--------------------
En liten anekdot jag snubblade över i någon engelsk tidning för ett år sedan:
Det gällde delar av personalen på en mataffär (tänk stor ICA- eller Konsumbutik). Denna del av personalen hade till uppgift att bla fylla på hyllorna i butiken, och ta emot leveranserna från lastbilarna som kom (bortåt dussinet varje dag). När kvinnorna i personalen upptäckte att männen hade 10-20% mer i lön än de själva blev det en del ljud på dem, och de krävde lika lön. Det gick chefen med på, under villkoret att de gjorde samma jobb som männen. Det tog mindre än en veckas slit med 200-kilos pallar som skulle lastas av långtradarna så insåg kvinnorna att de hade haft ett väldigt trevligt jobb tidigare (bara fyllt på hyllorna) till en rimlig lön, och de ville gå tillbaka till så som det var förr.