2021-01-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Då var det här löst. Rockmannen är fortfarande "unaccounted for" och det kan rent logiskt bara vara en person. En mytoman av stora mått.

Har väl varit uppenbart ganska länge att det är oklart vem det är.

Däremot är det väl inte logiskt att det bara kan vara den person du avser. Dels vet man ju inte när bilden är tagen; är det Engström måste bilden ju vara tagen typ 23:35. Det kan knappast ha varit tidigare och inte heller senare eftersom han något senare var inne på Skandia igen. Men varför såg ingen - inte minst poliserna - honom om han stod så nära en polisens egna bilar? Min erfarenhet är att poliserna snarast brukar schasa iväg folk som kommer nära deras bilar. Och inte minst så har ju polisen tillgång till mycket bra teknisk utrustning för att granska bilder, så eftersom de inte har kunnat fastställa att det är Engström så tror jag inte att man här i tråden kan bestämma att det är Engström.

Och dessutom: varför ska spanarna här fria Engström? Tror man att det inte är SE som är gärningsman, så är det väl viktigare att hitta ett bättre alternativ än lägga kraft på att fria honom?
Citera
2021-01-25, 09:41
Medlem
Sigvard Marjasin är död.
Sigvard Marjasin, som var tidigare landshövding i Örebro län, satt som ordförande i Palmekommissionen under 90-talet.

https://www.aftonbladet.se/a/Vq4dwV
Citera
2021-01-25, 13:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag har tidigare efterfrågat om någon har tillgång till HELA artikeln från Sydsvenskan med Jan-Erik Hahne. Kvällspressen citerade bara korta delar ur den. Nedan alltså hela artikeln från 22 februari 2020 som är låst.

Någon som Gjutarenäfve, Ekevi m fl borde försöka få till en intervju med Hahne idag. Snart kommer väl han också att lämna in och mycket information går i graven. Speciellt angående OP:s tidigare ensamma eskapader utan livvakter. Dramaten i december 1985 kan vara ett sådant tillfälle.

”Vad hade hänt om Olof ringt oss?”
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-22/palmes-livvakt-talar-ut-om-mordnatten-och-om-34-ar-av

Problemet som dyker upp är ju att Joakim uttalat sig om att OP ville ha livvakter den här kvällen. Så vem ljuger? Själv kan jag ju tycka att om jag vore OP, och ville ha livvakter, men inte fick det så hade jag skippat bion och allt annat utanför bostaden. Speciellt om jag blivit nekad det under kvällen. Logiskt är det Joakim, igen, som uttalat sig märkligt. Jag har alltid ansett honom vara hal.

För övrigt, det jobbigaste i hela den här soppan det här senaste året är att folk nu tvingas använda alla sina ansträngningar till att rentvå Stig Engström p g a vad Krister Petersson och Hans Melander ställde till med i juni 2020. Inte att helhjärtat ägna sig åt att ta nya steg framåt. Jag ger mig fan på att det här sjuka landet, inom en snar framtid, kommer att ändra sig officiellt, igen, angående officiell GM. Det känns i ryggmärgen som hela PU är en enda lång förhalning. Snart har det gått 35 år...det är en jävligt lång förhalningsprocess.

Precis. Prio sedan en längre tid är WT-män, livvakter, knarkspanare och därmed förenlig verksamhet. Vad jag menar med livvakter är personkopplingar livvakter-knarkspanare/andra relevanta. Vi har exempelvis redan Thord A/CGÖ, Per A, Göran S/Per H. Klara/Lidingö FBU (Åke J Ek). De tre Säpomännens övervakning.

Vi har signalement där Den långe blonde nu är så tydlig att man bara kan skratta. Plus de båda WT-männen GS tunnelbanestation mordkvällen, Tunnelbanemannen mordkvällen.

Den nya WT-listan+ det vi redan vet visar att följande platser var intressanta att reka/bevaka före och under mordkvällen:

Bostaden
GS tunnelbanestation
GS i övrigt
Folkets hus (ANC-konferensen 21/2)
SAP Sveavägen/området kring
Riksdagshuset
Rosenbad (regeringssammanträdet 27/2+mer)
Hötorgets T-bana
Drottninggatan
Norra Latin
Grand (mordkvällen)
Mordplatsen i samband med mordet

Inga skrällar om man är ute efter att mörda Olof Palme. Intensiv bevakning bostaden 14-28/2.
Citera
2021-01-25, 13:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Vill ni hjälpa mig med ett namn, jag har blivit så gammal att jag har svårt att komma på en del namn. Det gäller en socialdemokratisk läkare/forskare som lär ha kommit till uppfattningen att rörelsen låg bakom mordet. Han avled enligt min minnesbild på jobbet/labbet då han fick i sig ett smittsamt eller giftigt ämne. Hans hus drabbades också av inbrott eller eldsvåda, så hans arkiv förkom. Detta ska ha hänt några år efter mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Nils Bejerot.

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tammelehts observation bör kopplas till Tunnelbanemannen.

Signalement enligt John W: 32-40 år, 172-175 cm, mörkt tjockt lite lockigt hår, mörk mustasch, ljus hy, midjekort jacka, klädseln gav ett ljust intryck. Höll vänster hand bakom ryggen. Ser mannen två gånger, 23.10 och 23.17.

Signalement enligt kvinnan i Bankomat-bilen: Smal man 30-35 år. 175 cm, oval kraftigt markerad ansiktsform, spetsig framskjutande haka, svart eller brunt hår, stor mörk mustasch. Brun/beige ¾ lång plädliknande jacka med 15 cm kvadratiska rutor. Byxbenen nedstoppade i mörka stövlar. Brun eller svart stickad luva eller mössa med en några centimeter uppvikt kant liksom nedtryckt på huvudet. Ger pottliknande intryck. Mannens klädsel ger ett tjockt intryck. Han verkade varm. Mannen har blek hy men ger ett svartmuskigt intryck. Ser mannen en gång klockan 22.48.

Signalement enligt taxichauffören: 30-33 år, 175-180 cm, ordinär kroppsbyggnad, spänstig, något magerlagt ansikte, ljus hy, kortklippt något vågigt/krulligt mellanblont eller mörkare hår. Ljusbrun beige figursydd skinnjacka som gick en bit nedanför midjan. Inget skärp. Mörka eventuellt blåa jeans. WT i vänster hand som han håller mot vänstra örat. Ser mannen en gång klockan 23.20.

Att mannens kläder "ger ett tjockt intryck" kan då betyda att han har en jacka under en rock. Vi har också en springande man på Döbelnsgatan och en man som går ombord på buss 43 som eventuellt kan vara identisk med Tunnelbanemannen. Vissa likheter i signalement.

Det vill säga:

22.48-23.20 Sveavägen/Tunnelgatan västra.
23.25 Döbelnsgatan.
23.30 Buss 43.

Då går Snickarbacken bort.

Medan jag ändå håller på kan jag inskjuta att den långe blonde man som springer Apelbergsgatan östra fram till Sveavägen och sedan söderut ca 23.30 kan vara samme man som sedan ansluter till tre andra män vid Gallerian, Hamngatan. Det vill säga Den långe blonde. Vid Gallerian med WT.
Går det att koppla ihop "rörelsen" med dem som övervakade Palme?
Citera
2021-01-25, 13:45
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Har väl varit uppenbart ganska länge att det är oklart vem det är.

Jaha, då kan väl du förklara varför vissa skribenter här i tråden, genom åren, försökt att få det till att rockmannen i Kleckas foto är Vincent Lange. De vet vilka de är. Nu när det är bevisat att Lange redan 1986 hade bockskägg så kan rockmannen i fotot med Ekman och Almsäter inte vara Lange. Både längden på personen och brist på skägg gör det 100% säkert. Det är någon annan.

Citat:
Däremot är det väl inte logiskt att det bara kan vara den person du avser. Dels vet man ju inte när bilden är tagen; är det Engström måste bilden ju vara tagen typ 23:35. Det kan knappast ha varit tidigare och inte heller senare eftersom han något senare var inne på Skandia igen. Men varför såg ingen - inte minst poliserna - honom om han stod så nära en polisens egna bilar? Min erfarenhet är att poliserna snarast brukar schasa iväg folk som kommer nära deras bilar. Och inte minst så har ju polisen tillgång till mycket bra teknisk utrustning för att granska bilder, så eftersom de inte har kunnat fastställa att det är Engström så tror jag inte att man här i tråden kan bestämma att det är Engström.

Bilden är garanterat tagen minuterna direkt efter mordet eftersom Ekman och Almsäter fångas på bild och sällskapet i Kleckas foto han mycket väl observera när OP stuvas in i ambulansen. Eller så har ambulansen redan åkt och personerna observerar polisens arbete. Om det är SE på fotot så har han återvänt efter sin språngmarsch till Luntmakargatan, polisen har satt upp tejp och SE kommer strax att gå tillbaka till Skandia medans Ekman och Almsäter tar sig till Sabbatsberg. Men visst, det kan ha funnits en fjärde rockman med gubbkeps/golfkeps, stålbågade glasögon och en längd på drygt 180 cm. Han skulle alltså då OCKSÅ ha befunnit sig på mordplatsen direkt efter mordet och fångats på Ekman/Almsäter-fotot. Vi vet att Vojta Klecka var förste fotograf på plats, långt innan MSM och deras frilansare var det. En kronologisk lista minuterna efter mordet är helt avgörande för att rentvå SE. Det är därför dessa personer borde träda fram, om de fortfarande är i livet, för att fastställa den exakta kronologiska ordningen. Här pratar vi om max minuter, kanske t o m sekunder. Frågor som polisen aldrig ställde. För övrigt, vad är din övertygelse? Att SE är mördaren?

Citat:
Och dessutom: varför ska spanarna här fria Engström? Tror man att det inte är SE som är gärningsman, så är det väl viktigare att hitta ett bättre alternativ än lägga kraft på att fria honom?

Eftersom PU stängdes ner av Krister Petersson med motiveringen att Stig Engström är mest misstänkt av alla så kan inte PU öppnas upp igen innan den svenska staten tar sitt förnuft till fånga och säger att KP:s slutledning är felaktig. Förstår du inte det?
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-01-25 kl. 13:57.
Citera
2021-01-25, 13:57
Medlem
Citat:
Jaha, då kan väl du förklara varför vissa skribenter här i tråden, genom åren, försökt att få det till att rockmannen i Kleckas foto är Vincent Lange. De vet vilka de är. Nu när det är bevisat att Lange redan 1986 hade bockskägg så kan rockmannen i fotot med Ekman och Almsäter inte vara Lange. Både längden på personen och brist på skägg gör det 100% säkert. Det är någon annan.

Bilden är garanterat tagen minuterna direkt efter mordet eftersom Ekman och Almsäter fångas på bild och sällskapet i Kleckas foto han mycket väl observera när OP stuvas in i ambulansen. Eller så har ambulansen redan åkt och personerna observerar polisens arbete. Om det är SE på fotot så har han återvänt efter sin språngmarsch till Luntmakargatan, polisen har satt upp tejp och SE kommer strax att gå tillbaka till Skandia medans Ekman och Almsäter tar sig till Sabbatsberg. Men visst, det kan ha funnits en fjärde rockman med gubbkeps/golfkeps, stålbågade glasögon och en längd på drygt 180 cm. Han skulle alltså då OCKSÅ ha befunnit sig på mordplatsen direkt efter mordet och fångats på Ekman/Almsäter-fotot. Vi vet att Vojta Klecka var förste fotograf på plats, långt innan MSM och deras frilansare var det. En kronologisk lista minuterna efter mordet är helt avgörande för att rentvå SE. Det är därför dessa personer borde träda fram, om de fortfarande är i livet, för att fastställa den exakta kronologiska ordningen. Har pratar vi max minuter, kanske t o m sekunder. Frågor som polisen aldrig ställde. För övrigt, vad är din övertygelse? Att SE är mördaren?

Eftersom PU stängdes ner av Krister Petersson med motiveringen att Stig Engström är mest misstänkt av alla så kan inte PU öppnas upp igen innan den svenska staten tar sitt förnuft till fånga och säger att KP:s slutledning är felaktig. Förstår du inte det?

Vem i svenska staten kan göra det när inte Riksåklagaren vill? Vilka fler instanser finns mer än JO vars utlåtande vi väntar på?
Citera
2021-01-25, 14:07
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Vem i svenska staten kan göra det när inte Riksåklagaren vill? Vilka fler instanser finns mer än JO vars utlåtande vi väntar på?

Jag vet inte. Kanske ett enormt tryck från allmänheten? Demonstrationer m m? Låta Sverige smaka på Frankrikes medicin med gula västar t ex. Eller kanske en film som Evertssons i fallet Estonia? D v s något inte ens regeringen kan blunda inför. Jag har iallafall bevisat att det inte är Vincent Lange i Kleckas foto. Nästa steg är att bevisa att det faktiskt är SE. För så många rockmän i gubbkeps och stålbågade glasögon som var drygt 180 cm fanns det förmodligen inte på mordplatsen. Till det krävs det dock nya förhör med bl a personerna som jag nämner, samt givetvis de andra som var där.

Varför ställer aldrig polisen och MSM de riktigt relevanta frågorna till personer som var där när de väl har dem på kroken framför kameror och mikrofoner? Eller redan 1986/1987 när de inledande förhören gjordes och när artiklar skrevs. Svaret är ju givet. Det var en retorisk fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis. Prio sedan en längre tid är WT-män, livvakter, knarkspanare och därmed förenlig verksamhet. Vad jag menar med livvakter är personkopplingar livvakter-knarkspanare/andra relevanta. Vi har exempelvis redan Thord A/CGÖ, Per A, Göran S/Per H. Klara/Lidingö FBU (Åke J Ek). De tre Säpomännens övervakning.

Vi har signalement där Den långe blonde nu är så tydlig att man bara kan skratta. Plus de båda WT-männen GS tunnelbanestation mordkvällen, Tunnelbanemannen mordkvällen.

Den nya WT-listan+ det vi redan vet visar att följande platser var intressanta att reka/bevaka före och under mordkvällen:

Bostaden
GS tunnelbanestation
GS i övrigt
Folkets hus (ANC-konferensen 21/2)
SAP Sveavägen/området kring
Riksdagshuset
Rosenbad (regeringssammanträdet 27/2+mer)
Hötorgets T-bana
Drottninggatan
Norra Latin
Grand (mordkvällen)
Mordplatsen i samband med mordet

Inga skrällar om man är ute efter att mörda Olof Palme. Intensiv bevakning bostaden 14-28/2.

Ja. Inga skrällar. Det är för mycket som pekar åt ett visst håll och bara åt det hållet. Ibland tar det årtionden att smälta vissa personers uttalanden och kroppsspråk. Men till slut smälter man det och inser att de officiella versionerna av nästan allt bara är en del i en enorm mörkläggning/förhalningsprocess. Sverige är så otroligt korrupt att det knappt finns ord.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-01-25 kl. 14:12.
Citera
2021-01-25, 14:43
Medlem
Citat:

Där har du fel. Utredningen har gått på tomgång i åratal. Hade den inte lagts ner hade den självdött inom några år. Ska utredningen återupptas krävs nya fakta som för saken framåt. Att fria SE är inget som kommer föranleda att utredningen åter öppnas. Åklagaren sa aldrig annat än att SE var den mest misstänkta och att man inte kommer runt honom. Skulle man lyckas visa att han inte var mördaren har man ändå inget annat att gå på. Utredningen fortsätter vara nedlagd till det finns något nytt påtagligt att arbeta vidare med. Det måste fram något nytt för att återuppta utredningen. Jag tvivlar på att det finns i materialet, men det arbete som andersson, basfakta m fl håller på med är ju sådant som faktiskt har möjlighet att få fram nåt nytt.
Citera
2021-01-25, 16:32
Medlem
Citat:

Bilden är garanterat tagen minuterna direkt efter mordet eftersom Ekman och Almsäter fångas på bild och sällskapet i Kleckas foto han mycket väl observera när OP stuvas in i ambulansen. Eller så har ambulansen redan åkt och personerna observerar polisens arbete. Om det är SE på fotot så har han återvänt efter sin språngmarsch till Luntmakargatan, polisen har satt upp tejp och SE kommer strax att gå tillbaka till Skandia medans Ekman och Almsäter tar sig till Sabbatsberg. Men visst, det kan ha funnits en fjärde rockman med gubbkeps/golfkeps, stålbågade glasögon och en längd på drygt 180 cm. Han skulle alltså då OCKSÅ ha befunnit sig på mordplatsen direkt efter mordet och fångats på Ekman/Almsäter-fotot. Vi vet att Vojta Klecka var förste fotograf på plats, långt innan MSM och deras frilansare var det. En kronologisk lista minuterna efter mordet är helt avgörande för att rentvå SE. Det är därför dessa personer borde träda fram, om de fortfarande är i livet, för att fastställa den exakta kronologiska ordningen. Här pratar vi om max minuter, kanske t o m sekunder. Frågor som polisen aldrig ställde. För övrigt, vad är din övertygelse? Att SE är mördaren?

PU har ju som sagt intresserat sig för det där fotot och även om de inte fått klarhet i vem det är borde det inte vållat dem några större bekymmer att fastställa ungefärlig tidpunkt för det. Förslagsvis genom att kolla upp med Ekman och Almsäter om de återvände till mordplatsen och när Delsborn rullar iväg sin taxi.

Det finns väl för övrigt inga bilder från tiden innan avspärrningarna dras runt halv tolv (efter att ambulansen lämnat) så att någon fotograf skulle var på plats "långt innan" Ulf Karlsson är väl att ta i...
Citera
2021-01-25, 17:22
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jaha, då kan väl du förklara varför vissa skribenter här i tråden, genom åren, försökt att få det till att rockmannen i Kleckas foto är Vincent Lange. De vet vilka de är. Nu när det är bevisat att Lange redan 1986 hade bockskägg så kan rockmannen i fotot med Ekman och Almsäter inte vara Lange. Både längden på personen och brist på skägg gör det 100% säkert. Det är någon annan. (...)
Citat:
Jag har iallafall bevisat att det inte är Vincent Lange i Kleckas foto. Nästa steg är att bevisa att det faktiskt är SE. För så många rockmän i gubbkeps och stålbågade glasögon som var drygt 180 cm fanns det förmodligen inte på mordplatsen. Till det krävs det dock nya förhör med bl a personerna som jag nämner, samt givetvis de andra som var där.
Varför postar du om Lange? Tidigare i tråden är det krkom Börje Moberg som prövats mot fotografiet, av dig och MacMackay.
Citera
2021-01-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Då mordutredningen är nerlagd så kan jag konstatera att det är fel att anklaga en död person som Skandia mannen.

Men det finns faktiskt en artist som tidigare utryckt sig i radio om att Palme borde mejas ner då det var stor arbetslöshet under början av 1980talet i Sverige.
Han är säkert bara en i mängden och det har ju skrivits böcker om just Palme hatet ute i samhället som var då.
Det fanns hat från många håll i samhället mot Palme inte bara från militär , Polis utan det kan ha funnits privatpersoner som förlorat mycket ekonomiskt på Palmes och Socialdemokraternas politik.

Palme hatet var väldigt starkt under denna tid så man kan ju aldrig riktigt veta men en typ av uppvigling var det från många inom olika personer ute i samhället.
Teorin om den ensamma galningen kan faktiskt stämma men Polisen och Säpo hjälpte säkert mördaren att komma undan då många utredare och folk inom staten verkligen har klantat sig ordentligt genom åren så det är troligtvis därför som alla hemligstämplar finns då Säpo har blockerat utredningen redan från första början.

Jag vet inte riktigt om det går att se hela utredningen nu då den är nedlagd?
Men jag skulle inte betala nåt för att se matrealet då det lär kosta mycket pengar.
Den personen som i så fall begär ut utredningen bör ju veta vad han ska kolla efter då utredningsmatrealet lär vara väldigt stort och det kanske bara är 5% allt material som går att få ut någonting av.

Det blir också svårt att analysera ett sånt omfattande arkiv så personen bör ju ha varit i arbetsför ålder under tiden då mordet ägde rum för att kunna avgöra vad som är viktigt för att kunna sätta sig in i sammanhanget.
Dom som var arbetslös ungdom då är säkert 55-60år gammal idag om man ska ha en chans att avgöra vad som är viktigt eller rent skitsnack i mordet på Olof Palme.
Personliga erfarenheter från denna tid är viktigt.

Man ska också ha klart för sig att det precis som under andra mordutredningar att folk från allmänheten typ gamla kärringar som sitter med sin nyligen inköpta polisradio eller liknande troligtvis ringde in för minsta lilla för dom okända person som passerade deras bostad på kvällen så det finns nog mycket som kan avfärdas som paranoia!
TV debatt programmen från denna tid lade ju mycket energi på att skuldbelägga bland annat Polisen som ifs under denna tid inte hade så stor kompetens så mördaren hade troligtvis väldigt tur även om mycket pekar på att vissa anställda inom staten hjälpte mördaren att komma undan.
Så mycket tid har nog kastats bort på rent nonsens.

Det har ju också pratats mycket om att Palme kände mördaren så dom som verkligen vet har ju troligtvis av rädsla valt att tiga om saken.
Många var som sagt missnöjd över Palmes och regeringens politik under 1980talets början.

Det är en modern SD myt att Palmehatet var stort. Ytterst få på högerkanten långt utanför riksdagen såg det så då. De flesta långt höger om M. Tyvärr fanns dessa överrepresenterade men ändå i minoritet inom delar av säkerhets och underrättelsetjänsten och inom gatupoliser välkända porträtterade hos Sjövall Wahlöö.

Faktiskt var det så att Olof Palme var den som återvann makten till S och som mitt i stormen precis vunnit valet.

Det går inte att skojja bort.
Citera
2021-01-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Kompl avsnitt spaning prostitution Malmskillnadsg o Oxen 860228-860301 Innefattande spaningsgrupp m Hans Ljunglin. KA-10843.

https://drive.google.com/file/d/1V5UQEd65s5LMGUKNo50XLGArm0p8ypcc/view?usp=sharing
Tack för idogt arbete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in