2021-01-24, 16:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Kan det vara så att Hongelin och Tammeleht beskriver samma person!?

Tammeleht: 35-40 år, kortväxt, omkring 175 cm lång, mörk mustasch, ganska tunt skägg, ockrafärgad rock, bar en stickad ljus mössa som var uppvikt.

I så fall innebär ju det att det sker ett klädbyte någonstans. Kanske i en bil på väg mot Dekorimahörnan!?

Tammelehts observation bör kopplas till Tunnelbanemannen.

Signalement enligt John W: 32-40 år, 172-175 cm, mörkt tjockt lite lockigt hår, mörk mustasch, ljus hy, midjekort jacka, klädseln gav ett ljust intryck. Höll vänster hand bakom ryggen. Ser mannen två gånger, 23.10 och 23.17.

Signalement enligt kvinnan i Bankomat-bilen: Smal man 30-35 år. 175 cm, oval kraftigt markerad ansiktsform, spetsig framskjutande haka, svart eller brunt hår, stor mörk mustasch. Brun/beige ¾ lång plädliknande jacka med 15 cm kvadratiska rutor. Byxbenen nedstoppade i mörka stövlar. Brun eller svart stickad luva eller mössa med en några centimeter uppvikt kant liksom nedtryckt på huvudet. Ger pottliknande intryck. Mannens klädsel ger ett tjockt intryck. Han verkade varm. Mannen har blek hy men ger ett svartmuskigt intryck. Ser mannen en gång klockan 22.48.

Signalement enligt taxichauffören: 30-33 år, 175-180 cm, ordinär kroppsbyggnad, spänstig, något magerlagt ansikte, ljus hy, kortklippt något vågigt/krulligt mellanblont eller mörkare hår. Ljusbrun beige figursydd skinnjacka som gick en bit nedanför midjan. Inget skärp. Mörka eventuellt blåa jeans. WT i vänster hand som han håller mot vänstra örat. Ser mannen en gång klockan 23.20.

Att mannens kläder "ger ett tjockt intryck" kan då betyda att han har en jacka under en rock. Vi har också en springande man på Döbelnsgatan och en man som går ombord på buss 43 som eventuellt kan vara identisk med Tunnelbanemannen. Vissa likheter i signalement.

Det vill säga:

22.48-23.20 Sveavägen/Tunnelgatan västra.
23.25 Döbelnsgatan.
23.30 Buss 43.

Då går Snickarbacken bort.

Medan jag ändå håller på kan jag inskjuta att den långe blonde man som springer Apelbergsgatan östra fram till Sveavägen och sedan söderut ca 23.30 kan vara samme man som sedan ansluter till tre andra män vid Gallerian, Hamngatan. Det vill säga Den långe blonde. Vid Gallerian med WT.
Citera
2021-01-24, 16:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Här kommer resultatet.
Felkällor:

Jag vet inte hur UL definierar Bagarmossen. Jag har valt en hyggligt liberal, men här kan det finnas enstaka undanslinkningar.
Jag har inte tagit med kvinnor, det borde framgått i sammanfattningen.
Jag kan ha missat, arbetet har skett manuellt.
Ett antal poliser, ffa i VD4 Farsta har inte adresser utskrivna. Rimligen borde det finnas någon/några där. Det jobbet ska jag göra i veckan i annat register.

Totalt 18 inkl Föllinge.
Sju av dem födda tidigt på 20-talet och redovisas inte här. En av dem ska jag kolla vidare på av annat skäl.

Där jag varit säker på förnamn har jag skrivit rätt initial, annars den första.

Övriga tio är

L-G Stigsson VD2, f 1954

(Här trodde jag först att det var G Stigsson VD1, men vid kvalitetssäkringen visade det sig att så var det alltså inte. Såvitt jag vet är de bägge inte direkt släkt. G Stigsson är dock en av dem utan adress, så det kommer klarläggas senare.)

L Johansson VD3, f 1949
T Järnkrok VD3, f 1959
S Sköldö Trafikpolisen, f 1952
R Nyström Trafikpolisen, f 1955
K-E Barthon Krim, f 1941
N Lindvall Krim, f 1946
S-G Sandberg Krim, f 1935
O Neselius Krim, f 1954
T Dennerby Extra polisassistent, f 1959

Oj, bra jobbat. Snabba puckar. Vet själv tyvärr inget om dessa poliser men det finns säkert kunskap i tråden. För mig är första prio just nu Föllinge. Förhöret med UL vid Dekorima måste vi kunna få fram på något sätt. Där är det förutom position även viktigt att veta tidpunkt naturligtvis. "Mordkvällen" var lång.
Citera
2021-01-24, 16:49
Medlem
Not trolling
Just stating a fact.
Same town as World Economic Forum!

Citat:
Ursprungligen postat av graniten1
Why don't you ask her and provide evidence of it? Your job is to convince us right?
Citera
2021-01-24, 16:49
Medlem
Basfaktas avatar
På mordkvällen fick CGÖ i sitt hem besök av livvakten Niklas Axelsson, av FMV:s handeldvapenexpert Per Arvidsson och av polismännen Göran Stigsson och Per Hall. Stigsson ringde från mordplatsen hem till CGÖ och berättade att Palme var mördad.

Varken Stigsson, Hall eller Arvidsson hade för vana att besöka CGÖ i dennes hem men just på mordkvällen, en fredag, var de där vilket framstår som ett märkligt sammanträffande. Stigsson tycks ha lite svårt att minnas besöket hos CGÖ på mordkvällen. Detsamma gäller Axelsson.

Anledningen till att jag upprepar denna information i tråden är att jag funderar på detta med livvaktsskyddet. Palme hade alltså avsagt sig livvakterna vilket då var känt av livvakterna den kvällen. Vill minnas att Niklas A var hos CGÖ vid 17-tiden.

Jag spekulerar inte utan menar att vi behöver söka mer information även i denna del. Besöket hos CGÖ kan givetvis ha varit ett rent vänskapsbesök med anledning av CGÖ:s sjukdom.

Men konstellationen av besökare och tidpunkten väcker frågor. Handelvapenexpert-livvakt-poliser som dyker upp på mordplatsen direkt efter mordet. Hemma hos en vapenhandlare. Samma kväll som Palme mördas.

Men min prio just nu är livvaktsskyddet.
Citera
2021-01-24, 16:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ok, såhär ligger det till.

De senaste åren har jag lagt ett stort fokus på Ture Utriainen och personer i hans närmaste omgivning.

Det skulle bl.a. vissa sig att han haft en hel del umgänge med diverse damer genom åren.

Då han i många av dessa fall inte behandlat dem särskilt väl har de varit beredda att tala med mig och ge mig information. Speciellt en person.

För några veckor sedan fick jag något iaf jag ser som ett genombrott.

Personen berättade för mig att Ture sagt till henne (under kraftig alkoholpåverkan) att det var han som tog hand om vapnet efter mordet. Och att han gömt den under snö bland vassen i en vik. Detta skulle ha skett bara några timmar efter mordet.

Personen som berättat detta för mig känns väldigt trovärdig. Bl.a. då hon verkar helt ointresserad av Palmemordet. Och verkar inte heller särskilt insatt.

För mig var det dock viktigt att få detta bekräftat på något sätt (då jag anser att ett vittnesmål kan vara intressant, men två oberoende av varandra vittnesmål klart mycket bättre).

Så snubblade jag över Ulf Hallbergs vittnesmål av en slump (missade den först då det stod Hjälmaren och jag hade fått information om Findlaviken). Det skulle dock visa sig vara samma plats. Bingo!

Något ännu mera fascinerande kring detta är att det faktiskt gjordes ett sök här av ett dykarteam sommaren 2019 efter ett nyinkommet tips.

Jag har därför åkt dit flera gånger och kan väl konstatera att området påminner väldigt mycket om området runt Djursjön (där det s.k. Mockjärdsvapnet hittades). Och just det vapnet tror jag också Ture "tog hand om".

Kan det vara han som tipsade det åländska dykarteamet om vart de skulle leta? Mycket troligt! Var det även han som tipsade det andra dykarteamet om Findlaviken? Inte helt omöjligt. Han kanske ville lätta sitt hjärta innan han, ett halvår senare, skulle avlida? Det här är dock bara spekulation från min sida.

Kanske gjorde han ett försök själv 2009 att finna vapnet. Se hans, något kryptiska meddelande på Twitter, om ett projekt som skulle genomföras så fort snön smält. https://twitter.com/efraimbarkbit

Palmevapnet ska alltså ha hamnat i Findlaviken dagen efter mordet. Kanske ligger den kvar, kanske inte!? Men jag bedömer detta som ett mycket trovärdigt tips iaf!

Området är ganska svår att ta sig igenom p.g.a all vass som finns där. Och jag har tyvärr inte kapacitet själv att genomföra ett ordentligt sök. Men om någon vill göra ett försök skulle åtminstone jag bli glad.

Information jag fått: Findlaviken längst åt öster längs strandkanten inom en sträcka av 3 X 80 meter.

Lycka till

Räcker det inte med hittepå nu?

Dykare för ett vapen gömt i vass?

Här är min teori. Du ser nån post om ett projekt när snön är borta. Du gissar att det kan vara ett vapen gömt i snö och lägger ihop det med nåt dyksök. Korrekt?
Citera
2021-01-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Hittade ett till intressant foto som berör mitt tidigare resonemang om rockmannen på en viss bild och i ett visst videoklipp. Nedanstående bild är tagen av fotograf Rolf Söderberg.

Originalet.
https://imgur.com/wVsrako

Tillsamman med rockmannen i ett visst videoklipp.
https://imgur.com/vIPgA2J

Den högra bilden. Man ser att benen och nederdelen av rocken är upplysta av en bils strålkastare från vänster. Benen ser då ut att vara ljusa byxor. Frågan är om rockmannen i den vänstra bilden, som står i motljus från den bakomvarande polispikets ljus, kan vara samma person fast det verkar som om han har mörka byxor? Mannen till höger har ju garanterat ingen huvudbonad medans mannen till vänster kanske har det. Är ögonblicken fångade några sekunder emellan? Är det samma person? Är det samma polis i båda bilderna? Är det samma polispiket i båda bilderna (går inte att se eftersom polisen till vänster står i vägen för backspegeln). Hur många "rockmän" har befunnit sig på platsen? Minst tre om de två ovan inte är samma person. Den tredje nedan (eller andra).

Ekman, Almsäter och en rockman iklädd keps.
https://imgur.com/1Ejsb3T

Ekman och Almsäter utanför Sabbatsberg, förmodligen ca 20-30 minuter efter fotot ovan.
https://imgur.com/a/N7dlrEA

Rockmannen i Kleckas foto och SE som pekar i sin egen rekonstruktion.
https://imgur.com/vUCcqzC

Hur man än vänder och vrider på det här så kan inte rockmannen i fotot med Ekman och Almsäter blivit fotad vid samma ögonblick som rockmännen (kanske samma person) i den första bilden högst upp. Det vi vet är att Ekman och Almsäter var vid mordplatsen strax efter dådet och sedan tog sig till Sabbatsberg. Medans de är vid Sabbatsberg så har Engström återvänt till Skandia för att prata med väktarna. Hur länge Ekman och Almsäter är på Sabbatsberg och exakt hur länge SE befinner sig på Skandia är tämligen ointressant. Det enda intressanta är att deras vägar aldrig korsas igen. Ingen av dem återvänder till mordplatsen och kan således inte fotats ihop vid ett senare tillfälle.

Eftersom Ekman och Almsäter inte syns i varken videosekvensen eller Söderbergs foto så kan man anta att just dessa ögonblick är tagna senare under kvällen. Det finns heller inga åskådare runt avspärrningarna. Hur var Vincent Lange klädd den här kvällen? När var han på plats?

För att komma längre i PU och för att ens ha en rimlig chans att utredningen öppnas upp igen så måste man rentvå Stig Engström från precis alla mordmisstankar. Den växande listan på vilka som kan göra det växer. Anders Ekman, Christoffer Almsäter, Vojta Klecka (fotograf på plats, precis som Söderberg, men mycket tidigare), "UL m fl. Vincent Lange är väl dock avliden men någon kanske har bilder på honom från mordnatten?

Bra jobbat. Vet inte om ni observerat att PU 2020 inte visste vem personen på fotona är, se sista sidan här:
https://drive.google.com/file/d/1d1lYpBygnRu2vmi0aq21batc89VJheub/view

Att det skulle vara en kriminaltekniker förefaller alltså mycket osannolikt.
Citera
2021-01-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palmemordsarkivet
Bra jobbat. Vet inte om ni observerat att PU 2020 inte visste vem personen på fotona är, se sista sidan här:

Varför skulle det va osannolikt?
De vill väl att det ska va Engström?
Citera
2021-01-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
[i]På mordkvällen fick CGÖ i sitt hem besök av livvakten Niklas Axelsson, av FMV:s handeldvapenexpert Per Arvidsson och av polismännen Göran Stigsson och Per Hall. Stigsson ringde från mordplatsen hem till CGÖ och berättade att Palme var mördad.
Niklas Axelsson? Tidigare i tråden har han alltid hetat Thord Axelsson.
Citera
2021-01-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ok, såhär ligger det till.

De senaste åren har jag lagt ett stort fokus på Ture Utriainen och personer i hans närmaste omgivning.

Det skulle bl.a. vissa sig att han haft en hel del umgänge med diverse damer genom åren.

Då han i många av dessa fall inte behandlat dem särskilt väl har de varit beredda att tala med mig och ge mig information. Speciellt en person.

För några veckor sedan fick jag något iaf jag ser som ett genombrott.

Personen berättade för mig att Ture sagt till henne (under kraftig alkoholpåverkan) att det var han som tog hand om vapnet efter mordet. Och att han gömt den under snö bland vassen i en vik. Detta skulle ha skett bara några timmar efter mordet.

Personen som berättat detta för mig känns väldigt trovärdig. Bl.a. då hon verkar helt ointresserad av Palmemordet. Och verkar inte heller särskilt insatt.

För mig var det dock viktigt att få detta bekräftat på något sätt (då jag anser att ett vittnesmål kan vara intressant, men två oberoende av varandra vittnesmål klart mycket bättre).

Så snubblade jag över Ulf Hallbergs vittnesmål av en slump (missade den först då det stod Hjälmaren och jag hade fått information om Findlaviken). Det skulle dock visa sig vara samma plats. Bingo!

Något ännu mera fascinerande kring detta är att det faktiskt gjordes ett sök här av ett dykarteam sommaren 2019 efter ett nyinkommet tips.

Jag har därför åkt dit flera gånger och kan väl konstatera att området påminner väldigt mycket om området runt Djursjön (där det s.k. Mockjärdsvapnet hittades). Och just det vapnet tror jag också Ture "tog hand om".

Kan det vara han som tipsade det åländska dykarteamet om vart de skulle leta? Mycket troligt! Var det även han som tipsade det andra dykarteamet om Findlaviken? Inte helt omöjligt. Han kanske ville lätta sitt hjärta innan han, ett halvår senare, skulle avlida? Det här är dock bara spekulation från min sida.

Kanske gjorde han ett försök själv 2009 att finna vapnet. Se hans, något kryptiska meddelande på Twitter, om ett projekt som skulle genomföras så fort snön smält. https://twitter.com/efraimbarkbit

Palmevapnet ska alltså ha hamnat i Findlaviken dagen efter mordet. Kanske ligger den kvar, kanske inte!? Men jag bedömer detta som ett mycket trovärdigt tips iaf!

Området är ganska svår att ta sig igenom p.g.a all vass som finns där. Och jag har tyvärr inte kapacitet själv att genomföra ett ordentligt sök. Men om någon vill göra ett försök skulle åtminstone jag bli glad.

Information jag fått: Findlaviken längst åt öster längs strandkanten inom en sträcka av 3 X 80 meter.

Lycka till

Spännande att du varit i kontakt med fd flickvänner. Utriainens förhör borde ha följts upp mer är ju känslan man får när man läser dem. Intressant också att Lingärde enligt egna uppgifter varnat Säpo för honom innan anställning där.
Citera
2021-01-24, 22:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Niklas Axelsson? Tidigare i tråden har han alltid hetat Thord Axelsson.

Du har rätt och jag har fel. My mistake.

Han var hos CGÖ ca 15-16 ser jag nu. Poängen är att han var där.
Citera
2021-01-25, 03:47
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemordsarkivet

Intressant det som står på sista sidan (sida 41). En person som inte är förklarad/redovisad. Det kan ju bara vara en person i och med Ekmans och Almsäters rörelser direkt efter mordet. Det kan iallafall inte vara Vincent Lange som vissa i tråden hävdat till och från. Rockmannen tillsammans med Ekman och Almsäter kan omöjligtvis vara Lange, utseendemässigt. Lange var kortare än 182 cm som var Engströms längd. Den ende som kan vara Lange är mannen i den korta filmsekvensen som jag tagit stillbilden ifrån. I den sekvensen, filmad av SVT, finns inga åskådare. Alla har gått vilket med största sannolikhet betyder att den är filmad flera timmar efter mordet.

Den enda rullande filmen på Lange som jag hittat är i TV4:s dokumentär "Satans Mördare" från mitten av 90-talet. Se nedan.

Satans Mördare 3 av 4.wmv
http://www.youtube.com/watch?v=yfg6f9B0Mkc&t=10m37s

Lange (stillbild från klippet ovan).
https://imgur.com/LaHzh06

Lange kan ha en längre rock på sig i klippet ovan men det kan lika gärna vara en trekvartsjacka i något syntetiskt material. Hur gillade Lange att klä sig? Folk som ofta bär rock fnyser åt täckjackor och liknande. Lange ser inte heller ut som rockmannen i Söderbergs foto och om det fotot är taget när SVT:s team var på plats så borde de hamnat på fotot till höger vid Dekorima. All tre rockmännen är formodligen fångade under olika tidpunkter. Alltså tre olika personer.

I vilket fall som helst så är Lange för kort för att vara rockmannen bakom Ekman och framför Almsäter i Kleckas foto från Tunnelgatan mot Sveavägen. Samt att givetvis vanen saknar en backspegel som är till för piketstyrkan bak.

Angående piket 3230. Enligt SE, i förhör, så stannade den lite söderut från mordplatsen vid Söderströms bil. D v s inte rakt framför Tunnelgatan. Så vad är det för van som nästan direkt efter mordet (minuter?) parkerar framför Tunnelgatan och fastnar på Kleckas foto med Ekman och Almsäter? Att det sedan står en annan polisvan där när SVT filmar, senare på kvällen, är också märkligt. Den polisvanen har ju den där backspegeln för piketstyrkan.

Viktig EDIT: Vincent Lange syns nedan inne på Tunnelgatan tillsammans med andra poliser. Redan då hade han skägg (typ bockskägg). Det är nu 100% säkert att det inte kan vara Lange i Kleckas foto med Ekman och Almsäter. Den rockmannen har garanterat inte skägg. I sekvensen direkt efter kommer ögonblicket som jag tagit stillbilden ifrån. Så det är Lange där senare på natten. Han kan alltså inte varit där när Ekman och Almsäter var där några minuter direkt efter mordet. SVT-dokumentären nedan har för övrigt mycket intressant rullande material från mordplatsen.

Mordet på Olof Palme: Konspirationsteorierna
http://www.youtube.com/watch?v=X2XeU4Hp2iM&t=8m11s

Lange med skägg från klippet ovan. Keps har han, likaså stålbågade glasögon. Vissa har försökt göra honom till rockmannen i Kleckas foto. No dice!
https://imgur.com/vSdMmHS

Då var det här löst. Rockmannen är fortfarande "unaccounted for" och det kan rent logiskt bara vara en person. En mytoman av stora mått.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-01-25 kl. 04:22.
Citera
2021-01-25, 05:04
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
På mordkvällen fick CGÖ i sitt hem besök av livvakten Niklas Axelsson, av FMV:s handeldvapenexpert Per Arvidsson och av polismännen Göran Stigsson och Per Hall. Stigsson ringde från mordplatsen hem till CGÖ och berättade att Palme var mördad.

Varken Stigsson, Hall eller Arvidsson hade för vana att besöka CGÖ i dennes hem men just på mordkvällen, en fredag, var de där vilket framstår som ett märkligt sammanträffande. Stigsson tycks ha lite svårt att minnas besöket hos CGÖ på mordkvällen. Detsamma gäller Axelsson.

Anledningen till att jag upprepar denna information i tråden är att jag funderar på detta med livvaktsskyddet. Palme hade alltså avsagt sig livvakterna vilket då var känt av livvakterna den kvällen. Vill minnas att Niklas A var hos CGÖ vid 17-tiden.

Jag spekulerar inte utan menar att vi behöver söka mer information även i denna del. Besöket hos CGÖ kan givetvis ha varit ett rent vänskapsbesök med anledning av CGÖ:s sjukdom.

Men konstellationen av besökare och tidpunkten väcker frågor. Handelvapenexpert-livvakt-poliser som dyker upp på mordplatsen direkt efter mordet. Hemma hos en vapenhandlare. Samma kväll som Palme mördas.

Men min prio just nu är livvaktsskyddet.

Jag har tidigare efterfrågat om någon har tillgång till HELA artikeln från Sydsvenskan med Jan-Erik Hahne. Kvällspressen citerade bara korta delar ur den. Nedan alltså hela artikeln från 22 februari 2020 som är låst.

Någon som Gjutarenäfve, Ekevi m fl borde försöka få till en intervju med Hahne idag. Snart kommer väl han också att lämna in och mycket information går i graven. Speciellt angående OP:s tidigare ensamma eskapader utan livvakter. Dramaten i december 1985 kan vara ett sådant tillfälle.

”Vad hade hänt om Olof ringt oss?”
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-22/palmes-livvakt-talar-ut-om-mordnatten-och-om-34-ar-av

Problemet som dyker upp är ju att Joakim uttalat sig om att OP ville ha livvakter den här kvällen. Så vem ljuger? Själv kan jag ju tycka att om jag vore OP, och ville ha livvakter, men inte fick det så hade jag skippat bion och allt annat utanför bostaden. Speciellt om jag blivit nekad det under kvällen. Logiskt är det Joakim, igen, som uttalat sig märkligt. Jag har alltid ansett honom vara hal.

För övrigt, det jobbigaste i hela den här soppan det här senaste året är att folk nu tvingas använda alla sina ansträngningar till att rentvå Stig Engström p g a vad Krister Petersson och Hans Melander ställde till med i juni 2020. Inte att helhjärtat ägna sig åt att ta nya steg framåt. Jag ger mig fan på att det här sjuka landet, inom en snar framtid, kommer att ändra sig officiellt, igen, angående officiell GM. Det känns i ryggmärgen som hela PU är en enda lång förhalning. Snart har det gått 35 år...det är en jävligt lång förhalningsprocess.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-01-25 kl. 05:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in