Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Vilken händelse man än tar som exempel, en elektron som ändrar sin position eller en människa som fattar ett beslut, så finns det endast två möjliga orsaker till att det sker - slump eller kausalitet.
Jaså? Ja, låt gå då, vi kan utgå från det. Jag ser det ändå som ovidkommande för fri vilja så som jag använder termen. (Något som både jag och WbZV nämnt flera gånger, så jag vet inte varför folk fortsätter prata om determinism? Nåväl.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Slumpmässiga händelser verkar endast inträffa i mikrokosmos, och ha mycket liten påverkan på makrokosmos.
Aha, kan du förklara hur det går till? Vad bestämmer gränsen mellan mikro- och makrokosmos? Hur vet man när det är slump och inte?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Så därför är det säkert att anta att allt vi människor gör utgörs av orsak och verkan.
Hrm. Nåja. Folk verkar göra saker så lättvindigt, men det kanske bara är jag som är korkad som inte ser allt som uppenbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Dessutom kan alla våra handlingar förklaras på detta sätt. Vilken handling man än tar som exempel så går det att komma upp med en rimlig teori om en persons historia som fick honom att göra som han gjorde.
Jo. Hjärnor är experter på det. "Han tittade sådär på mig för att han hatar mig!" Rationaliseringar är ordet jag skulle använda.
Från mitt perspektiv så är det lika omöjligt att försöka specificera dåtiden precist som att försöka detsamma med framtiden. Båda är luddiga. Ju generellare vi pratar om det, desto större sannolikhet att vi råkar säga nåt som vi inte ändrar oss om senare. That's about it.
Paul Steinhardt var med och utvecklade inflationsteorin (mainstream-kosmologi bland fysiker). Notera att vissa hävdar att kosmologi förklarar och predicerar vårt universum. Så här säger Steinhardt:
“Scientific ideas should be simple, explanatory, predictive. The inflationary multiverse as currently understood appears to have none of those properties.” -Paul Steinhardt
Att tänka att kosmologi förklarar någonting är ett typexempel på att missta en rationalisering för något mer än vad det är.
Nåja, nu har jag skrivit av mig för idag, dags för sängen. På återhörande, hoppas jag!