2021-01-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Utfallet är skrivet i sten redan innan du tar beslutet också.
Om du vidhåller det får du gärna svara på följande också: (FB) Fri vilja - samlingstråd

Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Alternativet är någon form av slump men det blir ingen fri vilja där heller.
Så som jag definierat det är det oberoende av processen som leder till fria viljan. Om du definierat fri vilja så att det refererar till ingenting så kan jag bara undra vad du ska med den till?
Citera
2021-01-25, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Verkligen? Så du hävdar att tidigare och nuvarande tillstånd av universum kan predicera nästkommande till godtycklig grad? Ja då snackar vi en hävd av rang! Nu har vi nåt att prata om, berätta gärna hur man gör!

Jag har bara halvkoll på kvantfysik och där gäller att vi inte ens kan predicera nästkommande tillstånd för en enda elektron, även om vi använder all information som existerar. Så jag har extremt höga förväntningar på din mer generella modell. Är det strängteori? Hur väl kan du förklara det? Skriv hur mycket du vill, jag ska sova snart men läser imorgon i så fall.
Vilken händelse man än tar som exempel, en elektron som ändrar sin position eller en människa som fattar ett beslut, så finns det endast två möjliga orsaker till att det sker - slump eller kausalitet.

Slumpmässiga händelser verkar endast inträffa i mikrokosmos, och ha mycket liten påverkan på makrokosmos. Så därför är det säkert att anta att allt vi människor gör utgörs av orsak och verkan. Dessutom kan alla våra handlingar förklaras på detta sätt. Vilken handling man än tar som exempel så går det att komma upp med en rimlig teori om en persons historia som fick honom att göra som han gjorde.
Citera
2021-01-25, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det beror väl på vilken poäng du försöker göra gällande, hittills har det inte blivit mycket med det.
Om ingenting är oklart så är vi färdiga, här är en halvhyfsad definition av fri vilja som jag använder termen: En entitet utövar mer fri vilja än en annan entitet om den förstnämnda beror till högre grad på interna faktorer (kontra externa) än den andra entiteten.

Citat:
Nu har du upprepat denna fråga flera gånger trots att jag varje gång har svarat att programmeraren inte behövs när programmet körs utan när det skapas. Varför läser du inte svaren du får?
Citat:
Nu är du där igen, läs svaren du redan har fått!
Vi kan strunta i resten nu! Framgår det vad jag menar med fri vilja så ser jag den här delen av diskussionen som avslutad. We made it!
Citera
2021-01-25, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Vilken händelse man än tar som exempel, en elektron som ändrar sin position eller en människa som fattar ett beslut, så finns det endast två möjliga orsaker till att det sker - slump eller kausalitet.
Jaså? Ja, låt gå då, vi kan utgå från det. Jag ser det ändå som ovidkommande för fri vilja så som jag använder termen. (Något som både jag och WbZV nämnt flera gånger, så jag vet inte varför folk fortsätter prata om determinism? Nåväl.)

Citat:
Slumpmässiga händelser verkar endast inträffa i mikrokosmos, och ha mycket liten påverkan på makrokosmos.
Aha, kan du förklara hur det går till? Vad bestämmer gränsen mellan mikro- och makrokosmos? Hur vet man när det är slump och inte?

Citat:
Så därför är det säkert att anta att allt vi människor gör utgörs av orsak och verkan.
Hrm. Nåja. Folk verkar göra saker så lättvindigt, men det kanske bara är jag som är korkad som inte ser allt som uppenbart.

Citat:
Dessutom kan alla våra handlingar förklaras på detta sätt. Vilken handling man än tar som exempel så går det att komma upp med en rimlig teori om en persons historia som fick honom att göra som han gjorde.
Jo. Hjärnor är experter på det. "Han tittade sådär på mig för att han hatar mig!" Rationaliseringar är ordet jag skulle använda.

Från mitt perspektiv så är det lika omöjligt att försöka specificera dåtiden precist som att försöka detsamma med framtiden. Båda är luddiga. Ju generellare vi pratar om det, desto större sannolikhet att vi råkar säga nåt som vi inte ändrar oss om senare. That's about it.

Paul Steinhardt var med och utvecklade inflationsteorin (mainstream-kosmologi bland fysiker). Notera att vissa hävdar att kosmologi förklarar och predicerar vårt universum. Så här säger Steinhardt:
“Scientific ideas should be simple, explanatory, predictive. The inflationary multiverse as currently understood appears to have none of those properties.” -Paul Steinhardt
Att tänka att kosmologi förklarar någonting är ett typexempel på att missta en rationalisering för något mer än vad det är.

Nåja, nu har jag skrivit av mig för idag, dags för sängen. På återhörande, hoppas jag!
Citera
2021-01-25, 02:20
Medlem
Citat:
Jaså? Ja, låt gå då, vi kan utgå från det. Jag ser det ändå som ovidkommande för fri vilja så som jag använder termen. (Något som både jag och WbZV nämnt flera gånger, så jag vet inte varför folk fortsätter prata om determinism? Nåväl.)
Då använder ni termen felaktigt. Fri vilja är inte kompatibelt med determinism. Inte med indeterminism heller för den delen.

Återigen, det enda alternativet till att dina handlingar är deterministiska (förutbestämda) är att de är slumpmässiga. Är de slumpmässiga så är de inte förutbestämda, men de är precis lika oundvikliga och helt utom din kontroll. Dessa är de enda två alternativ du har att välja mellan som orsak till dina handlingar.
Citera
2021-01-25, 09:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Om ingenting är oklart så är vi färdiga, här är en halvhyfsad definition av fri vilja som jag använder termen: En entitet utövar mer fri vilja än en annan entitet om den förstnämnda beror till högre grad på interna faktorer (kontra externa) än den andra entiteten.

Vi kan strunta i resten nu! Framgår det vad jag menar med fri vilja så ser jag den här delen av diskussionen som avslutad. We made it!

Så din definition av fri vilja använder begreppet fri vilja för att förklara vad det är, smart
Citera
2021-01-25, 09:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Då använder ni termen felaktigt.

Det framgick inte helt tydligt vad du anser vara rätt definition.

Om din definition är att fri vilja inte är kompatibel med fysiken, vad är det då vi diskuterar här egentligen?

Att "fri" skulle betyda frihet från fysikens lagar är en missuppfattning menar jag.
(Vad betyder det ens?)
Fri representerar i sammanhanget snarare insikten om flera möjliga utfall.
Denna insikt kan sedan användas till att göra en simulering av ett framtida scenario som sedan ligger till grund för ett beslut. Ingenstans bryter denna händelsekedja mot fysikens lagar.

Och ja, när beslutet är fattat, när tärningen är kastad, när vågfunktionen kollapsat, då är det oåterkalleligt. Så när vi säger "kunde ha handlat annorlunda" så gör vi en simulering i huvudet.
Det vanliga tankefelet här är att tro att "kunde ha handlat annorlunda" är en utsaga om den fysiska verkligheten.

Tankefelen kring ämnet är förståeliga då vi normalt använder fri vilja intuitivt utan kännedom om vad som pågår under huven.
Citera
2021-01-25, 10:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Om din definition är att fri vilja inte är kompatibel med fysiken, vad är det då vi diskuterar här egentligen?

Hans definition av fri vilja strider inte mot fysiken däremot visat han att fri vilja inte kan finnas enligt fysiken.

Att ha kunnat göra ett annat val än det man gjorde måste rimligen vara ett grundkriterium för att anse att viljan är fri.
Citera
2021-01-25, 10:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Att ha kunnat göra ett annat val än det man gjorde måste rimligen vara ett grundkriterium för att anse att viljan är fri.

Jag anser att det är en missuppfattning, och hela grunden till att frågan är så polariserad och överhuvudtaget diskuteras.

Som jag skrev i inlägget tidigare så är "Att ha kunnat göra ett annat val än det man gjorde" inte en utsaga om den fysika verkligheten, utan en simulering i hjärnan.
Citera
2021-01-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om datorn inte vet sin historia så beror den inte på den. Datorn hade kunnat se likadan ut med en annan historia. Ett beroende innebär att datorn med nödvändighet hade sett annorlunda ut om historien sett annorlunda ut, men det gäller inte om två tillverkare kan göra en likadan dator.

Nu blandar du ihop koncepten. Styrning är en aktiv handling. Vrider jag ratten till vänster så styr jag bilen till vänster. Vrider jag ratten till höger så styr jag bilen till höger. Jag styr inte bilen om den inte har någon ratt.

Bilen kan vara konstruerad att svänga höger eller vänster och när jag bygger en ny bil så kan jag välja den ena eller den andra konstruktionen. Därefter styr jag inte bilen utan den styr sig själv. Hade den varit konstruerad att styra annorlunda så hade det varit en annan bil.

Definitioner handlar alltid om att tydliggöra vad man menar. Därmed kan diverse påstånden av typen det går inte att definiera en agent som har fri vilja att framstå som omogna. Att man själv inte kan definiera en sådan agent är ett ignoransargument.

Fast fortfarande, det går ju inte att definiera en oberoende agent. Hur du än gör landar du ju i att den styrs av kausalitet, eller slump. Eller i en metafysisk definition.

Inget av det är det vi kallar fri vilja...
Citera
2021-01-25, 10:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Hans definition av fri vilja strider inte mot fysiken däremot visat han att fri vilja inte kan finnas enligt fysiken.

Om fri vilja inte kan finnas enligt fysiken så skulle fri vilja om den fanns, strida mot fysiken.
Citera
2021-01-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Man får ta vardagliga begrepp som "fri" och "oberoende" med en nypa salt. Tar man dessa begrepp bokstavligt så går det ju inte ihop såklart. Vi är ju inte bortkopplade från den fysiska verkligheten.
Men vi har ju också en hjärna som så att säga genererar en alternativ verklighet med sin egen kausala kedja som inte följer den fysiska verkligheten slaviskt som en biljardboll i rörelse gör. Det är väl i den bemärkelsen vi är "fria" och "oberoende". Vi kan ju ackumulera en kausal kedja i hjärnan, och den kan utlösas med fördröjning. Det kan ju inte den träffade biljardbollen göra. Den är därmed "ofri" på motsvarande sätt.

Jag tror att det är det där som de flesta missuppfattar.

Så den fria viljans existens är väl en definitionsfråga.

Mer intressant är existensen av den mer avgörande aspekten av detta; nämligen tron på den fria viljan.
Den har ju en viss betydelse.

Fast hjärnan lyder ju under samma kausalitet och naturlagar som en biljardboll... Så det går liksom inte få in någon frihet där?

Ja, givetvis är det en definitionsfråga. Och ska man vara noga så går inte heller fri vilja att definiera på ett meningsfullt sätt. Är det tex fri vilja orsakad av omgivningen? (är den det så är den ju inte fri). Och om den inte styrs av omgivningen, var skulle den då komma ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in