2021-01-25, 11:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast hjärnan lyder ju under samma kausalitet och naturlagar som en biljardboll... Så det går liksom inte få in någon frihet där?

Det var därför jag skrev att man bör ta friheten med en nypa salt. Det är ju komplexiteten som gör skillnaden mellan en människa och en biljardboll.

Citat:
Ja, givetvis är det en definitionsfråga. Och ska man vara noga så går inte heller fri vilja att definiera på ett meningsfullt sätt. Är det tex fri vilja orsakad av omgivningen? (är den det så är den ju inte fri). Och om den inte styrs av omgivningen, var skulle den då komma ifrån?

Det spelar ingen roll. Det viktiga är att du tror att du kan välja maträtt på en meny. Då är biljardbollen i spel och fysikens lagar sköter resten. Om vi menar något överhuvudtaget med "viljans frihet" så är det det spel som pågår i ditt huvud när du läser menyn och som leder till ett beslut.
Citera
2021-01-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det var därför jag skrev att man bör ta friheten med en nypa salt. Det är ju komplexiteten som gör skillnaden mellan en människa och en biljardboll.

Det spelar ingen roll. Det viktiga är att du tror att du kan välja maträtt på en meny. Då är biljardbollen i spel och fysikens lagar sköter resten. Om vi menar något överhuvudtaget med "viljans frihet" så är det det spel som pågår i ditt huvud när du läser menyn och som leder till ett beslut.

Fast det gör stor skillnad för besluten, och individens mående, om hjärnan förstår var besluten kommer ifrån. Det är inte bara en mysfaktor...
Citera
2021-01-25, 11:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Fast det gör stor skillnad för besluten, och individens mående, om hjärnan förstår var besluten kommer ifrån. Det är inte bara en mysfaktor...

Det gör hela skillnaden, hur vi mår ja.
Det är motorn i mänskligt beteende. Orsaken till verkan.
Citera
2021-01-25, 11:57
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Om fri vilja inte kan finnas enligt fysiken så skulle fri vilja om den fanns, strida mot fysiken.
Vad är det som inte kan finnas enligt fysiken?
Citera
2021-01-25, 12:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad är det som inte kan finnas enligt fysiken?

Det undrar jag också. Testa att be Grodan eller Ohshit.Cuntwell att försöka svara på det så får du se vad som händer.
Citera
2021-01-25, 12:07
Medlem
Citat:
Fast fortfarande, det går ju inte att definiera en oberoende agent. Hur du än gör landar du ju i att den styrs av kausalitet, eller slump. Eller i en metafysisk definition.

Inget av det är det vi kallar fri vilja...
Ditt resonemang bygger på en falsk motsättning. Att styras av kausalitet eller slump motsäger inte att man styr själv. Detta eftersom jag själv ingår i det kausala systemet.

Om utfallet hade varit bestämt oavsett om jag existerade eller inte så är det inte jag som bestämmer. Beror det på min existens så påverkar jag utfallet. Du hade kunnat välja något annat än jag. Även i ett fullt deterministiskt system.
Citera
2021-01-25, 12:23
Medlem
--Blackbird--s avatar
Idén att universum är deterministisk, som en maskin, och att fri vilja inte finns har redan skrotats för ca. 100 år sedan i och med kvantmekaniken.
Ni ligger ca. 100 år efter i utvecklingen. Kanske dags att uppdatera sig?
Citera
2021-01-25, 12:30
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Idén att universum är deterministisk, som en maskin, och att fri vilja inte finns har redan skrotats för ca. 100 år sedan i och med kvantmekaniken.
Ni ligger ca. 100 år efter i utvecklingen. Kanske dags att uppdatera sig?
Vad säger kvantmekanik om fri vilja? Upplys oss!
Citera
2021-01-25, 12:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Om fri vilja inte kan finnas enligt fysiken så skulle fri vilja om den fanns, strida mot fysiken.

Fri vilja strider mot fysiken ja men det gör inte definitionen av begreppet fri vilja, du måste förstå skillnaden mellan dessa.

Fri vilja kräver att du an göra ett annat val än det du gör och det kan du inte även om du inbillar dig det.
Citera
2021-01-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Så din definition av fri vilja använder begreppet fri vilja för att förklara vad det är, smart
Öh, nä? Jag antar att du menar att den är cirkulär, i så fall får du förklara på vilket sätt.

Jag beskrev det implicit i och för sig, du kanske har lättare att förstå det om jag tar en explicit beskrivning?
Citera
2021-01-25, 12:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Fri vilja strider mot fysiken ja men det gör inte definitionen av begreppet fri vilja, du måste förstå skillnaden mellan dessa.

Jag reagerade på din halmgubbe.
Du feltolkade nämligen det jag skrev ("Om din definition är att fri vilja inte är kompatibel med fysiken, vad är det då vi diskuterar här egentligen?")

Som du ser så syftar jag i den meningen på fri vilja och inte på definitionen som varandes ickekompatibel.

Väldigt dumt och onödigt påhopp.

Du kunde ha läst annorlunda … nej det var redan förutbestämt … fast genom att påpeka ditt misstag nu så kan du skärpa till dig och bli bättre på att läsa.
Men eftersom du är trotsig så kommer du att vägra.
Hård determinism här, eller hur?
Citera
2021-01-25, 12:56
Medlem
Fysik handlar om att utveckla modeller som beskriver observerbara fenomen som kan testas experimentellt. Tolkningar är inte fysik.

Jag väntar fortfarande på att någon beskriver ett experiment vi kan göra för att testa om vi har fri vilja. Hur ser ett positivt utfall ut? Hur ser ett negativt utfall ut? Tills någon beskriver ett sådant experiment så har frågan om fri vilja inget med fysik att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in