2021-01-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Gudomens andra persons relation till gudomens första person är en Fader-Son-relation.

Var i bibeln står det: "gudomens första person"?

Ordet "gudomen" existerar inte ens i bibeln.
Citera
2021-01-24, 18:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var i bibeln står det: "gudomens första person"?
Ordet "gudomen" existerar inte ens i bibeln.
Menar du att uttrycket "gudomens första person" måste stå i Bibeln? Om du menar det, varför menar du det?
Ordet "gudomen" existerar i Bibeln.
Citera
2021-01-24, 18:19
Medlem
Citat:
Menar du att uttrycket "gudomens första person" måste stå i Bibeln? Om du menar det, varför menar du det?

Det är ganska viktigt att veta vem Gud är, och veta om man tillber Gud eller en skapelse när man ber till Jesus. Annars riskerar man att tillbe en avgud, är inte det ganska viktigt att få veta?

Om Gud vore treenig, och man ska be till sonen, så borde det stå i bibeln. Tvärtom står det att man ska be till fadern, och att fadern t.o.m. är Gud för Jesus:

"Jesus sade:... jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud" (Joh 20:17)

Citat:

Var?
Citera
2021-01-24, 19:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är ganska viktigt att veta vem Gud är, och veta om man tillber Gud eller en skapelse när man ber till Jesus. Annars riskerar man att tillbe en avgud, är inte det ganska viktigt att få veta?
Om Gud vore treenig, och man ska be till sonen, så borde det stå i bibeln. Tvärtom står det att man ska be till fadern, och att fadern t.o.m. är Gud för Jesus:
"Jesus sade:... jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud" (Joh 20:17)
Var?
Jag vet inte om du blivit varse det, men enligt klassisk kristologi är Jesus Kristus (förutom Gud) också människa. Jag vet inte om du är medveten om det, men Bibeln lär att Jesus Kristus är också människa.
Så vad är ditt problem med att en människa ber till Fadern?
Inte för att det är mitt problem.

Jag tycker att du borde ha tagit reda på om "gudomen" står i Bibeln INNAN du hade kommit med påstående därom. För du vill väl inte (ertappas med att) lura oinsatta trådläsare?
Senast redigerad av Calovius 2021-01-24 kl. 19:17.
Citera
2021-01-24, 20:11
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du blivit varse det, men enligt klassisk kristologi är Jesus Kristus (förutom Gud) också människa. Jag vet inte om du är medveten om det, men Bibeln lär att Jesus Kristus är också människa.
Så vad är ditt problem med att en människa ber till Fadern?
Inte för att det är mitt problem.

Nja, han ber till Gud, och har en Gud, fastän du säger att han själv är Gud.

Citat:
Jag tycker att du borde ha tagit reda på om "gudomen" står i Bibeln INNAN du hade kommit med påstående därom. För du vill väl inte (ertappas med att) lura oinsatta trådläsare?

Var står det "gudomen" i bibeln?

Och framförallt, var förklaras det: "gudomens andra person är Jesus"
Citera
2021-01-24, 21:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Den klassiska trinitetsläran och kristologin har behandlat och besvarat det där spörsmålet långt innan du ens var påtänkt, och det utifrån Bibeln.
Att du inte tycks känna till det (för att förklara till det bättre, värre alternativet är att du medvetet undertrycker vad du vet) visar på vilket vrak du är i bibelteologiska spörsmål.

Varför tror du att jag inte känner till det?
Att jag inte håller med om deras resonemang är en helt annan fråga, och jag är inte ensam om att ifrågasätta det du anser vara "besvarat". Besvarat, ja, kanske i din värld, men inte tillfredsställande, utan med stora logiska hål som inte besvaras i Bibeln, vilket jag har visat och du inte brytt dig om att ens försöka motbevisa.
Citera
2021-01-24, 21:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Är Gud Fader, Son och Helig Ande, vilket Gud är, och ska man be till Gud, vilket Bibeln säger att man ska så ...
Att Jesus lär ut en exempelbön till Fadern utesluter på intet sätt detta.
Hade han sagt: Ni ska inte be till Sonen och inte heller till den Helige Ande, vilket han inte gör, då hade du kunnat påpeka det. Då hade Sonen och den Helige Ande heller inte varit Gud, för Gud får och ska man be till.

Men nu sa han ju inte att man skulle be till Gud, utan till Fadern, så ...
Citera
2021-01-24, 22:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men nu sa han ju inte att man skulle be till Gud, utan till Fadern, så ...
Fadern är Gud.
Citera
2021-01-24, 22:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför tror du att jag inte känner till det?
Att jag inte håller med om deras resonemang är en helt annan fråga, och jag är inte ensam om att ifrågasätta det du anser vara "besvarat". Besvarat, ja, kanske i din värld, men inte tillfredsställande, utan med stora logiska hål som inte besvaras i Bibeln, vilket jag har visat och du inte brytt dig om att ens försöka motbevisa.
Känner du till det låtsas du bort det som om det inte fanns.
Som ateist är du givetvis inte tillfreds med kristendomen.
Men poserar ändå som en kännare.
Du är mer en farao som ansätter Guds folk.
Citera
2021-01-24, 22:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nja, han ber till Gud, och har en Gud, fastän du säger att han själv är Gud.
Var står det "gudomen" i bibeln?
Och framförallt, var förklaras det: "gudomens andra person är Jesus"
Ja. Han ber till Gud, har en Gud och är själv Gud.
Du får leta i Boken.
Har du ingen så kan jag ge en länk.
De tre gudomspersonerna nämns, med Fadern först, Sonen som andra person (och den Helige Ande som tredje) i missionsbefallningen i Matt 28.
Slå upp i Boken och se själv.
Citera
2021-01-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ja. Han ber till Gud, har en Gud och är själv Gud.

Så han ber till sig själv när han ber till Gud?

Citat:
Du får leta i Boken.
Har du ingen så kan jag ge en länk.
De tre gudomspersonerna nämns, med Fadern först, Sonen som andra person (och den Helige Ande som tredje) i missionsbefallningen i Matt 28.
Slå upp i Boken och se själv.

Var i Matt 28 står ordet "gudomen"?

Kom ihåg, du sade:

Citat:

Kan du citera bibeln och stryka under ordet "gudomen"?

För det kan väl inte vara så att: "du borde ha tagit reda på om "gudomen" står i Bibeln INNAN du hade kommit med påstående därom. För du vill väl inte (ertappas med att) lura oinsatta trådläsare?"
Citera
2021-01-24, 23:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fadern är Gud.

Han är inte Sonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto