2016-01-27, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Du menar alltså du inte har förmågan att presentera bevisen, trots att bevisen finns, eller vadå?

Detta blir ju inte till annat ett "det bara är så"-argument i såna fall.
"Jag kan inte bevisa att bigfoot finns, men bevisen bekräftar hans existens": detta kanske är ett argument jag bör presentera i paranormal-forumet?

Som jag har sagt, evolutionsteorin är inte bevis på verkligheten, men enligt dig så pekar bevisen på att evolutionsteorin stämmer, vilket jag inte håller med om. Jag menar att bevisen pekar på en skapelse.

Citat:
När har jag sagt detta? Det enda jag påpekar är att evolutionen inte är relevant i denna tråden. I alla fall inte när det handlar om att lägga fram bevis FÖR skapelseberättelsen. Det är ju som sagt inte en dikotimi mellan evolution och bibelns skapelseberättelse.

Men suck, menar du att evolutionsteorin är ett bevis? Eller menar du att bevis pekar på evolutionsteorin?

Citat:
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är du svamlar om. Är det själva ordet "bevis" som du har en annan definition av?
För du kan väl ändå inte neka till att det är oerhört märkligt att bokstavligen skriva att bevisen bekräftar skapelseberättelsen och sedan skriva att det inte går att bevisa skapelseberättelsen?

Som sagt, du verkar inte förstå skillnaden mellan teori och bevis, jag citerar igen en hemsida som stödjer din syn på evolutionsteorin:

"En vetenskaplig teori är en förklaringsmodell för ett naturligt eller socialt fenomen. En vetenskaplig teori stöds av fakta och evidens." http://www.evolutionsteori.se/vetenskap/

Alltså, en vetenskaplig teori är inte fakta och evidens, en vetenskaplig teori stöds av fakta och evidens.
Citera
2016-01-27, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som jag har sagt, evolutionsteorin är inte bevis på verkligheten, men enligt dig så pekar bevisen på att evolutionsteorin stämmer, vilket jag inte håller med om. Jag menar att bevisen pekar på en skapelse.

Men suck, menar du att evolutionsteorin är ett bevis? Eller menar du att bevis pekar på evolutionsteorin?

Som sagt, du verkar inte förstå skillnaden mellan teori och bevis, jag citerar igen en hemsida som stödjer din syn på evolutionsteorin:

"En vetenskaplig teori är en förklaringsmodell för ett naturligt eller socialt fenomen. En vetenskaplig teori stöds av fakta och evidens." http://www.evolutionsteori.se/vetenskap/

Alltså, en vetenskaplig teori är inte fakta och evidens, en vetenskaplig teori stöds av fakta och evidens.

Vilka bevis? Och hur stödjer de skapelseberättelsen.
Eller ska vi bara ditt ord för sanning?
Och kom inte med evolutionsteorin, för detta är för religion och detta ämne är om bibeln är sann. Inte biologi och "är evolutionsteorin sann"
Senast redigerad av Jagge85 2016-01-27 kl. 01:12.
Citera
2016-01-27, 01:14
Medlem
Citat:

Jag är mycket väl medveten om vad begreppen bevis och vetenskaplig teori betyder.

Det enda jag nu är intresserad av är vilka bevis det är som du menar bekräftar skapelseberättelsen.

För detta har du ju ordagrant skrivit, dvs: "Bevisen bekräftar skapelseberättelsen". Då borde du väl kunna förklara vilka bevis det är som bekräftar den samt varför de bekräftar den, eller hur?
Citera
2016-01-27, 01:54
Medlem
libbens avatar
Citat:
Du är helt fel ute, gör om gör rätt.

Varför svarar du inte på mitt inlägg att en vetenskaplig teori inte är fakta/bevis?

Du borde läsa länken som jag gav dig, en hemsida som stödjer din syn och evolutionsteorin:

En vetenskaplig teori är en förklaringsmodell för ett naturligt eller socialt fenomen. En vetenskaplig teori stöds av fakta och evidens.

En vetenskaplig teori stöds av fakta och evidens, inte att teorin i sig själv är fakta eller evidens, förstår du nu?

Jag har inte sagt att en teori är fakta/bevis.
Citera
2016-01-27, 05:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Vad jag menar är vittnesmål som övertygat MIG, så min tro på Bibelns berättelse är inte blind vilket ju var anledningen till att jag gav olika exempel till att börja med.

Trams. Skillnaden mellan ingen evidens och evidens baserat på anekdotisk information i form av "vittnande" är så liten, att det blir semantisk akrobatik att stridas om hurvida det senaste skall kallas blind tro eller eller. Det finns ju även exempel att inbördas motstridande "vittnande" reducerar validiteten av detta vittnande.

Citat:
Om man nu pratar blind tro så är det betydligt närmare till hands att anta att du har en blind tro på evolutionsscenariot.

Falsk analogi ... frånsett att du tydligen fortfarande inte förstår vetenskapens systematiska metodologi.

Iövrigt är evolutionsteorins legitimitet/icke-legitimitet inte särskild relevant för bibelns sanning. Det är bara en kneejerk-reflex du har.

*

Lär dig elementär logik.
Citera
2016-01-27, 05:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tycker många "alien abductions" tyder på att vi inte är ensamma... vilket ju Bibeln berättar om,

I så fall är det mera realistisk att spekulera i att 'gud' var en ET och inte en extrakosmisk abstraktion.
Citera
2016-01-27, 05:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Angående din "tro" på vittnesmål, så är det väl så att du snarare vill att dom ska vara sann, och därför inte granskar dom kritiskt?

Citat:
Om jag får svara så tror jag att majoriteten är sanningsenliga om vad dom har upplevt, det är inte många som vill lura och ljuga för andra, men att det handlar om påverkan från andevärlden, alltså en ond påverkan.

Detta gäller alla möjliga slags upplevelser runt om i världen som t.ex. helanden hos karismatiska kristna, andra religiösa känslor, medium a la "Det okända", transupplevelser som voodo och hos många urinvånare t.ex. indianer, människor med makt och framgång som t.ex. Hitler som kände påverkan från andevärlden o.s.v. Om man lägger ihop alla dessa upplevelser runt om i hela världen så inbegriper det majoriteten av människorna på jorden.

Med "lägga ihop" förmodar jag att du inte avser new age-rörelsen ovana med att "blenda" allting ihop till en synkretist-smet.

Citat:
Dom flesta har upplevt någonting från andevärlden, och med stor sannolikhet har även du upplevt detta men kanske sopat undan detta med logiskt tänkande, vilket är bra iofs.

Alla dessa upplevelser kan förklaras med en andlig aktivitet, men hur kan man vetenskapligt förklara alla dessa vittnesmål?

Hurvida dessa anomali-upplevelser i bästa fall kan kallas mer än "paranormalitet" kan diskuteras. Men förtydliga och belägga gärna denna "andevärld" du refererar till, så det blirt klart om det inte bara rör sig om ännu en av dina tilläggs-hitta-på postulat, av den typ du brukar introducera när dina "argument" kör fast i självmotsägelser eller brist på validitet.
Citera
2016-01-27, 05:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det hela inleddes med att du hävdade att jag har en blind tro, medan du "minsann inte har detta".
För att kunna bemöta ditt påstående om "blind tro" kan det vara bra att åskådliggöra det hela på något sätt. Jag valde att använda ordet "scenario" som i det Bibliska scenariot, vilket sammantaget i detta sammanhang är föremålet för min tro. Nu går du igång på detta ordval och vägrar till synes försöka förstå hur jag menar utan vill specificera hela frågeställningen som om det gäller sakfrågor när det egentligen inte gäller sakfrågor utan tolkningsramar i sin helhet om man nu ska tala om "blind tro" på antingen scenarios eller sakfrågor.

Du skall se, du förstår säkert sånt bättre, om du börjar med att förkovra dig i elementär logik.
Citera
2016-01-27, 05:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alltså om Gud är bakom något så är det uppenbart, man behöver inte gissa, t.ex. om du var tillsammans med Moses och du ser att röda havet delar sig, eller att du ser en död person bli uppväckt, att någon går på vattnet o.s.v.

Sådana övernaturliga saker var till för att övertyga dom som inte tror:

Inte alls. Du har tydligen inte en susning om hur evidens "byggas" och ledar till teori-bildning med stor sannings-sannolikhet i akademisk vetenskap och/eller filosofi.

Läs på själv.
Citera
2016-01-27, 05:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
men jag anser att dom vetenskapliga bevisen bekräftar skapelseberättelsen.

Refererar du till din egen hemmasnickrade pseudo-vetenskap eller till akademisk vetenskap?
Citera
2016-01-27, 05:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Men nu har du ju inte mycket insikt i vad akademisk vetenskap och/eller filosofi sysslar med ... och dina egna alternativ har du inte valderat ... så vad snackar du egentligen om?
Citera
2016-01-27, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
bogomil värnar? haha bästa skämtet idag.

Citat:
snubben är ju uppenbarligen besatt.

1/ Av vad?

2/ Har du belägg?

3/ Vad är trådämnes-relationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in