Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan70
Det finns klara likheter med IT bubblan iom att båda är bubblor.
Jag hade många kollegor i it bubblan som var s.k "MoP" (millionaire on paper).
De flesta av dem blev dock aldrig miljonärer på riktigt. De sålde aldrig några aktier för kursen kunde ju bara gå uppåt. Ända tills det inte gjorde det.. och kraschade spikrakt nedåt. Fundamentan kom aldrig ikapp med de skyhöga värderingarna och visionerna om marknadsdominans infriades aldrig.
Tesla är ju extra dålig investering. För när den väl kraschar så har investeraren inte fått en krona i utdelning under tiden denne suttit på aktien heller. Iofs så har man fått vara kaxig på fb och känt sig som Gordon Gecko ett tag men det känns liksom inte värt det.
IT-bubblan bestod av en hel teknikvärld med hundratusentals företag utspridda i flera länder. Tesla är ett företag. Det är både historie- och kunskapslöst att jämföra det ens.
Men det var 20 år sedan och ”bubblor” är inga bubblor förrän de spricker. Ingen vet när någonting spricker.
Jag säger det jag har sagt i många år: teslas aktie kommer fortsätta att öka väldigt mycket varje år i flera år. Visst kommer den ha några dalar, men den kommer alltid tillbaka.
Det var ett annat smartskaft jag diskuterade tesla med här på Flashback för ett par år sedan. Han hävdade att deras kolapps låg runt hörnet. Han lyssnade inte. Teslas aktie har ökat med minst 200-300% sedan dess.
Om två år från nu kommer jag kanske använda dig som exempel.
Under tiden kommer jag lägga i princip allt jag får över i tesla varje månad.
Det enda som möjligen skulle kunna stoppa tesla nu är om Biden får för sig något i hästväg i skattepolitiken, eller att Elon går ut med att han är pedofil.