2020-12-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
I Teslas butiker/parkeringar, och på bilfärjor på väg hit som jag tolkar det.

https://ev-cpo.com/hunter/

Enligt den sidan finns där ca 1000 st Tesla Model 3, fabriksnya (bilar som gått under 50 km/miles), till salu i Europa. Hade kanske inte varit anmärkningsvärt om de var någon annan tillverkare, men nu pratar vi om Tesla, som inte för så längesen levde på hype, långa leveranstider pga stor efterfrågan osv.

https://www.bytbil.com/handlare/salt...bilcenter-9261
Finns även bilhandlare som sitter inne med fabriksnya Teslor, om dom beställt dem i spekulationssyfte eller vad vet jag inte...

För inte så längesen gjordes det uttalanden att Tesla bara tillverkar bilar som redan är beställda av en kund, numera verkar dom byggas och skickas iväg till länder utan att någon beställt dom. Det hade väl varit okej om dom blev sålda så fort dom anlöpte i bilfärjan, men så länge dom bara står nånstans är det en jobbig post i delårsrapporten. Elon Musk stressar fram obeprövad teknik i nya fabriker i Kina och skickar iväg till Europa i ett desperat försök att få upp försäljningssiffrorna innan året är slut, detta kan slå slint om efterfrågan ej finns där när dom kommer fram.

Det där är ju bilar som är på väg till Europa.

Tesla bygger inte bilar på beställning som de andra tillverkarna. De bygger för fullt och så matchar de beställningar mot färdiga bilar.
Citera
2020-12-07, 21:26
Medlem
Citat:
Hörde en liknelse med ett skenande godståg, man vill inte hoppa på det, men inte heller ställa sig framför det...

Vad spelar det för roll om den skenar nu? Den kommer ju krascha enligt din analys. Det blir omöjligt för tesla att upprätthålla det aktiepriset kopplat till att man, enligt dig, är på väg att misslyckas som företag, det är ju ett perfekt tillfälle för dig att korta aktien!

Grattis till alla er andra investerare i tesla! Vad ska ni göra för era pengar?
Senast redigerad av Dristigheten 2020-12-07 kl. 21:29.
Citera
2020-12-07, 21:39
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Vad spelar det för roll om den skenar nu? Den kommer ju krascha enligt din analys. Det blir omöjligt för tesla att upprätthålla det aktiepriset kopplat till att man, enligt dig, är på väg att misslyckas som företag, det är ju ett perfekt tillfälle för dig att korta aktien!

Grattis till alla er andra investerare i tesla! Vad ska ni göra för era pengar?
Han måste ju vara ett troll. Först spekulerar han att efterfrågan i Tyskland i princip försvunnit pga bilar i lager, sen visar det sig att Tesla var den enda tillverkaren i Tyskland som ökat i november, då är siffrorna för låga

Grattis på dig med min vän! Jag tänkte nog köpa ett par Tesla short shorts till David86 för mina pengar
Citera
2020-12-07, 22:09
Medlem
Grön dag nästan upp 7%

Tror ni att en dip kommer när tesla går med i SP500?
Citera
2020-12-07, 22:17
Medlem
Humeruss avatar
Idag minskade jag ner mitt innehav med 20% i TSLA.
Tillbaka under 50% av mitt totala innehav.

Inte ens jag kan sia korrekt om Teslas framtid men nu hittade jag en ev möjlighet och då behövde det frigöras likvid för att göra verklighet av den ideen.

Alla andra ligger kvar? Ingen som tankar och avyttrar lite då och då?
Citera
2020-12-07, 23:21
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Grön dag nästan upp 7%

Borde nog dippa. Den är uppe ca 60% sen nyheten om SP och den verkar inte sakta ner. Efter den är inne kommer nog många ta ut vinst.
Citera
2020-12-07, 23:28
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Idag minskade jag ner mitt innehav med 20% i TSLA.
Tillbaka under 50% av mitt totala innehav.

Inte ens jag kan sia korrekt om Teslas framtid men nu hittade jag en ev möjlighet och då behövde det frigöras likvid för att göra verklighet av den ideen.

Alla andra ligger kvar? Ingen som tankar och avyttrar lite då och då?
Jag förväntar mig en rätt stor dipp efter den är inne i SP då många antagligen vill ta ut vinst. Trots det så håller jag hårt då jag inte gillar att gambla. Jag lägger bara till mer varje gång den dippar.
Citera
2020-12-07, 23:38
Medlem
Elbilstillverkaren Teslas starka utveckling på Wall Street har skapat ett blodbad för de aktörer som valt att blanka aktien. Enligt S3 Partners har blankarna gjort förluster om närmare 35 miljarder dollar hittills i år, rapporterar CNN.

CNN gör en jämförelse med den problemtyngda amerikanska flygindustrin som under året förlorat rekordhöga 24,2 miljarder dollar, justerat för engångseffekter.

Bara i november förlorade Teslas blankare 8,5 miljarder dollar då aktien klättrade 46 procent. Det är ett större belopp än Teslas egna uppsamlade förluster på elva år.
- Placera

Kan inte vara särskilt trevligt
Citera
2020-12-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
För galenskaper kan fortgå längre än man rimligtvis kan tro, jovisst kan jag blanka nu, men jag kan inte utesluta att teslan ökar 100% till inom en månad varpå det känns som gambling de med. Det är ett löjligt stort antal småsparare i aktien som pumpar in alla sina pengar i den regelbundet (Powr är ju ett exempel på detta), som i sin tur tvingar indexfonder köpa en massa med. Det funkar bra tills det går åt skogen...

"the market can stay irrational longer than you can stay solvent"

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Fast det funkar ju åt båda hållen eller hur? Det skulle vara lika enkelt att tappa 37%. En ökning är en ökning medan alla andra minskat. Detta är bara början ska du se.
Haha alla genier som blankar Tesla tycker jag synd om. Att ni aldrig lär er
Det är inte så svårt att öka antalet sålda bilar jämfört med förra året om man sålde ett väldigt litet antal bilar då, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Han måste ju vara ett troll. Först spekulerar han att efterfrågan i Tyskland i princip försvunnit pga bilar i lager, sen visar det sig att Tesla var den enda tillverkaren i Tyskland som ökat i november, då är siffrorna för låga
Hela anledningen till att bilarna skickas från Kina till Europa är ju för att efterfrågan är bortblåst i Kina, trots att dom sänkte priset på dom med ca 20%. Nu kommer det hit Teslor med ännu sämre kvalite än den redan dåliga från USA...
Citera
2020-12-08, 08:21
Medlem
libbens avatar
Citat:
För galenskaper kan fortgå längre än man rimligtvis kan tro, jovisst kan jag blanka nu, men jag kan inte utesluta att teslan ökar 100% till inom en månad varpå det känns som gambling de med. Det är ett löjligt stort antal småsparare i aktien som pumpar in alla sina pengar i den regelbundet (Powr är ju ett exempel på detta), som i sin tur tvingar indexfonder köpa en massa med. Det funkar bra tills det går åt skogen...

"the market can stay irrational longer than you can stay solvent"

Det är inte så svårt att öka antalet sålda bilar jämfört med förra året om man sålde ett väldigt litet antal bilar då, eller hur?

Hela anledningen till att bilarna skickas från Kina till Europa är ju för att efterfrågan är bortblåst i Kina, trots att dom sänkte priset på dom med ca 20%. Nu kommer det hit Teslor med ännu sämre kvalite än den redan dåliga från USA...

Nej, de skickar bilar från kina till europa för att det är billigare än att frakta dem från USA.
Citera
2020-12-08, 11:54
Medlem
Powrs avatar
Citat:

Så hur förklarar du att alla andra minskat då? Även de som sålt betydligt mindre bilar än Tesla? Du verkar inte förstå att om du säljer få bilar så är det lika enkelt att minska försäljningen som att öka den. Mitt under en global pandemi, där alla andra märken sålt färre bilar (förståeligt) så fortsätter Tesla att slå rekord. Hur kan du spinna det till något negativt?
Hur kan du sitta och försvara din påhittade teori om minskad efterfrågan när du ser med egna ögon att du har fel?

När ska du börja tänka logiskt? Det finns ingen fabrik i Europa än. Kan du inte förstå att det är billigare att skicka bilar från Kina än USA?
Citera
2020-12-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Grön dag nästan upp 7%

Ser inte vad som ska driva den ytterligare uppåt efter att den är inne. Då är det upp till bevis med fundamenta och världsherravälde som gäller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback