Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-05, 17:43
  #2881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag ligger plus på Tesla men säkert mycket mindre än dig eftersom jag inte varit med på resan upp. Har bara kortat. Du kan se säkert tre tillfällen i denna tråden när jag i förväg förutspått att aktien ska gå ner och som jag själv satsat pengar på. Det lustiga är att du blir irriterad. Varför? Jag försöker bara diskutera en aktie. Om ämnet är känsligt för dig så kan vi sluta. Inte svårare än så. Jag försöker hitta mer emotionellt neutrala Tesla bullar att diskutera med då. Har också lite svårt att hitta bra global data som inte handlar om en modell utan total marketshare och trender där, så därför frågade jag om det. Om du inte kan hjälpa mig så är det helt ok, det var bara en fråga.

Därför att du källhänvisar inte till ett enda av dina påståenden, utan slänger ur dig saker som sanningar som gång på gång blir tillbakavisade. Sen ber du om källor när det redan hänvisats till källor.

Hur spelade du dina kortningar och vid vilka datum?

Vill gärna höra på vilken analys du valde att shorta aktien just vid de tillfällena.
__________________
Senast redigerad av Dristigheten 2020-10-05 kl. 17:51.
Citera
2020-10-05, 18:20
  #2882
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Därför att du källhänvisar inte till ett enda av dina påståenden, utan slänger ur dig saker som sanningar som gång på gång blir tillbakavisade. Sen ber du om källor när det redan hänvisats till källor.

Hur spelade du dina kortningar och vid vilka datum?

Vill gärna höra på vilken analys du valde att shorta aktien just vid de tillfällena.

Jag har haft två källanvisningar redan när jag talat om försäljningssiffor.

Det är många datum sammanlagt eftersom jag ofta ackumulerar en tid innan toppen. Det var enbart TA. Första var i mars tror jag, där skrev jag att det är max en dag kvar tills det vänder. Sen var det två kortningar till, först när Tesla peakade vid femhundra och studsen efteråt, på den stora toppen vid 500 ackumulerade jag under en period innan för jag var övertygad om att det skulle vända inom två veckor, den sista kortningen var vid 500 dock men medelpris var lägre för jag började ackumulera innan 500 men ändå stor vinst eftersom den gick ner till runt 330 om jag minns rätt. Just nu är fjärde gången jag kortar (i år). Där har vi inte facit än. Det baseras mest på att jag inte tror Tesla har gått ner klart efter den stora peaken på 500, jag tror inte Tesla kommer slå den i år eller på några år. Men man kan alltid ha fel. Att börsen i stort fortsätter vara vansinnigt stark är "oroande".
Citera
2020-10-05, 20:47
  #2883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Va? Här är en ganska enkel ekvation för dig:

Billigare bilar = fler sålda bilar = större vinst.

Modell Y är en suv
Modell 3 är inte en suv

Varför skulle man inte köpa en modell 3 om man inte vill ha en suv?

Vilka ska konkurrera med dom?

Polestar2? Visst, när dom väl kommer ut på marknaden igen (vissa rapporterar om att dom fick lämna in sina för över en månad sen och har ännu inte fått tillbaka dom)

VW? Dom har ju själva erkänt att dom ligger långt efter Tesla.

Inga andra märken är ens intressanta att jämföra med.
Dagens inlägg .... Hur mkt "VINST" tror du Tesla gör på 1st såld bil tror du ?
Citera
2020-10-05, 21:05
  #2884
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Dagens inlägg .... Hur mkt "VINST" tror du Tesla gör på 1st såld bil tror du ?

Många premium bilar säljer endast tusentals bilar per år men gör vinst för det.

Tyvärr är det så att pionjärerna inte alltid är dom som blir vinnarna.

Xerox och inte osannolikt Boston robotic är två sådana.

Varför? För att man satsar mer på att vara innovativa än att skapa en produkt marknaden vill ha. Dom skapar visserligen marknadens intresse för teknologin men någon annan lägger sig på rätt nivå.

Liksom tesla är "innovativa" genom skapa en range i sina bilar knappt några behöver vilket får dom att se flashiga ut men ingen konsument vill betala för. Min Tesla kan göra 50mil sa Greta som kör 4 mil totalt per dag. Vilken bra investering i batterikapacitet. Bättre att sälja billigare bilar med lägre kapacitet som räcker för dom flesta så att fler väljer att köra elbil?
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2020-10-05 kl. 21:12.
Citera
2020-10-05, 21:14
  #2885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Dagens inlägg .... Hur mkt "VINST" tror du Tesla gör på 1st såld bil tror du ?

Runt 30%

https://thenextavenue.com/2020/06/10...it-can-double/

En vanlig biltillverkare siktar på runt 10%
Citera
2020-10-05, 21:19
  #2886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Många premium bilar säljer endast tusentals bilar per år men gör vinst för det.

Tyvärr är det så att pionjärerna inte alltid är dom som blir vinnarna.

Xerox och inte osannolikt Boston robotic är två sådana.

Varför? För att man satsar mer på att vara innovativa än att skapa en produkt marknaden vill ha. Dom skapar visserligen marknadens intresse för teknologin men någon annan lägger sig på rätt nivå.

Liksom tesla är "innovativa" genom skapa en range i sina bilar knappt några behöver vilket får dom att se flashiga ut men ingen konsument vill betala för. Min Tesla kan göra 50mil sa Greta som kör 4 mil totalt per dag. Vilken bra investering i batterikapacitet. Bättre att sälja billigare bilar med lägre kapacitet som räcker för dom flesta så att fler väljer att köra elbil?

Fast så fort elbilar kommer på tal så är det räckvidden det pratas om. Den första frågan brukar ju vara ”hur långt kommer du med den där?”. Kan hålla med om att de allra flesta inte behöver 50 mils räckvidd, fast folk verkar ju tycka att det är fjuttigt med 10 eller 20 mil. Då säger folk istället ”jag kommer mycket längre med min bensinare”, det är väl delvis därför det blivit såhär.
Citera
2020-10-05, 21:27
  #2887
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvidBirch
Fast så fort elbilar kommer på tal så är det räckvidden det pratas om. Den första frågan brukar ju vara ”hur långt kommer du med den där?”. Kan hålla med om att de allra flesta inte behöver 50 mils räckvidd, fast folk verkar ju tycka att det är fjuttigt med 10 eller 20 mil. Då säger folk istället ”jag kommer mycket längre med min bensinare”, det är väl delvis därför det blivit såhär.

Men varför sälja dyra bilar med kapicitet kanske 5 procent behöver istället för att sälja prisvärda bilar för dom allra flesta som inte kör mer än några mil om dagen?

Dom kan väl välja till det batteripaketet då.

För som jag förstår det, rätta mig gärna, står batterierna en stor del av priset? Innovatören borde väl inte samtidigt sätta höga trösklar.

Den där lilla kinesiska bilen för sitt pris är ett bättre ekonomiskt val för Stockholmapendlare som bara kör till och från sitt jobb villet väl är den största anledningen till att folk har bil och köar varje dag?
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2020-10-05 kl. 21:31.
Citera
2020-10-05, 21:34
  #2888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag har haft två källanvisningar redan när jag talat om försäljningssiffor.

Det är många datum sammanlagt eftersom jag ofta ackumulerar en tid innan toppen. Det var enbart TA. Första var i mars tror jag, där skrev jag att det är max en dag kvar tills det vänder. Sen var det två kortningar till, först när Tesla peakade vid femhundra och studsen efteråt, på den stora toppen vid 500 ackumulerade jag under en period innan för jag var övertygad om att det skulle vända inom två veckor, den sista kortningen var vid 500 dock men medelpris var lägre för jag började ackumulera innan 500 men ändå stor vinst eftersom den gick ner till runt 330 om jag minns rätt. Just nu är fjärde gången jag kortar (i år). Där har vi inte facit än. Det baseras mest på att jag inte tror Tesla har gått ner klart efter den stora peaken på 500, jag tror inte Tesla kommer slå den i år eller på några år. Men man kan alltid ha fel. Att börsen i stort fortsätter vara vansinnigt stark är "oroande".

Inte så svårt att kolla upp dina exakta datum för dina affärer hos din mäklare. Jag tror att du snackar skit. Du har ingen som helst analys på ditt kortande, inget kopplad till händelser, utan du har på måfå gissat och träffat rätt på alla dina shorts på en av världens volatilaste aktier. Ingen förutom valarna kan förutse topparna och dalarna på Tesla men du har listat ut det. Yeah right.
__________________
Senast redigerad av Dristigheten 2020-10-05 kl. 21:50.
Citera
2020-10-05, 21:48
  #2889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Men varför sälja dyra bilar med kapicitet kanske 5 procent behöver istället för att sälja prisvärda bilar för dom allra flesta som inte kör mer än några mil om dagen?

Dom kan väl välja till det batteripaketet då.

För som jag förstår det, rätta mig gärna, står batterierna en stor del av priset? Innovatören borde väl inte samtidigt sätta höga trösklar.


Jag tycker att det är en bra idé. NIO har ju ett koncept där du leasar batteriet och har stationer där du ska kunna byta ut det.

På battery day visade Tesla upp ett batteri som ger 60% högre kapacitet till halva priset av nuvarande batterier. Man har satt dom i test-produktion och förväntas ha full produktionskapacitet om typ ett år.
Citera
2020-10-05, 22:58
  #2890
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Inte så svårt att kolla upp dina exakta datum för dina affärer hos din mäklare. Jag tror att du snackar skit. Du har ingen som helst analys på ditt kortande, inget kopplad till händelser, utan du har på måfå gissat och träffat rätt på alla dina shorts på en av världens volatilaste aktier. Ingen förutom valarna kan förutse topparna och dalarna på Tesla men du har listat ut det. Yeah right.

Varför har du så mycket beskt inuti dig. Har jag gjort dig nåt? Kan inte minnas att jag skrivit en enda otrevlig sak till dig. Bara försökt diskutera Tasla. Du kan förövrigt söka på mina inlägg i denna tråden för att se vad jag skrivit och när. Det jobbet får du göra själv om det intresserar dig.
Citera
2020-10-06, 05:33
  #2891
Avstängd
wwrs avatar
Nu får allt Elon skaffa starkare tejp. Inte bara kofångarna flyger.

Teslas kvalitetsproblem borde ha sänkt vilket företag som helst, men inte curlinggenerationens mest bortskämda unge.
Citat:
Tesla convertible? Model Y roof flies off while owners drive down California highway
‘The entire glass top of the roof just flew off in the wind’

hours after he and his parents picked up the new Model Y from the Tesla dealership in Dublin, California. Right off the bat, they noticed some minor “fit and finish” problems, such as “spacing issues and unevenness in the gaps that are pretty well-known issues with new Teslas.” But they didn’t expect any problems with the crossover’s mammoth panoramic glass roof, and certainly not on the same day they drove it off the dealer’s lot.

For years, Tesla has been plagued by quality issues, but it seems to have grown worse with the release of the Model Y in 2019. Just this past summer, Tesla scored last in a survey of customers by researcher JD Power. Owners have flocked to online forums to complain about paint and trim problems, indentations in the seats, and loose seatbelts. But an entire roof flying off on the highway is a new kind of problem for Tesla.
https://www.theverge.com/platform/am...-quality-issue
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-06 kl. 05:43.
Citera
2020-10-06, 11:56
  #2892
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu får allt Elon skaffa starkare tejp. Inte bara kofångarna flyger.

Teslas kvalitetsproblem borde ha sänkt vilket företag som helst, men inte curlinggenerationens mest bortskämda unge.

https://www.theverge.com/platform/am...-quality-issue

Personkult slår kvalitet på kort sikt. Låg kvalitet hos snabbt växande företag borde vara ganska vanligt. Förmodligen kommer kvaliten förbättras med tiden också. Men otroligt vilket kult Tesla har åstadkommit där så många verkar identifiera sig med företaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback