2021-01-23, 19:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det kan ha gått till som du säger, mer eller mindre.

MEN jag undrar varför SE då ringer så angeläget och dels vill ha exakt utstämplingstid, men kanske framför allt varför han vill ta bort ett onödigt signalement för att han tror sig blivit förväxlad med gärningsmannen.
Han har inte sett gärningsmannen, hur vågar han då säga att signalementet är falskt?
Kanske är det en man med liknande klädsel som är mördaren, det kan han ju faktiskt inte veta i så fall!
Och att han själv rusade efter är väl för det första ganska få som verkligen tror på och för det andra skedde det flera minuter efter dådet, så ingen med vettet i behåll skulle tro att det var gärningsmannen som rusade eftet poliserna.

Så VARFÖR är han då så angelägen att ta bort ett falskt signalement? Hur kan han veta att det är falskt? Det kanske bara var någon med liknande klädsel i så fall.

Så angelägen är han inte, han säger att det kan vara han som beskrivs. Han försöker inte helt ta bort det.

Han ringer polisen för att anmäla en misstänkt person. Det står i sidhuvudet på förhörsprotollet.
Citera
2021-01-23, 19:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Fast han har hört det? Eller är det påhittat?

Spelar ingen roll vem som sa det, sa jag.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-01-23 kl. 19:42.
Citera
2021-01-23, 19:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Lite märkligt om SE som undanskymt vittne måste ringa till polisen för att få bort ett felaktigt signalement på gärningsmannen som han inte sett?

Jaså, är det därför han ringt polisen? Intressant tolkning.

Signalementet nämns bara i förbifarten i förhörsprotokollet.

Högst upp står anledningen till samtalet. Allt annat är en tolkning.
Citera
2021-01-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Spelar ingen roll vem som sa det, sa jag.

Jag undrade bara om du tror att det är sant eller påhittat?
Citera
2021-01-23, 19:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag undrade bara om du tror att det är sant eller påhittat?

Jag tror de är sant.

Eller rättare sagt. Jag tror han lika gärna kan hört det på tv och radio.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-01-23 kl. 19:57.
Citera
2021-01-23, 19:59
Medlem
Jag vet att jag tillhör SEkten eftersom att jag TROR att SE kan vara mördaren. Många i den här tråden avvisar det med hänvisning till signalementen från vittnena på mordplatsen. En fråga till er, hur såg gärningsmannen ut? Var det täckjacka? Rock? Sprang han klumpigt eller smidigt? Hade han en hatt eller keps? Måhända barhuvad? Mörkt hår? Kraftig? Med tanke på att ni har kandidater som är mycket troligare borde ni ju också kunna ge det fullständiga signalementet så att det beskriver CA,CP eller vem det nu är?. Då undrar jag också vilka vittnen som har sett rätt och vilka som sett fel? Visst, SE är långt ifrån någon 100% kandidat men hur ser alternativet ut för att få CA eller CP in i ett händelseförlopp?
Citera
2021-01-23, 20:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag vet att jag tillhör SEkten eftersom att jag TROR att SE kan vara mördaren. Många i den här tråden avvisar det med hänvisning till signalementen från vittnena på mordplatsen. En fråga till er, hur såg gärningsmannen ut? Var det täckjacka? Rock? Sprang han klumpigt eller smidigt? Hade han en hatt eller keps? Måhända barhuvad? Mörkt hår? Kraftig? Med tanke på att ni har kandidater som är mycket troligare borde ni ju också kunna ge det fullständiga signalementet så att det beskriver CA,CP eller vem det nu är?. Då undrar jag också vilka vittnen som har sett rätt och vilka som sett fel? Visst, SE är långt ifrån någon 100% kandidat men hur ser alternativet ut för att få CA eller CP in i ett händelseförlopp?

Det är ju intressant hur de närmaste vittnena till stor del säger blå jacka.
Citera
2021-01-23, 20:09
Medlem
Citat:
Det är ju intressant hur de närmaste vittnena till stor del säger blå jacka.

AB var nära och han säger rockliknande plagg. LL ytterrock. JA rock. Vet inte om det till stor del är blå jacka som gäller.
Citera
2021-01-23, 20:27
Medlem
Citat:
Slåss du mot halmgubbar ofta?

Ja, det möjligt att jag slåss mot halmgubbar, i alla fall så ”slåss” jag mot gubbar som ger ickesvar..

För övrigt så nämner ju SE i telefonsamtalet till polisen morgonen efter; att han gör sin rusning.. därefter nämner han att signalementet på en man i lång rock kan vara han själv.

Visst kan man tolka detta hur man vill; men varför skulle han tro detta utan rusning?

Du verkar utesluta SE för att han inte verkar göra en ”big deal” över att han kan var den som signalementet avser.

Och att överhörningen är hittepå för att säkerställa för alla att SE verkligen har gjort rusningen?

Jag vill hävda att de som tror SE är ett vittne som passivt tittar på bör nog revidera den synen på SE. Rusningen är rimligtvis gjord.
Citera
2021-01-23, 20:50
Medlem
Citat:
Vilket skulle kunna tyda på att SE är just det överdrivande vittne som många tror
Vi får se vad som framkommer i boken men det är svårt att se att detta ,om det stämmer skulle stärka sannolikhetaen att han var ett vittne.
Däremot ett sätt för honom att komma så nära sanningen som bara är möjligt utan att avslöja sin verkliga roll i mordet.
Ett sätt att återskapa känslan från mordkvällen likaså.
OM han gjort detta som vittne så borde han väl rimligen ha berättat detta i förhör tex?
Då hade han verkligen framstått som handlingskraftig och lite hjältemodig.
Jag förstår inte på vilket sätt det skulle stärka att han bara var ett vittne,
För att tolka det så måste man verkligen vara låst i sina tankar och helt enkelt av nåt skäl(prestige,ekonomiska intressen eller annan dold agenda) ha bestämt sig för nej den där Engström är då inte mördaren han var ju 52 år och dessutom grafiker och gift dessutom nej han var det inte.
Citera
2021-01-23, 20:51
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Ja, det möjligt att jag slåss mot halmgubbar, i alla fall så ”slåss” jag mot gubbar som ger ickesvar..

För övrigt så nämner ju SE i telefonsamtalet till polisen morgonen efter; att han gör sin rusning.. därefter nämner han att signalementet på en man i lång rock kan vara han själv.

Visst kan man tolka detta hur man vill; men varför skulle han tro detta utan rusning?

Du verkar utesluta SE för att han inte verkar göra en ”big deal” över att han kan var den som signalementet avser.

Och att överhörningen är hittepå för att säkerställa för alla att SE verkligen har gjort rusningen?

Jag vill hävda att de som tror SE är ett vittne som passivt tittar på bör nog revidera den synen på SE. Rusningen är rimligtvis gjord.
Ja den påstådda rusningen ihop med de observationer LJ/YN gjort och då främst den lilla väskan på den jagade mannen är något som får mig att inte kunna skratta bort SE som GM - eller alibi-grejen för den delen.
Citera
2021-01-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Det är inte jag som säger det utan YN:s iakttagelser eller icke iakttagelser.

Enligt YN så var det just rocken som inte stämmer.
Enligt YN är den lilla väskan hård form och inga remmar. Stämmer inte med SE lilla mjuka med rem.

För övrigt kan Engströms lilla väskan inte ge härbärge till en S/W 6tum pipa(inte heller 4tums pipa)
Det man kan utläsa av YNs vittnesmål är att den man hon såg springa på DBG i allt väsentligt påminner om SE.Det som felade var rocken och det förklaras väl rimligtvis med att han hade en annan rock på sig på den bild som YN fick se än den han bar på mordkvällen.
Att få det till att hon pekat ut CP är en helt häpnadsväckande slutsats faktiskt.
Din verklighetsuppfattning är verkligen skör.
Din argumentation är desperat och saknar helt förankring i verkligheten,
Jag får Trumo-vibbar av dig.Så vitt jag vet är det inge som påstått att SE förvarade vapnet i handlovsväskan.Vapnet rymdes knappast där.
I väskan är det rimligt att han förvarade saker som nycklar.pengar och cigaretter.
VARFÖR kan du inte bara erkänna att jag tror absolut inte att det var SE MEN han kan inte uteslutas helt eftersom inget i materialet uteslutet honom och det finns tveksamheter i hans berättelser.
Skulle det göra så ont att bara skriva och erkänna det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in