2021-01-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Treenigheten finns inte som ord, men läran om Gud som treenig (trinitetsläran) är biblisk, tagen ur Bibeln.
Absolut är det en central fråga att veta vem Gud är.

Det finns inte ens en lära bland bibelskribenterna, utan några få skriftställen som tolkas (vantolkas enligt mig) på det sättet utanför bibeln, medan massor med skriftställen motsäger treenighetsläran, t.ex. där det finns bara en Gud, fadern, medan sonen är en herre:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)

Det Paulus menar med att "ha fadern som Gud" är att man tillber bara fadern som gud, även om det existerar andra gudar, t.ex. att Jesus kallas för en gud. Jesus är alltså en gud, men kristna ska inte "ha" honom som gud, bara fadern.

Och dom skriftställen som tolkas som att Jesus är Gud (obs, det står inget i bibeln om en tredje person) går att tolka på ett annat sätt som passar väl in i att Jesus inte är Gud med stort G som ska tillbes.
Citera
2021-01-23, 17:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är inte alla kristnas tolkning. Och inte heller min tolkning.
Jag håller med Jehovas vittnen i deras tolkning.
Det är du som har gått på ogrässådden att Gud är tre och ändå en och samma.
Ingen som förnekar Guds treenighet är kristen.
Citera
2021-01-23, 18:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns inte ens en lära bland bibelskribenterna, utan några få skriftställen som tolkas (vantolkas enligt mig) på det sättet utanför bibeln, medan massor med skriftställen motsäger treenighetsläran, t.ex. där det finns bara en Gud, fadern, medan sonen är en herre:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)
Muchas gracias för det stället, där Jesus Kristus anges vara den ende Herren. Vilket är ett annat namn på Gud, liksom Gud är ett annat namn på Herren.
Muy bien.
Citera
2021-01-23, 18:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vi kan börja med att hon var en svärmare.
Skeppsbrottet är din fantasi, den är jag inte intresserad av.
Ja, det är klart, du kanske aldrig lidit skeppsbrott i tron, för du kanske aldrig varit kristen ... När blev du döpt?
---
Jag googlade på hennes namn och läste en "obituary" (dödsruna).
Senast redigerad av Calovius 2021-01-23 kl. 18:06.
Citera
2021-01-23, 18:30
Medlem
Citat:
Det hindrar inte folk från att göra det. Vilka som är de verkliga kristna är en omstridd fråga. Vissa anser det vara ett fåtal, andra anser det vara alla som säger sig tro på Jesus, och då inkluderar det även mormoner.

Låt den frågan bero till den sista dagen. Människan ska inte döma.

Jag håller med, Jesus sade att man inte ska döma enskilda människor. Jag kan inte döma och dömer inte, jag kan bara berätta vad jag tycker står i bibeln.

Citat:

Jo, men det säger ju inte att det handlar om änglar i de fallen, även om det första möjligen skulle kunna tolkas så.

Även det andra kan tolkas så, eftersom dom står inför Gud i himlen, där även Satan kommer fram.

Citat:
Däremot kan de kanske ha funnits andra söner än änglar.

Då motsäger väl det du påstår, att bara Jesus kan vara Guds son?
Och som jag sade, även Adam kallas för Guds son, så Jesus är inte den enda av Guds söner, men han är den enfödde/förstfödde av alla söner.

Citat:
Problemet som jag har med den tolkningen är ju påståendet att Jesus var Guds ende son.
Joh 3:16
Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.

Bibel2000 översätter det grekiska ordet "monogenes" inte så bra här, Folkbibeln är bättre:

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son" (Joh 3:16 Folkbibeln)

Jesus är unik(den ende) på det sättet att han är den förstfödde i hela skapelsen:

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)
"Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse." (Upp 3:14 Bibel2000)
Citera
2021-01-23, 18:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ingen som förnekar Guds treenighet är kristen.

Det är din åsikt, ja. Inte min.
Citera
2021-01-23, 18:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, det är klart, du kanske aldrig lidit skeppsbrott i tron, för du kanske aldrig varit kristen ... När blev du döpt?
---
Jag googlade på hennes namn och läste en "obituary" (dödsruna).

Lika snabb att döma som vanligt utan att egentligen undersöka närmare, alltså.
Citera
2021-01-23, 18:44
Medlem
Citat:
Muchas gracias för det stället, där Jesus Kristus anges vara den ende Herren. Vilket är ett annat namn på Gud, liksom Gud är ett annat namn på Herren.
Muy bien.

Nej, Jesus anges vara den ende herren, inte "Herren".

Ordet "herre" är inte ett namn utan en titel, och det är passande att Jesus kallas för en "herre", eftersom han fått all makt över himmel och jord, och den makten fick han från Gud:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Senare ska Jesus återlämna denna makt tillbaka till Gud:

"Sedan kommer slutet, när han(Jesus) överlämnar riket åt Gud, fadern...
"När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen
(Gud) som har lagt allt under honom...
när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.
" (1 Kor 15:24,27,28 Bibel2000)

Och dessutom kan man inte veta om det är "Herren" eller "herren" det ska stå, eftersom små bokstäver (gemener) inte uppfanns förrän långt efter att bibeln hade skrivits.
Citera
2021-01-23, 20:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är din åsikt, ja. Inte min.
Det är din åsikt att det är min åsikt för det är inte min åsikt utan vad Bibeln lär.
Den som inte har Sonen har inte heller Fadern.
Citera
2021-01-23, 20:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Lika snabb att döma som vanligt utan att egentligen undersöka närmare, alltså.
Kyrkotillhörighet är en bekännelse till ifrågavarande kyrkas lära. En synergistisk redogörelse av omvändelsen är en bekännelse till synergism.
Citera
2021-01-23, 20:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, Jesus anges vara den ende herren, inte "Herren".

Ordet "herre" är inte ett namn utan en titel, och det är passande att Jesus kallas för en "herre", eftersom han fått all makt över himmel och jord, och den makten fick han från Gud:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Senare ska Jesus återlämna denna makt tillbaka till Gud:

"Sedan kommer slutet, när han(Jesus) överlämnar riket åt Gud, fadern...
"När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen
(Gud) som har lagt allt under honom...
när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.
" (1 Kor 15:24,27,28 Bibel2000)

Och dessutom kan man inte veta om det är "Herren" eller "herren" det ska stå, eftersom små bokstäver (gemener) inte uppfanns förrän långt efter att bibeln hade skrivits.
Läs texten du själv gav. En enda Herre. Så säger man om Gud. Texten säger det om Jesus Kristus.
Allmakt är inget man får och ger - såvida man inte är Gud och människa i en enda person, och genomgår tillstånd av förnedring och upphöjelse. Allmakt är något man antingen har eller också inte har.
Men detta är inget antitrinitarianer vill veta något om, är min erfarenhet så här långt.
Citera
2021-01-23, 21:01
Medlem
Citat:
Läs texten du själv gav. En enda Herre. Så säger man om Gud. Texten säger det om Jesus Kristus.

Texten säger inte "en enda Gud" om Jesus Kristus.

Citat:
Allmakt är inget man får och ger - såvida man inte är Gud och människa i en enda person, och genomgår tillstånd av förnedring och upphöjelse. Allmakt är något man antingen har eller också inte har.

Var i bibeln står detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in