Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Det hindrar inte folk från att göra det. Vilka som är de verkliga kristna är en omstridd fråga. Vissa anser det vara ett fåtal, andra anser det vara alla som säger sig tro på Jesus, och då inkluderar det även mormoner.
Låt den frågan bero till den sista dagen. Människan ska inte döma.
Jag håller med, Jesus sade att man inte ska döma enskilda människor. Jag kan inte döma och dömer inte, jag kan bara berätta vad jag tycker står i bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, men det säger ju inte att det handlar om änglar i de fallen, även om det första möjligen skulle kunna tolkas så.
Även det andra kan tolkas så, eftersom dom står inför Gud i himlen, där även Satan kommer fram.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Däremot kan de kanske ha funnits andra söner än änglar.
Då motsäger väl det du påstår, att bara Jesus kan vara Guds son?
Och som jag sade, även Adam kallas för Guds son, så Jesus är inte den enda av Guds söner, men han är den enfödde/förstfödde av alla söner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Problemet som jag har med den tolkningen är ju påståendet att Jesus var Guds ende son.
Joh 3:16
Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.
Bibel2000 översätter det grekiska ordet "monogenes" inte så bra här, Folkbibeln är bättre:
"
Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son" (Joh 3:16 Folkbibeln)
Jesus är unik(den ende) på det sättet att han är den förstfödde i hela skapelsen:
"
Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)
"
Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse." (Upp 3:14 Bibel2000)