2021-01-23, 14:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Man kan inte avbryta ett köp genom att återbetala köpesumman....
Tror du ICA kan återfå sin fläskfilé genom att swisha dig pengarna du betalde för den?

Ett köp skulle mycket väl kunna anses accepterat avbrutet av säljaren om säljaren har bistått köparen i återbetalning.

Om ICA säger att de vill återköpa fläskfilen och du meddelar ICA ditt Swish nummer så de kan sätta in pengarna där, så kan du sedan inte hävda någon rätt att behålla fläskfilen. Det faktum att du accepterat återbetalningen genom att bistå med dess genomförande visar att du accepterar att köpet återgår.
2021-01-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
En tredjeklassare dvs en tioåring skulle vinna detta mål i Tingsrätten så många självmål som Ebba gjort.
Tack för dina argument, jag ska läsa länkarna som du har lagt upp som kompletterar ditt välskrivna inlägg.

p.s de flesta tioåringarna får i fyran.
2021-01-23, 15:23
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Man kan inte avbryta ett köp genom att återbetala köpesumman....
Tror du ICA kan återfå sin fläskfilé genom att swisha dig pengarna du betalde för den?

Nej, men om du säger till ICA att sätt in pengarna på det här kontot på vilket sätt hedrar du det tidigare avtalet? Du vill ha kvar fläskfilén och ICA vill ha tillbaka den. De ber dig om dina uppgifter för att kunna återbetala, vilket du gör.

En god jurist skulle kunna argumentera för att genom att du frivilligt gav uppgifterna för att möjliggöra en återbetalning har du faktiskt genomfört en accept på detta nya avtal. Du har tagit emot pengar för en vara och du var även medveten om varför de behövde dina uppgifter.

Om ICA bara hade swishat är det en sak men om de ber dig och du möjliggör genom en handling så har du faktiskt medverkat i ett nytt avtal. Du hedrar inte det tidigare avtalet genom att du tar emot pengarna som du egentligen inte vill ha.
2021-01-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Det är en liknande typ av argumentation som Ebbas ombud för i sin senaste inlaga där hon påpekar att Esbjörn har underlåtit att upplysa Ebba om att han ända sedan 2010 lider av en kognitiv funktionsnedsättning. Underlåtelse att informera om detta och sedan efter nästan ett halvår dra upp det i en tvist gör att Ebba kan hävda att hon hade avstått affären om hon fått veta detta tidigare.

Jag undrar vad det skulle ha för påverkan på rättegången gällande trafikolyckan om det finns ett tio år gammalt läkarutlåtande om kognitiva svårigheter. Speciellt om det nu framkommer ett nytt utlåtande från en psykolog som hävdar stora problem att förstå abstrakta begrepp och så dålig omvärldsuppfattning att man inte ens förstår innebörden av att sälja något man äger. Jag hoppas att psykologen har gjort en anmälan till Transportstyrelsen om resultatet visar stora svårigheter. Det är en skyldighet som i alla fall läkare har.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/

I det skicket borde Esbjörn givetvis inte ha satt sig bakom ratten överhuvudtaget. Sånt borde framkomma i polisutredningen kan jag tycka. Polisen som förhörde honom borde ha noterat detta.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-01-23 kl. 15:28.
2021-01-23, 15:28
Medlem
Citat:
Än en gång bevisar EBTs klan här inne sin egen svagbegåvning.
Denna tråd hade ju inte funnits om inte EBTs beteende varit under all kritik, hon ljuger ju sej igenom denna affär, EBBA SAKNAR MORAL, punkt!
Att sakna moral är INTE olagligt....
Bedrägeri ÄR däremot olagligt

Du gillar tydligen att försvara kriminella - får man fråga varför?
2021-01-23, 15:30
Medlem
nova68s avatar
Citat:
En tredjeklassare dvs en tioåring skulle vinna detta mål i Tingsrätten så många självmål som Ebba gjort.

Är väl Esbjörn som gjort självmål?
Inte att förglömma med benäget bistånd av sitt betrodda ombud Binninge och Expressen.
2021-01-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ett köp skulle mycket väl kunna anses accepterat avbrutet av säljaren om säljaren har bistått köparen i återbetalning.

Om ICA säger att de vill återköpa fläskfilen och du meddelar ICA ditt Swish nummer så de kan sätta in pengarna där, så kan du sedan inte hävda någon rätt att behålla fläskfilen. Det faktum att du accepterat återbetalningen genom att bistå med dess genomförande visar att du accepterar att köpet återgår.
Nej - att betala tillbaka pengarna påverka inte något. En affär är en ömsesidig uppgörelse där man ingår ett avtal om att en vara byter ägare mot någon form av betalning. Den uppgörelsen går inte att bryta ensidigt bara genom att återge köpeskillingen. Du inser kanske vilka konsekvenser det skulle få om din världsbild fick genomslag.... Äganderätten hade varit utraderad och alla hade levt i tiotal anarki och rädsla. Vem som helst hade när som helst kunna kräva tillbaka vad som helst - bara genom att swisha en summa pengar.

För att inte tala om hur det påverkat husmarknaden. Ett hus som köpts för 400.000 för 20 år sedan och idag är värt 2.900.000 skulle kunna återgå till den forne ägaren för köpeskillingen 400.000 - och visp hade har någon gjort sig en rejäl hacka och någon annan står med ett jävla lån och är bankrutt.
Sunt förnuft är inte försvararna av Esbjörns paradgren.
2021-01-23, 15:58
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Nej - att betala tillbaka pengarna påverka inte något. En affär är en ömsesidig uppgörelse där man ingår ett avtal om att en vara byter ägare mot någon form av betalning. Den uppgörelsen går inte att bryta ensidigt bara genom att återge köpeskillingen.

Det stämmer så länge det inte är i stil med "Jag vill att köpet återgår, var ska jag sätta in pengarna?" I denna mening finns ett avtal och om du börjar bistå med uppgifter så börjar du erkänna detta avtal.
2021-01-23, 16:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nej - att betala tillbaka pengarna påverka inte något. En affär är en ömsesidig uppgörelse där man ingår ett avtal om att en vara byter ägare mot någon form av betalning. Den uppgörelsen går inte att bryta ensidigt bara genom att återge köpeskillingen. Du inser kanske vilka konsekvenser det skulle få om din världsbild fick genomslag.... Äganderätten hade varit utraderad och alla hade levt i tiotal anarki och rädsla. Vem som helst hade när som helst kunna kräva tillbaka vad som helst - bara genom att swisha en summa pengar.

För att inte tala om hur det påverkat husmarknaden. Ett hus som köpts för 400.000 för 20 år sedan och idag är värt 2.900.000 skulle kunna återgå till den forne ägaren för köpeskillingen 400.000 - och visp hade har någon gjort sig en rejäl hacka och någon annan står med ett jävla lån och är bankrutt.
Sunt förnuft är inte försvararna av Esbjörns paradgren.

Du förstod alltså överhuvudtaget inte de grundläggande delarna i mitt inlägg, ser jag. Ingen större mening att upprepa det igen då. Prova läs igen, har du tur kanske du fattar.
2021-01-23, 16:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Vem som helst hade när som helst kunna kräva tillbaka vad som helst - bara genom att swisha en summa pengar.

Vilket är exakt precis vad Esbjörn försöker göra.
Vems sida står du på sa du?

Rätt uppenbart att du inte förstår någonting av detta.
2021-01-23, 16:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag undrar vad det skulle ha för påverkan på rättegången gällande trafikolyckan om det finns ett tio år gammalt läkarutlåtande om kognitiva svårigheter. Speciellt om det nu framkommer ett nytt utlåtande från en psykolog som hävdar stora problem att förstå abstrakta begrepp och så dålig omvärldsuppfattning att man inte ens förstår innebörden av att sälja något man äger. Jag hoppas att psykologen har gjort en anmälan till Transportstyrelsen om resultatet visar stora svårigheter. Det är en skyldighet som i alla fall läkare har.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/

I det skicket borde Esbjörn givetvis inte ha satt sig bakom ratten överhuvudtaget. Sånt borde framkomma i polisutredningen kan jag tycka. Polisen som förhörde honom borde ha noterat detta.

Ja, polisförhöret visar mycket tydligt och långt bortom allt rimligt tvivel att Esbjörn har mycket goda kognitiva såväl som minnes-förmågor.

Esbjörn, Binninge och deras köpta psykolog kommer ja en rejäl uppförsbacke om de vill hävda något annat.
2021-01-23, 16:26
Medlem
Citat:
Vilket är exakt precis vad Esbjörn försöker göra.
Vems sida står du på sa du?

Rätt uppenbart att du inte förstår någonting av detta.
Det handlar inte om att stå på någons sida. Det är ju en rent juridisk fråga.
Esbjörn har lurat ebba på pengar - och ett hus.
Folk här (du bl.a.) hävdar att bara man återbetalar handpenningen så är köpte hävt - det är förutom ett rent felaktig antagande, även befängt.
Ett sådant förfarande hade resultat i precis det jag skrev.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in